Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Highest level of education

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
illuminate
Amerika-ontdekker

Highest level of education

Bericht door illuminate »

hoi allemaal,

ik ben nieuw hier!, en ik had twee vraagjes:

1)
ik wil deelnemen aan het dv-2010, en ben me aan het voorbereiden. ik heb hier al het een en ander kunnen lezen over de lottery. voor deze lottery wordt er gevraagd naar het opleidingsniveau. nu ben ik een oude thread tegengekomen, waar dit ook al ter discussie staat, maar de thread is oud. ik vroeg me af of iemand me meer duidelijkheid kan verschaffen, omdat ik niet zeker ben van het antwoord in de thread.

ik heb een opleiding HBO-gevolgd (4 jaar), en ik vroeg me af wat ik als 'highest level of education' kan geven :?: de vraagstelling luidt als volgt:
12. WHAT IS THE HIGHEST LEVEL OF EDUCATION YOU HAVE ACHIEVED, AS OF TODAY?
You must indicate which one of the following represents your own highest level of educational achievement: (1) Primary school only, (2) High school, no degree, (3) High school degree, (4) Vocational school, (5) Some university courses, (6) University degree, (7) Some graduate level courses, (8) Master degree, (9) Some doctorate level courses, and (10) Doctorate degree.
ik hoop dat een van jullie hier ervaring mee heeft.

2)
hoe kan ik er achterkomen wanneer de inschrijving voor dv-2010 start? (zal dat ergens in november zijn?) ik heb op de site Diversity Visa Program gekeken, maar ik weet niet waar ik moet zoeken.

alvast bedankt,

paola.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Highest level of education

Bericht door kastelke »

Paola, welkom op het forum, en fijn dat jij de moeite doet om eerder geplaatste berichten na te lezen! Je hebt dan waarschijnlijk al heel wat info gevonden.

Wat de scholing betreft, daar durf ik me niet over uitspreken omdat in niet vertrouwd ben met het Nederlandse onderwijssysteem. Maar ik ben er zeker van dat er een ander forumlid is dat je wel verder kan helpen.

Je moet zelfs niet wachten tot november hoor op de loterij! Op deze website:
http://travel.state.gov/visa/immigrants ... _1318.html
ga je zien vanaf wanneer je je kan inschrijven. Er altijd dus op letten dat er ".gov" in het adres staat, anders heb je te maken met zo'n betalende firma!
Ik vermoed dat we begin oktober terug onze kans kunnen gaan maken!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Je zou dat voor alle zekerheid bij de Nuffic kunnen navragen. Maar zo op de gok, zou ik zeggen dat vier jaar HBO ongeveer gelijk staat met een gemiddelde Bachelor's in de VS, "University Degree" dus. Graduate is de vervolgopleiding, Master's in de VS (en tegenwoordig ook in Nederland? Ik zou daar Magister of zo van gemaakt hebben, leve de Nederlandse taal!)

Master's is wat het zegt, doctorate is een PhD in de VS (proefschrift en zo), dr. in Nederland.

Vroeger, toen wij als studenten nog studeren moesten -- zei deze oude knar (drs. UvA, 1974) -- was Bachelor's ongeveer gelijk met het kandidaats, wat indertijd geen echte titel was.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Volgens mij is het ongeveer zo:

MBO = Associate's (vermoed ik)
HBO = bachelor's (undergraduate)
Universiteit (de oude drs titel dan) = Master's (graduate degree)
Proefschrift/promotie/dr = PhD (ook een graduate degree)

Vanaf bachelor's heet het allemaal een university degree. Of associate's ook meetelt weet ik niet, omdat je die op een college haalt, en een university undergraduate schooling impliceert. Maar dat probleem heb jij toch niet.
Tegenwoordig zijn ze in Nederland toch ook op dat Bachelor/Master systeem overgestapt?
Trouwens, je eigen school in Nederland kan vaak ook een Engelstalig certificaat produceren..en de Nuffic kun je ook vragen
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Universiteiten lopen hier ver uiteen in termen van opleidingsnivo, en een HBO is hier een "technische universiteit." Een 4-jarig programma HBO komt daarmee overeen met een bachelor, dus kom je uit op "(6) University degree." Het systeem is hier niet zo eenduidig vastgelegd als in NL, en de mogelijke meerkeuze-antwoorden op "hoogste opleiding" varieren dan ook regelmatig.

Merk overigens op dat het allemaal niet uitmaakt, want de opleidingseisen voor de loterij zijn veel lager: minimaal 12 jaar scholing vanaf begin lagere school, of 2 jaar werkervaring in een beroep dat een opleiding vereist. Kortom, selecteer niet (1) of (2) en het zit wel goed. :)

Gr., Flipje
DixieChick
Amerika-expert

FlipjeBTiel schreef:Universiteiten lopen hier ver uiteen in termen van opleidingsnivo, en een HBO is hier een "technische universiteit."
Hmm..ik geloof niet dat ik dit helemaal snap. Een technical college is een school die vaak enkel certificates uitreikt (in technische dingen zoals lassen, of health-related professions, in feite een community college), en een technical university (zoals Georgia Tech of Virginia Tech) is in negen van de tien gevallen gewoon precies hetzelfde als een universiteit zonder de benaming "technical" ervoor. Iemand die in Nederland een HEAO opleiding heeft, heeft hier gewoon een Bachelor's in Business administration. En uiteraard is zo'n diploma van een instituut als HArvard misschien iets anders dan wanneer je het bij Savannah State University haalt (om hier maar even een school te noemen), maar de basis dingen zijn hetzelfde.
Het opleidingsniveau loopt ook niet zover uiteen als we soms in Europa denken. Een programma op een state school in Georgia bijvoorbeeld moet aan een hele reeks eisen voldoen voordat het een bachelor mag uitreiken, en deze worden dan ook nog eens eens per zoveel jaar gecontroleerd, net als in Nederland.
Toen ik nog in Europa werkte, riepen mensen vaak dat het onderwijs op Amerikaanse universiteiten zo laag is. Nu ik zelf hier werk kan ik zeggen dat dat echt niet klopt.

Maar goed, ik zal van mijn soapbox afkomen ;)
Southern Tales
illuminate
Amerika-ontdekker

Bericht door illuminate »

Wat leuk om te lezen dat er zo actief en uitgebreid wordt gereageerd op mijn vraag. Nav jullie berichtjes denk ik dus:
- HBO (Bachelor) - (6) University degree, en
- Universiteit - (8) Master degree
FlipjeBTiel
Amerika-expert

DixieChick schreef:Een technical college is een school die vaak enkel certificates uitreikt (in technische dingen zoals lassen, of health-related professions, in feite een community college)
College en university zijn behoorlijk overbeladen termen, en betekenen in veel dagelijks gebruik niet meer dan het woord "opleiding." Wat je beschrijft valt onder de noemer "vocational training." Lassen leer je overigens in High School, college gaat verder en leert je een vak, waarbij je lassen kunt toepassen (b.v. in auto body reparatie). Daar komt dan ook nog eens een hoop theorie bij kijken, vanwege veiligheid, milieu-eisen, etc. Een van mijn docenten kwam zelfs met de "Wet van Ohm" aanzetten, voordat we aan het electriciteitsbord mochten zitten.
DixieChick schreef:en een technical university (zoals Georgia Tech of Virginia Tech) is in negen van de tien gevallen gewoon precies hetzelfde als een universiteit zonder de benaming "technical" ervoor.
Refereren XYZ Tech ooit naar zichzelf als "technical university"?
DixieChick schreef:Het opleidingsniveau loopt ook niet zover uiteen als we soms in Europa denken.
Op internationale ranglijsten lopen ze anders toch behoorlijk uiteen, zie b.v.: http://www.topuniversities.com/worlduni ... echnology/ in technologie, Georgia Tech scoort meer dan een kwart lager, en Virginia Tech scoort minder dan de helft van het gemiddelde van de top 3. Zo verrassend is die gedachte dus niet.
DixieChick schreef:Toen ik nog in Europa werkte, riepen mensen vaak dat het onderwijs op Amerikaanse universiteiten zo laag is.
Tja, het tegenargument is natuurlijk dat men uit de hele wereld naar de VS komt om te studeren, en daar grif voor betaald. Zo slecht kan het dus niet zijn. :)

Gr., Flipje
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Mijn zoon heeft een 'Bachelor's of Fine Arts" (BFA). Gehaald op Carnegie Mellon. Waar hij onder meer lassen en timmeren heeft geleerd (technische kant van het theater, hogere decorbouw). "Wat" duurder dan een 'community college', maar wel de moeite waard. Hij heeft tenminste al twee jaar een baan, waarbij pa en ma niet aan de huur hoeeven bij te dragen. In tegenstelling tot velw aspirant acteurs/actrices en regisseurs.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
DixieChick
Amerika-expert

FlipjeBTiel schreef: College en university zijn behoorlijk overbeladen termen, en betekenen in veel dagelijks gebruik niet meer dan het woord "opleiding."
Gr., Flipje
En dat is een waarheid als een koe. Je kan ten slotte zelfs naar de Hamburger University van McDonald's (maar die is dan ook niet erkend doro de staat waar-ie in staat).
Maar feit blijft wel dat een university een programma aanbiedt waar een graduate degree aan hangt, en een college niet. Dus dat onderscheid is er wel (bij "erkende" uni's in ieder geval)

Maar ik ben dan toch wel benieuwd naar wat jij bedoelt met "technical universities". Ik ken technical colleges (community colleges die technische opleidingen aanbieden), en scholen zoals Georgia Tech, en MIT maar als dat niet is wat jij bedoelt, waar heb je het dan precies over?
Southern Tales
FlipjeBTiel
Amerika-expert

DixieChick schreef:Maar feit blijft wel dat een university een programma aanbiedt waar een graduate degree aan hangt, en een college niet. Dus dat onderscheid is er wel (bij "erkende" uni's in ieder geval)
Ik heb het eens in google gegooid ("difference university college") en de eerste paar links beweren dat een universiteit een verzameling van colleges is. Okay ... :roll:
DixieChick schreef:Maar ik ben dan toch wel benieuwd naar wat jij bedoelt met "technical universities". Ik ken technical colleges (community colleges die technische opleidingen aanbieden), en scholen zoals Georgia Tech, en MIT maar als dat niet is wat jij bedoelt, waar heb je het dan precies over?
Jaren geleden deed ik als lid van de onderwijsraad mee aan een visitatie (een periodiek terugkerende kijk- & vergelijkronde tussen unis, ter leringhe ende vermaek). We hadden gasten uit Amerika over, om ons ook een buitenlands vergelijk te bieden, en die kwamen er mee aan zetten. Ik heb altijd gedacht dat de term specifiek over bachelor-only instellingen ging. Ik herinner me dat goed, want er volgde een uitgebreide discussie over hoe het dan toch kon dat een instituut dat "Technical University of Delft" heet, wel onderdeel uitmaakte van de landelijke visitatie.

Nou, ik ben het kwijt, hoor. :( Waar ik niet over uitkom, is dat er nu aan NLse unis ook een bachelor degree is, en ik niet snap waar HBOs dan in passen. Destijds konden HBO-ers niet hoger instappen dan 1ste jaars (met wat overslaan van praktika). Als HBO tegenwoordig gelijk is aan bachelor van uni, dan zou men direct aan de master's kunnen beginnen?

Blijft voor OP dat HBO -> (6) University is. Het zit tussen lassen (vocational school) en universiteit (master degree) in, en het is een afgeronde opleiding (degree), dus (6).

Gr., Flipje
DixieChick
Amerika-expert

FlipjeBTiel schreef:
DixieChick schreef:Maar feit blijft wel dat een university een programma aanbiedt waar een graduate degree aan hangt, en een college niet. Dus dat onderscheid is er wel (bij "erkende" uni's in ieder geval)
Ik heb het eens in google gegooid ("difference university college") en de eerste paar links beweren dat een universiteit een verzameling van colleges is. Okay ... :roll:
Dat is eigenlijk weer een beetje anders (als we toch aan het muggenziften zijn ;)). Een "college"is als onderdeel van een uni gelijk aan een "faculteit". Zo heb je in Nederland de Faculteit der Sociale Wetenschappen, hier heb je the College of humanities (of social sciences, of hoe ze het willen noemen). Onze universiteit bestaat uit ik schat zo'n vijf colleges, maar we heetten een uni omdat we ook een graduate school hebben.

Als we het hebben over, bijvoorbeeld Columbus State College, dan is dat een onderwijsinstelling waar je alleen je bachelor's kan halen. Er zitten daar geen graduate (master's) opleidingen bij. Savannah State University biedt daarentegen naast het bachelor's ook een master's (graduate) programma aan.
FlipjeBTiel schreef: Jaren geleden deed ik als lid van de onderwijsraad mee aan een visitatie (een periodiek terugkerende kijk- & vergelijkronde tussen unis, ter leringhe ende vermaek). We hadden gasten uit Amerika over, om ons ook een buitenlands vergelijk te bieden, en die kwamen er mee aan zetten. Ik heb altijd gedacht dat de term specifiek over bachelor-only instellingen ging. Ik herinner me dat goed, want er volgde een uitgebreide discussie over hoe het dan toch kon dat een instituut dat "Technical University of Delft" heet, wel onderdeel uitmaakte van de landelijke visitatie.

Nou, ik ben het kwijt, hoor. :( Waar ik niet over uitkom, is dat er nu aan NLse unis ook een bachelor degree is, en ik niet snap waar HBOs dan in passen. Destijds konden HBO-ers niet hoger instappen dan 1ste jaars (met wat overslaan van praktika). Als HBO tegenwoordig gelijk is aan bachelor van uni, dan zou men direct aan de master's kunnen beginnen?
Gr., Flipje
Ja maar het begrip "technical university" is een typisch Nederlands/Duits verschijnsel, en zoals jij het uitlegt lijkt het alleen een vertaling van "technische universiteit". Ik ken die term alleen vanuit Europa, waar ze echt uni's hebben die sja, technisch zijn. Hier heb je dan dingen zoals "MIT", maar verder zijn hier (bij mijn weten) geen universiteiten die zich alleen richten op de beta-vakken zoals een technische uni in Nederland, Belgie, of Duitsland. Dus daarom vroeg ik mij af of ik iets gemist had misschien...

Enniewee, het Nederlandse systeem is inderdaad met het akkoord van Bologna (geloof ik - waarmee de bachelor/master structuur is ingevoerd) heel raar geworden. Je haalt nu -en- op het HBO en op de uni een bachelor. Alleen is het idee dat de bachelor op een HBO iets praktischer is dan die van de uni. Je kan nu met een bachelor van het HBO instromen in een master's programma op een universiteit. Voor studenten die een bachelor van een uni hebben is een master nog 1 jaar (boven op drie jaar voor bachelor), voor studenten die van een HBO komen is het vaak 1 jaar een "bijspijkerprogramma"en dan nog een jaar master. In de praktijk is er niet zo heel veel veranderd hoor, alleen dat studenten nu twee keer een scriptie schrijven (een keer an het einde van hun 3e jaar - de bachelor), en voor hun master's. Voor buitenlanders is het verschil tussen een HBO bachelor en een uni bachelor alleen totaal niet duidelijk.
En sommige HBOs, zoals die in Breda, noemen zich nu ook al 'applied universities' maken het niet makkelijker!

Maar vertel, werk jij ook op een uni? Leuk, misschien kunnen we horror verhalen uitwisselen over het tenure track process ofzo ...gezellig! :)
Southern Tales
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

DixieChick, dat is een heel duidelijke uitleg.
DixieChick schreef: het begrip "technical university" (...)
maar verder zijn hier (bij mijn weten) geen universiteiten die zich alleen richten op de beta-vakken zoals een technische uni in Nederland, Belgie,
Ik ken in Belgie ook geen enkele technische universiteit. Zoals je zelf al aanhaalde: ik ken het enkel in Nederland en Duitsland.
DixieChick schreef: Alleen is het idee dat de bachelor op een HBO iets praktischer is dan die van de uni.
Men maakt wel eens het onderscheid: je hebt dan een professionele bachelor (zoals blijkbaar die HBO in Nederland, of de vroegere A1 of graduaatsopleidingen in Belgie. Deze behaal je niet aan een universiteit, maar wel aan een hogeschool.
En je hebt daarnaast een academische bacherlor, dat is de vroegere 'kandidatuur', en deze is dus te behalen aan een universiteit. Naadloos sluit daar bij aan een master. Terwijl als je van een professionele bachelor een master wilt gaan behalen, je een schakelprogramma moet volgen. Of zoals jij al aanhaalt: een "bijspijkerprogramma".
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
FlipjeBTiel
Amerika-expert

DixieChick schreef:...
Hmm, in mijn tijd stond de HBO-raad er al zo op dat HBO op hetzelfde nivo was als uni, alleen "praktischer." Kennelijk is dat bewaarheid geworden!
DixieChick schreef:Maar vertel, werk jij ook op een uni?
Niet meer: onderwijs geven beviel mij niet. Kennisoverdracht vind ik leuk en prima, maar het viel mij zo tegen wat een kleuter de gemiddelde (volwassen!) student is, dat ik daar geen tijd van mijn leven aan wilde besteden. :| Zit nog wel in de academische wereld, maar op project basis: ik hoef geen onderwijs te geven en niet achter funding aan.
DixieChick schreef:Leuk, misschien kunnen we horror verhalen uitwisselen over het tenure track process ofzo ...gezellig! :)
Gezellig? :) De eerste keer dat ik een volwassen kerel huilend een vergadering uit zag lopen was ik nog geschokt, sindsdien alles meegemaakt van simpele probleemjes zoals plagiaat tot een kerel die hier van het balkon sprong. Enige wat nog "ontbreekt" is een office shooting. :shock: Ach ja. Als kind las ik over "de geleerden," dat beeld is over de loop der tijd wel een beetje aangepast.

Gr., Flipje
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

FlipjeBTiel schreef:
DixieChick schreef:Een technical college is een school die vaak enkel certificates uitreikt (in technische dingen zoals lassen, of health-related professions, in feite een community college)
College en university zijn behoorlijk overbeladen termen, en betekenen in veel dagelijks gebruik niet meer dan het woord "opleiding." Wat je beschrijft valt onder de noemer "vocational training." Lassen leer je overigens in High School, college gaat verder en leert je een vak, waarbij je lassen kunt toepassen (b.v. in auto body reparatie). Daar komt dan ook nog eens een hoop theorie bij kijken, vanwege veiligheid, milieu-eisen, etc. Een van mijn docenten kwam zelfs met de "Wet van Ohm" aanzetten, voordat we aan het electriciteitsbord mochten zitten.
College is inderdaad een benaming voor voortgezet onderwijs na high school, maar university is weer iets heel anders. Een university biedt namelijk een masters en een PhD opleiding en is daardoor over het algemeen zeer zeker meer dan "vocational training". Afhankelijk van hoe competitief de universiteit (of ook het college, sommigen van de meest prestigieuze "colleges" hebben zo'n hoog niveau, dat alleen de besten erin komen) is kun je spreken van vergelijkbaar met HBO niveau of Universiteitsniveau (als we aan het Nederlandse systeem denken).
DixieChick schreef:en een technical university (zoals Georgia Tech of Virginia Tech) is in negen van de tien gevallen gewoon precies hetzelfde als een universiteit zonder de benaming "technical" ervoor.
Refereren XYZ Tech ooit naar zichzelf als "technical university"?
Misschien is dit meer iets van de oostkust, maar ja, Virginia Tech is wel degelijk een "technical university". Ook een "research university" en een van de beste in het land. Georgia Tech staat ook zeer goed bekend wat research betreft en is duidelijk een van de beste "engineering" scholen, getuige jouw link. De officiele naam van Virginia Tech is "Virginia Polytechnic Institute and University". Andere technische universiteiten zijn o.a,. MIT, je kunt me niet vertellen, dat die niet "technical" is. De focus bij deze universiteiten (en ik heb er heel wat bezocht in de speurtocht voor de beste voor onze dochter) is op de technische vakken. Dat is hun sterkte. Dat wil niet zeggen, dat ze de andere vakken niet aanbieden, maar ze staan bekend om hun technische kant. Daartegenover heb je (bijvoorbeeld) de Liberal Arts scholen. Die zijn qua niveau (afhankelijk weer van van alles) net zo goed, maar hun focus is op de meer "A" richtingen. De talen, drama, dans, toneel, etc, zijn daar sterker.
DixieChick schreef:Het opleidingsniveau loopt ook niet zover uiteen als we soms in Europa denken.
Op internationale ranglijsten lopen ze anders toch behoorlijk uiteen, zie b.v.: http://www.topuniversities.com/worlduni ... echnology/ in technologie, Georgia Tech scoort meer dan een kwart lager, en Virginia Tech scoort minder dan de helft van het gemiddelde van de top 3. Zo verrassend is die gedachte dus niet.
Dat soort ranglijsten zijn altijd zeer subjectief en deze gaat alleen over engineering, er zijn toch wel meer technische vakken :roll: . Het hangt hier in de VS erg van het vak af, wat je gaat studeren. Zo heeft Virginia Tech het beste nationale architectuurprogramma. Een universiteit als geheel beoordelen is hier (m.i.) moeilijker, dan in Europa. Hoewel, de Universiteit van Utrecht staat wereldwijd bekend voor de goede dierenartsopleiding.
DixieChick schreef:Toen ik nog in Europa werkte, riepen mensen vaak dat het onderwijs op Amerikaanse universiteiten zo laag is.
Tja, het tegenargument is natuurlijk dat men uit de hele wereld naar de VS komt om te studeren, en daar grif voor betaald. Zo slecht kan het dus niet zijn. :)

Gr., Flipje
Dat mag ik hopen, want zelfs als Amerikanen betalen we er grif voor. We zullen zien, we hebben een zeer ambitieuze dochter en Virginia Tech is geen Harvard, maar hun standaard van geaccepteerde studenten is hoog. Dat is een van de grote spanningen hier aan het einde van high school, zal ik aangenomen worden? Met een GPA gemiddelde van meer dan 3.85 voor dit jaar is Virginia Tech geen simpel schooltje. Hoe dat zich in de wereld vergelijkt boeit me niet, ik weet wel, dat het hard werken was om erin te komen en ik hoop dus, dat de opleiding naar gelang is!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Er zijn diverse rankings te vinden die universiteiten op basis van allerlei criteria classeren. Maar een zeer toonaangevende is de “ Academic Ranking of World Universities” (ARWU) opgesteld door de Jiao Tong University uit Shanghai.

De formule die zij gebruiken om wereldwijd universiteiten te beoordelen is gebaseerd op een aantal criteria:
Criteria Indicator Code Weight
Quality of Education: Alumni of an institution winning Nobel Prizes and Fields Medals -> 10%
Quality of Faculty: a) staff of an institution winning Nobel Prizes and Fields Medals -> 20%
b) Highly cited researchers in 21 broad subject categories -> 20%
Research Output: a) Articles published in Nature and Science -> 20%
b) Articles indexed in Science Citation Index-expanded, and Social Science Citation Index -> 20%
Per Capita Performance: Per capita academic performance of an institution -> 10%
( Zie ook http://www.arwu.org/rank2008/ARWU2008Me ... gy(EN).htm)

Zij publiceerden vandaag hun nieuwste lijst: http://www.arwu.org/
De top van de Amerikaanse universiteiten kan je hier vinden: http://www.arwu.org/rank2008/ARWU2008_TopAmer(EN).htm

Edit mod Petra: Ik heb de links even gecorrigeerd, door het (EN) werd het geen volle url zonder de [url] toevoeging.
Elke
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Het is maar waar je naar kijkt om een universiteit te beoordelen. Bijvoorbeeld hoeveel Nobelprijzen de faculty gewonnen heeft; dat zal prima zijn om met zo iemand samen te werken in graduate studies, maar het lijkt mij dat ze niet hun tijd zullen verdoen met een of andere basisles te geven aan freshmen.
DixieChick wrote:Maar feit blijft wel dat een university een programma aanbiedt waar een graduate degree aan hangt, en een college niet. Dus dat onderscheid is er wel (bij "erkende" uni's in ieder geval)
De naam college en universiteit blijft verwarrend; Ithaca College bijvoorbeeld heeft ook graduates studies terwijl het toch college heet. (en er is geen Ithaca University die je in "Road Trip" ziet :)
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
DixieChick
Amerika-expert

Ik vind dit soort lijsten altijd heel interessant, vooral als het gaat om de criteria die ze gebruiken.
Het is wa ANY zegt, dat onderzoek criterium is niet altijd het beste. Ik blijf het altijd toch een beetjet vreemd wanneer ze op basis van onderzoek zeggen dat die en die universiteit heel goed is, en daar dus ene kind naar toe wilt. Of een uni goed onderwijs geeft hoeft niet zo veel te maken te hebben met hun onderzoeksoutput namelijk. Als je briljante onderzoekers hebt, dan kun je er vergif op in nemen dat ze dus een groot deel van de tijd met onderzoek bezig zijn, en of hun vakken "on the side" erbij doen, of hun studenten gebruiken om hun onderzoek voor hen te doen (dat heb ik dus een paar keer als graduate student meegemaakt). Mensen die heel hoog scoren op onderwijsevaluaties hebben vaak geen tijd om ook goed onderzoek te doen, en publiceren dus vaak minder. Daarnaast vind ik dit criterium lastig omdat de hoeveelheid publicaties van iemand op zich niks hoeft te zeggen over iemands onderzoekskwaliteiten. Het kan wel, maar het hoeft niet. Vaak is het zo dat in de wetenschap er een aantal (tegengestelde) stromen van ideeen bestaan over iets. Als jij dan een verkondiger bent van idee A, en daar artikelen over schrijft, en de head van de editorial board van een heel belangrijk tijdschrfit is voorstander van idee B, en wil niet dat jij zijn/haar grant in pikt, dan hebje groot kans dat hij/zij jouw artikelen altijd zo slecht zal reviewen, dat ze nooit gepubliceerd worden.

Ik wil maar zeggen dat dit soort lijsten altijd een beetje kritisch bekeken moeten worden, vooral als het gaat om welke school je je kind naar toe wilt sturen. Alumni lijsten zijn goed, maar of ik nou naar onderzoek zou kijken, behalve wanneer kindlief voor een graduate opleiding gaat, zou ik dat helemaal niet zo boeiend vinden.

Maar ik zal van mijn stokpaardje afkomen:)

Ithaca college> volgens mij is dat bij sommige scholen weer anders omdat-ie van oudsher een college waren, en dus die naam niet wilden opgeven toen ze een graduate school er aan toe voegden? of misschien verschilt dat weer per staat...
Southern Tales
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Een goede school is die waar jouw kind/jongere zich goed voelt, en er alle kansen krijgt om zich zo ver mogelijk te ontwikkelen. :-)
Of dat noodzakelijk de school is met de meeste prijzen of publicaties? Niet noodzakelijk.
En inderdaad, ik ken legio scholen die er op de verslagen van de inspectie geweldig uit zien, maar waar ik toch geen advies zou geven er naartoe te gaan (de school is meer met 'de papieren' bezig dan met de leerlingen).
Elke
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Maar ik zal van mijn stokpaardje afkomen:)
Ik vindt het wel interessant om te lezen hoor.
Ithaca college> volgens mij is dat bij sommige scholen weer anders omdat-ie van oudsher een college waren, en dus die naam niet wilden opgeven toen ze een graduate school er aan toe voegden? of misschien verschilt dat weer per staat...
Ik denk ook dat het zoiets is. Wel verwarrend als je de verschillen probeert te achterhalen.
Een goede school is die waar jouw kind/jongere zich goed voelt, en er alle kansen krijgt om zich zo ver mogelijk te ontwikkelen. :-)
Zo is het maar net.
Er zijn wel mensen die heel veel waarde hechten aan die lijsten; toen ik op je links drukte kreeg ik Koreaans of Chinees op mijn computer. Vond het wel typisch want onze uitwisselingsstudente zei altijd dat je als je een Cornell degree had dat je in Korea automatisch een goede baan hebt. Die zullen alleen een hoog aangeschreven universiteit kiezen en niet zozeer naar het onderwijsniveau kijken.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer