FlipjeBTiel schreef:DixieChick schreef:Een technical college is een school die vaak enkel certificates uitreikt (in technische dingen zoals lassen, of health-related professions, in feite een community college)
College en university zijn behoorlijk overbeladen termen, en betekenen in veel dagelijks gebruik niet meer dan het woord "opleiding." Wat je beschrijft valt onder de noemer "vocational training." Lassen leer je overigens in High School, college gaat verder en leert je een vak, waarbij je lassen kunt toepassen (b.v. in auto body reparatie). Daar komt dan ook nog eens een hoop theorie bij kijken, vanwege veiligheid, milieu-eisen, etc. Een van mijn docenten kwam zelfs met de "Wet van Ohm" aanzetten, voordat we aan het electriciteitsbord mochten zitten.
College is inderdaad een benaming voor voortgezet onderwijs na high school, maar university is weer iets heel anders. Een university biedt namelijk een masters en een PhD opleiding en is daardoor over het algemeen zeer zeker meer dan "vocational training". Afhankelijk van hoe competitief de universiteit (of ook het college, sommigen van de meest prestigieuze "colleges" hebben zo'n hoog niveau, dat alleen de besten erin komen) is kun je spreken van vergelijkbaar met HBO niveau of Universiteitsniveau (als we aan het Nederlandse systeem denken).
DixieChick schreef:en een technical university (zoals Georgia Tech of Virginia Tech) is in negen van de tien gevallen gewoon precies hetzelfde als een universiteit zonder de benaming "technical" ervoor.
Refereren XYZ Tech ooit naar zichzelf als "technical university"?
Misschien is dit meer iets van de oostkust, maar ja, Virginia Tech is wel degelijk een "technical university". Ook een "research university" en een van de beste in het land. Georgia Tech staat ook zeer goed bekend wat research betreft en is duidelijk een van de beste "engineering" scholen, getuige jouw link. De officiele naam van Virginia Tech is "Virginia Polytechnic Institute and University". Andere technische universiteiten zijn o.a,. MIT, je kunt me niet vertellen, dat die niet "technical" is. De focus bij deze universiteiten (en ik heb er heel wat bezocht in de speurtocht voor de beste voor onze dochter) is op de technische vakken. Dat is hun sterkte. Dat wil niet zeggen, dat ze de andere vakken niet aanbieden, maar ze staan bekend om hun technische kant. Daartegenover heb je (bijvoorbeeld) de Liberal Arts scholen. Die zijn qua niveau (afhankelijk weer van van alles) net zo goed, maar hun focus is op de meer "A" richtingen. De talen, drama, dans, toneel, etc, zijn daar sterker.
DixieChick schreef:Het opleidingsniveau loopt ook niet zover uiteen als we soms in Europa denken.
Op internationale ranglijsten lopen ze anders toch behoorlijk uiteen, zie b.v.:
http://www.topuniversities.com/worlduni ... echnology/ in technologie, Georgia Tech scoort meer dan een kwart lager, en Virginia Tech scoort minder dan de helft van het gemiddelde van de top 3. Zo verrassend is die gedachte dus niet.
Dat soort ranglijsten zijn altijd zeer subjectief en deze gaat alleen over engineering, er zijn toch wel meer technische vakken

. Het hangt hier in de VS erg van het vak af, wat je gaat studeren. Zo heeft Virginia Tech het beste
nationale architectuurprogramma. Een universiteit als geheel beoordelen is hier (m.i.) moeilijker, dan in Europa. Hoewel, de Universiteit van Utrecht staat wereldwijd bekend voor de goede dierenartsopleiding.
DixieChick schreef:Toen ik nog in Europa werkte, riepen mensen vaak dat het onderwijs op Amerikaanse universiteiten zo laag is.
Tja, het tegenargument is natuurlijk dat men uit de hele wereld naar de VS komt om te studeren, en daar grif voor betaald. Zo slecht kan het dus niet zijn.
Gr., Flipje
Dat mag ik hopen, want zelfs als Amerikanen betalen we er grif voor. We zullen zien, we hebben een zeer ambitieuze dochter en Virginia Tech is geen Harvard, maar hun standaard van geaccepteerde studenten is hoog. Dat is een van de grote spanningen hier aan het einde van high school, zal ik aangenomen worden? Met een GPA gemiddelde van meer dan 3.85 voor dit jaar is Virginia Tech geen simpel schooltje. Hoe dat zich in de wereld vergelijkt boeit me niet, ik weet wel, dat het hard werken was om erin te komen en ik hoop dus, dat de opleiding naar gelang is!