Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reacties op amerika reizen en algemene mentaliteitsdiscussie

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Zou dat écht zo zijn dat men je in Amerika minder bekijkt om de dingen die je hebt (of niet hebt)?
Dan wil ik dadelijk verhuizen!!! :lol:

Het is iets waar ik hier thus heel erg veel 'last' van heb: mensen die je benijden, en die achter je rug beginnen te spreken. Maar IK vind dat wij doen én niet doen met ons geld wat WIJ willen. We hebben er tenslotte toch zelf voor gewerkt?! Zolang ik niemand ga vragen om geld te lenen, moeten wij toch zelf weten hoe een huis we zetten, welk servies we kopen? Weet je dat wij dikwijls onze kristallen glazen en ons zilveren bestek niet eens uit de kast durven halen als we iemand uitnodigen om te komen eten? Want in het verleden hebben we gemerkt dat dat sommigen 'afschrikt'. En waarom? Want we hebben het niet eens van ons eigen geld moeten kopen, het waren geschenken van onze grootouders!

Ach, wij hebben nog maar tegen 2 koppels vrienden gezegd dat we volgend jaar naar de States trekken. Want ik weet dat sommigen gewoon jalours of negatief gaan reageren, of weer opmerkingen zullen geven ("Wat ga je dààr nou zoeken, in zo'n land vol domme dikzakken?" of "Nou, zie maar dat je zoon er geen liefje krijgt, of hij wil niet eens meer terug!",...)

Het is iets van alle tijdens, en van overal, vrees ik. :cry:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

kastelke schreef:De kans is groot dat je die reactie krijgt van mensen die nog nooit in de States geweest zijn...
Dus wat is ze dan uiteindelijk waard? Niks, nul, noppes.
Niet aantrekken, gewoon genieten!
Maar ik begrijp het hoor, je bent heel enthousiast over iets, en dan wil je dat graag delen met anderen, die dan plots (een beetje) een domper zetten op de vreugde en het enthousiasme. :cry:
Kastelke,

ik krijg die reactie ook altijd van de mensen die zelf nog nooit in Amerika zijn geweest.

De negatieve reacties gaan in het algemeen niet eens zo zeer over de kosten alswel dat men "niets met Amerika heeft". Ook de standaard vooroordelen komen dan altijd boven tafel. Ik zeg dan altijd, ga eerst maar eens zelf naar Amerika en geef dan je oordeel nog eens. Grote kans dat je net zo verslaafd aan Amerika raakt als ikzelf... :wink:

Roland 8)
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gast

Bericht door Gast »

Amerika roxorz! :P
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

kastelke schreef:Zou dat écht zo zijn dat men je in Amerika minder bekijkt om de dingen die je hebt (of niet hebt)?
Dan wil ik dadelijk verhuizen!!! :lol:

:
Eerlijk gezegd merk ik hier inderdaad bar weinig afgunst. Mensen vinden het gewoon leuk voor je, als je iets nieuws hebt en er wordt vaak een complimentje gegeven.

Als je naar een voor hen ongewone vakantiebestemming zijn ze erg geinteresseerd in het waarom.

Wij hebben het zelf heel goed, ook in vergelijking met sommigen van onze vrienden, maar dat is ook niet altijd zo geweest.
Ik heb altijd geleerd mijn eigen leven en de dingen, die ik heb, te waarderen en niet naar wat anderen hebben te kijken. Ik vind het als iemand iets heeft, krijgt of gaat doen, dat ik niet kan doen, ook alleen maar leuk voor ze.

Maar inderdaad herken ik de opmerkingen ook. Mijn broer in Nederland let verschrikkelijk op wat anderen hebben en hij niet heeft en geeft daar dan onvriendelijk commentaar op.

En toen wij naar een groter huis verhuisden schreef mijn tante nb aan mijn zus "Waarom moet Petra naar een groter huis verhuizen, hun oude huis was toch groot genoeg?" (en dat terwijl zij zelf twee huizen hebben, een in NL en een in Frankrijk)

Ik vind wat dat betreft de mentaliteit hier veel leuker. Geef een complimentje aan mensen, als ze iets nieuws hebben en gun het ze!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Petra/VS schreef:Eerlijk gezegd merk ik hier inderdaad bar weinig afgunst. Mensen vinden het gewoon leuk voor je, als je iets nieuws hebt en er wordt vaak een complimentje gegeven. !

Zaaaaaaaaaaaaalig!
Petra/VS schreef:Ik heb altijd geleerd mijn eigen leven en de dingen, die ik heb, te waarderen en niet naar wat anderen hebben te kijken. Ik vind het als iemand iets heeft, krijgt of gaat doen, dat ik niet kan doen, ook alleen maar leuk voor ze.
Petra, dat geeft helemaal weer hoe ik het leven rondom mij bekijk. En toch heb ik heel dikwijls de indruk dat je maar heel zelden mensen met diezelfde mentaliteit tegenkomt...
Ik heb nu dus weeral een argument om toe te voegen aan mijn waarom-ik-naar-Amerika-wil lijstje.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

Rob schreef:
marcuscj schreef:Ik verliet Nederland in 1960.
Maar ik hoor die naam Benidorm zo veel.
Wat is die aantrekking voor de Nederlanders daar ???
1. je kan er gewoon nederlands praten.
2. je patatje met en kroket haal je gewoon op de hoek net als in NL
3. het cafe heeft een nederlandse naam
4. je koopt er gewoon een flesje Hei..... net als thuis
5. met een beetje geluk kom je de buren van thuis ook tegen

Met andere woorden we gaan wel op vakantie naar het buitenland maar willen alles net hetzelfde als thuis.

En daarom gaan wij naar Amerika, hoewel je ook daar altijd NL's tegen komt, nu hebben wij de gewoonte om dan te zwijgen of Engels tegen elkaar te spreken.
Dit na een paar ontmoetingen met NL's die gelijk begonnen af te geven op de USA, ik heb toen gevraagt "waarom kom je hier dan op vakantie" en werd vervolgens soepig aangekeken.
Meestal kan ik de NL's er ook uit pikken voordat ze 1 woord gezegd hebben en maak dan een extra rondje.
Het bekende "Frietje van Pietje"en "Broodje van Kootje"
Ook Lloret de Mar mag niet ontbreken in deze lijst. (Het liefst ook nog lekker plat Amsterdams uitgesproken :wink: )
PBa
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door PBa »

Het is natuurlijk ook een kwestie van prioriteit. Wat vind je belangrijk en wat niet. De een gaat op wintersport en 3 weken naar de camping of gaat elke maand 2 keer uit eten, de ander spaart wat langer en gaat dan naar Amerika.

Ik moet zeggen dat ik onze reis niet goedkoop vond, maar ik had gedacht dat het duurder zou zijn. Ik denk dat veel mensen verwachten dat een ticket al meer dan 1000 euro kost.

Wat mij juist opvalt is dat erg veel mensen al eens in Amerika zijn geweest. Ik stond laatst op mijn werk met een collega te praten bij de koffie-automaat toen er ineens een andere vreemde collega mee begon te praten (ja, ik werk bij een heel groot bedrijf, dus ik ken niet iedereen), hij was ook al in Amerika geweest. Dat valt mij wel vaker op, heel veel collega's (vooral die tussen 25-35) zijn al 1 of meer keren in Amerika geweest.
Ons reisverslag over New York en Zuidwest Amerika op: http://www.reisverslag.info
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Wat ik hier van de amerikanen gemerkt heb is dat ze heel enthousiast en spontaan zijn. Zo stond ik bij mij auto wat spullen in te laden en kwam de postbode me zeggen dat hij onze auto heel mooi vond. Zo ook op parkeerplaatsen of zo. Totale vreemden spreken je er op en zeggen dat ze het mooi vinden. In NL zie ik ze dat echt nog niet doen. De eerste keer stond ik helemaal verbaasd. Maar vind de reactie heel oprecht en vind dat heel erg leuk eigenlijk.

De reacties van de Medelanders dat wij naar Amerika gingen waren divers. Er waren mensen die het liefst in onze koffer mee wilden, maar ook mensen die niet begrepen wat we er gingen doen. Maar het was onze beslissing en ik denk dat dat het belangrijkste is. Je moet allemaal doen waar je zin in hebt. En als we allemaal het zelfde zouden nastreven dan wordt Amerika strakjes het nieuwe Benidorm :lol:
Groetjes Petra
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Coyote schreef:
Rob schreef:En daarom gaan wij naar Amerika, hoewel je ook daar altijd NL's tegen komt, nu hebben wij de gewoonte om dan te zwijgen of Engels tegen elkaar te spreken.
Dit na een paar ontmoetingen met NL's die gelijk begonnen af te geven op de USA, ik heb toen gevraagt "waarom kom je hier dan op vakantie" en werd vervolgens soepig aangekeken.
Meestal kan ik de NL's er ook uit pikken voordat ze 1 woord gezegd hebben en maak dan een extra rondje.
Hoe herkenbaar Rob... :wink:

Om de één of andere reden herken ik de Nederlanders ook altijd gelijk. In 9 van de 10 gevallen houd ik mijn mond dan ook wijselijk. Nederlands (of Fries in mijn geval... :wink: ) spreek ik thuis wel. Als ik in Amerika ben, wil ik ook de hele vakantie zo veel mogelijk "op gaan" in de Amerikaanse samenleving.

Roland 8)
Maar, maar, jullie zijn nu net het type Nederlanders, met wie wij, Nederlanders in den vreemde, wel graag zouden willen kletsen :cry: .
Mijn ervaring met Nederlanders, die we hier ontmoeten, is inderdaad, dat ze of het helemaal niet leuk vinden andere Nederlanders tegen te komen (die indruk had ik met het stel gisteren bovenop de Thousand Islands skydeck toren, ze wisten niet hoe gauw ze zich van ons af moesten keren, zo afzichtelijk zijn we toch niet ;)) of blij zijn een landgenoot te treffen om inderdaad op alles af te geven.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Petra schreef:]Wat ik hier van de amerikanen gemerkt heb is dat ze heel enthousiast en spontaan zijn. Zo stond ik bij mij auto wat spullen in te laden en kwam de postbode me zeggen dat hij onze auto heel mooi vond.

Gisteren zag ik dit mooi meisje in een BMW.
Ik zei tegen haar" I really like your car "
Zij antwoorde met een grote glimlach " Thank you, Too bad I can not say the same thing about your car".
Volgende keer zal ik maar niets zeggen.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Het was misschien grappig bedoelt.

Net zoals Petra spreek ik ook wel eens mensen aan als ik Nederlands hoor praten. De reacties zijn verschillend, meestal wel leuk. Laatst vroeg een vrouw me of ik nog wel Nederlands sprak. Dat verleer je toch niet.
Mijn ouders krijgen ook wel eens de reactie van "alweer naar Amerika toe" en waar doen ze het van. Ze trekken zich er ook niks van aan.
Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Petra/VS schreef:Maar, maar, jullie zijn nu net het type Nederlanders, met wie wij, Nederlanders in den vreemde, wel graag zouden willen kletsen :cry: .
Mijn ervaring met Nederlanders, die we hier ontmoeten, is inderdaad, dat ze of het helemaal niet leuk vinden andere Nederlanders tegen te komen (die indruk had ik met het stel gisteren bovenop de Thousand Islands skydeck toren, ze wisten niet hoe gauw ze zich van ons af moesten keren, zo afzichtelijk zijn we toch niet ;)) of blij zijn een landgenoot te treffen om inderdaad op alles af te geven.
:D Ha Petra,

Ik zal je echt niet de rug toekeren hoor, mocht ik jullie een keer tegenkomen. :wink: Maar aan het gedrag van de Nederlandse toeristen, herken je dat ze Nederlanders zijn. En dan denk ik weer, ach, ach, laat ik mijn mond maar even houden...

Juist met geëmigreerde Nederlanders maak ik wel graag een praatje. Gewoon om te horen hoe zij in Amerika verzeilt zijn geraakt.

Roland 8)

lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Staceybeesie wrote:
Zo stond ik bij mij auto wat spullen in te laden en kwam de postbode me zeggen dat hij onze auto heel mooi vond. Zo ook op parkeerplaatsen of zo. Totale vreemden spreken je er op en zeggen dat ze het mooi vinden. In NL zie ik ze dat echt nog niet doen. De eerste keer stond ik helemaal verbaasd. Maar vind de reactie heel oprecht en vind dat heel erg leuk eigenlijk.
Dat viel mij ook op, mensen staan openlijk je huurauto te bewonderen en zeggen dat je een goede keus hebt gemaakt.
Vaak vroegen vreemden waar je vandaan kwam als ze merkten dat wij geen Amerikanen waren. Je was zo in gesprek met een Amerikaan, terwijl je dat hier in Nederland veel minder snel hebt.
Ik begrijp ook niet waarom sommigen zo negatief zijn over Amerika.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ondertussen zijn we wel een beetje afgedwaald van het oorspronkelijke topic, maar dit blijft wel heel erg "Amerika", dus toch op z'n plaats.

Die vriendelijkheid en hulpvaardigheid, dat spreekt mij dus heel erg aan. Hier moet ik mij altijd inhouden, maar ik kom dikwijls in situaties waarin ik denk "Hey, in amerika zou ik nu reageren en die mensen helpen", maar hier doe je dat gewoon niet, want dan gaan mensen je aanstaren.
Bijvoorbeeld: 2 mensen in de supermarkt zijn samen op zoek naar iets. "Waar zou nu toch die kokosmelk staan?". Ik wil dan altijd meteen helpen, en zeggen waar die staat. Maar je krijgt dan dikwijls toch van die blikken, mensen zijn dat hier niet gewoon. Of mensen die blijkbaar in de stad staan rond te kijken, op zoek naar een straat. Wil ik meteen altijd vragen "Zoeken jullie iets waar ik mee kan helpen?", maar ook dat is toch 'not done' hier. En dat heb je dus wel in Amerika.
Hier moet alles zo formeel gaan, stijfjes. Denk dat de ooievaar mij gewoon op de verkeerde plaats heeft laten vallen. :lol: (want ook mijn ouders zijn van die stijfdeftige mensen).
Elke
Anita

Bericht door Anita »

"Net zoals Petra spreek ik ook wel eens mensen aan als ik Nederlands hoor praten"
Wij stonden in de supermarkt (ik weet niet meer waar ergens hoor) tijdens onze laatste rondreis en we stonden weer eens in de verkeerde rij. Het schoot echt niet op. De vrouw die voor ons stond maakte een of andere fout zodat het nog langer duurde, en toen zei m'n man "Pfff... wat een trage boel hier zeg, weer de verkeerde rij gekozen".
Toen we aan de beurt waren, zegt de caissiere: "goedemiddag! Leuk om eens Nederlanders te horen!" Blijkt zij dus Nederlandse te zijn die al heeeel lang in de USA woont! :oops:

Wij zijn van plan om in mei 2006 weer terug naar Anaheim te gaan. We gaan dan een dag of tien en verblijven dan alleen maar in Disneyland. Als je eens wist hoeveel commentaar we nú al krijgen! "wie gaat er nou 10 dagen naar een pretpark en dan ook nog aan de andere kant van de wereld" "waar slaat dat nou op, je bent er vorig jaar nog geweest!" "alweer! Je bent toch ook al in Disney World geweest?!"
Wij zijn in 1998 drie weken in Orlando geweest (voornamelijk WDW)
In 2001 een rondreis van drie weken in Florida gemaakt (ook naar WDW)
2004 rondreis in het Zuidwesten, inclusief Disneyland
en nu in 2006 hopelijk weer naar California, maar alleen voor Disneyland (en California Adventure natuurlijk).
Tja.... we zijn nou eenmaal vréselijk verslaafd aan Disney!

Maar ik kan daar dus zo boos om worden, om die reacties! Maken we toch lekker zélf uit!
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

kastelke schreef:Of mensen die blijkbaar in de stad staan rond te kijken, op zoek naar een straat. Wil ik meteen altijd vragen "Zoeken jullie iets waar ik mee kan helpen?", maar ook dat is toch 'not done' hier. En dat heb je dus wel in Amerika.
Je hebt helemaal gelijk, Kastelke. Dit bracht gelijk in mijn herinnering dat wij een paar jaar terug wat zoekend op een New Yorks metrostation stonden. Het metrosysteem blinkt daar niet uit in duidelijkheid. Plotseling kwam er een man naar ons toe, jaar of 60 schat ik, die heel joviaal zegt "I'm a New Yorker, can I help you?". Precies wat jij bedoelt.

Zelf maak ik niet zo makkelijk contact met vreemden, maar in Amerika gaat me dat veel beter af. De drempel is veel lager; het mag gewoon.
Life is good in the Tarheel State.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Ze zijn in Amerika gewoon veel opgewekter, behulpzamer en aardiger dan hier, hier lijkt iedereen zo op zichzelf gericht.
Van wie krijg je nog een glimlach als je per ongeluk tegen hem of haar opbotst, dat was het eerste wat ik opmerkte toen ik weer terug op Schiphol kwam en een dame voor haar bagage wagentje liep. Ik riep nog glimlachend 'Oh sorry', maar kreeg een chagerijnige blik toegeworpen en volgens mij mompelde ze ook nog wat onaardigs LOL.. Ik dacht meteen "We zijn weer terug in Nederland" ..

Zodra ik in Amerika ben, ben ik volgens mij ook wat vriendelijker en 'lachser' (?) dan hier.. het werkt gewoon aanstekelijk : )
Sandy
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Zoiets hadden wij ook vorig jaar op Schiphol. We stonden op de lopende band en mijn kinderen gingen niet snel genoeg aan de kant voor een vrouw die ons voorbij wilde. Ze duwde mijn jongste gewoon aan de kant. Ik sprak haar aan maar kreeg er geen reactie op. Toen dacht ik ook, dat begint weer goed.
Voor de rest van die reis hebben we wel meestal leuke dingen meegemaakt. Zelfs heel behulpzame mensen in Giethoorn die ons goed geholpen hebben toen mijn broer zijn voet had opengehaald.
Annemiek
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

kastelke schreef:Of mensen die blijkbaar in de stad staan rond te kijken, op zoek naar een straat. Wil ik meteen altijd vragen "Zoeken jullie iets waar ik mee kan helpen?", maar ook dat is toch 'not done' hier. En dat heb je dus wel in Amerika.
Ook ik heb dus vooral positieve ervaringen met de behulpzaamheid van de Amerikanen.

Zo vroeg ik 2 jaar geleden een voorbijganger in Atlanta (t.h.v. het CNN-gebouw) waar ik het Coca Cola Museum kon vonden, althans welke richting ik op moest. Hij bood spontaan aan om even met mij mee te lopen, hij moest toch die kant op.

En in 2001 stonden wij een stukje beneden San Francisco op een parkeerplaats de kaart van San Francisco te bekijken. Nieuwsgierig kwam er een Amerikaan bij staan en vroeg waar wij heen wilden. Hij heeft ons toen diverse tips over San Francisco gegeven en verteld waar beter niet konden komen.

Roland

Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

Wat mij altijd opvalt is dat men in amerika veel relaxter is.
Zoals Any al aangeeft, over dat haasten op de loopband.

Zo heb ik nog nooit in amerika mensen zien voordringen bij de kassa. Moet je eens voorstellen dat hier bij de winkel 15 mensen op een rijtje gaan staan te wachten. Dat gebeurd natuurlijk nooit. Hier is het voordringen en indien nodig wat ellebogen gebruiken.
Ook heb ik zelden last gehad van bumperklevers in amerika. Moet je hier eens met 110 (waar je 100 mag) een vrachtwagen inhalen. Heb je meteen iemand achter je die letterlijk de haren in je nek kan tellen.

De meeste mensen die ik spreek denken maar aan een aantal dingen bij amerika: Geweld, drive by shootings, politie agenten die je om niets neermeppen, en de irritante bush. In de keren dat ik in amerka geweest ben heb ik nog nooit 1 vecht/scheldpartij meegemaakt, nooit een drive by shooting gezien en zelfs nooit een pistool buiten de winkel gezien, nog nooit problemen gehad met de politie (alleen maar hele positieve ervaringen) en een groot deel van de amerikanen zijn ook tegen bush.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer