Als het systeem primair voor de burger is, dan kun je burger toch een keuze geven? Laat de burger dan zelf beslissen of hij zich wil inschrijven in een register waarbij alles aan elkaar gekoppeld is.Vegasgirl schreef: Nou om eerlijk te zijn, vind ik dat wij trots mogen zijn op onze basisadministratie. Er zijn nog niet veel landen ter wereld die zo gedetailleerd de gegevens van zijn/haar inwoners bijhoudt en bovendien dienen die alleen maar ten gunste van de burger zelf. Bijna de gehele (semi) overheid draait op deze gegevens, zoals belasting, gemeentes, SVB, politie/justistie, maar ook deurwaarders, pensioenuitkeringsbedrijven etc etc. En waar worden de gegevens over een wijk vandaan gehaald indien daar een ramp plaats vind, allemaal uit diezelfde basisadministratie... Op den duur werkt zo'n systeem dus efficienter voor de overheid maar ook voor de burgers zelf. Je hoeft immers maar op 1 plaats je verhuizing door te geven en niet aan allerlei losse instantie. Dus no offense jvinch, maar ik denk dat dat hele big brother gedoe dus wel meevalt.
Overigens, zoals Rob al aangaf, is het bevolkingsregister in WW2 enorm misbruikt door de bezetter. Als een van de eerste Europese landen had Nederland haar bevolking door middel van verplichte enquetes vrijwel volledig in beeld gebracht. Door middel van IBM punch kaarten werd toen exact bepaald wie zou worden opgepakt en wie niet. Er is een enorm goed boek over geschreven, genaamd "IBM and the Holocaust" ( door Edwin Black (ik heb alle 560 pagina's ooit eens in een vlucht naar Nederland uitgelezen) - met veel aandacht voor het "gedetailleerd systeem van inwonersregistratie". Het is 1 van de factoren die ertoe bij heeft gedragen dat er in Nederland zo een enorm hoog percentage joodse mensen is opgepakt, vergeleken met andere Europese landen. Het was simpelweg beter geadministreerd.
Maar goed, dit is off-topic.