Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Kan je zelf een naam kiezen in Amerika?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
jvinch
Amerikakenner

Re: Kan je zelf een naam kiezen in Amerika?

Bericht door jvinch »

Vegasgirl schreef: Nou om eerlijk te zijn, vind ik dat wij trots mogen zijn op onze basisadministratie. Er zijn nog niet veel landen ter wereld die zo gedetailleerd de gegevens van zijn/haar inwoners bijhoudt en bovendien dienen die alleen maar ten gunste van de burger zelf. Bijna de gehele (semi) overheid draait op deze gegevens, zoals belasting, gemeentes, SVB, politie/justistie, maar ook deurwaarders, pensioenuitkeringsbedrijven etc etc. En waar worden de gegevens over een wijk vandaan gehaald indien daar een ramp plaats vind, allemaal uit diezelfde basisadministratie... Op den duur werkt zo'n systeem dus efficienter voor de overheid maar ook voor de burgers zelf. Je hoeft immers maar op 1 plaats je verhuizing door te geven en niet aan allerlei losse instantie. Dus no offense jvinch, maar ik denk dat dat hele big brother gedoe dus wel meevalt.
Als het systeem primair voor de burger is, dan kun je burger toch een keuze geven? Laat de burger dan zelf beslissen of hij zich wil inschrijven in een register waarbij alles aan elkaar gekoppeld is.

Overigens, zoals Rob al aangaf, is het bevolkingsregister in WW2 enorm misbruikt door de bezetter. Als een van de eerste Europese landen had Nederland haar bevolking door middel van verplichte enquetes vrijwel volledig in beeld gebracht. Door middel van IBM punch kaarten werd toen exact bepaald wie zou worden opgepakt en wie niet. Er is een enorm goed boek over geschreven, genaamd "IBM and the Holocaust" ( door Edwin Black (ik heb alle 560 pagina's ooit eens in een vlucht naar Nederland uitgelezen) - met veel aandacht voor het "gedetailleerd systeem van inwonersregistratie". Het is 1 van de factoren die ertoe bij heeft gedragen dat er in Nederland zo een enorm hoog percentage joodse mensen is opgepakt, vergeleken met andere Europese landen. Het was simpelweg beter geadministreerd.

Maar goed, dit is off-topic.
Vegasgirl
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Vegasgirl »

Ja, toendertijd werden ook beroep en godsdiensten bijgehouden in de administratie. Dat is dus -begrijpelijk- al heel lang niet meer opgenomen in de huidige administratie. Ook uiterlijke kenmerken houden we al geruime tijd niet meer bij.

Misschien ligt het aan een generatiekloof, maar ik kan me echt niet druk maken om dit soort zaken als 'wat er met al deze gegevens zou kunnen gebeuren'. Sorry, maar menig persoon legt op internet meer prive details bloot dan er bij de overheid bekend zijn :blink: . En basisadministratie of niet, je zou zeggen dat bij de belasting iedereen min of meer bekend is :wink: Dus ach, ik kan me hier zoals gezegd echt niet druk om maken...
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Vegasgirl schreef:Ja, toendertijd werden ook beroep en godsdiensten bijgehouden in de administratie. Dat is dus -begrijpelijk- al heel lang niet meer opgenomen in de huidige administratie. Ook uiterlijke kenmerken houden we al geruime tijd niet meer bij.

Misschien ligt het aan een generatiekloof, maar ik kan me echt niet druk maken om dit soort zaken als 'wat er met al deze gegevens zou kunnen gebeuren'. Sorry, maar menig persoon legt op internet meer prive details bloot dan er bij de overheid bekend zijn :blink: . En basisadministratie of niet, je zou zeggen dat bij de belasting iedereen min of meer bekend is :wink: Dus ach, ik kan me hier zoals gezegd echt niet druk om maken...
Helaas wordt mijn moeder nog dagelijks geconfronteerd met het feit dat dankzij de uitmuntende Nederlandse basisadmie zij geen Ooms en Tantes had, amper neven en nichten en helaas ook twee broers nooit zijn terug gekeerd van de trein waar ze destijds allemaal naar een "werkkamp" zijn getransporteerd.
Helemaal off-topic maar zij is dus erg blij dat er in de States amper een bevolkingsregistratie is, vind NL steeds enger worden wbt. figuren als Wilders en autochtonen/allochtonen registratie.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Vegasgirl schreef:Ja, toendertijd werden ook beroep en godsdiensten bijgehouden in de administratie. Dat is dus -begrijpelijk- al heel lang niet meer opgenomen in de huidige administratie. Ook uiterlijke kenmerken houden we al geruime tijd niet meer bij.

Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent, maar ik vermoed, net als ik, van ver na de oorlog, maar ik deel wel de angsten die anderen hier. Ik vind het -heerlijk- dat ik me hier nergens hoef in te schrijven..ja, als we verhuizen moeten we dus zelf meer doorgeven, maar in vergelijking met de Nederlandse bureacratie valt het hier nog reuze mee hoor. Als mijn pensioen dinges iets van mij wil weten, dan kunnen ze dat ook prima aanmij vragen, en niet eerst via de gemeente. En ik heb dus ook gehad, toen ik nog in Nrderland woonde, dat de bewoner voor mij zich niet had uitgeschreven, en ik allemaal deurwaarders, vreemdelingen politie op de stoep kreeg, en post over inbeslag legging inboedel etc..en dan is zo'n centrale registratie erg onhandig. En ja, je kan inderdaad naar de gemeente om zo'n onderzoek te laten starten, en dat heb ik gedaan, maar dat kostte mij dus een vrije middage, en veel tijd...

Maar goed, wat betreft naamwijzigingen (om maar even on-topic te blijven :) ), ik ga het zekere voor het onzekere nemen, en toch maar hyphenaten. Dan kan ik altijd desgewenst een van de twee laten vallen ("noem mij maar..."). en dan voorkom ik eventuele problemen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Heleen72
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Heleen72 »

Nog heel even off-topic... Zoals Vegasgirl (wat leuk trouwens om een "collega" tegen te komen) al schreef, er worden geen godsdiensten e.d. meer bijgehouden, dus daar kan niemand meer op "gepakt" worden. Uiteraard valt wel iemand's ethnische achtergrond te achterhalen, maar in het kader van de terroristische dreigingen kan dat ook weer handig zijn.
Over je pensioenfonds... Stel dat je door alle drukte van een verhuizing, vergeet door te geven aan je pensioenfonds dat je bent verhuisd. Ik denk dat je dan blij bent, dat als je 65 bent, de gemeente je adres heeft doorgegeven. Tuurlijk blijft het de verantwoording van jezelf, maar toch...
Over de adresonderzoeken... Bij ons is het niet nodig om een hele middag vrij te nemen. Een briefje schrijven met een kopie van je legitimatiebewijs is bij ons voldoende. Het adres wordt in onderzoek gezet, dat geven we door aan de gerechtsdeurwaarders etc. via ons geniale systeem :wink: en dan staan ze (als het goed is) niet meer bij je op de stoep.

Ok, on-topic weer. Wat is hyphenate?
DixieChick
Amerika-expert

Hyphenate: -

Dus hier in de VS gaat dat: meisjesnaam-getrouwde naam.
Mijn Nederlandse bank heeft er twee keer over gedaan voordat ze dat goed hadden, om dat het in NL andersom is. Maar ik wilde dat perse zo hebben omdat je je hier vaak moet identifieren als je een credit card gebruikt, en ik wilde dat het voor Amerikanen te snappen was (omdat al mijn Amerikaanse IDs dus in mijn man's naam staan).

offtopic: naamonderzoek> ik woonde dus duidelijk in de verkeerde gemeente! :)
Southern Tales
phillybilly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door phillybilly »

Magnolia87 schreef:Ik heb geen idee, maar het doet mij wel denken aan een scene uit Friends waarin Phoebe haar naam laat veranderen in: Princess Consuela Bananahammock :D Als reactie daarop laat haar man Mike zijn naam veranderen naar 'Crap Bag', om haar duidelijk te maken hoe beschamend het is als hij haar als 'Princess Consuela Bananahammock' moet voorstellen, haha.
deze heb ik gisteren gezien, erg leuk!!
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

DixieChick schreef:Hyphenate: -

Dus hier in de VS gaat dat: meisjesnaam-getrouwde naam.
Mijn Nederlandse bank heeft er twee keer over gedaan voordat ze dat goed hadden, om dat het in NL andersom is. Maar ik wilde dat perse zo hebben omdat je je hier vaak moet identifieren als je een credit card gebruikt, en ik wilde dat het voor Amerikanen te snappen was (omdat al mijn Amerikaanse IDs dus in mijn man's naam staan).
Mijn "nieuwe" naam wordt dus ook hyphenate...maar wel verkeerd... :oops: ik heb het op de Nederlandse manier gedaan......op mijn nieuwe residents card komt mijn voornaam als Anne W. man's naam-meisjesnaam...oh well.....mijn bankpasjes staan op verschillende namen, meisjesnaam of gehuwde naam en tot nu toe geen problemen, heb wel een copietje van mijn trouw-akte bij me.
DixieChick
Amerika-expert

wiepster schreef:
Mijn "nieuwe" naam wordt dus ook hyphenate...maar wel verkeerd... :oops: ik heb het op de Nederlandse manier gedaan......op mijn nieuwe residents card komt mijn voornaam als Anne W. man's naam-meisjesnaam...oh well.....mijn bankpasjes staan op verschillende namen, meisjesnaam of gehuwde naam en tot nu toe geen problemen, heb wel een copietje van mijn trouw-akte bij me.
Ach, als beide namen er maar op staan..toch? En als je ooit citizen wordt, kun je het alsnog een keer omdraaien :)
En hoe vaak vragen ze nou naar je green card? Ik heb hem alleen moeten laten zien bij HR bij het ondertekenen van mijn contract (en dat is maar goed ook, want mijn foto is -verschrikkelijk!-).
Southern Tales
Ms.K
Amerika-newbie

Bericht door Ms.K »

Momenteel zit ik in het K1 proces en is het nog ver weg voor ik citizen zou kunnen worden, maar het volgende is het geval:

Ik heb 4 doopnamen en mijn roepnaam staat niet op mijn paspoort vermeld. Ik geloof dat ik dit bij naturalisatie eventueel pas aan zou kunnen laten passen.. maar toch.. Idealiter zou mijn oficiële naam zijn: Roepnaam Middlename Getrouwde naam of eventueel Roepnaam Middlename Meisjesnaam-Getrouwde naam.. Hierbij zou ik dan mijn 2e doopnaam als middlename gebruiken.
Ik lees het e.e.a. over het aanpassen van de achternaam en het lijkt erop dat het hebben van een Amerikaans paspoort met alleen getrouwde naam en een NL paspoort met daarop meisjesnaam + E/V getrouwde naam niet problematisch is.

Nu vraag ik me wel af hoe dat is als ook mijn voornamen niet geheel overeenkomen met wat in mijn NL paspoort staat. Ik heb wel onderzocht of ik dit in Nederland ook aan zou kunnen passen, maar dat is zo'n gigantische rompslomp dat zie ik echt niet zitten. Iemand een idee?
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Wij wonen sinds een jaar in de VS en hebben er enorm veel spijt van dat we indertijd niet door die rompslomp zijn gegaan voordat we hier kwamen wonen. Mijn man heeft echt ontzettend veel gedoe met zijn roepnaam (niet in paspoort) en 3 doopnamen, echt, als we het morgen zouden kunnen veranderen, dan gingen we er gelijk voor. Het kan vanuit de VS ook nog wel, maar dat is pas ECHT veel gedoe.

Niet echt een antwoord op je vraag, en ik vrees dat je er sowieso al te laat mee bent als je al in een visumprocedure zit, maar goed, dit is dus mijn insteek.

Ik zie hier overigens wekelijks in de krant openbare bekendmakingen waarin staat dat mensen hun naam of die van hun kinderen willen veranderen, dus ik krijg niet de indruk dat het voor US citizens een heel lastig proces is.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als je Amerikaan wordt, word je zelfs gevraagd aan het einde van de procedure (dus nadat je geslaagd bent voor je 'toelatingsexamen') of je van naam (voornaam, achternaam of beide) wilt veranderen. Ik heb dat niet gedaan en alles op mijn officiele naam laten staan ipv het te veranderen naar mijn roepnaam. Bij social security was het vrij eenvoudig om mijn roepnaam (die oorspronkelijk op mijn socsec kaart stond) weer te veranderen in mijn officiele naam, maar dat moest wel gedaan worden door een wat hoger staand persoon dan degene achter het loket.

Als je sommige namen ziet waarin mensen hun oorspronkelijke namen veranderen (kan me op het ogenblik geen voorbeelden herinneren), dan zou naamsverandering hier inderdaad vrij eenvoudig moeten zijn.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Ik heb mijn achternaam dus officieel veranderd bij het Amerikaans worden en heb vrijwel nergens meer mijn meisjesnaam ook niet in mijn Nederlandse paspoort. Alleen mijn geboortecertificaat heeft die naam nog. Een gescheiden Amerikaanse vriendin van mij wilde de achternaam van haar ex niet meer, maar heeft ook geen contact meer met haar familie, waardoor ze gewoon een achternaam heeft gekozen, die haar aansprak. Dus ja, het gaat heel makkelijk.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
DixieChick
Amerika-expert

Je kan zelfs met de I-751 procedure (waarmee je van conditional resident naar resident gaat) je naam laten veranderen. Ik geloof dat Wiepster hier dat heeft gedaan. Als je je naam wilt veranderen, zou ik het zo doen, denk ik, omdat het allereerst gratis is, en de USCIS al het werk voor je doet.

Voor je K-1 zul je je aan de namen in je paspoort moeten houden. Als je dat visum aanvraagt, ben je immers nog niet getrouwd, dus dan kan je je mans naam nog niet aannemen. Ik weet eigenlijk niet of je je naam al in de AOS fase kan aanpassen, maar daar zou je naar kunnen kijken. Het enige probleem dat ik miscshien zie met twee IDs die niet helemaal overeenkomen is met reizen. Als je in je Nederlandse paspoort Petronella Hendrika Maria Schoothoven heeft, en op je groene kaart Nellie Maria Johnson, dan kan ik me voorstellen dat ze niet gaan snappen dat dat dezelfde persoon is. Als op je paspoort daarentegen Petronella Hendrike Maria Schoothoven e/v Johnson staat, en op je groene kaart Petronella Henrikka Jonhson, dan kan ik me voorstellen dat dat wel goed gaat.

Ik heb heel lang zitten dubben of ik wilde "hyphenaten" (meisjesnaam-getrouwde naam, op zijn Amerikaans), maar heb dat uiteindelijk niet gedaan. Het zou ontzettend veel werk geweest zijn om dat overal aan te passen, en ik zag de problemen alweer met het boeken van vliegtickets enzo. Plus mijn naam zou dan iets van 21 karakters worden,en dat vond ik wel een beetje lang. Doorslaggevende factor was dat ik er achter kwam dat het Nederlandse consulaat niet langer de naam van je naturalisatie certificaat (in mijn geval mijn getrouwde naam) niet meer letterlijk over neemt in je Nederlandse paspoort (wat ze eerder wel deden), maar gewoon je meisjesnaam aanhoudt. Daardoor had ik niet helemaal het idee dat ik die achternaam verloren was, en dat was waar het mij om ging.
Southern Tales
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer