Mijn vrouw heeft nadat we in Nederland trouwden in Amerika haar naam laten veranderen, waarbij ze bewust de Nederlandse manier heeft gekozen, én haar middel name heeft behouden, i.p.v. de Amerikaanse manier.DixieChick schreef:Dan krijg ik een achternaam van 15 letters...
Bij haar is het dus Voornaam MiddleName GetrouwdeNaam-Meisjesnaam, en zo staat het nu ook in haar paspoort, haar rijbewijs, en op haar Social Security Card. Hierdoor is haar achternaam nu (inclusief streepje) 17 karakters lang (en dan ook nog eens met zo'n rare "eijn" erin
Bij de eerstvolgende verlenging/vernieuwing van rijbewijs/paspoort wil ze (daarom) dan ook haar meisjesnaam laten vallen, en alleen nog maar mijn achternaam gebruiken (wat ze bijvoorbeeld hier in Nederland nu al doet).
Om al haar Nederlandse dingen ook op haar (nieuwe) Amerikaanse naam te krijgen, was bijzonder veel papierwerk en rompslomp nodig - een verblijfsvergunning zou zelfs helemaal van voren af aan opnieuw aangevraagd moeten worden - dus dat hebben we maar niet gedaan.
Hoewel de situatie natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar is, is het denk ik wel indicatief voor hoe men tegen zo'n naamswijziging aan kijkt. Het lijkt erop dat dit niet zo heel makkelijk allemaal te gebeuren valt.
Ik ben ook erg benieuwd wat de uitkomst zal zijn!