Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Kan je zelf een naam kiezen in Amerika?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Kan je zelf een naam kiezen in Amerika?

Bericht door Dento »

DixieChick schreef:Dan krijg ik een achternaam van 15 letters... :shock:
Mijn vrouw heeft nadat we in Nederland trouwden in Amerika haar naam laten veranderen, waarbij ze bewust de Nederlandse manier heeft gekozen, én haar middel name heeft behouden, i.p.v. de Amerikaanse manier.

Bij haar is het dus Voornaam MiddleName GetrouwdeNaam-Meisjesnaam, en zo staat het nu ook in haar paspoort, haar rijbewijs, en op haar Social Security Card. Hierdoor is haar achternaam nu (inclusief streepje) 17 karakters lang (en dan ook nog eens met zo'n rare "eijn" erin :roll: :lol: )... Dat betekent dus dat op vliegtickets etc. nooit de volledige naam zichtbaar is omdat het gewoon niet past.

Bij de eerstvolgende verlenging/vernieuwing van rijbewijs/paspoort wil ze (daarom) dan ook haar meisjesnaam laten vallen, en alleen nog maar mijn achternaam gebruiken (wat ze bijvoorbeeld hier in Nederland nu al doet).

Om al haar Nederlandse dingen ook op haar (nieuwe) Amerikaanse naam te krijgen, was bijzonder veel papierwerk en rompslomp nodig - een verblijfsvergunning zou zelfs helemaal van voren af aan opnieuw aangevraagd moeten worden - dus dat hebben we maar niet gedaan.

Hoewel de situatie natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar is, is het denk ik wel indicatief voor hoe men tegen zo'n naamswijziging aan kijkt. Het lijkt erop dat dit niet zo heel makkelijk allemaal te gebeuren valt.

Ik ben ook erg benieuwd wat de uitkomst zal zijn!
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

De conclusie dus: niks veranderen, gewoon je eigen naam houden iedereen, stuk makkelijker.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bennogr schreef:De conclusie dus: niks veranderen, gewoon je eigen naam houden iedereen, stuk makkelijker.
Misschien makkelijker op papier, maar daarom niet in de praktijk.
Mijn geboortenaam wordt al jaren niet meer gebruikt, en daar ben ik niet rouwig om. Integendeel! Mijn roepnaam is heel handig uit te spreken door Amerikanen, dus dat zou al een positief punt zijn aan een naamsverandering.
Mijn familienaam bestaat uit 14 letters en is ook niet zo handig uit te spreken. Spellen wordt lastig wegens lang en ongewone lettercombinaties voor Amerikanen. Dus als ik daar iets simpelers van kan maken, dat zou ook wel handig zijn.
Zelf zou ik dus best graag gebruik willen maken van een naamsverandering.
(maar ik moet natuurlijk eerst nog ginder zien te komen... :lol: )
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Bennogr schreef:De conclusie dus: niks veranderen, gewoon je eigen naam houden iedereen, stuk makkelijker.
Dat was ook mijn planning, maar daar dacht de military anders over..toenik mijn ID kreeg stond er toch echt mijn mans naam op. En sja, toen moest mijn paspoort ook, want je vliegt meestal op combinatie van beiden, en toen begon de hele heisa:)
Dus soms is er geen keuze..
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Heleen72
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Heleen72 »

Ik werk op Burgerzaken bij een Nederlandse gemeente. Als je naast je Amerikaanse nationaliteit de Nederlandse nationaliteit bezit, zal altijd Nederlands naamrecht toegepast worden. Dat betekent dat in Nederland nooit je geslachtsnaam verandert in de naam van je man, ook al ben je zo in de VS bekend. In Nederland kennen we naamgebruik. Dus zoals in je paspoort staat: meisjesnaam e/v man's naam. In brieven staat dan mevrouw A. man's naam-meisjesnaam. Er zijn 4 mogelijkheden voor naamgebruik (dit gebeurt eigenlijk alleen in brieven, in je paspoort staat meisjesnaam e/v naam echtgenoot, maar ook hier kan je weer kiezen om je man's naam weg te laten, dit om het allemaal simpel te houden :? ):
- meisjesnaam
- naam echtgenoot-meisjesnaam
- meisjesnaam-naam echtgenoot
- alleen naam echtgenoot
Je kunt dat in Nederland ten allen tijden (kosteloos) veranderen. Je geslachtsnaam zal altijd je meisjesnaam blijven ook al staat het in je Amerikaanse paspoort anders.
Het is anders als je je Nederlandse nationaliteit verliest, doordat je naturaliseert tot Amerikaan. Dan heb je namelijk ook geen "recht" meer op het Nederlandse naamrecht en zal (zoals al eerder genoemd in het voorbeeld van de gemeente Zeist) je geboorteakte aangepast moeten worden.
Ik moet er persoonlijk niet aan denken, dat ik mijn meisjesnaam verlies, door het huwelijk. Stel dat het huwelijk misgaat, dan zit je altijd aan de naam van de (vervelende??) ex vast.
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Heleen72 schreef:Ik werk op Burgerzaken bij een Nederlandse gemeente. Als je naast je Amerikaanse nationaliteit de Nederlandse nationaliteit bezit, zal altijd Nederlands naamrecht toegepast worden. Dat betekent dat in Nederland nooit je geslachtsnaam verandert in de naam van je man, ook al ben je zo in de VS bekend. In Nederland kennen we naamgebruik.
Dus als ik het goed begrijp.

Als ik Amerikaans staatsburger word op basis van mijn huwelijk met een US citizen, mijn Nederlandse paspoort behoud en mijn naam verander van Willem Jansen naar Michael Jordan - dan blijft voor de Nederlandse wet mijn naam Willem Jansen? Als ik dan mijn paspoort verleng in het buitenland, levert dat op het consulaat dan geen problemen op?
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Heleen72 schreef:Het is anders als je je Nederlandse nationaliteit verliest, doordat je naturaliseert tot Amerikaan. Dan heb je namelijk ook geen "recht" meer op het Nederlandse naamrecht en zal (zoals al eerder genoemd in het voorbeeld van de gemeente Zeist) je geboorteakte aangepast moeten worden.
Dit laatste is niet correct, hoor. Ik hoefde mijn geboorteakte niet te laten aanpassen, het was wel een keuze, die ik had. Tenslotte ben ik wel met mijn meisjesnaam geboren, dat is niet veranderd, en bij het invullen van de formulieren om het Nederlanderschap terug te krijgen werd ook om mijn meisjesnaam gevraagd. Je burgerschap heeft niets met het recht op het dragen van een naam te maken. Stel je voor.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
DixieChick
Amerika-expert

jvinch schreef:
Heleen72 schreef:Ik werk op Burgerzaken bij een Nederlandse gemeente. Als je naast je Amerikaanse nationaliteit de Nederlandse nationaliteit bezit, zal altijd Nederlands naamrecht toegepast worden. Dat betekent dat in Nederland nooit je geslachtsnaam verandert in de naam van je man, ook al ben je zo in de VS bekend. In Nederland kennen we naamgebruik.
Dus als ik het goed begrijp.

Als ik Amerikaans staatsburger word op basis van mijn huwelijk met een US citizen, mijn Nederlandse paspoort behoud en mijn naam verander van Willem Jansen naar Michael Jordan - dan blijft voor de Nederlandse wet mijn naam Willem Jansen? Als ik dan mijn paspoort verleng in het buitenland, levert dat op het consulaat dan geen problemen op?
Maar daaronder schrijft Heleen72 dat als je het Nederlanderschap verliest omdat je je laat naturaliseren, het Nederlandse naamrecht niet meer van toepassing is, dus dan zou je ook in Nederland Michael Jordan heetten. Zo lees ik het. Maar nu weet ik niet hoe het zit als je je laat naturaliseren en je NL staatsburgerschap kan behouden omdat je met een Amerikaan getrouwd bent...raak je dan in eerste instantie je Nederlanderschap kwijt (en dus verlies je het Nederlands naamrecht), en moet je dan weer bewijzen dat je daar recht op hebt (vandaar al dat moeilijke gedoe met geboortebwijzen, huwelijksakten, etc), of raak je je Nederlanderschap dan niet kwijt, en geldt het Nederlandse naamrecht dus wel?
Southern Tales
DixieChick
Amerika-expert

Heleen72 schreef: Ik moet er persoonlijk niet aan denken, dat ik mijn meisjesnaam verlies, door het huwelijk. Stel dat het huwelijk misgaat, dan zit je altijd aan de naam van de (vervelende??) ex vast.
Nou ja, hier in de VS kun je dat vrij makkelijk weer terugveranderen hoor..in ieder geval wat ik van kennissen hoor. Hoe dat in Nederland zit, dat weet ik niet.
Southern Tales
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

Petra/VS schreef:
Heleen72 schreef:Het is anders als je je Nederlandse nationaliteit verliest, doordat je naturaliseert tot Amerikaan. Dan heb je namelijk ook geen "recht" meer op het Nederlandse naamrecht en zal (zoals al eerder genoemd in het voorbeeld van de gemeente Zeist) je geboorteakte aangepast moeten worden.
Dit laatste is niet correct, hoor. Ik hoefde mijn geboorteakte niet te laten aanpassen, het was wel een keuze, die ik had. Tenslotte ben ik wel met mijn meisjesnaam geboren, dat is niet veranderd, en bij het invullen van de formulieren om het Nederlanderschap terug te krijgen werd ook om mijn meisjesnaam gevraagd. Je burgerschap heeft niets met het recht op het dragen van een naam te maken. Stel je voor.
Sorry Petra, maar ik ben het oneens met je. Naamrecht zit vast aan de nationaliteit die je hebt. Als er in Nederland een kind wordt geboren uit Spaanse ouders, dan passen wij Spaans recht toe. Dus het kind krijgt een dubbele achternaam.
Volgens mij (maar dat weet ik niet zeker) past de VS het territorialiteitsbeginsel toe. Dat betekent dat als een kind op Amerikaanse bodem wordt geboren, het automatisch de Amerikaanse nationaliteit heeft. Zij zullen dus de Amerikaanse wet wat betreft naamrecht toepassen.
Dat jij je geboorteakte niet hebt hoeven aanpassen is mijns inziens een foutje geweest van je geboortegemeente.
Artikel 20b BW boek 1:
1. Van akten en uitspraken die buiten Nederland overeenkomstig de plaatselijke voorschriften door een bevoegde instantie zijn opgemaakt of gedaan en een overeenkomstige uitwerking hebben als de akten en rechterlijke uitspraken, bedoeld in artikel 20, wordt, tenzij de Nederlandse openbare orde zich hiertegen verzet, op verzoek van een belanghebbende dan wel ambtshalve, door de ambtenaar van de burgerlijke stand een latere vermelding toegevoegd aan de desbetreffende in de registers van de burgerlijke stand hier te lande voorkomende huwelijksakte, akte van registratie van een partnerschap, akte van omzetting van een geregistreerd partnerschap of huwelijk of geboorteakte. Van een verandering van de geslachtsnaam wordt op verzoek van een belanghebbende tevens een latere vermelding gevoegd bij de geboorteakte van de kinderen van de betrokken persoon, voor zover hun naam eveneens verandert.
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

jvinch schreef: Als ik Amerikaans staatsburger word op basis van mijn huwelijk met een US citizen, mijn Nederlandse paspoort behoud en mijn naam verander van Willem Jansen naar Michael Jordan - dan blijft voor de Nederlandse wet mijn naam Willem Jansen? Als ik dan mijn paspoort verleng in het buitenland, levert dat op het consulaat dan geen problemen op?
Volgens mij zal het vernieuwen van je paspoort bij het consulaat geen problemen geven. Zij vernieuwen je paspoort op basis van je oude Nederlandse paspoort. Als het goed is vragen zij niet naar je Amerikaanse paspoort.
In Nederland zijn nu veel Polen die geboren zijn in de grensstreek van Duitsland. Die streek is afwisselend "in handen" geweest van Duitsland en Polen. Deze Poolse Duitsers (of Duitse Polen) hebben bijna allemaal een dubbel paspoort, dus zowel Duits als Pools. In die paspoorten komen ook vaak afwijkende namen voor.
Het is natuurlijk allemaal erg scheef. Volgens mij zijn hier genoeg frauduleuze handelingen mee te verrichten...
DixieChick schreef:Maar daaronder schrijft Heleen72 dat als je het Nederlanderschap verliest omdat je je laat naturaliseren, het Nederlandse naamrecht niet meer van toepassing is, dus dan zou je ook in Nederland Michael Jordan heetten. Zo lees ik het. Maar nu weet ik niet hoe het zit als je je laat naturaliseren en je NL staatsburgerschap kan behouden omdat je met een Amerikaan getrouwd bent...raak je dan in eerste instantie je Nederlanderschap kwijt (en dus verlies je het Nederlands naamrecht), en moet je dan weer bewijzen dat je daar recht op hebt (vandaar al dat moeilijke gedoe met geboortebwijzen, huwelijksakten, etc), of raak je je Nederlanderschap dan niet kwijt, en geldt het Nederlandse naamrecht dus wel?
Je raakt je Nederlandse nationaliteit niet kwijt. Je hebt gewoon een dubbel paspoort. Je kunt er overigens wel voor kiezen om je Nederlandse nationaliteit te verliezen, maar het hoeft niet.
Heleen72
Amerikakenner

Bericht door Heleen72 »

DixieChick schreef:
Heleen72 schreef: Ik moet er persoonlijk niet aan denken, dat ik mijn meisjesnaam verlies, door het huwelijk. Stel dat het huwelijk misgaat, dan zit je altijd aan de naam van de (vervelende??) ex vast.
Nou ja, hier in de VS kun je dat vrij makkelijk weer terugveranderen hoor..in ieder geval wat ik van kennissen hoor. Hoe dat in Nederland zit, dat weet ik niet.
Maar dan nog... Dan moet je alle instanties in kennis stellen dat je "weer" van naam gewisseld bent.
Nederlanders kunnen alleen hun naam wijzigen bij Koninklijk Besluit en dan alleen onder bepaalde voorwaarden (bijv. je hebt een rare naam, de familienaam van moederskant dreigt uit te sterven of je hebt je vader's naam, maar daar heb je al jarenlang geen contact meer mee). Als eenmaal je naam veranderd is, kan je het nooit meer terugdraaien.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Heleen72 schreef: Van akten en uitspraken die buiten Nederland overeenkomstig de plaatselijke voorschriften door een bevoegde instantie zijn opgemaakt of gedaan en een overeenkomstige uitwerking hebben als de akten en rechterlijke uitspraken, bedoeld in artikel 20, wordt, tenzij de Nederlandse openbare orde zich hiertegen verzet, op verzoek van een belanghebbende dan wel ambtshalve, door de ambtenaar van de burgerlijke stand een latere vermelding toegevoegd aan de desbetreffende in de registers van de burgerlijke stand hier te lande voorkomende huwelijksakte, akte van registratie van een partnerschap, akte van omzetting van een geregistreerd partnerschap of huwelijk of geboorteakte. Van een verandering van de geslachtsnaam wordt op verzoek van een belanghebbende tevens een latere vermelding gevoegd bij de geboorteakte van de kinderen van de betrokken persoon, voor zover hun naam eveneens verandert.
Hierin lees ik, dat a. er enkel een vermelding wordt gemaakt van een naamsverandering en de naam op de akte niet per se veranderd wordt, b. dat op verzoek van een belanghebbende gebeurt en dus niet verplicht is. De ambasssade beambte, die mij hielp met het terugkrijgen van het Nederlanderschap, zei ook, dat ik mijn naam op mijn geboorteakte niet hoefde te wijzigen. Er is m.i. wezenlijk verschil tussen een verandering van naam en een vermelding, dat de persoon nu een andere naam heeft.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Heleen72 schreef: Volgens mij zal het vernieuwen van je paspoort bij het consulaat geen problemen geven. Zij vernieuwen je paspoort op basis van je oude Nederlandse paspoort. Als het goed is vragen zij niet naar je Amerikaanse paspoort.
Ik heb eens ergens gelezen (weet alleen niet meer waar, volgens mij ergens op dit forum) dat het consulaat bij verlenging verifieerd dat je rechtmatig in de VS bent. Met andere woorden, ze kijken naar je visum, green card of US paspoort. Dat is althans wat ik ervan begreep.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Mijn ervaring de afgelopen 30 jaar is dat de Nederlandse vertegenwoordiging inderdaad kijkt of je rechtmatig in de VS bent. Dat kan dat (witte?) formuliertje zijn dat je in je paspoort geniet krijgt als je het land binnenkomt op een 'visa waiver', een groene kaart, of een Amerikaans paspoort.

Nederland wil immers niet meewerken aan illegale praktijken, neem ik aan.

Over dat verlengen van je Nederlandse paspoort als je Amerikaan geworden bent en onder de ubbele nationaliteitsregel valt, (getrouwd met een Amerikaan(se) dus), hoor ik telkens weer andere dingen.

Volgens een correspondentie met het consulaat in Chicago waar ik onder val, kan ik na de eerste keer aangetoond te hebben, dat ik in aanmerking kom voor die dubbele nationaliteit (kopie huwelijksakte, bewijzen dat je nog steeds getrouwd bent -- ze hebben daarvoor tegenwoordig een officiele verklaring/affidavit voor, hoef je niet meer met je 'joint tax return' te zeulen), kan ik zonder meer mijn paspoort verlengen als ik dat in het resort van Chicago doe. Elders verlengen kan betekenen dat ik de hele rompslomp weer moet doorlopen. Al lijkt mij dat nogal vreemd, als ik na mijn Amerikaan worden in aanmerking kom voor verlenging van mijn Nederlandse paspoort, dan zou dat moeten aantonen dat ik inderdaad dubbel mag blijven. Maar goed, een bewijs van Nederlanderschap (vraag daar meteen naar de eerste keer dat je je paspoort verlengt!) schijnt beter te zijn. Die strijd zal ik pas gaan strijden als het echt nodig mocht zijn.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Vegasgirl
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Vegasgirl »

Petra/VS schreef:
Heleen72 schreef: Van akten en uitspraken die buiten Nederland overeenkomstig de plaatselijke voorschriften door een bevoegde instantie zijn opgemaakt of gedaan en een overeenkomstige uitwerking hebben als de akten en rechterlijke uitspraken, bedoeld in artikel 20, wordt, tenzij de Nederlandse openbare orde zich hiertegen verzet, op verzoek van een belanghebbende dan wel ambtshalve, door de ambtenaar van de burgerlijke stand een latere vermelding toegevoegd aan de desbetreffende in de registers van de burgerlijke stand hier te lande voorkomende huwelijksakte, akte van registratie van een partnerschap, akte van omzetting van een geregistreerd partnerschap of huwelijk of geboorteakte. Van een verandering van de geslachtsnaam wordt op verzoek van een belanghebbende tevens een latere vermelding gevoegd bij de geboorteakte van de kinderen van de betrokken persoon, voor zover hun naam eveneens verandert.
Hierin lees ik, dat a. er enkel een vermelding wordt gemaakt van een naamsverandering en de naam op de akte niet per se veranderd wordt, b. dat op verzoek van een belanghebbende gebeurt en dus niet verplicht is. De ambasssade beambte, die mij hielp met het terugkrijgen van het Nederlanderschap, zei ook, dat ik mijn naam op mijn geboorteakte niet hoefde te wijzigen. Er is m.i. wezenlijk verschil tussen een verandering van naam en een vermelding, dat de persoon nu een andere naam heeft.
ALs medewerker burgerzaken zal ik mijn collega Heleen72 hier bijvallen. Op het moment dat ik als medewerker bij jou documenten aantref Petra, waaruit blijkt dat jouw naam gewijzigd is, zal ik idd ambtshalve een latere vermelding op je geboorteakte plaatsen. De laatste zin die je hier leest gaat over eventuele kinderen.

Van een verandering van de geslachtsnaam wordt op verzoek van een belanghebbende tevens een latere vermelding gevoegd bij de geboorteakte van de kinderen van de betrokken persoon, voor zover hun naam eveneens verandert

Maar idd, het ligt aan meerdere factoren zoals: is er dus sprake van een echte wijziging (of slechts een vorm van naamgebruik), waardoor heeft die wijziging plaats genomen en wat voor nationaliteit je op dat moment bezit.

Maar eerlijk is eerlijk, veel wijzigingen worden door burgerzaken niet doorgevoerd, omdat wij er simpelweg ook niet vanaf weten. Met een aantal landen bestaat er een verdrag, zodat zij ons in kennis stellen bij een bepaalde juridische gebeurtenis (huwelijk overlijden), maar met een hoop landen kennen wij dat verdrag niet. Pas als de burger zich komt melden, kunnen wij daar passende actie op ondernemen. Zo vaak worden huwelijken etc niet doorgegeven, pas wanneer het voor de burger 'handig' lijkt om dit door te geven, komen er pas documenten op de proppen. Bovendien heeft ook niet elke gemeente vaak met dit soort zaken te maken (een gemeente in de randstad versus een kleine gemeente in zeeland bijv), waardoor -helaas ik moet het zeggen- ook niet altijd iedereen evengoed op de hoogte is van internationaal privaatrecht en daardoor in heel NL consequent met de materie wordt omgegaan. Zodoende ontstaan er altijd veel verschillende verhalen in de wereld. Erg lastig...
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Vegasgirl schreef:[ALs medewerker burgerzaken zal ik mijn collega Heleen72 hier bijvallen. Op het moment dat ik als medewerker bij jou documenten aantref Petra, waaruit blijkt dat jouw naam gewijzigd is, zal ik idd ambtshalve een latere vermelding op je geboorteakte plaatsen. De laatste zin die je hier leest gaat over eventuele kinderen.
Het is absoluut niet mijn bedoeling om jullie woorden in twijfel te trekken, ik ga enkel af op wat mij is verteld destijds. Maar ook hierboven schrijf je, dat je een vermelding op mijn geboorteakte zou plaatsen, dat is toch niet gelijk aan de naam op de geboorteakte veranderen? Een vermelding vind ik logisch, een daadwerkelijke naamsverandering met uitwissing van de naam, waarmee ik geboren ben, niet.
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Nou vind ik dat de Nederlandse overheid ook wel verdraaid veel wil weten, op het Big Brother-achtige af. Het aangeven, inschrijven, registreren van het exacte adres en bijhouden als dat wordt gewijzigd, huwelijkse staat, kinderen etc.

Ik vind het nogal wat. Het gaat erg uit van vertrouwen dat de overheid het beste met je voor heeft en er nooit misbruik van zal maken. Maar volgens mij hoeven we maar een jaar of 60 terug om te zien wat er kan gebeuren als bevolkingsregisters worden misbruikt.
Vegasgirl
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Vegasgirl »

jvinch schreef:Nou vind ik dat de Nederlandse overheid ook wel verdraaid veel wil weten, op het Big Brother-achtige af. Het aangeven, inschrijven, registreren van het exacte adres en bijhouden als dat wordt gewijzigd, huwelijkse staat, kinderen etc.

Ik vind het nogal wat. Het gaat erg uit van vertrouwen dat de overheid het beste met je voor heeft en er nooit misbruik van zal maken. Maar volgens mij hoeven we maar een jaar of 60 terug om te zien wat er kan gebeuren als bevolkingsregisters worden misbruikt.
Nou om eerlijk te zijn, vind ik dat wij trots mogen zijn op onze basisadministratie. Er zijn nog niet veel landen ter wereld die zo gedetailleerd de gegevens van zijn/haar inwoners bijhoudt en bovendien dienen die alleen maar ten gunste van de burger zelf. Bijna de gehele (semi) overheid draait op deze gegevens, zoals belasting, gemeentes, SVB, politie/justistie, maar ook deurwaarders, pensioenuitkeringsbedrijven etc etc. En waar worden de gegevens over een wijk vandaan gehaald indien daar een ramp plaats vind, allemaal uit diezelfde basisadministratie... Op den duur werkt zo'n systeem dus efficienter voor de overheid maar ook voor de burgers zelf. Je hoeft immers maar op 1 plaats je verhuizing door te geven en niet aan allerlei losse instantie. Dus no offense jvinch, maar ik denk dat dat hele big brother gedoe dus wel meevalt.

Petra, een latere vermelding plaatsen houdt eigenlijk in dat wij soms een wijziging pp de geboorteakte aangeven, maar ook wel eens een aanvulling op de gegevens die er al op staan. Dit is afhankelijk van het feit dat zich heeft voorgedaan.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Vegasgirl schreef: Nou om eerlijk te zijn, vind ik dat wij trots mogen zijn op onze basisadministratie. Er zijn nog niet veel landen ter wereld die zo gedetailleerd de gegevens van zijn/haar inwoners bijhoudt en bovendien dienen die alleen maar ten gunste van de burger zelf. Bijna de gehele (semi) overheid draait op deze gegevens, zoals belasting, gemeentes, SVB, politie/justistie, maar ook deurwaarders, pensioenuitkeringsbedrijven etc etc. En waar worden de gegevens over een wijk vandaan gehaald indien daar een ramp plaats vind, allemaal uit diezelfde basisadministratie... Op den duur werkt zo'n systeem dus efficienter voor de overheid maar ook voor de burgers zelf. Je hoeft immers maar op 1 plaats je verhuizing door te geven en niet aan allerlei losse instantie. Dus no offense jvinch, maar ik denk dat dat hele big brother gedoe dus wel meevalt.
Sorry maar dat staat mij dus juist tegen van het hele systeem.
Klein voorbeeld, er was eens een klein Oostenrijks korporaaltje met een snor die heel handig gebruik maakte van het Nederlandse systeem om alle mensen die hij (om wat voor reden) niet mocht op te sporen/pakken en af te voeren.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer