Even een update zodat overige mensen ook iets aan deze informatie hebben.
Ik heb zelf een enkeltje geboekt naar de Verenigde Staten. Een aantal forumleden hebben aangegeven dat dit mogelijk is en dat het geen problemen oplevert bij de "Immigrations". Zelf ben ik ook verder op onderzoek uitgegaan en ik heb bij de FAQ op de website van het Amerikaanse consulaat meer informatie gegevonden. Dit had ik eerder nog niet gezien.
Dit heeft het consulaat te zeggen over enkeltjes (
http://amsterdam.usconsulate.gov/visa_validity3.html):
I have a visa, do I also need a return ticket?
If you hold a visa of any classification, including a B-1/B-2 visa, you are not required to hold a return ticket; you may enter the United States on a one way ticket. All travelers should carry with them for presentation to U.S. officials, if required, evidence of funds sufficient for their visit and, with the exception of H and L visa holders, evidence that they have a residence abroad to which they intend to return at the end of their stay.
Het komt er dus op neer dat als je een visa hebt, dat je niet verplicht bent om een retourticket te hebben. Echter moet je wel documentatie bij je hebben om aan te tonen dat je voldoende financieen hebt voor je periode in de VS en ook moet je aantonen dat je een woonadres hebt waarnaar te terug zal keren na je bezoek.
De vraag met betrekking tot de tijdsduur om het immigratieproces te doorlopen heb ik voorgelegd aan de International Office bij mijn universiteit in de VS. Zij vertelde mij dat je minimaal 2 uur moet nemen voor je overstap om alles te regelen (baggage, immigratieproces, van de ne terminal naar de andere). Voor mij is het niet meer van toepassing want ik heb een vliegveld gevonden die dichterbij mijn vriendin is, zodat zij minder ver hoeft te rijden en geen vrij hoeft te nemen van haar werk. Wel levert dit een langere lay-over op, maar dit geeft mij weer meer tijd voor het immigratieproces.
Daarnaast kwam ik ook iets anders interessants tegen, wat ik niet wist. Op de website van het consulaat kwam ik ook een uitleg over het visum zelf tegen (
http://amsterdam.usconsulate.gov/read_ur_visa.html). Op het visum staat een Issue date en een expiration date.
Wisten jullie dat de expiration date niets te maken heeft met tot wanneer je in de VS mag blijven? De expiration date is de laatste dag dat je toegang tot de VS hebt op basis van dit visum.
Wie bepaalt dat tot wanneer je mag blijven? Is dit de immigratiebeambte bij de Point of Entry?
Het enige wat ik nog moet regelen is de verzekering. Alles uitzoeken blijkt toch wel erg ingewikkeld te zijn. Ik weet niet echt veel van verzekeringen af en al helemaal niets van Amerikaanse verzekeringen. Mijn vriendin en overige vrienden daar zitten allemaal in het pakket van hun ouders. De overige verzekeringen die ik gevonden heb (Ooms en IPS) gelden alleen als je ook je Nederlandse basisverzekering hebt. Deze heb ik nu net niet omdat het blijkt dat ik mij moet uitschrijven bij de gemeente. Heeft iemand nog adviezen met betrekking tot verzekeringen voor studenten in de VS?
Dit brengt mij meteen bij het volgende probleem Klopt het dat als je langer als 8 maanden van een jaar in het buitenland bent, dat je je dan moet uitschrijven bij de gemeente?
Welke gevolgen heeft dit dan? Ik weet iig dat je dan niet meer verplicht bent om een Nederlandse ziekenkostenverzekering te hebben. Maar je verliest bijvoorbeeld dan ook je 2% jaarlijkse opbouw van je AOW. Nu betekent dit misschien niet zo veel, omdat ik niet eens weet of er nog AOW is tegen te tijd dat ik er recht op heb, maar het is toch wel handig om alle gevolgen op een rijtje te hebben.
Weet iemand er meer over?