Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Filu
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Filu »

Vraagje over de aanvraag ESTA. Wanneer je deze via de website hebt gedaan en deze is goedgekeurd, kun je dan de app downloaden en hierin je goedgekeurde ESTA bekijken?

Fien
nwolf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door nwolf »

Hoi Fien,

yep, die zie je daar dan staan als je inlogt en de code invoert, werkte prima de laatste keer op het vliegveld.
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida | 2026 California
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 74

Bericht door harryh »

@Filu yep
Filu
Amerika-ontdekker

Bericht door Filu »

Bedankt voor jullie antwoord!

Fien
Filu
Amerika-ontdekker

Bericht door Filu »

Aangezien we met 2 kinderen reizen die wel actief zijn op social media, is de vraag moet ik dit nu wel of niet melden bij het aanvragen van de ESTA?

Fien
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Tot zover ik weet is het niet verplicht.
nwolf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door nwolf »

Nee, wij hebben dit ook leeg gelaten bij het aanvragen van de esta en volgens mij staat er zelfs bij dat het optioneel is.
Ik zou me hier niet druk over maken ;)
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida | 2026 California
Incuflex
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Incuflex »

Vraag. Wij reizen in september naar Canade en de VS. Ik heb nog een gelde ESTA voor de vs die geldig is tot en met 24/9. Je raad het al, wij steken normaal gezien de grens terug over naar Canada op 23/9. In normale omstandigheden wordt dit niet verlengd maar je weet nooit natuurlijk. Kan je de ESTA verlengen als het nodig is? Of toch op voorhand al een nieuwe aanvragen?
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 74

Bericht door harryh »

@Incuflex Je ESTA voor de VS moet geldig zijn bij binnenkomst in de VS, voor vertrek naar Canada niet.

ESTA kun je niet verlengen maar je kunt als nodig wel een nieuwe aanvragen. Goedkeuring gaat meestal snel maar kan soms even duren. Als je gemoedsrust wil kun je ook nu al een nieuwe aanvragen.
Maartjevb
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Maartjevb »

VRaagje: moet ik ADHD medicatie aangeven via het GAK. OMdat Amerika niet onder het Schengenverdrag valt, telt dat anders. Toch staat er wel her en der dat ik beter een officiele verklaring kan laten opmaken, die laten ondertekenen door de arts, dan laten goedkeuren door het GAK (wat nog best een proces is). Wat is jullie ervaring?
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ja, zou ik zeker een medicijnverklaring voor meenemen, via het CAK.

https://www.hetcak.nl/medicijnen-mee-op ... en-europa/
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

:offtopic: Onze ervaring met het heen-en-weer reizen met medicatie (zowel wij die in de VS wonen als onze NL familie die regelmatig naar de VS reist) is dat er nog nooit een haan naar heeft gekraaid. Zolang de officiële etiketten van de apotheek op de dozen staan en je geen abnormale hoeveelheden meeneemt voor je reisduur, zou ik me er geen zorgen over maken. Dit onderwerp is wel vaker op het forum (en in Facebook groepen) langs gekomen, maar ik heb nog nooit van iemand gehoord dat ze moeilijkheden ondervonden door het niet hebben van zo'n CAK verklaring (of zelfs dat er ooit iemand naar persoonlijke medicijnen heeft gekeken of erover gevraagd). Ik zou het best willen horen als iemand een andere ervaring heeft.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
sawy
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door sawy »

ADHD medicatie valt in groep II drugs in de USA heb ik gelezen. Ik maak me ook zorgen hierover. Formeel is de schengenverklaring toch niet voldoende, want Schengen?
Ik heb wel een brief van de oorspronkelijke diagnose in het engels maar ik twijfel of ik nog een brief van de huisarts moet vragen met recentere info en medicatie met recente etiketten moet aanvragen. Er wordt hier al overwogen om de medicatie thuis te laten....... Maar ja aangezien er gestudeerd moet worden...
Hoor graag wat recente ervaring hierover ook inderdaad.
jeppiepruts
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door jeppiepruts »

Het is totaal irrelevant of mensen wel of niet de ervaring hebben of er op gecontroleerd wordt. Het is verplicht omdat de medicatie onder de Opiumwet valt. Daar ga je toch geen risico's mee nemen?

Voor Amerika is het allemaal wel wat moeite, maar het kan allemaal nog veel ingewikkelder bij andere landen....
Je vraagt een Engelstalige medische verklaring op bij je huisarts. Ik schrijf hem altijd zelf en mijn huisarts ondertekent alleen.
Daarna ga je ermee langs het CAK en haal je een apostillestempel bij de rechtbank. Als je die 2 stappen in persoon doet in Den Haag dan ben je daar ongeveer een uurtje mee zoet. Het CAK kan eventueel ook via de post geregeld worden, en de apostillestempel haal je dan bij een lokale rechtbank.

Een medische verklaring heeft beperkte geldigheid. Van enkele maanden tot hooguit een jaar. Dus zorg dat je een nieuwe regelt. Het was tot 2 jaar geleden zo dat Amerika als speciale extra eis voor een medische verklaring heeft dat je erop moet laten zetten hoeveel je exact bij je hebt (net als bij de Schengenverklaring) terwijl bij veel andere landen uitsluitend de dagelijkse dosis erop hoeft te worden vermeld.

Zoek op ADHD en methylfenidaat of methylphenidate en je vindt wel meer info op dit forum.
Laatst gewijzigd door jeppiepruts op 12 jul 2026, 09:32, 5 keer totaal gewijzigd.
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Haal gewoon die cak verklaring.
Het is simpelweg verplicht, en inderdaad, zelden of nooit zal je er op gecontroleerd worden.
Maar waarom het risico nemen met iets wat wel degelijk als drugs gezien wordt?
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Timothy555 »

Maartjevb schreef:
09 jul 2026, 22:44
VRaagje: moet ik ADHD medicatie aangeven via het GAK. OMdat Amerika niet onder het Schengenverdrag valt, telt dat anders. Toch staat er wel her en der dat ik beter een officiele verklaring kan laten opmaken, die laten ondertekenen door de arts, dan laten goedkeuren door het GAK (wat nog best een proces is). Wat is jullie ervaring?
Beetje laat, maar: ik heb hierover exact contact opgenomen met CBP in 2022 (heb twee dochters die ADHD-medicatie nemen).

Heel snel antwoord gehad dat dit geen enkel probleem was - normale hoeveelheden voor je reis en een beetje extra werd aangemoedigd zelfs (je weet nooit wanneer je een paar dagen extra komt vast te zitten).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer