Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
nwolf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door nwolf »

Goede tip!
Wij hebben nu Delta en AA geboekt (100% uitgevoerd door British Airways :lol:). zal eens kijken.
Maar heb ook nog niks van ze gehoord, was meer nieuwsgierig of iemand al iets had ontvangen van een prijsverhoging/annulering.
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida | 2026 California
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@MichelAngelo66 Als je Brussel overweegt zou ik ook rekening houden met dat 300 euro p.p een hoop geld is, maar dat je er daarmee nog niet bent.

Je woont 20 minuten van Schiphol geef je aan, wij wonen 35 minuten van Schiphol en dat is precies DE reden waarom wij toch ondanks soms behoorlijk prijsverschil blijven kiezen voor Amsterdam. Als je via Brussel vliegt moet je daar ook parkeren, je moet er +/- 2 uur naartoe rijden, eventueel een overnachting. Ok Misschien pak je P3 op Schiphol maar dat zijn wel kosten die er nog bijkomen.

Bedenk dat je ook nog twee uur moet terugrijden na een nachtvlucht. Scheelt toch, 2 uur of 20 minuten best een verschil. (35 in mijn geval). Düsseldorf net zo...

Ook het aanbod vanaf Brussel/Dusseldorf is beperkter dan vanaf Schiphol. Met name via Delta. Volgens mij vliegt Delta alleen naar Atlanta vanaf Brussel. Dusseldorf helemaal niet volgens mij. Dus ben je aangewezen op United. Kan ook, maar die vliegen dan weer niet rechtstreeks op Atlanta. Allemaal afwegingen die ik zou meenemen.

Wat betreft customs en immigrations op Atlanta. Ik heb geen ervaring met Atlanta, maar over het algemeen geldt wel hit or miss. Als er net 2 andere grote kisten uit Europa of Azie voor jullie landen dan kan je wel even in de rij staan. Atlanta is de afgelopen weken veel in het nieuws geweest met die gedeeltelijke shutdown vanwege lange rijen bij TSA, maar goed dat is geen immigrations.

Als ik met delta vlieg dan hebben Detroit, Minneapolis of Salt lake mijn voorkeur. Maar goed als je rechtstreeks vliegt op Atlanta en dat is daarna ook je eindbestemming in de VS en vanuit daar ga je verder reizen per auto dan is het minder erg als je even moet wachten bij immigrations.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 07 apr 2026, 21:03, 2 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Huwelijksreis april 2026 Rondreis TN,NC,GA,SC
nwolf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door nwolf »

d_vdploeg schreef:
07 apr 2026, 10:08

Ook het aanbod vanaf Brussel/Dusseldorf is beperkter dan vanaf Schiphol. Met name via Delta. Volgens mij vliegt Delta alleen naar Atlanta vanaf Brussel. Dusseldorf helemaal niet volgens mij. Dus ben je aangewezen op United. Kan ook, maar die vliegen dan weer niet rechtstreeks op Atlanta. Allemaal afwegingen die ik zou meenemen.
Kleine correctie, wij vliegen nu 2x vanaf dusseldorf naar de US maar het is een beetje een truukje (waarje zeker het milieu niet mee helpt).
We vliegen over 2 weken eerst met een KLM cityhopper van Dusseldorf naar Amsterdam om vanuit daar naar Minneapolis te vliegen.
en in Augustus met BA (AA) vanuit Dusseldorf dus het is een redelijk groot vliegveld met best wel wat keuze naar de US (als je niet vast zit aan Delta al helemaal).
Parkeren daar is echt te vergelijken met Schiphol tegenwoordig (hou rekening met 150/200,- voor 2 weken).

Wel met je eens naar het totale plaatje te kijken (buiten tijd), je weet pas wat je kwijt bent als je ticket+parkeren+benzine uitrekent en als je dan 20 minuten van Schiphol vandaan woont (misschien kan iemand je brengen en halen dan zelfs?) is het al wat minder interessant.
Maar toch, als je met 2 vliegt is 600,- een hoop geld, denk dat ik daar ook wel een uurtje of 2 extra voor wil reizen.
2010 Florida | 2012 W DC | 2013 LV | 2014 California + LV | 2015 NYC + W DC | 2016 Florida + LV | 2018 California + LV | 2019 Florida + NYC | 2022 Florida | 2023 Florida | Dec 2024 NYC | MRT 2025 W DC | 2026 Florida | 2026 California
Reny
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 22
Contacteer:

Bericht door Reny »

Wij betalen in Brussel in september voor 3 weken (P3) 195 euro, wél al in november geboekt.

Gr.
Reny
Onze verslagen:
http://erikenrenyopvakantie.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justcolorado2016.blogspot.nl/201 ... ingen.html
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@nwolf Goede toevoeging. Ik had het overigens over een rechtstreekse vlucht vanaf Düsseldorf. De constructie via Düsseldorf naar Amsterdam en dan VS kan natuurlijk wel. Of Düsseldorf met BA kan ook.

Je moet zeker naar het totale plaatje kijken. En ja stel dat je samen bent en het scheelt 600 euro, zeker iets waar je naar moet kijken. Ben je met een gezin met 2 kids dan wordt het verschil nog groter.

Ik vind het voor ons een groot voordeel dat de auto op de oprit blijft en die ouwe van mij ons brengt en haalt. Geen kosten aan parkeren of overnachting. Niet iedereen heeft die luxe, dat realiseer ik mij maar als ik zie hoe gesloopt wij zijn na een terugvlucht ben ik persoonlijk blij dat we 35 minuten in de auto zitten naar huis ipv 135 en dat we worden gereden.

Iets wat ik dus meeneem in mijn overweging. Maar inderdaad 600 is wel een hoop geld...
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

Als je nu nog moet gaan boeken voor de komende maanden zou ik zeker zoeken naar vluchten met als eerste overstap US (ipv ergens in Europa). United heeft bv al aangegeven 5% van de vluchten te gaan schrappen. Het zou me niks verbazen als we dat de komende dagen/weken/maanden vaker gaan zien en ook bij andere maatschappijen.

Net zoals bij stakingen en andere ongein zijn het vrijwel altijd de short haul vluchten die het eerste gekozen worden om te annuleren (ook omdat die vaak meerdere keren per dag gaan, zoals bv naar Londen (en met verschillende maatschappijen)). Het zal dan maar net jouw vlucht zijn die je nodig hebt om op tijd van Londen naar de USA te komen.....

Ik heb al vaker aangegeven dat je beter een vlucht kunt boeken met als eerste overstap in de USA ipv Londen (Denk aan vertraging...): in de USA zijn er vaak meerdere alternatieven om op de uiteindelijke plaats van bestemming te komen, en is de klantenservice in het geval van vertraging over het algemeen een stuk beter geregeld dan in Europa. :thumbup:
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Mijn voorkeur heeft het om die reden ook om in de VS over te stappen. Wat je zegt, veel meer mogelijkheden ook bij vertraging en alvast in de VS waardoor je, als je onverhoopt die avond vast komt te zitten je vaak wel met de vroege ochtendvlucht de volgende dag mee kunt. Mis je je aansluiting in bijvoorbeeld Londen of Frankfurt zit je vaak vast en ben je 24 uur later pas op plaats van bestemming en als je pech hebt omdat de vlucht van de volgende dag vol is, nog later.

Enige voordeel zou nog zijn als je bijvoorbeeld Brussel-Amsterdam-VS zou doen dat je, als de vlucht Brussel-Amsterdam wordt gecanceld je misschien rechtstreeks op de vlucht Amsterdam-VS geplaatst kan worden. Heb je voor de prijs van een ''overstap'' vlucht een rechtstreekse vlucht. Die zijn doorgaans natuurlijk duurder.

Ik ga er overigens vanuit dat ze die lange vluchten zoveel mogelijk in stand zullen laten. Waarbij Amsterdam met name voor Delta ook nog wel een belangrijke hub is.
MichelAngelo66
Amerikafan

Bericht door MichelAngelo66 »

Bedankt voor de toevoegingen.

Normaal vliegen we ook vanaf Schiphol. Onze zoon brengt ons, onze dochter of de buurman. 20-25 minuten en we zijn er. Desnoods stappen we in de trein. Dus ja, qua tijd en gemak is dat veel beter. Inderdaad is Brussel 2,5 uur rijden en weer terug en dat twee keer als onze dochter ons brengt. Een eventuele overnachting kost ook geld. Hebben we uiteraard naar gekeken. Dus vandaar hadden we Schiphol al besloten. Ware het niet dat we nu sterk overwegen om via KLM.be te boeken vanaf Antwerpen. Trein naar Amsterdam, althans inchecken. Overnachting, lekker thuis. "s Ochtends in de vlucht vanaf Schiphol.

Rechtstreeks naar Atlanta, geen overstap. Terug het omgekeerde vanaf Dallas, wel met overstap Atlanta van 1u:54min, landen op Schiphol, tickets halen van de trein en lekker naar huis. Het gemak van Amsterdam voor de prijs van Brussel.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Het is al vaker geroepen hier maar houdt er met de Antwerpen constructie, (heb ik zelf nog geen ervaring mee overigens) wel rekening mee dat als je de treinreis skipt dat je dan niet aan de incheckbalie of bag dropoff verschijnt als jouw trein uit Antwerpen nog moet aankomen op Schiphol.

Neem dus een ruime overstap tussen trein en inchecken, sommige overstappen zijn kort. Onderstaande proefboeking is daar een voorbeeld van en dus verdacht als je om 06:15u (normaliter 3 uur van te voren voor een intercontinentale vlucht) aan de incheckbalie staat.
Bijlagen
IMG_0106.jpeg
MichelAngelo66
Amerikafan

Bericht door MichelAngelo66 »

@d_vdploeg dank je voor de toevoeging. Ik kan 'm zelfs boeken met een nacht 'verblijf in Amsterdam' en iets van 15 uur overstaptijd. Dan kom ik ieder geval niet te vroeg bij de Schiphol incheckbalie :wink:
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

BahamaOne schreef:
07 apr 2026, 11:31
Als je nu nog moet gaan boeken voor de komende maanden zou ik zeker zoeken naar vluchten met als eerste overstap US (ipv ergens in Europa). United heeft bv al aangegeven 5% van de vluchten te gaan schrappen. Het zou me niks verbazen als we dat de komende dagen/weken/maanden vaker gaan zien en ook bij andere maatschappijen.

Net zoals bij stakingen en andere ongein zijn het vrijwel altijd de short haul vluchten die het eerste gekozen worden om te annuleren (ook omdat die vaak meerdere keren per dag gaan, zoals bv naar Londen (en met verschillende maatschappijen)). Het zal dan maar net jouw vlucht zijn die je nodig hebt om op tijd van Londen naar de USA te komen.....
Met de wetenschap van nu, zou ik dat inderdaad ook aanraden.

Ik heb voor mijn komende reis echter wel weer een overstap op LHR (heen en terug). Bewust gekozen omdat zowel de vlieg- als overstaptijden, en niet vergeten de prijs van het ticket, mij zeer goed uitkwamen. Bovendien kom ik nu al vroeg in de middag aan op PHX en vertrek ik pas aan het eind van de middag weer vanaf LAX. Met een overstap in Amerika lukken zulke mooie vliegtijden niet altijd en kom je vaak laat aan op je bestemming en vertrek je 's ochtends vaak ook weer vroeg. E.e.a. natuurlijk wel afhankelijk van de aankomst- en vertrekplaats maar voor PHX en LAX geldt dat zeker. Het zijn allemaal zaken die ik in overweging neem bij het boeken van een ticket. Bovendien was er afgelopen half december nog niets aan de hand in het Midden Oosten.

Met LHR heb ik een soort haat/liefde verhouding. Ik vind het nl. een prettige luchthaven voor een overstap maar ben al wel 2x gestrand op LHR (op de terugweg) en al eens de vlucht naar AMS gemist (ook op de terugweg). Echter, vorig jaar april ging alles weer zo soepel. Nog nooit zo'n relaxte overstap gehad als toen, zowel op LHR als op ORD. Dat maakt dat ik dan toch weer kies voor LHR als overstap. :wink:

Laten we hopen dat met de laatste ontwikkelingen van vannacht de spanningen in de wereld afnemen en de olie- en, met name voor het vliegverkeer, de kerosinevoorraden weer op normaal niveau komen en vluchten niet beïnvloed worden door tekorten.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

Coyote schreef:
08 apr 2026, 06:07
Met een overstap in Amerika lukken zulke mooie vliegtijden niet altijd en kom je vaak laat aan op je bestemming en vertrek je 's ochtends vaak ook weer vroeg. E.e.a. natuurlijk wel afhankelijk van de aankomst- en vertrekplaats maar voor PHX en LAX geldt dat zeker.
Hangt een beetje af van de maatschappij waarmee je vliegt. Wij vliegen graag/liefst met United en altijd naar PHX, en dan is rond 11.00u of 12.00u vertrek en 18.30u aankomst in PHX prima. We hebben dan tussendoor prima de tijd om door immigrations te gaan, een lounge te pakken en op ons gemak naar de gate te lopen.De overstap is dan in Chicago of Houston, daar kan nog wel eens wat prijsverschil tussen zitten.

Terug pakken we de latere ochtendvlucht (rond 11.00 uur), met een kortere tussenstop van rond de 1,5 uur en dan zijn we begin van de ochtend (9.30u)weer in Amsterdam. :thumbup:

Het hangt er dus helemaal van af, maar ik blijf erbij dat je het ongemak op LHR relatief eenvoudig kunt voorkomen door een (wellicht iets duurdere, maar wel geruststellendere) overstap te maken in de USA.

Vroeger vlogen we nog wel met Lufthansa via Frankfurt (met de machtige A380!) naar andere bestemmingen in de USA, en het voordeel is daar dat je dan gelijk door immigrations gaat, iets wat in Dublin ook kan. :thumbup: Die route zou ik naar de USA nog wel aandurven, mocht je dan toch een eerste stop in Europa overwegen: je hoeft dan bij aankomst in de USA niet meer door immigrations. :clap:
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Een vertrek eind ochtend of begin middag uit de VS vind ik niet zo’n probleem, tenzij je echt pas in de avond vertrekt heb je toch niet zoveel meer aan die dag, je doet niet veel meer en je bent (althans wij) toch bezig met naar huis gaan.

Het moet ook weer niet zo vroeg zijn dat je in het holst van de nacht naar de airport moet, ok dat dan ook weer niet :mrgreen:

Een vertrek zo rond 13:00u vanaf je vertrekluchthaven naar je overstap luchthaven en/of een vertrek van je rechtstreekse vlucht naar Amsterdam is eigenlijk perfect. Je komt dan in de ochtend in NL aan en in de VS nog wel de tijd om een beetje rustig aan te doen.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

BahamaOne schreef:
08 apr 2026, 10:12
Het hangt er dus helemaal van af, maar ik blijf erbij dat je het ongemak op LHR relatief eenvoudig kunt voorkomen door een (wellicht iets duurdere, maar wel geruststellendere) overstap te maken in de USA.
Eens, en zo had ik het in eerste instantie ook gepland. Ware het niet dat AA de vertrektijden voor de heenreis een week na mijn boeking al had aangepast. Daarom mijn heenvlucht die in eerste instantie AMS - DFW - PHX was laten aanpassen naar AMS - LHR - PHX. Zie ook mijn bericht van 30 december jl. :wink:

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Reny
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Reny »

Onze terugvlucht vanuit Las Vegas was, toen ik de vlucht boekte, om 9.50 uur, prima!
Die is echter gewijzigd naar 7.23 uur, oeps............
Ik heb ons hotel voor de laatste nacht maar aangepast naar een hotel iets dichter bij de luchthaven :wink:

Gr.
Reny
Onze verslagen:
http://erikenrenyopvakantie.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Je ziet inderdaad bij sommige airlines wel zulke tijden voorbij komen vanaf de VS richting Europa. Wij vinden dat net effe wat te vroeg. Hierdoor kun je eigenlijk niet fatsoenlijk opstaan, ontbijten en rustig naar de airport.

09.50u betekent 07.50u op de airport maar vaak moet je nog je auto inleveren. Daar rekenen wij ook wel een half uur voor, zeker op Las Vegas waar je met een shuttlebus naar de terminal moet. Tenzij je op de strip zit en je auto al eerder inlevert, maar ook dan moet je vanaf je hotel met vaak een hotel shuttle naar de airport.

@Reny Geen andere vlucht overwogen? 7.23u vertrek is wel erg vroeg zeg... Dat is echt midden in de nacht richting airport. :lol:
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 09 apr 2026, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

Coyote schreef:
09 apr 2026, 05:50
Daarom mijn heenvlucht die in eerste instantie AMS - DFW - PHX was laten aanpassen naar AMS - LHR - PHX
Aan je bericht van 30-12 te zien heb je de 7.10u vlucht vanaf AMS naar LHR en dan vanaf LHR vertrek om 11.00u. Er gaat dus nog een vlucht later naar PHX om 16.10u. Die wilde je niet :mrgreen: Maar geeft je wel ruimte. Met een overstaptijd van 3.25u en nog een vlucht erna zou ik het ook wel aandurven.

Maar LHR blijft wel een risico vind ik.
Reny
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Reny »

@d_vdploeg

Ik heb even overwogen om de vlucht te wijzen maar het was redelijk snel na mijn boeking, we komen pas half oktober terug en ik had geen zin om misschien zelfs een aantal keren mijn vlucht te moeten (laten) wijzigen.

Dan ga ik maar even omdenken: we hebben nu ook op de terugreis wat langer tijd in Atlanta dus......tijd voor Panda Express :lol: :lol:

Reny
Onze verslagen:
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@Reny beetje :offtopic: maar waar zit die Panda express precies dan op Atlanta? Wij vliegen er ook vanaf terug naar Amsterdam half mei en hebben de avondvlucht met Delta van 19:45u Dus nog even een orange chicken is wel fijn zodat we de chicken or pasta kunnen skippen😎
Corv
Amerikakenner

Bericht door Corv »

@d_vdploeg
Panda Express, Concourse E, level 2
27 States so far...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties