Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Het Centrale ESTA topic (deel III)

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Re: Het Centrale ESTA topic (deel III)

Bericht door Coyote »

d_vdploeg schreef:
12 okt 2025, 16:49
Hebben er hier forumleden ervaring met de ESTA app?
Met de ESTA app gaat het aanvragen perfect! Eerder dit jaar 3 nieuwe aanvragen gedaan met de app en dat ging perfect. Voordeel is dat je de selfie gelijk via de app kunt uploaden.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@Coyote Thanks! En heb je ook nog de mogelijkheid om zaken handmatig aan te passen? Ik zag dat je ook je paspoort moet scannen. Daar ben ik altijd wat huiverig voor omdat die scan wellicht zaken verkeerd overneemt. Paspoortnummer bijvoorbeeld of verloopdatum
2018: Rondreis Zuid West
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (sep)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni) Rondreis Texas (sep)
2025: Florida
2026: Oregon & Washington state (in de planning)
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Ik moet even graven in mijn geheugen...maar volgens mij kun je de gegevens nog aanpassen nadat je de scan hebt gedaan en voordat je verder gaat. Ik twijfel nu of je de chip laat uitlezen of een echte fotoscan maakt met je telefoon. :think:

Voor een volgende reis moet ik ook een nieuwe ESTA aanvragen (verloopt begin januari '26) dus zal er dan eens op letten.

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@Coyote Ik kan altijd de app nog afbreken en alsnog via een pc een aanvraag doen natuurlijk.
Timothy555
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Timothy555 »

ESTA-app leest de chip van je paspoort uit. Fantastisch, gebruik het al een hele tijd.
d_vdploeg
Amerika-expert

Bericht door d_vdploeg »

@Timothy555 Maar ik check wel altijd wat ie overneemt, met name paspoortnummer en de 4 voornamen van mijn aanstaande wederhelft
Timothy555
Amerika-expert

Altijd goed advies!

Zowel ik, mijn echtgenote als mijn kinderen hebben maar 1 naam en 1 voornaam. Dat vergemakkelijkt allicht de interpretatie naar een app.
freek44
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door freek44 »

freek44 schreef:
05 jun 2025, 10:38
d_vdploeg schreef:
27 mei 2025, 14:56
We zijn nu ruim 2 weken verder.. @freek44 Is er nog een vervolg op gekomen?
Excuses voor de wat late reactie! Ik zit ook nog in de customer service molen van United.

Allereerst: de scan was gedaan via de app en niet via apparaten op het vliegveld. Je kunt via die app je paspoort scannen zodat hun alvast de paspoort informatie hebben. Helemaal prima, maar je kunt dus na scannen niet controleren of het er goed in staat vanwege het maskeren van de eerste paar cijfers/letters. Dat is niet erg want het is meer 'gemak'; bij het daadwerkelijk inchecken controleren ze toch nog handmatig je paspoort. Maar dat ging bij mij dus mis. De Belgische mevrouw (in Brussel, wel Nederlands sprekend) gebruikte dus het paspoortnummer vanuit de app voor de ESTA check. En ze was te snel met het advies om een nieuwe aan te vragen. En ter info: ik liet op een papieren printje het verschil tussen de 0 en O zien, samen met m'n paspoort, maar toch was ze er heilig van overtuigd dat ik een foutje had gemaakt. Je staat daar wel met je familie en ongeduldige kinderen, maar achteraf had ik dus vol moeten houden dat het wél klopte.

Inmiddels heb ik het hele gebeuren voorgelegd bij United, met ook de melding dat het maskeren van het paspoortnummer wellicht niet handig is in de app. Vanuit veiligheidsoverwegingen snap ik het maar je kunt na scannen niet meer controleren of het nu echt klopt. De customer service is alles behalve meedenkend en na paar keer iets minder vriendelijk mailen gaven ze me een $150 voucher per persoon voor een volgende vlucht. Die is 1 jaar geldig. Daar heb ik natuurlijk helemaal niets aan maar erger is nog dat het daadwerkelijke probleem / advies helemaal niet opgepakt wordt.

Dus maar weer een mail teruggestuurd dat ik het fijn zou vinden dat gewoon mijn mail gelezen wordt, dat er gekeken wordt hoe dat beter kan en dat als ze met een compensatie willen komen dat ze er eentje kiezen waar ik ook echt iets aan heb.
Ik quote mezelf even om aan te geven wat hier juridisch uiteindelijk uit is gekomen: volgens de rechtsbijstand is de vliegmaatschappij verantwoordelijk voor alle kosten die gemaakt zijn door deze fout. Die hebben we dan op een rij gezet (kwam op een euro of 500). Dat was voor de verzekering een te laag bedrag om dat bij United neer te leggen dus die hebben deze kosten rechtstreeks aan ons vergoed. Dus wij zijn geholpen maar het voelt een beetje jammer dat United daar niets van voelt, ook al is het maar €500 :)

Overigens heb ik nog wel 4 x travel certificates gekregen van United ter waarde van $150. Die ga ik hoogstwaarschijnlijk niet gebruiken dus even kijken of ik hier iemand daar blij mee kan maken. Ik mag ze officieel niet verkopen dus even kijken wat handig is :)
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

@freek44 volgens mij zijn die vouchers non-transferrable, maar ik hou me aanbevolen :)
laanvdj
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 26

Bericht door laanvdj »

Wij gaan van 14/4 t/m 5/5/26 naar de usa, nu loopt onze esta op 5/5/26 af. Moeten we nu een nieuwe aanvragen of maakt dit niks uit? Bij binnenkomst is hij nog geldig.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Zolang de esta geldig is op de dag van aankomst is het in orde.
Pascal
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 23

Bericht door Pascal »

Ikverzinnogweliets
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door Ikverzinnogweliets »

Dit is voor mij wel de doodsteek.
Hoe graag ik ook naar Amerika ga, mijn komende trip over een paar dagen wel voorlopig de laatste zijn.
Op zoek naar een Amex referral link? PB mij.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Ik geef mijn social media al sinds 2022 aan op mijn esta. Is nooit ter sprake gekomen bij paspoortcontrole.
Timothy555
Amerika-expert

Idem. Much ado about nothing, denk ik dan.
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

Gelukkig ben je via Global Entry een Trusted Traveler.

Met al dit soort nieuws heb ik hetzelfde gevoel: laten we het eerst maar eens allemaal afwachten. :thumbup:
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 71

Bericht door harryh »

Alleen zullen we dit ondanks GE nog steeds moeten invullen. En ik hoop niet dat die 250,- die genoemd wordt klopt.
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Die $250 is alleen voor visa, niet voor esta.
BahamaOne
Amerikafan

Bericht door BahamaOne »

harryh schreef:
10 dec 2025, 17:50
Alleen zullen we dit ondanks GE nog steeds moeten invullen. En ik hoop niet dat die 250,- die genoemd wordt klopt.
En bovendien ben je al gescreend bij die GE aanvraag, zowel door de KMAR als in de US door CBP., wat handig is bij de aanvraag van een ESTA (je vult je Known Traveler/Global Entry number in).
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Naast het verplicht invullen van social media accounts, staat in het voorstel ook het plan om de ESTA website af te schaffen en daarna alle ESTA aanvragen via de mobiele app te laten doen. Dit onder andere om fraude via dubieuze commerciële websites te voorkomen.

Het is me overigens niet duidelijk of je bij het opgeven van je social media accounts voor ESTA je privacy settings ook zou moeten veranderen van privé naar openbaar, zoals nu bij studentenvisa. Dat vind ik wel zeer bezwaarlijk.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer