Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

All about Oregon en Washington State.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Re: All about Oregon en Washington State.

Bericht door jojostravelusa »

Wij gaan altijd juist alsof het de laatste keer is, niemand heeft garantie tenslotte, en willen dan zoveel mogelijk zien. Dat wordt dan niet tot in detail bekeken, want daar is dan geen tijd voor, maar dat zou je altijd evt. op een latere reis in de herhaling kunnen gooien en de verdieping in gaan. Dus voor ons geldt: liever veel en kort bekijken dan weinig en lang, hoewel de vakantie zelf natuurlijk best lang mag zijn :lol:

In Spanje zijn wij dol op Andalusië. Ook het noordelijkere deel in de bergen, waar het leven nog rustig en betaalbaar is, maar ook de steden, hoewel we absoluut geen stadsmensen zijn. Sevilla, Cordoba. We vonden de Semana Santa heel bijzonder in verschillende dorpen en ik zou nog graag eens naar het Feria de Caballo in Jerez de la Frontera willen.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

jojostravelusa schreef:
05 jul 2025, 10:37
Wij gaan altijd juist alsof het de laatste keer is
Veel mensen moeten dat lesje nog leren. Nemen alles vanzelfspreken. Wij hebben dat lesje al heel vroeg geleerd. Uit mijn opa kwamen niet al te veel zinnige dingen. Maar ik moest altijd 2 dingen van m onthouden:
1. Later is al lang begonnen.
2. Je kan alleen maar spijt hebben van de dingen die je niet hebt gedaan.

Hij is overleden toen ik 18 was. Geen idee waar ie het over had. Maar inmiddels weet ik beter.
jojostravelusa schreef:
05 jul 2025, 10:37
We vonden de Semana Santa heel bijzonder
Precies dat dus. 99% van de Nederlanders heeft geen flauw idee waar je het over hebt. Ik heb niks met geloof. Geloof alleen in mezelf. Maar de beleving en emotie bij de mensen hier is om kippenvel van te krijgen.
tobo
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door tobo »

Het is weer eens extreem heet in de PNW en het blijft zo voor de rest van de week. Ik sleep me van winkel naar winkel om af te koelen. :shock:
Almere vak V
Amerika-expert

tobo schreef:
14 jul 2025, 10:23
en het blijft zo voor de rest van de week.
Nog 2 daagjes, dan is het voorlopig weer grotendeels achter de rug.
Almere vak V
Amerika-expert

Voor de weervolgers hier. Vandaag belooft een prachtig dagje te worden met een temperatuur richting de 24 graden. Maandag as. hebben we een voorspelling van 36 graden. En donderdag zijn we weer terug bij 24. Zonder regen. Kortom zoals al zo vaak gezegd hier. Maak je geen zorgen in de zomer. Vaak prachtig weer. Maar de temperatuur kan wel alle kanten opschieten.
tobo
Amerika-ontdekker

Bericht door tobo »

De winter daarentegen is andere koek. Hopelijk kunnen er een paar wandelingen gemaakt worden tijdens droge namiddagen en zitten we niet gans de tijd binnen.
Almere vak V
Amerika-expert

tobo schreef:
18 aug 2025, 21:32
De winter daarentegen is andere koek.
Wij krijgen hier dezelfde hoeveelheid regen als in Nederland. Alleen valt het hier in pakweg 6 maanden. Voordeel is wel, vinden wij althans, ze kennen hier niet echt het principe van buien. Als je in de ochtend wakker wordt en het regent, dan kan je er vanuit gaan dat het de rest van de dag niet meer droog wordt.

Maar als je je hier op kleedt. En een paar goeie waterdichte schoenen aantrekt kan je alle kanten op. Houdt mij tenminste niet tegen om minimaal 1 keer per week te gaan wandelen bij Silver Falls Park. Daarnaast is Oregon donders groot. Met een beetje mzzl is er altijd wel een droge plek te vinden.

En anders moet je naar Autzen Stadium. Daar luidt de slogan; "it never rains in Autzen..."
:wink:
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Joepiee, wij gaan enkele dagen naar Oregon op het einde van de week. Ben benieuwd hoe het zal gaan bij de grens overgang van Canada naar de USA en terug, maar zal wel meevallen. We verblijven in Beaverton en gaan een dagje kust doen en een dagje shoppen rondom Beaverton en mogelijk nog ergens een dagje op een camping in ons campertje...we zien wel hoe het uitkomt. :thumbup:
tobo
Amerika-ontdekker

Bericht door tobo »

Almere vak V schreef:
19 aug 2025, 17:47
tobo schreef:
En anders moet je naar Autzen Stadium. Daar luidt de slogan; "it never rains in Autzen..."
Krijg ik thuis niet verkocht... Vrouwlief is een Husky. :D
Almere vak V
Amerika-expert

AnnInBC schreef:
20 aug 2025, 02:23
we zien wel hoe het uitkomt.
Check het weer even voordat je gaat. Het wordt komend weekend weer zo'n weekend waarbij de BBQ spontaan zelf aan gaat! Weet niet of je iemand bent die daar last van heeft. Maar ik denk dat het zo maar 10 graden warmer kan worden dan in Vancouver. En daar is het op dit moment volgens mij aardig zomers!
Dit is voor mij in ieder geval één van de eerste keren dat ik blij ben dat ik de komende 4 dagen in het Zuid en Zuidoosten van Amerika zit voor mn werk. Ook één van die weinige keren dat mijn vrouw spontaan zegt ik ga komend weekend met je mee als ik moet werken.
tobo schreef:
21 aug 2025, 07:07
Vrouwlief is een Husky.
Vergissen is menselijk!
HildeV
Amerikafan

Bericht door HildeV »

tobo schreef:
21 aug 2025, 07:07
Almere vak V schreef:
19 aug 2025, 17:47
tobo schreef:
Krijg ik thuis niet verkocht... Vrouwlief is een Husky. :D
Zalig stadion! Daar gaan we nog wel eens terug naar kijken als het in de planning past.
AnnInBC
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

@Almere vak V: Ik ben me er van bewust dat het erg warm gaat worden dit weekend! En nee, we zijn niet zo gek van hitte maar we kunnen er wel tegen. Ik heb ondertussen 2 nachten in een hotel geboekt in Beaverton met airconditioning (kostte niet veel meer dan een campeerplaats :lol: :lol:), want hond gaat ook mee en ik vrees dat het te heet wordt in de camper van 's nachts. We gaan ook dagje richting kust waar het hopelijk wat koeler is en hopelijk is het ook fris genoeg in de winkels. We zien dan wel wat het gaat worden om te camperen of niet...anders nog een extra nachtje hotel. Tot nu hebben we nooit iets op voorhand gereserveerd, behalve een hotel enkele dagen voor aankomst. :mrgreen:

Fijn dat je het geluk hebt om niet aanwezig te zijn!
Almere vak V
Amerika-expert

HildeV schreef:
21 aug 2025, 21:30
Zalig stadion! Daar gaan we nog wel eens terug naar kijken als het in de planning past.
Welke van de 2??

Er gaat voor mij uiteraard niks boven Autzen. De ligging is perfect. Als je je auto aan de goeie kant parkeert is de wandeling er naartoe bijna sprookjesachtig. Ik hou van die oude bowlachtige stadions. De tailgating in het park om het stadion heen is geweldig. Moshofsky Center voor de wedstrijd is geweldig. En het geluid in het stadion is echt krankzinnig.

Maar...

Eerlijk is eerlijk. De ligging van Husky Stadium is fantastisch. Als je op de tweede ring zit kijk je zo over Union Bay heen. Die tweede ring is trouwens krankzinnig stijl. En is opgetrokken uit 1 heel groot stuk staal. Het lijkt op de 1 of andere manier altijd dat de tribune beweegt. Maarja, het is geen Autzen...
AnnInBC schreef:
21 aug 2025, 22:19
We gaan ook dagje richting kust waar het hopelijk wat koeler is en hopelijk is het ook fris genoeg in de winkels.
Richting de kust kan het zo maar 10 tot 15 graden koeler zijn. Dat is best prettig als het landinwaarts dik boven de 35 graden gaat ziijn. Maar, als je "pech" hebt en de mist blijft hangen. Dan kan het ook zo maar 25 graden minder zijn. En dan is het gewoon ronduit koud. Gewoon ff de weersvoorspellingen goed checken. Wij zijn in het begin ook wel is met 35 graden richting het strand gereden. Dan bleeft het ook echt tot een mijl of anderhalf voor het strand 35 graden. Maar die laatste anderhalve mijl daalde de temperatuur gewoon met 25 graden. Sta je toch ff raar te kijken in je zwembroek, t-shirtje en met je handdoek.

Weet uiteraard niet precies waar je in Beaverton zit. Maar met een kleine 10 minuten ben je op Washington Square. Helemaal overdekt winkelcentrum. Goeie airco, prima foodcourt en er zit ook nog een Cheesecake Factory.
HildeV
Amerikafan

Bericht door HildeV »

@Almere vak V
Ik ben wel eens -op doorreis van Yellowstone terug richting Seattle- een nachtje in Eugene geweest maar de activiteit daar is toen beperkt tot van aan ons hotel aan de basketzaal over de campus naar een restaurantje in de buurt van het atletiekstadion wandelen en terug.

We zullen de Ducks misschien toch ook eens moeten toevoegen aan 1 van onze volgende Northwest trips :wink:

Wij zaten trouwens voor zover ik mij herinner effectief op die 2e ring in het Husky stadion.
Almere vak V
Amerika-expert

HildeV schreef:
22 aug 2025, 10:34
de basketzaal over de campus naar een restaurantje in de buurt van het atletiekstadion wandelen en terug.
Uncle Phil heeft er serieus werk van gemaakt in Eugene om de faciliteiten op (ongekend) niveau te krijgen.
HildeV schreef:
22 aug 2025, 10:34
Wij zaten trouwens voor zover ik mij herinner effectief op die 2e ring in het Husky stadion.
Ik ken dus mensen die serieus weigeren om daar te gaan zitten. Omdat ze er kotsmisselijk van worden.
AnnInBC
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

@Almere vak V Wij vinden wat die 38 graden betreft in Beaverton/Portland nog redelijk te doen en voelde eigenlijk niet zooo warm aan. Ik vind het bijna warmer aanvoelen bij ons in Vancouver als het zo'n 30-33 graden is. En ja die pech hadden wij dus aan de kust, nog gekeken voor vertrek en er stond "cloudy" voor de voormiddag en "sunny breaks" in de namiddag. Maar zodra we bij wat een prachtig uitzicht moest zijn stopten (Silver Point Interpretive Lookout), zagen we helemaal niets en zaten we volledig in de mist . Als we op het strand stond had je wel een beetje zicht, maar dat was het! Dit was ondertussen onze 5de keer aan de Oregon Coast en de eerste keer dat zoveel mist hadden en dat voor de hele dag...en bijna nog geen 2km landinwaarts scheen de zon en was het helder! In het verleden zijn we wel altijd minstens een hele week geweest en dan was het soms wel eens mistig, maar die mist verdween meestal na een halve dag.

Maar de kust was evengoed erg mooi en we hebben een hele tijd genoten bij Hug Point. Daarna gingen we terug noordwaarts omdat graag Cannon Beach wilde bezoeken, maar wat een drukte zeg! Alle parkings gewoon volzet en zoveel volk langs de straten, lijkt wel Disney toestanden...dus we zijn verder gereden naar Seaside voor een wandeling aan het strand. We zijn niet gestopt bij Ecola State Park, wat ik graag nog eens had willen zien...maar door de mist vonden we het niet de moeite om te stoppen. We zullen volgend jaar nog eens terug moeten gaan en dan hopelijk een hele week Oregon Coast of wat langer. Nu was het een kort tripje en we hebben zaterdag heerlijk op verschillende plaatsen gewinkeld, altijd fijn om de vele keuzes te zien in de winkels. Het is in de USA ook goed gestegen met de prijzen in de winkels, maar er zijn toch nog wat goede deals te vinden en we kopen dan ook graag het 1 en ander wat in Canada niet te krijgen is. Ook dingen voor in ons huis (LED lampen voor ons plafond) zijn bij Home Depot half de prijs vergeleken met Canada, dus de moeite voor ons om het in Amerika te kopen en zeker in Oregon waar er geen tax aangerekend wordt. :thumbup: :thumbup:
Bensiegel
Amerikafan

Bericht door Bensiegel »

Vaak wordt geadviseerd om Portland over te slaan, vanwege de hoge criminaliteit, verpaupering, daklozen en openbaar drugsgebruik. Zal het sturen van de "troops"een positieve invloed hebben?
mtl
Amerika-expert

Bericht door mtl »

Ik denk het niet. :wink:
Almere vak V
Amerika-expert

@Bensiegel (geen Bugsy?? :wink: ) en @mtl
Ik was met de eerste verkiezing van Trump in Portland. Vrijwel direct braken er ongeregeldheden uit. De overheid stond erbij en keek er naar. Mede hierdoor werd Portland een soort van etterende wond en een verzamelpunt van allerlei tuig. In deze periode zijn er vooral heel veel kleine ondernemers gestopt of naar een plek verhuist waar ze minder kwetsbaar zijn. Als je een foodtruck hebt, waar Portland om bekend staat, is dat relatief makkelijk te realiseren. Maar als je een brouwerij hebt, waar Portland ook om bekend stond. Dan snap je dat het verhaal al een stuk lastiger wordt.
En toen werd het 2020 en kregen we het gevalletje George Floyd. Dat was het moment dat BLM en Antifa zich besloot aan te sluiten bij het al ruim aanwezige tuig en de complete stad te slopen. En uiteraard keek ook toen de overheid de andere kant op. Het resultaat is dat elke winkel die een beetje waarde vertegenwoordigd is leeggeroofd, kort en klein geslagen of in brand gestoken is. Of een fijne combinatie hiervan. De dollar store werd ongemoeid gelaten. Dat zal iedereen begrijpen. Dus is de binnenstad verworden tot een soort van warzone. Winkels zijn dichtgetimmerd, of worden zwaar bewaakt. En met zwaar bedoel ik bewakers voor de deur met een kogelvrij vest en een M16. Slapen mensen op straat. Of zijn out gegaan op straat. Gebruiken openlijk op straat. Doen hun behoefte op straat en al het andere wat er in hun opkomt. Heel uitnodigend allemaal.
Er moet wel gezegd worden dat er wordt gezegd dat het beter/minder slecht is geworden. Op de ring, de 205, is het aantalen tentenkampen tot een minimum teruggebracht. Maar wij zijn al een aantal jaren niet meer in de binnenstad geweest. Dus ik zou uit eigen hand niet kunnen vertellen hoe het daar nu is. Ook als we naar de Blazers gaan hebben wij inmiddels een vaste parkeerplek direct tegen het Moda Center aan. Zodat we niet in de avond nog naar buiten moeten. Maar direct vanuit het Moda Center in de auto kunnen stappen. De hoeveelheid politie na een wedstrijd is misschien wel drie of 4 keer zoveel dan voor 2020.
Als wij naar Portland gaan is het naar Washington Square. Omdat mijn vrouw dat de fijnste mall vindt. Of naar Clackamas omdat dit voor ons het makkelijkste is aan te rijden.

Gaat het helpen als de National Guard en weet ik veel wat al niet meer gestuurd gaat worden?? Ik heb geen flauw idee. Ik weet wel dat een heleboel mensen hier, ook democraten, het meer dan spuugzat zijn dat je hier blijkbaar je gang maar kunt gaan zonder dat ook maar iemand je er op aanspreekt. Tenminste als je wel zegt de goeie politieke kleur te vertegenwoordigen. Wat dat betreft is het hier niet heel veel anders dan in Nederland. Ik had bijna gezegd, gelukkig, maar we wonen sinds het begin van deze maand officieel niet meer in Nederland. Grootste gedeelte van het jaar in Amerika. Dus daar belastingplichtig. En de rest van het jaar in Spanje. Maar we weten nu al dat als ik (ooit...) besluit om te stoppen met werken dat ook Amerika niet het land is waar we ons zullen vestigen. Wel blijven komen. Maar niet definitief gaan wonen. Dat zal zoals het er nu uitziet toch echt Spanje gaan worden.

Nog steeds denk ik dat Amerika een land is waar heel veel kan. En als je echt je handen uit de mouwen wilt steken je een hele goede belegde boterham kunt verdienen. Maar ook hier zie je steeds meer mensen die denken op basis van afkomst, huidskleur, geloof, geschiedenis of wat dan ook ergens recht op te hebben. En ik denk dat het simpelweg gezegd zo niet werkt. Nooit heeft gewerkt. En ook nooit zo zal gaan werken.

Ik weet dat er in Nederland lacherig gedaan wordt over Trump. Ik weet dat er af en toe dingen uit zijn mond komen die helemaal nergens op slaan. Maar hij krijgt hier (en elders...) wel zaken in beweging. En waar veel democraten zich zorgen over maken, aan hun kant gebeurd niks. Over 2 jaar begint de campagne voor de verkiezingen in 2028. En er is niemand die op dit moment opstaat.

Dus nogmaals, of het helpt weet ik niet. Maar er zijn heel veel mensen van allerlei pluimage die hier heel blij van worden. En die zitten aan allebei de kant. En nu duik ik mn mand in. Want het is hier in Denver inmiddels 3 uur in de nacht...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer