@Bensiegel (geen Bugsy??

) en
@mtl
Ik was met de eerste verkiezing van Trump in Portland. Vrijwel direct braken er ongeregeldheden uit. De overheid stond erbij en keek er naar. Mede hierdoor werd Portland een soort van etterende wond en een verzamelpunt van allerlei tuig. In deze periode zijn er vooral heel veel kleine ondernemers gestopt of naar een plek verhuist waar ze minder kwetsbaar zijn. Als je een foodtruck hebt, waar Portland om bekend staat, is dat relatief makkelijk te realiseren. Maar als je een brouwerij hebt, waar Portland ook om bekend stond. Dan snap je dat het verhaal al een stuk lastiger wordt.
En toen werd het 2020 en kregen we het gevalletje George Floyd. Dat was het moment dat BLM en Antifa zich besloot aan te sluiten bij het al ruim aanwezige tuig en de complete stad te slopen. En uiteraard keek ook toen de overheid de andere kant op. Het resultaat is dat elke winkel die een beetje waarde vertegenwoordigd is leeggeroofd, kort en klein geslagen of in brand gestoken is. Of een fijne combinatie hiervan. De dollar store werd ongemoeid gelaten. Dat zal iedereen begrijpen. Dus is de binnenstad verworden tot een soort van warzone. Winkels zijn dichtgetimmerd, of worden zwaar bewaakt. En met zwaar bedoel ik bewakers voor de deur met een kogelvrij vest en een M16. Slapen mensen op straat. Of zijn out gegaan op straat. Gebruiken openlijk op straat. Doen hun behoefte op straat en al het andere wat er in hun opkomt. Heel uitnodigend allemaal.
Er moet wel gezegd worden dat er wordt gezegd dat het beter/minder slecht is geworden. Op de ring, de 205, is het aantalen tentenkampen tot een minimum teruggebracht. Maar wij zijn al een aantal jaren niet meer in de binnenstad geweest. Dus ik zou uit eigen hand niet kunnen vertellen hoe het daar nu is. Ook als we naar de Blazers gaan hebben wij inmiddels een vaste parkeerplek direct tegen het Moda Center aan. Zodat we niet in de avond nog naar buiten moeten. Maar direct vanuit het Moda Center in de auto kunnen stappen. De hoeveelheid politie na een wedstrijd is misschien wel drie of 4 keer zoveel dan voor 2020.
Als wij naar Portland gaan is het naar Washington Square. Omdat mijn vrouw dat de fijnste mall vindt. Of naar Clackamas omdat dit voor ons het makkelijkste is aan te rijden.
Gaat het helpen als de National Guard en weet ik veel wat al niet meer gestuurd gaat worden?? Ik heb geen flauw idee. Ik weet wel dat een heleboel mensen hier, ook democraten, het meer dan spuugzat zijn dat je hier blijkbaar je gang maar kunt gaan zonder dat ook maar iemand je er op aanspreekt. Tenminste als je wel zegt de goeie politieke kleur te vertegenwoordigen. Wat dat betreft is het hier niet heel veel anders dan in Nederland. Ik had bijna gezegd, gelukkig, maar we wonen sinds het begin van deze maand officieel niet meer in Nederland. Grootste gedeelte van het jaar in Amerika. Dus daar belastingplichtig. En de rest van het jaar in Spanje. Maar we weten nu al dat als ik (ooit...) besluit om te stoppen met werken dat ook Amerika niet het land is waar we ons zullen vestigen. Wel blijven komen. Maar niet definitief gaan wonen. Dat zal zoals het er nu uitziet toch echt Spanje gaan worden.
Nog steeds denk ik dat Amerika een land is waar heel veel kan. En als je echt je handen uit de mouwen wilt steken je een hele goede belegde boterham kunt verdienen. Maar ook hier zie je steeds meer mensen die denken op basis van afkomst, huidskleur, geloof, geschiedenis of wat dan ook ergens recht op te hebben. En ik denk dat het simpelweg gezegd zo niet werkt. Nooit heeft gewerkt. En ook nooit zo zal gaan werken.
Ik weet dat er in Nederland lacherig gedaan wordt over Trump. Ik weet dat er af en toe dingen uit zijn mond komen die helemaal nergens op slaan. Maar hij krijgt hier (en elders...) wel zaken in beweging. En waar veel democraten zich zorgen over maken, aan hun kant gebeurd niks. Over 2 jaar begint de campagne voor de verkiezingen in 2028. En er is niemand die op dit moment opstaat.
Dus nogmaals, of het helpt weet ik niet. Maar er zijn heel veel mensen van allerlei pluimage die hier heel blij van worden. En die zitten aan allebei de kant. En nu duik ik mn mand in. Want het is hier in Denver inmiddels 3 uur in de nacht...