Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Voorrang van rechts of voorrang aan degene die eerst stopt.

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
georg
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Voorrang van rechts of voorrang aan degene die eerst stopt.

Bericht door georg »

Ik zit in de knoop in verband met voorrangsregels in de VS.
Internet en reisboeken geven tegengestelde informatie! :roll:
Soms moet de automobilist die eerst gestopt heeft aan een kruispunt voorrang krijgen.
Andere informatiebronnen spreken van voorrang van rechts.
Weten jullie welke voorrangsregels daar van toepassing zijn??
dejong89
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Voorang van rechts of voorrang aan degene die eerst stopt

Bericht door dejong89 »

De regels zijn niet heel veel anders dan in Nederland. Wat je veel tegen gaat komen zijn de stopborden.
Stopbord = verplicht stoppen. Kom je een punt tegen met stopborden van meerdere kanten dan stop je uiteraard ook en mag de auto die als eerste is ook weer als eerste rijden. Vaak een kwestie van goed fatsoen en logisch nadenken. Vind het in Amerika in ieder geval een stuk minder verhit rijden dan in Nederland.
Daarnaast is het bij een rood licht vaak zo dat je gewoon mag afslaan, tenzij anders aangegeven. Wijst zich allemaal vanzelf.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Mr. Patrick »

Ik ben wel eens benieuwd welke bron wat zegt. Ik ken alleen de regel dat op een gelijkwaardige kruising degene die het eerst is ook de voorrang krijgt.
Een bijzondere regel omtrent 'rechts' is dat je bij een verkeerslicht dat op rood staat alsnog rechtsaf mag slaan tenzij dat uitdrukkelijk is verboden met een bord 'No Turn on Red'. Maar dat heeft met de eerste situatie niks te maken.
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Het kan natuurlijk per staat verschillen (ik woon on TX), maar ik heb nog nooit gelezen dat rechts voorrang zou hebben.
Terug in Texas!
tanteto
Amerikakenner

Bericht door tanteto »

En stoppen is ook echt 100% stoppen.
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

@hemmie Het is in TX onder bepaalde omstandigheden (vnl. als er geen andere maatregelen gelden) officieel ook verplicht (net als hier in UT), maar in de praktijk zal het idd zelden of nooit nodig zijn/gebeuren. Het is zeker niet zoals in NL, waar ik bij elk bezoek in het begin weer super gespannen achter het stuur zit om aan de "rechts heeft voorrang" regels te wennen!

Texas: "(d) Except as provided in Subsection (e), an operator approaching an intersection of a street or roadway that is not controlled by an official traffic-control device:
(1) shall stop, yield, and grant immediate use of the intersection to a vehicle that has entered the intersection from the operator's right or is approaching the intersection from the operator's right in a proximity that is a hazard; and
(2) after stopping, may proceed when the intersection can be safely entered without interference or collision with traffic using a different street or roadway." Bron

Utah: "(2) Except as specified in Subsection (3) and unless otherwise directed by a peace officer, the operator of the vehicle on the left shall yield the right-of-way to the vehicle on the right when:
(a) more than one vehicle enters or approaches an intersection from different highways at approximately the same time; and
(b) the intersection:
(i) is not regulated by a traffic-control device;
(ii) is not regulated because the traffic-control signal is inoperative; or (iii) is regulated from all directions by stop signs." Bron
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Oh, dan heb ik dat ooit vast geleerd, maar nog nooit een kruising tegen gekomen waar dat toegepast moest worden :D
Terug in Texas!
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ik moet de eerste kruising ook nog tegenkomen waar ik het moest toepassen! Maar ik heb het ooit in "driver's ed" geleerd, en heb het jaren later nog eens opgezocht vanwege een meningsverschil hierover met mijn man. (desondanks zijn we nog steeds getrouwd) :lol:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Stoppen voor een stopbord betekent ook echt stoppen. Ook al sta je in de middle van f...ing nowhere. En is er in geen 10 kilometer omtrek iets te zien. Stoppen betekent echt stoppen. Mocht je toevallig iemand tegenkomen op de kruising? Dan is degene die het eerste stopt. Ook weer als eerste aan de beurt om te gaan rijden.

Ik heb nog nooit van de regel van rechts voorrang gehoord. Ook nog nooit toegepast. Of toegepast zien worden. Want dan was het aantal ongelukken wat ik gezien zou hebben, of waar ik bij betrokken zou zijn geweest ontelbaar geweest zijn.
HennyCox
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door HennyCox »

En het mooiste is, tenminste dat is mijn ervaring, dat in Amerika iedereen zich netjes aan de volgorde houd. Hier zou de regel wie het eerst komt, mag het eerst gaan alleen maar flinke ergernissen en ongelukken opleveren, daar zijn wij hier veel te stressvol voor. Kunnen we nog wat van leren: ik heb nog nooit hufterigheid meegemaakt in Amerika.
Harry
Amerika-expert
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Contacteer:

Bericht door Harry »

Hahaha, u heeft nog nooit in Miami gereden?
HennyCox
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door HennyCox »

@Harry Nee...oostkust not my cup of coffee :wink:
Wel heel veel in LA en SF en Las Vegas....en inderdaad ook daar altijd iedereen die zich netjes aan de volgorde hield...zelfs in de achterwijken van LA.
dejong89
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door dejong89 »

Harry schreef:
14 mar 2023, 19:32
Hahaha, u heeft nog nooit in Miami gereden?
En vergeet downtown L.A niet. :mrgreen:
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door BonnyR »

Almere vak V schreef:
14 mar 2023, 18:51
Stoppen voor een stopbord betekent ook echt stoppen. Ook al sta je in de middle van f...ing nowhere. En is er in geen 10 kilometer omtrek iets te zien.
Weet nog dat dat mijn broer wilde doorkarren in " the middle of nowhere " ....mijn man waarschuwde hem om toch echt op de rem te trappen en heeft er ook even aan herinnert dat een boete tot een paar honderd euro kan oplopen.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Allereerst: het hangt van de staat af. Er zijn eigenlijk geen federale verkeersregels.

Soms zijn de verschillen tussen staten best groot. Voorbeelden:
  • In de meeste staten moet je, als het verkeerslicht van groen op amber* springt, stoppen als dat veilig kan. In Virginia is het "doorrijden als dat veilig kan". *De kleur "geel" wordt niet in de wetten genoemd in deze context.
  • In de meeste staten mag je een ononderbroken streep niet overschrijden. In Virginia staat er in de verkeerswet niets over en derhalve mag je die strepen wél overschrijden - zelfs bij die driehoek bij op- en afritten ("virtual gore point") want die strepen lopen niet parallel aan elkaar.
georg schreef:
14 mar 2023, 14:03
Soms moet de automobilist die eerst gestopt heeft aan een kruispunt voorrang krijgen.
Andere informatiebronnen spreken van voorrang van rechts.
In de meeste staten is het officieel degene die het eerste de kruising nadert. In de praktijk is het degene die het eerste stopt - tenzij er veel auto's zijn. Dan gaat het om-en-om.

Voorrang van rechts wordt in veel van de wetten wel beschreven, maar alleen bij gelijkwaardige kruisingen. Let op: een grindweg is niet gelijkwaardig aan een geplaveide weg. In de meeste staten moest er een volledige stop gemaakt worden voordat je van een grindweg een geplaveide weg op mag.
dejong89 schreef:
14 mar 2023, 14:14
De regels zijn niet heel veel anders dan in Nederland.
[...]
Daarnaast is het bij een rood licht vaak zo dat je gewoon mag afslaan, tenzij anders aangegeven. Wijst zich allemaal vanzelf.
Ik zou toch niet zeggen dat de regels niet veel anders zijn dan in Nederland. Het is hier niet moeilijk om te rijden, maar er zijn nogal wat verschillen.

Wat voorbeelden:
  1. Nederland kent bijvoorbeeld geen schoolbussen (verplicht stoppen van beide richtingen)
  2. Schoolzone's (veel lagere snelheden als de lichten knipperen en/of op bepaalde tijden)
  3. Maximum snelheid voor aanhangers wordt in veel staten door de fabrikant bepaald. Ik heb een aanhanger waarmee ik in sommige staten 80 mph (130 km/u) mag rijden...
  4. Rechtsaf door rood mag meestal (na een volledige stop)
  5. In veel staten mag je door rood rijden als je minstens 120 seconden stil hebt gestaan.
  6. Als je op een eenrichtingsweg rijdt en links wil afslaan naar een andere eenrichtingsweg dan mag je door rood (na een volledige stop).
  7. Je moet bij het afslaan in dezelfde baan terecht komen waar je begon, geteld van links bij links afslaan en geteld van rechts bij rechts afslaan. Veel mensen doen dit echter niet, maar bij een ongeval zitten ze fout ("improper turn"). Het idee is dat tegenliggers op hetzelfde moment kunnen afslaan als er meer dan één rijbaan in dezelfde richting is op de weg die wordt ingeslagen.
  8. Als je wordt aangehouden zal de politie achter je blijven rijden in plaats van je eerst te passeren.
  9. In veel staten moet je een baan opschuiven of veel langzamer gaan rijden als er een bijzonder voertuig met knipperende lichten naast jouw rijbaan staat.
  10. Elke kruising is in principe een "ongemarkeerde voetgangersoversteekplaats" en voetgangers hebben er derhalve voorrang.
  11. Bij T-kruisingen heeft de persoon die op de doorlopende weg rijdt voorrang in de meeste staten.
  12. Sommige wegen hebben een "turning lane" in het midden. Die moet van beide kanten gebruikt worden om linksaf te slaan. Deze baan mag ook gebruikt worden om zo'n weg op te rijden, maar in de praktijk weten weggebruikers niet wat ze daarmee aan moeten.
Tussen haakjes, links blijven rijden is in de meeste gevallen niet toegestaan.
Mr. Patrick schreef:
14 mar 2023, 15:49
Een bijzondere regel omtrent 'rechts' is dat je bij een verkeerslicht dat op rood staat alsnog rechtsaf mag slaan tenzij dat uitdrukkelijk is verboden met een bord 'No Turn on Red'.
Let op: in sommige steden (bijv. New York City) is rechtsaf door rood verboden. Er staan geen borden bij de verkeerslichten.

Wat me ook is opgevallen is dat in sommige staten (bijv. Virginia) men eerst inhaalt alvorens in te voegen. Meestal wordt de persoon die al op de (snel)weg rijdt daarbij afgesneden. Dit is in strijd met de verkeerswet, maar vrijwel iedereen doet het zo.

Er staat op Alles Amerika ook een artikel over autorijden en regels: http://www.allesamerika.com/autorijden-amerika.html
Niet alles in het artikel klopt (bijv. "keep your lane" is in veel staten niet toegestaan zoals het er beschreven wordt), maar het geeft een aardig overzicht. Wat "keep your lane" betreft, ik heb die uitdrukking hier in 30 jaar eigenlijk nog nooit gehoord in de context van verkeer, tenzij het over afslaan gaat. Het is toch echt niet de bedoeling dat je in de linkerbaan blijft hangen, tenzij je aan het passeren bent. Voor passeren ("overtaking") geldt echter geen tijds- of afstandslimiet dus in de praktijk kan je best heel lang links blijven rijden. In steden is het zelfs aan te bevelen als het druk is.
Wat de uitdrukking "keep your lane" of "stay in your lane" zelf betreft, die betekent zoiets als "bemoei je er niet mee" of "schoenmaker, blijf bij je leest".
grouch
Amerika-ontdekker

Re: Voorrang van rechts of voorrang aan degene die eerst stopt.

Bericht door grouch »

Als iedereen bij een kruispunt moet stoppen, en er staan al twee auto's achter elkaar te wachten als je stopt, laat die tweede auto jou voorgaan omdat jij langer bij de stopstreep wacht dan hij. Dat is de eerste keer een beetje verwarrend.
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Tipsy_1 »

Ik vind rijden in Belgie en Nederland net een verademing in vergelijking met rijden in de USA! (east coast)
Wij worden hier constant de pas afgesneden, andere chauffeurs laten je niet invoegen, lijken compleet achteloos te rijden "ikke en de rest kan stikken". 8) En bijna iedereen heeft een telefoon in zijn hand.

Voorrang van rechts bestaat hier trouwens wel degelijk, uit de NJ driving manual : "Motorists must follow the posted signs. Yield to the vehicle on the right if two vehicles arrive together. If another motorist arrives at the intersection before you, yield to him or her. When a yield sign is present, you should slow to yield to the intersecting road's traffic; if you must, come to a stop"
tanteto
Amerikakenner

Bericht door tanteto »

En ook ALTIJD stoppen en wachten bij een schoolbus die rode knipperende lichten en een uitgeklapt STOP bord heeft. Ook als die bus aan de overkant van de straat staat.
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

grouch schreef:
15 mar 2023, 18:25
Als iedereen bij een kruispunt moet stoppen, en er staan al twee auto's achter elkaar te wachten als je stopt, laat die tweede auto jou voorgaan omdat jij langer bij de stopstreep wacht dan hij. Dat is de eerste keer een beetje verwarrend.
Klopt - want die tweede auto was nog niet bij het kruispunt (d.w.z. bij de stopstreep) terwijl jij er al wel was.
redeye
Amerikafan

Bericht door redeye »

@Big Al In Canada (in het zuiden van Ontario) was er op de snelweg wel ‘stay in your lane’ waarmee bedoeld werd dat je bleef rijden op de lane waar je op zat, tot dat je werd opgehouden bijvoorbeeld door je voorganger. Dan koos je een lane links of rechts van je en bleef je daar op door rijden.
Buiten New York hebben wij het principe daar ook gezien.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer