Allereerst: het hangt van de staat af. Er zijn eigenlijk geen federale verkeersregels.
Soms zijn de verschillen tussen staten best groot. Voorbeelden:
- In de meeste staten moet je, als het verkeerslicht van groen op amber* springt, stoppen als dat veilig kan. In Virginia is het "doorrijden als dat veilig kan". *De kleur "geel" wordt niet in de wetten genoemd in deze context.
- In de meeste staten mag je een ononderbroken streep niet overschrijden. In Virginia staat er in de verkeerswet niets over en derhalve mag je die strepen wél overschrijden - zelfs bij die driehoek bij op- en afritten ("virtual gore point") want die strepen lopen niet parallel aan elkaar.
georg schreef: ↑14 mar 2023, 14:03
Soms moet de automobilist die eerst gestopt heeft aan een kruispunt voorrang krijgen.
Andere informatiebronnen spreken van voorrang van rechts.
In de meeste staten is het officieel degene die het eerste de kruising nadert. In de praktijk is het degene die het eerste stopt - tenzij er veel auto's zijn. Dan gaat het om-en-om.
Voorrang van rechts wordt in veel van de wetten wel beschreven, maar alleen bij gelijkwaardige kruisingen. Let op: een grindweg is niet gelijkwaardig aan een geplaveide weg. In de meeste staten moest er een volledige stop gemaakt worden voordat je van een grindweg een geplaveide weg op mag.
dejong89 schreef: ↑14 mar 2023, 14:14
De regels zijn niet heel veel anders dan in Nederland.
[...]
Daarnaast is het bij een rood licht vaak zo dat je gewoon mag afslaan, tenzij anders aangegeven. Wijst zich allemaal vanzelf.
Ik zou toch niet zeggen dat de regels niet veel anders zijn dan in Nederland. Het is hier niet moeilijk om te rijden, maar er zijn nogal wat verschillen.
Wat voorbeelden:
- Nederland kent bijvoorbeeld geen schoolbussen (verplicht stoppen van beide richtingen)
- Schoolzone's (veel lagere snelheden als de lichten knipperen en/of op bepaalde tijden)
- Maximum snelheid voor aanhangers wordt in veel staten door de fabrikant bepaald. Ik heb een aanhanger waarmee ik in sommige staten 80 mph (130 km/u) mag rijden...
- Rechtsaf door rood mag meestal (na een volledige stop)
- In veel staten mag je door rood rijden als je minstens 120 seconden stil hebt gestaan.
- Als je op een eenrichtingsweg rijdt en links wil afslaan naar een andere eenrichtingsweg dan mag je door rood (na een volledige stop).
- Je moet bij het afslaan in dezelfde baan terecht komen waar je begon, geteld van links bij links afslaan en geteld van rechts bij rechts afslaan. Veel mensen doen dit echter niet, maar bij een ongeval zitten ze fout ("improper turn"). Het idee is dat tegenliggers op hetzelfde moment kunnen afslaan als er meer dan één rijbaan in dezelfde richting is op de weg die wordt ingeslagen.
- Als je wordt aangehouden zal de politie achter je blijven rijden in plaats van je eerst te passeren.
- In veel staten moet je een baan opschuiven of veel langzamer gaan rijden als er een bijzonder voertuig met knipperende lichten naast jouw rijbaan staat.
- Elke kruising is in principe een "ongemarkeerde voetgangersoversteekplaats" en voetgangers hebben er derhalve voorrang.
- Bij T-kruisingen heeft de persoon die op de doorlopende weg rijdt voorrang in de meeste staten.
- Sommige wegen hebben een "turning lane" in het midden. Die moet van beide kanten gebruikt worden om linksaf te slaan. Deze baan mag ook gebruikt worden om zo'n weg op te rijden, maar in de praktijk weten weggebruikers niet wat ze daarmee aan moeten.
Tussen haakjes, links blijven rijden is in de meeste gevallen niet toegestaan.
Mr. Patrick schreef: ↑14 mar 2023, 15:49
Een bijzondere regel omtrent 'rechts' is dat je bij een verkeerslicht dat op rood staat alsnog rechtsaf mag slaan tenzij dat uitdrukkelijk is verboden met een bord 'No Turn on Red'.
Let op: in sommige steden (bijv. New York City) is rechtsaf door rood verboden. Er staan geen borden bij de verkeerslichten.
Wat me ook is opgevallen is dat in sommige staten (bijv. Virginia) men eerst inhaalt alvorens in te voegen. Meestal wordt de persoon die al op de (snel)weg rijdt daarbij afgesneden. Dit is in strijd met de verkeerswet, maar vrijwel iedereen doet het zo.
Er staat op Alles Amerika ook een artikel over autorijden en regels:
http://www.allesamerika.com/autorijden-amerika.html
Niet alles in het artikel klopt (bijv. "keep your lane" is in veel staten niet toegestaan zoals het er beschreven wordt), maar het geeft een aardig overzicht. Wat "keep your lane" betreft, ik heb die uitdrukking hier in 30 jaar eigenlijk nog nooit gehoord in de context van verkeer, tenzij het over afslaan gaat. Het is toch echt niet de bedoeling dat je in de linkerbaan blijft hangen, tenzij je aan het passeren bent. Voor passeren ("overtaking") geldt echter geen tijds- of afstandslimiet dus in de praktijk kan je best heel lang links blijven rijden. In steden is het zelfs aan te bevelen als het druk is.
Wat de uitdrukking "keep your lane" of "stay in your lane" zelf betreft, die betekent zoiets als "bemoei je er niet mee" of "schoenmaker, blijf bij je leest".