Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Checklist vliegen naar Amerika vanaf 8 november 2021

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Mr. Patrick
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Checklist vliegen naar Amerika vanaf 8 november 2021

Bericht door Mr. Patrick »

De verplichting voor de heenreis is wel duidelijk, ook als gevaccineerde moet je een test laten zien vanuit de EU. De terugreis (medio april) is voor ons een stuk minder duidelijk. Wij (Nederlands Staatsburgers en inwoners van Nederland) vliegen namelijk vanaf Atlanta met een tussenstop in Amsterdam naar Brussel (en nemen dan de auto weer naar NL terug). Overigens zijn we beiden volledig gevaccineerd en geboosterd.

Op basis van de huidige regels is een test noodzakelijk voor terugreizen naar NL vanuit een land buiten Schengen/EU, behalve als je een overstapper bent:
KLM TravelDoc schreef:Test: Passagiers van 12 jaar en ouder die reizen vanuit een gebied buiten de EU/Schengen-zone moeten in het bezit zijn van een negatief NAAT-test (PCR, RT PCR, LAMP, TMA en mPOCT) resultaat afgenomen binnen de 48 uur voor het aan boord gaan, of een negatief antigeentestresultaat, uitgevoerd binnen de 24 uur voor het aan boord gaan.
Dit geldt niet voor:
1. passagiers op doorreis;
Als je vliegt naar België dan is een test niet meer per se noodzakelijk.
KLM TravelDoc schreef:Test:
Niet-gevaccineerde passagiers: Passagiers moeten in het bezit zijn van een negatief resultaat van de PCR-test, verkregen binnen 72 uur voor aankomst, of een negatief resultaat van de snelle antigeentest (RAT), verkregen binnen 24 uur voor aankomst. Alleen door de Europese Unie goedgekeurde RAT's worden geaccepteerd.
Gevaccineerde passagiers: Dit geldt niet voor passagiers die in het bezit zijn van een bewijs dat zij ten minste 2 weken voor aankomst volledig gevaccineerd zijn met een door het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) goedgekeurd vaccin, of passagiers die in het bezit zijn van een aanvaard vaccinatiecertificaat dat bevestigt dat zij volledig gevaccineerd zijn tegen Covid-19.
Het duurt natuurlijk nog even dus de regels kunnen nog wijzigen. Mijn vraag is eigenlijk wie checkt wanneer of je aan de testverplichting hebt voldaan?
Wat ik probeer duidelijk te krijgen: als ik incheck in Atlanta zien ze eindbestemming BRU dus geen test. Op Schiphol blijf ik in de transitzone, maar ga ik wel de Schengen zone in. Checken ze dan daar nog de tests of pas bij verlaten Schiphol (voor zover ze uberhaupt checken overigens)?
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 68

Bericht door harryh »

Mr. Patrick schreef:
04 mar 2022, 10:33
Op Schiphol blijf ik in de transitzone, maar ga ik wel de Schengen zone in. Checken ze dan daar nog de tests of pas bij verlaten Schiphol (voor zover ze uberhaupt checken overigens)?
Vanuit AMS is die laatste vlucht een Schengen vlucht en daar wordt geen controle op tests gedaan. Daarnaast kun je dan als er naar gevraagd wordt op je overstap naar BRU wijzen; zolang je AMS niet verlaat hoef je volgens de regels op doorreis naar BRU met een vliegtuig niet te testen.
ValerieLe
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door ValerieLe »

Goedenavond iedereen!

Ik heb helaas Corona gekregen en ik ga in mei naar Amerika toe. Nu lees ik over de heen reis dat ik dit moet meenemen:
-herstel bewijs
-verklaring dokter
-positieve test tussen min 11 max 90 dagen.

Dus de heenreis is duidelijk, maar ik heb echt geen flauw idee wat ik moet doen naar mijn terug reis? Ik heb alleen een overstap in de VS en dan rechtstreeks naar AMS. Op klm haar website staat dit: “Passagiers van 13 jaar en ouder die op lange termijn positief zijn, zijn vrijgesteld van het moeten hebben van een negatief NAAT-testresultaat dat vóór aankomst is verkregen, op voorwaarde dat ze over het volgende beschikken:

een positief NAAT-testresultaat dat tussen 11 dagen en 180 dagen oud is;
een positief NAAT-test resultaat dat niet ouder is dan 72 uur voor aankomst in Nederland;
een negatief sneltestresultaat dat niet ouder is dan 24 uur voor het instappen.
In het geval van een permanent positief testresultaat van de snelle test, mogen passagiers reizen als ze over het volgende beschikken:

een positief NAAT-testresultaat dat tussen 11 dagen en 180 dagen oud is;
een positief NAAT-test resultaat dat niet ouder is dan 72 uur voor aankomst in Nederland;
een ondertekende doktersverklaring dat verkregen is binnen 48 uur voor het instappen, waarin wordt bevestigd dat de passagier niet langer besmettelijk is.”

Kan iemand mij uitleggen wat ik dan voor de terug reis nodig heb?
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Beterschap! De kans is groot dat je tegen die tijd al weer negatief test met de antigeentest. Dus dan hoef je je over dat herstelbewijs/die artsenverklaring geen zorgen te maken en kan je gewoon met een negatieve antigeentest vliegen, mocht het tegen die tijd nog vereist zijn.

Bovendien is die text van KLM over "72 uur voor aankomst" al verouderd. Dit is de huidige text:
Sommige mensen blijven na het hebben van corona positief testen op corona. Ook als alle coronaklachten weg zijn en iemand niet meer besmettelijk is. Deze reizigers kunnen met de volgende documenten toch naar Nederland reizen:

>een positieve uitslag van een NAAT-test van minimaal 11 en maximaal 180 dagen oud op het moment van aankomst in Nederland; en

>een positieve uitslag van een NAAT-test van maximaal 48 uur oud op het moment van vertrek of van een antigeentest van maximaal 24 uur oud op het moment van vertrek naar Nederland; en

-een negatieve antigeentestuitslag van maximaal 24 uur oud bij vertrek, OF
-een artsenverklaring dat zij niet meer besmettelijk zijn van maximaal 48 uur oud bij vertrek naar Nederland. De artsenverklaring moet in het Nederlands, Engels, Duits, Frans, Italiaans, Portugees of Spaans zijn. Ook moet op de verklaring een logo of kenmerk van een instituut of arts staan.

Zonder deze documenten kunt u niet naar Nederland reizen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
ValerieLe
Amerikafan

Bericht door ValerieLe »

@Dutchess

Dankjewel voor je snelle reactie!!

Het enigste wat ik niet begrijp is. Moet ik een positieve test hebben min 11 tot 90 max dagen geleden, een positieve pcr test can max 48 uur voor vertrek en een negatieve sneltest max 24 uur voor vertrek?

Hoe kan een pcr test van 48 oud positief zijn en dan wel een antigen test van 24 oud negatief zijn?

Kan je dan ook een positive test hebben min 11 tot max 90 dagen geleden, een positieve invloed pcr test max 48 uur voor vertrek en een dokters verklaring?

Mag deze doktersverklaring dan gewoon van je Nederlandse dokter zijn of moet dit een Amerikaanse dokter zijn?

Nog een vraag, zal ik dan voor de zekerheid voor mijn vertrek een antigen test doen om te kijken of ik nog positief test zodat ik weet of ik al dat gedoe moet doen voor mijn terug reis naar NL?
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Een antigeentest is al veel sneller weer negatief dan een PCR test, maar als je antigeentest negatief is heb je natuurlijk die positieve PCR testen helemaal niet meer nodig, dan mag je gewoon vliegen. Heb dat deel van de instructies ook nooit begrepen.

Als je pas in mei vliegt zou ik me er niet te druk om maken, dan heb je hoogstwaarschijnlijk tegen die tind allang weer een negatieve antigeentest. Gewoon af en toe een thuistest doen, dan zie je vanzelf wanneer je weet negatief test.
Terug in Texas!
ValerieLe
Amerikafan

Bericht door ValerieLe »

@hemmie

Dus als ik bijvoorbeeld 2-3 weken voor vertrek een (thuis?) zelf test doe zijn die waarschijnlijk wel negatief zoals u het zegt, is dan een zelf test voldoende of moet ik dan bijvoorbeeld naar healthcheckcenter gaan en een gratis antigen test afnemen?

Zit ik dan alleen wel niet met het probleem op de terug reis? Ik kon de afgelopen keer namelijk geen een plek vinden in Texas waar ik zat die antigen testen afnam alleen pcr testen. Die pcr test zoals u zei blijft dus wel langer positief
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

In beide richtingen is een zelftest alleen niet voldoende, je moet wel een officieel testbewijs overleggen. Dus òf via een commercieel bedrijf zoals HealthCheckCenter, òf via zelftest+videotoezicht.

Neem voor alle zekerheid een test van https://www.toegangsbewijs.nu mee om voor je terugreis te gebruiken. Of je neemt een Flowflex zelftest mee en regelt videotoezicht via https://www.azova.com/testing/flowflex/.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
ValerieLe
Amerikafan

Bericht door ValerieLe »

@Dutchess ja klopt! Ik wist dat een thuis zelf test niet genoeg is, maar had het erover om die zelf af te nemen 2-3 weken voor mijn reis om te zien of ik nog steeds positief tests zodat ik weet of ik al die dingen moet regelen voor mijn reis of lekker alleen een antigen test moet hebben.

Is zo’n zelf antigen test kit die u er bij zette genoeg om terug naar Nederland te reizen?
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Zo'n zelftest+videotoezicht is wat NL betreft een grijs gebied. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, wel enkele ervaringen van anderen gelezen die het gebruikt hebben om mee naar NL te reizen. Ik vermoed dat de mensen van de vliegmaatschappij die het moeten controleren alleen maar vluchtig kijken dat alle vereiste informatie op het certificaat staat, en dat ze niet echt aandacht schenken aan het feit dat het een zelftest was. Maar ik kan niets garanderen natuurlijk. Ik zou zeggen, hou het achter de hand voor het geval je geen andere mogelijkheid kan vinden om zo'n antigeentest te doen voor de terugreis.
Mujagic
Amerika-newbie

Bericht door Mujagic »

Dag,

Ben nieuw hier dus als ik wat doms zeg/vraag, brand me dan aub niet meteen af ;-).

We (4 personen) gaan in april 2 weken naar de VS. Allen hebben onlangs corona gehad, wat betekent dat je met herstelbewijs + brief de VS binnen mag. Nu heb ik hier alle posts gelezen, er is vooral onduidelijkheid over die brief: waar krijg je die in NL, met stempel + handtekening (van wie?). Is er iemand die inmiddels met het coronaherstelbewijs + brief naar de States is geweest en zo ja, waar/hoe heeft u die brief geregeld? Alvast bedankt.
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

@Mujagic Welkom :thumbup:

Ook voor jou/jullie geldt: Grote kans dat als je in april naar de VS gaat je allang weer negatief test op een antigen sneltest. De VS stelt een viral test verplicht, max 1 dag voor vertrek afgenomen. Dit mag dus een antigen sneltest zijn.

Afhankelijk van wanneer je in april gaat zou ik eind maart begin april een test boeken via testenvoortoegang.org om alvast een “proeftest” te doen om te kijken of je al negatief test. Test is gratis (optie overig aanvinken). Grote kans dat je dus alweer negatief test en dan heb je zo’n doktersverklaring niet nodig.

Mocht je onverhoopt toch positief blijven testen, wat mij, zeker met omicron zeer zou verbazen, kun je alsnog de boel in gang zetten. Er is weinig ervaring mee. Je huisarts verstrekt zulke verklaringen meestal niet.

Zie voor meer info dit topic: viewtopic.php?p=1277734#p1277734
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 05 mar 2022, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-SF
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (sep 2024)
2025: Florida
2026: Hawaii (in de planning)
IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

Je kunt de komende dagen/weken natuurlijk ook alvast even een zelftestje doen om te zien of je al eerder negatief test.
Lahey
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Lahey »

Ik vlieg voor het eerst naar Amerika op 9 maart en ik heb een aantal vragen over de covid test die hiervoor nodig is.

Bij mij in de buurt zijn de volgende test bedrijven:
- https://coronalab.eu/en -> Is de "€39,00 Rapid test" goed? Er staat bij: "Incl. free travel certificate". Is dit certificaat goed voor de USA?
- https://spoedtest.nl/coronatest-verenigde-staten -> Is de "€39,95 Antigeen sneltest" goed? Er staat bij: "Inclusief reiscertificaat (niet wereldwijd geaccepteerd".
- https://doedetest.nu/#prices -> Is de "€22,50 SARS-CoV-2 Rapid Antigen (snel)test" goed? Je kan hier blijkbaar een gratis internationaal reiscertificaat bij krijgen.

Ik ben hier vrij nerveus voor want het is allemaal niet zo duidelijk. Ik las ook dat je een internationaal reiscertificaat nodig hebt en dat er andere reiscertificaten zijn die niet voldoende zijn.

Ik las ook hier op het forum dat Testen voor Toegang misschien al voldoende is maar dat is een te groot risico, want tot zo ver ik heb gelezen krijg je er geen reiscertificaat bij.

Alvast bedankt!
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

Lees even de openingspost en zoek ook even op testen voor toegang, dan heb je je antwoord.

HealthCheckCenter is daar een van de keuzes. Daar krijg je gratis certificaat. Ik ben er al mee naar de VS gereisd en velen hier met me.
Hoe? Staat allemaal in de openingspost.
thebruins
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door thebruins »

https://coronalab.eu/en -> Is de "€39,00 Rapid test" goed? Er staat bij: "Incl. free travel certificate". Is dit certificaat goed voor de USA?
Ja, deze heb ik een paar weken terug gebruikt om naar de US te reizen.
Elianne
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Elianne »

Coronalab hebben wij ook gebruikt, de dag voor we vertrokken, meteen om 08:00 de test gedaan, na anderhalf uur de uitslag binnen met het testbewijs als pdf in de mail. Deze dan weer uploaden op de website van de luchtvaartmij waar je mee vliegt. Succes !
d_vdploeg
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door d_vdploeg »

2x Gebruik gemaakt van spoedtest.nl Voor andere trips dan de VS, dat wel, maar steeds binnen een half uur uitslag met reiscertificaat binnen.
2018: Rondreis Zuid West-SF
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona,New Mexico,Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (sep 2024)
2025: Florida
2026: Hawaii (in de planning)
Lahey
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Lahey »

Heel erg bedankt d_vdploeg, Elianne, thebruins & harryh. Dit stelt me gerust.
@harryh, dat had ik al gelezen en de link van "Het invullen van het Health Declaration form" werkt niet.
harryh
Amerika-expert

Bericht door harryh »

Ik had het daar niet over, maar over Testen voor Toegang. Daar moet je HealthCheckCenter kiezen voor de gratis test met reiscertificaat, je vroeg naar testen ;)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer