Op basis van de huidige regels is een test noodzakelijk voor terugreizen naar NL vanuit een land buiten Schengen/EU, behalve als je een overstapper bent:
Als je vliegt naar België dan is een test niet meer per se noodzakelijk.KLM TravelDoc schreef:Test: Passagiers van 12 jaar en ouder die reizen vanuit een gebied buiten de EU/Schengen-zone moeten in het bezit zijn van een negatief NAAT-test (PCR, RT PCR, LAMP, TMA en mPOCT) resultaat afgenomen binnen de 48 uur voor het aan boord gaan, of een negatief antigeentestresultaat, uitgevoerd binnen de 24 uur voor het aan boord gaan.
Dit geldt niet voor:
1. passagiers op doorreis;
Het duurt natuurlijk nog even dus de regels kunnen nog wijzigen. Mijn vraag is eigenlijk wie checkt wanneer of je aan de testverplichting hebt voldaan?KLM TravelDoc schreef:Test:
Niet-gevaccineerde passagiers: Passagiers moeten in het bezit zijn van een negatief resultaat van de PCR-test, verkregen binnen 72 uur voor aankomst, of een negatief resultaat van de snelle antigeentest (RAT), verkregen binnen 24 uur voor aankomst. Alleen door de Europese Unie goedgekeurde RAT's worden geaccepteerd.
Gevaccineerde passagiers: Dit geldt niet voor passagiers die in het bezit zijn van een bewijs dat zij ten minste 2 weken voor aankomst volledig gevaccineerd zijn met een door het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) goedgekeurd vaccin, of passagiers die in het bezit zijn van een aanvaard vaccinatiecertificaat dat bevestigt dat zij volledig gevaccineerd zijn tegen Covid-19.
Wat ik probeer duidelijk te krijgen: als ik incheck in Atlanta zien ze eindbestemming BRU dus geen test. Op Schiphol blijf ik in de transitzone, maar ga ik wel de Schengen zone in. Checken ze dan daar nog de tests of pas bij verlaten Schiphol (voor zover ze uberhaupt checken overigens)?