Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Bachelor in Amerika halen

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Timmo
Amerika-ontdekker

Bericht door Timmo »

Kom naar PCC, de beste CC in de VS :-) (serieus)
Dan kan ik ook weer eens nederlands praten, wat ik al serieus maanden niet meer heb gedaan :-)

Ik zal even mijn situatie schetsen:
-per semester betaal ik $3500, dus per jaar $7000.
-Boeken per semester ligt tussen $200-$600 (koop altijd used book!)
-Woon bij oom, scheelt huur en eten
-$300-500 per maand living expenses. Dit is de grootste variabel, het hangt ervan af wat je allemaal gaat doen. Af en toe naar de film, kleren, mocha frappuchino's kopen e.d. kun je gemakkelijk doen met $300. Dat komt omdat ik dus thuis eet en geen huur betaal. Overigens ga ik wel veel uit eten, zowel op campus als buiten campus. Dat kan je kosten drastisch omlaag halen. Maar uit eten gaan in amerika is zo leuk, dus voorlopig blijf ik dat doen :-)

Oja, ik fiets naar school (lekker nederlands). Dus geen buskosten en autokosten voor mij. Ik volg geen zomer en winter intersessions, is veels te duur. Ik kan mijn transer credits in twee jaar halen (4 semesters), maar ik zal het waarschijnlijk in 5 semesters doen (extra classes volgen om mijn kennis breed te houden).

Ik werk niet op campus (ik heb nog een bedrijf in NL waarmee ik mijn inkomsten vandaan haal, lucky me). Ik ken wel veel int. studenten die werken op campus. Je kunt niet de eerste semester werken want je moet een GPA hebben van 2.5+. Dus dat kan pas vanaf de tweede semester.
NT-Eagle
Amerika-newbie

Bericht door NT-Eagle »

Bennogr schreef:Geloof het maar niet dat het allemaal zo goedkoop is.

Bij een beetje universiteit, UC Berkley, Columbia, NYU, Harvard, etc. betaal je al gauw $35.000 per jaar. Alleen voor het voorrecht om college te mogen lopen! Boeken, eten, drinken, wonen komt daar nog bij.

Mijn zoon heeft Carnegie Mellon gedaan, steeg in vier jaar van $32.000 naar $36.000. ALLEEN COLLEGEGELD.

State universities en Community College zijn dan inderdaad de enige weg. Tenzij je geweldig kunt voetballen (is erg in opkomst in de VS), of heel knap bent, of iets doet waar wel vraag naar is, maar wat weinig mensen willen doen.
UC Berkeley is geen prive universiteit, het hoort by het University of California systeem (zoals UCLA, etc.) wat deels gefinancieerd wordt door de staat CA en vele universiteiten onder het UC systeem behoren tot een van de belangrijkste research universiteiten van de wereld. Voor een California U.S. citizen resident of legale permanent resident is ben je iets van $4,500 per semester kwijt (tuition) en als non-resident ongeveer $13,500 (ik geloof dat het UC systeem geen onderscheid maakt tussen non-resident en international student.) dat is een verschil tussen bv Columbia of NYU (which is a shitty school anyway!).

Op het UC systeem krijg je ook een universiteits diploma die niet met HBO in Nederland vergelijkbaar is (om aangenomen te worden tot freshman aan een UC universiteit, heb je minimaal VWO met een 8 gemiddeld hebben), daarvoor moet je bij het California State University systeem zijn wat lager is in prijs, goede universiteiten zijn.
Laatst gewijzigd door NT-Eagle op 18 mar 2007, 04:40, 1 keer totaal gewijzigd.
NT-Eagle
Amerika-newbie

Bericht door NT-Eagle »

blaatschaap schreef:
Hallo, ik ben verder gaan kijken naar andere CC's. Ik twijfel nog tussen Pasadena City College (Pasadena ligt redelijk dicht bij m'n oom en tante in de buurt, vandaar) en Santa Barbara City College. De prijzen van PCC stonden heel duidelijk in een PDF bestand voor internationale studen, daar heb ik die prijs vandaan (het is misschien voor SBCC inderdaad hoger).

De prijs voor het onderdak en eten heb ik van site's als http://www.homestayservices.com/, http://www.ihpshomestays.com/ en derdelijke. Ik heb daar een beetje het gemiddelde genomen wat op ongeveer $700 p/maand komt.
Hey Blaatschaap,

Zoals Timmo zei: Pasadena City College is een heel goede community college met een goede transfer rate naar het U.C. systeem (UCLA, UC Berkeley) of California State University Systeem. Een andere community college in de L.A. area is Santa Monica College (dat echt de beste community college in de wereld is, haar nickname is Harvard by the Sea) met de hoogste transfer rates naar UC Berkeley en UCLA. Santa Barbara Community College is wel heel ver weg van je tante en oom in Pasadena (ongeveer anderhalf uur t/m 2 uur up north met de auto!).

Veel Success!
blaatschaap
Amerika-ontdekker

Bericht door blaatschaap »

Bedankt voor de antwoorden. Ik had nog een vraag waar ik het antwoord nergens kan terugvinden. Moet je nou minimaal 18 jaar zijn om je aan te melden, want met die exchange programma's is College Year altijd min 18 jaar.
NT-Eagle
Amerika-newbie

Bericht door NT-Eagle »

blaatschaap schreef:Bedankt voor de antwoorden. Ik had nog een vraag waar ik het antwoord nergens kan terugvinden. Moet je nou minimaal 18 jaar zijn om je aan te melden, want met die exchange programma's is College Year altijd min 18 jaar.
nee, maar je hebt wel een high school diploma of GED nodig, en vaak ook SAT scores als je onder de 18 bent.
Timmo
Amerika-ontdekker

Bericht door Timmo »

Je hoeft niet 18 te zijn en je hebt ook geen SAT score nodig als je naar een CC gaat.
blaatschaap
Amerika-ontdekker

Timmo schreef:Je hoeft niet 18 te zijn en je hebt ook geen SAT score nodig als je naar een CC gaat.
Je hoeft toch alleen een TOEFL test te maken?
NT-Eagle
Amerika-newbie

Bericht door NT-Eagle »

Timmo schreef:Je hoeft niet 18 te zijn en je hebt ook geen SAT score nodig als je naar een CC gaat.
Dit is helemaal correct, er zijn cc's (niet in CA) waar je wel vergelijkbare testen nodig hebt als high school students, niet zo veel maar ze zijn er wel. IN Tx bv. moet je placement tests doen en andere soorten tests. In CA moet je een Math en English test doen.

These tests are the ACCUPLACER, ASSET, COMPASS, or Texas Higher Education Assessment (THEA).

SAT's zijn nodig wanneer je naar een University of 4 jaar college gaat. (meteen van High school, als je een transfer student bent van CC, hoeft dit niet.)
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

blaatschaap schreef:Hallo,

Dat ben ik nu ook van plan. Het is alleen nog niet zeker of ik bij mijn tante kan, dus ik ben nu ook aan het kijken op soort organisaties die gastgezinnen regelen.

Dat is zo'n $700 per maand, inclusief eten. Ik ga graag eerst 1 semester om te kijken of het niet allemaal erg tegenvalt studeren in Amerika (heb er wel goed over nagedacht, maar je weet maar nooit).

$700 x 5 = $3500
Collegegeld 1 semester (inclusief verzekering, etc) $2425

Totaal: $5925 (4480 euro)

Klopt deze prijs een beetje? Boeken ed zit er ook al bij in.

Gegroet.
Bij Santa Barbara City College moet je rekening houden met in ieder geval de volgende kosten voor een semester (prijzen zijn gebaseerd op 2006-2007, prijzen voor komend studiejaar worden in mei/juni definitief):

Tuition (12 units): $ 2,388
Verplichte ziektekostenverzekering en fees: $ 325
Boeken: $ 300
Totaal: $ 3013

Met het zelf geregelde gastgezin kom je in totaal op: $ 6513

Overigens kan Santa Barbara City College ook een gastgezin voor je regelen. Wellicht is het nog goedkoper via de school dan via de organisaties die je noemde.
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Voor college (community college of vierjarig college) kun je in principe vanaf je 16e in aanmerking komen, mits je een middelbare school diploma of GED hebt.

SAT is niet nodig voor community college en ook voor een flink aantal vierjarige colleges en universiteiten is deze test niet vereist. Dit zijn vaak de minder competitieve scholen. SAT is bij deze scholen vaak wel gewenst als je in aanmerking wilt komen voor een scholarship.

In principe is een TOEFL vereist voor buitenlandse studenten, maar niet altijd: bij Santa Barbara City College bijvoorbeeld niet. Daar krijg je bij aankomst een evalutietest voor engels en wiskunde. Je score helpt bepalen welke vakken het best bij je niveau Engels passen.
blaatschaap
Amerika-ontdekker

Ik ben nog aan het twijfelen tussen SBCC of PCC, en de kans wordt aardig klein nu m'n tante misschien gaan verhuizen (de laatste 10 jaar hebben ze dit al zo'n 4 keer gedaan, ze wonen nog niet eens 2.5 jaar in Pasadena). Ze komen begin april naar Nederland, dus ik bespreek het dan nog wel even duidelijk. Het is ook nog absoluut niet zeker of ze verhuizen en wanneer.

SBCC biedt ook zelf een homestay programma aan, dat je bij staff van SBCC verblijft, maar ik moet nog zien.

Timmo als jij toevallig nog een kamer te huur hebt. :lol:
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

blaatschaap schreef:SBCC biedt ook zelf een homestay programma aan, dat je bij staff van SBCC verblijft, maar ik moet nog zien.
Toevallig blijk ik hier nog wat actuele informatie over de huisvestingsopties bij SBCC te hebben. Specifiek over homestay staat er:

Students who stay with host families enjoy extraordinary and profound experiences. Many make life-long friends and delight in the benefits that come with living with people from other cultures. Our goal is to connect and to place our students with faculty and staff families from SBCC. Overall, the basic requirements for living in a homestay are:

1. To have a genuine interest in meeting and living with an American family.
2. To maintain a clean bedroom and bathroom.
3. To respect house rules.

Payment Rates:
$800 per month for a single occupancy.
$600 per month for a double occupancy.

Het goedkoopste alternatief is om een kamer met 4 andere studenten te delen ($400-500 per maand). En natuurlijk ook kijken op: http://santabarbara.craigslist.org
Timmo
Amerika-ontdekker

Bericht door Timmo »

Btw, als je dit jaar nog wilt studeren (in Fall) dan moet je wel opschieten. De application deadline voor PCC is ergens begin Mei. Ik zou dus zo snel mogelijk zijn met je papierwerk.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

UStudy schreef:Inderdaad niet noodzakelijk maar wel mooi meegenomen als je examens in Advanced Placement vakken hebt gehaald.
Ja, want als je 4 relevante AP's hebt behaalt, en je komt terug naar Nederland/België ZONDER dat je een geldig Be/Nl diploma of getuigschrift einde secundair onderwijs hebt, dan kan dat je toegangskaartje zijn tot een universitaire studie.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

kastelke schreef:Ja, want als je 4 relevante AP's hebt behaalt, en je komt terug naar Nederland/België ZONDER dat je een geldig Be/Nl diploma of getuigschrift einde secundair onderwijs hebt, dan kan dat je toegangskaartje zijn tot een universitaire studie.
Deze opmerking begrijp ik niet?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

UStudy schreef:
kastelke schreef:Ja, want als je 4 relevante AP's hebt behaalt, en je komt terug naar Nederland/België ZONDER dat je een geldig Be/Nl diploma of getuigschrift einde secundair onderwijs hebt, dan kan dat je toegangskaartje zijn tot een universitaire studie.
Deze opmerking begrijp ik niet?
Het had niet rechtstreeks verband met waar dit topic over ging, want de mensen die hier op het forum zo'n high school year gaan doen, hebben wel de intentie om ook hun Nederlandse middelbaar onderwijs af te maken.
Maar mijn bedoeling was om duidelijk te maken dat, indien je om bepaalde reden geen diploma/getuigschrift behaalde van je middelbaar onderwijs in Be/Nl, maar wél 4 relevante AP's aan kan tonen van een Amerikaanse high school, dat heel wat Belgische/Nederlandse universiteiten je dan ook toe laten.

Ik ken bijvoorbeeld een meisje dat 3 jaar secundair in België gedaan heeft, en dan 3 jaar met haar ouders naar Amerika gegaan is, waar ze dus haar high school afwerkte. Op basis van dat werd aleen zou ze niet toegelaten geweest zijn aan een Vlaamse universiteit, want zij 'erkennen' de Amerikaanse diploma's niet. Gelukkig had zij 4 AP's behaald, en enkel op basis daar van werd zij wel toegelaten.

(als je je diploma behaalde in eender welk Europees land, en dat diploma zou je in dat land toegang gegeven hebben tot universiteit, dan laat Be/Ne(?) je ook toe tot de universiteit, maar NIET indien je dat diploma behaalde in Amerika)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Interessant, dit is nieuw voor mij. Was dan het feit dat ze high school diploma + 4 AP's had voldoende om toegelaten te worden of speelden nog andere factoren mee? Is dit toelatingsbeleid voorzover jij weet ergens officieel beschreven wat betreft Nederlandse universiteiten?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

UStudy schreef:Interessant, dit is nieuw voor mij. Was dan het feit dat ze high school diploma + 4 AP's had voldoende om toegelaten te worden of speelden nog andere factoren mee? Is dit toelatingsbeleid voorzover jij weet ergens officieel beschreven wat betreft Nederlandse universiteiten?
Binnen Europa:
als het diploma middelbaar onderwijs in het land waar jij het behaalde jou in dat land toegang geeft tot universitair onderwijs, dan mag je op basis van dat diploma ook in een ander Europees land toegelaten worden tot de universiteit.
Maar komt je diploma van Amerika/buiten de EU, dan is er geen erkenning van de 'kwaliteit', en stelt men bijkomende eisen. En in de praktijk blijkt dat nogal dikwijsl '4 relevante AP's' te zijn. Ik heb dat o.a. gezien op de universiteit van Maastricht, en in Diepenbeek, Leuven, Brussel en Gent.
Indien je deze AP's niet hebt, dan moet je slagen in een toelatingsexamen.
Elke
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer