mirdj schreef:Gisteren waren ze bij NOVA, ik heb helaas alleen de laatste 5 minuten gezien dus kan ik nog steeds niet echt een beeld krijgen van wat er nu precies gebeurd is. Ze gaan wel kijken of ze Amerika niet aan kunnen klagen vanwege het schenden van de mensenrechten en het schijnt dat het ministerie van buitenlandse zaken opheldering heeft gevraagd bij hun colleg's in Amerika.
Ik heb beide uitzendingen bekeken (HelloGoodbye en Nova). Als ik de verhalen zo aanhoor (en bekijk) denk ik dat het wel waar is dat ze vastgezeten hebben. Toch roept het hele gebeuren bij mij nogal wat vragen op.
- In Denver zitten ze vast vanwege sneeuwstorm. Dat klinkt heel plausibel en kan heel goed kloppen omdat er in december flink wat sneeuw gevallen is. Maar hoe komen ze dan ineens bij die vriendin in San Diego en later in New Mexico? Daar ben ik nieuwsgierig naar. Hoe zijn ze daar uiteindelijk gekomen en waarom niet meteen een vliegtuig naar Mexico genomen?
- Waarom hebben ze geen actie ondernomen toen duidelijk werd dat hun visum zou verlopen?
- Waarom hadden ze geen geld? Ze maken nota bene en wereldreis en zijn begonnen in Amerika. Hoe hadden ze de rest van hun reis dan willen bekostigen?
- Ze worden aangesproken door een aardige politieagent tijdens het liften. Ineens was er ook Border Patrol die hun paspoorten wilden zien. Waar kwamen die ineens vandaan? Zij wist ook gelijk dat ze in problemen kon komen door hun verlopen Visum.
- Ze mochten tijdens hun gevangenschap wel collect call bellen binnen Amerika. Waarom die vriend (volgens mij in Texas) of de vriendin in San Diego in Amerika toen niet gebeld? Die mogelijkheid hadden ze wel maar dat hebben ze niet gedaan. Die hadden gelijk de familie in Nederland kunnen inschakelen.
- En waarom van die vriendin in San Diego naar die vriend in Texas gaan terwijl hun visum al verlopen was?
- Op welk moment wist het Ministerie van Buitenlandse Zaken hiervan af? Die hebben het op een gegeven moment te horen gekregen. Hoe is dat gegaan en wanneer kregen die het te horen?
Kortom, heel veel onduidelijkheden. Het is jammer dat je het verhaal maar van één kant hoort. De in hun ogen "lichte" overtreding wordt in Amerika als iets heel ernstigs gezien. Ik denk ook dat ze vrij naïef zijn geweest en zich beter hadden moeten laten voorlichten over de consequenties van verstrijken van de Visa Waiver. Ze zijn in september vertrokken en waren van plan in december de grens weer over te gaan. Ze hebben dus het maximale uit de 90 dagen willen halen waardoor ze zichzelf in de nesten hebben gewerkt.
Waar ik nog wel verbaasd over ben is de allerlaatste zin van de Nova-presentatrice. Hierin zegt ze dat
het reisadvies voor de Verenigde Staten is aangepast v.w.b. de overschrijding van maximale verblijfsduur. Het was mooi geweest als ze uitgelegd hadden wat dat inhield. Wat is het reisadvies dan?
De uitzending van Nova kun je
hier bekijken. Het onderwerp begin bij 21 min. en 08 sec. (Hoef je niet heel de uitzending te wachten).
Roland