Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Visum 10 dagen verlopen: 2 maanden in jail...

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
GoBucks
Amerikakenner

Bericht door GoBucks »

Rob schreef:Blijf het een vreemd verhaal vinden.
Eerst zitten ze vast in Denver omdat ze niet kunnen vliegen i.v.m het weer en vervolgens worden ze een aantal dagen later aangehouden in El Paso waar ze schijnbaar te voet de grens met Mexico over willen en hebben ze niet eens geld om te kunnen bellen
Ja, als je zo iets doet dan kom je in vele landen in de problemen, niet alleen in Amerika. Kijk alleen maar in Europa... als iemand in bijvoorbeeld Duitsland wordt uitgezet en vervolgens naar Nederland komt, wordt die persoon ook opgepakt en vastgezet op schiphol / Ter Apel en Nederland uitgezet.

Als die 2 gewoon in Denver hadden gewacht en vervolgens per eerst volgende mogelijkheid waren vertrokken (de tickets waren nog gewoon geldig, de airline re-booked ze gewoon) was er weinig aan de hand geweest, behalve dat ze misschien wat vragen kregen, a la ned in MO's verhaal over de auto met Mexicaanse kentekens.
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Ik denk dat veel Nederlanders gewoon niet in de gaten hebben hoe belangrijk het is dat je je visum niet laat verlopen. In Nederland kom je met zulke dingen vaak goed weg, maar in landen zoals de US dus duidelijk niet. Ik denk dus dat zij zelf de situatie zwaar onderschat hebben.
Het is vreselijk dat je door dit soort dingen dan wordt behandeld als een zware crimineel, maar het zijn de regels die in de US gelden. Het is niet overal hetzelfde als in Nederland. Natuurlijk ben je je als een tourist van geen kwaad bewust, omdat je niet uit bent op dit soort toestanden. Toch denk ik dat het goed is dat als je een wereldreis maakt, je op de hoogte bent van de regels van een land, inclusief het verzorgen van de goede reispapieren.
Ik vond het programma op zich prima, geen sensatieverhaal. SBS had er totaal iets anders van gemaakt vrees ik.
Ik kan er alleen maar uit concluderen dat het dus belangrijk is dat mensen weten dat je niet zomaar je visum moet laten verlopen en denken dat je daar dan wel mee weg kan komen omdat je een tourist bent.
Wat ik wèl erg vind in het Amerikaanse beleid is dat die mensen nog niet eens hun familie op de hoogte mogen stellen of dat hun familie op de hoogte gesteld wordt. Dat vind ik wel onmenselijk, want hoe moeilijk moet het zijn om een maand in een gevangenis te zitten, wetende dat je familie niet eens weet waar je bent en wetende dat zij zich ongerust maken. Dàt lijkt me bijna nog erger dan die maand in de cel.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Ik heb dit stuk gister ook bekeken, maar heb mijn twijfels over de echtheid. De jongen verteld dat zijn bewakers hem constant uitscholden en dreigend en beledigend behandelden. Even later verteld hij dat hij duizend keer vraagt of hij kan bellen, en dan verontschuldigen de bewakers zich dat dat niet kan want het zijn de regels...yeah right.

Als het meisje aan komt en de reporter vraagt haar over hoe haar situatie was, gaan haar ogen naar rechts boven, wat sterk duidt op het opmaken van een verzinsel.

En zoals eerder gezegt hier, als het meisje aankomt, blijft de familie op een afstandje staan zodat ze de reporter te woord kan staan...? :roll: I don't think so.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
SilverMarco
Amerika-ontdekker

Bericht door SilverMarco »

PeeJay schreef: Als het meisje aan komt en de reporter vraagt haar over hoe haar situatie was, gaan haar ogen naar rechts boven, wat sterk duidt op het opmaken van een verzinsel.
/PeeJay
Dat was toch iets van, als de ogen naar rechtsboven gaan is het een leugen, gaan de ogen naar linksboven dan vertellen ze de waarheid?
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

SilverMarco schreef:
PeeJay schreef: Als het meisje aan komt en de reporter vraagt haar over hoe haar situatie was, gaan haar ogen naar rechts boven, wat sterk duidt op het opmaken van een verzinsel.
/PeeJay
Dat was toch iets van, als de ogen naar rechtsboven gaan is het een leugen, gaan de ogen naar linksboven dan vertellen ze de waarheid?
Keek ze niet gewoon met een schuin oog naar familie die daarachter stond te wachten? Ik weet niet hoor, misschien ben ik te goedgelovig maar ik denk wel dat het verhaal klopt. Is er in andere programma's op tv niet meer aandacht aan besteed? Kan me voorstellen dat de commerciële omroepen wel een verhaal zien in dit gebeuren. Kunnen ze weer lekker afgeven op de US.
Ik denk trouwens ook dat als een amerikaan dit in Nederland of Europa zou overkomen je toch ook niet zomaar door kunt lopen. Waarschijnlijk is het beleid minder streng, maar ik geloof niet dat je er mee wegkomt als je hetzelfde zou doen.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
mirdj
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Gisteren waren ze bij NOVA, ik heb helaas alleen de laatste 5 minuten gezien dus kan ik nog steeds niet echt een beeld krijgen van wat er nu precies gebeurd is. Ze gaan wel kijken of ze Amerika niet aan kunnen klagen vanwege het schenden van de mensenrechten en het schijnt dat het ministerie van buitenlandse zaken opheldering heeft gevraagd bij hun colleg's in Amerika.
Website reisverslagen oa New York, New Jersey, Philadelphia, Washington, Rondje Zuid West, Rondje Zuid Oost
Gast

Bericht door Gast »

houstonwehaveaproblem schreef: Wat ik wèl erg vind in het Amerikaanse beleid is dat die mensen nog niet eens hun familie op de hoogte mogen stellen of dat hun familie op de hoogte gesteld wordt. Dat vind ik wel onmenselijk, want hoe moeilijk moet het zijn om een maand in een gevangenis te zitten, wetende dat je familie niet eens weet waar je bent en wetende dat zij zich ongerust maken. Dàt lijkt me bijna nog erger dan die maand in de cel.
Dat klopt volgens mij niet,je hebt altijd het recht om de ambassade in te lichten,heb eens effe het internet afgezocht en kwam op volgende site terecht

http://www.oranda-cg.or.jp/english/peop ... teerd.html

Waar ik volgende tekst citeer
5 Gearresteerd

Wat er na de arrestatie gebeurt, hangt af van de rechtsgewoonten van het land waar de arrestatie plaatsvindt. Het is voor de gearresteerde van belang zo spoedig mogelijk in contact te komen met een Nederlandse vertegenwoordiging in het betreffende land. De medewerker van de ambassade of het consulaat kan informatie geven over plaatselijke advocaten en het rechtsstelsel, zoals bijzonderheden over rechtshulp (indien voorhanden), de procedures inzake vervolging, voorarrest, vrijlating op borgtocht en het instellen van beroep, zodat de gearresteerde weet wat er gebeurt en wat zijn rechten zijn. Ook beschikt de ambassade of het consulaat over informatie inzake het gevangenisstelsel (zoals de bezoekregelingen, post en censuur, voorrechten, mogelijkheden om te werken) en sociale- en welzijnsdiensten. Het Verdrag van Wenen inzake Consulaire Betrekkingen (1963) bepaalt dat een overheid verplicht is de consulaire vertegenwoordiging van een land op de hoogte te brengen van een arrestatie van iemand uit dat land, indien die persoon dat wenst. Tijdens de procesgang en de detentie is het zaak dat de gearresteerde contact houdt met de Nederlandse consulaire vertegenwoordiging en de Nederlandse reclassering. In ieder land is de detentie anders. Ook de bezoekregeling en andere contacten met de buitenwereld verschillen per land en vaak zelfs per gevangenis.
mirdj
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door mirdj »

Aangezien ze niet mochten bellen of contact op konden nemen met iemand is het dus niet mogelijk geweest om het consulaat of de ambassade in te lichten (volgens eigen zeggen). Kan je wel het recht hebben om je ambassade in te lichten maar als ze je dat simpelweg weigeren houdt het snel op.
Website reisverslagen oa New York, New Jersey, Philadelphia, Washington, Rondje Zuid West, Rondje Zuid Oost
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

mirdj schreef:Gisteren waren ze bij NOVA, ik heb helaas alleen de laatste 5 minuten gezien dus kan ik nog steeds niet echt een beeld krijgen van wat er nu precies gebeurd is. Ze gaan wel kijken of ze Amerika niet aan kunnen klagen vanwege het schenden van de mensenrechten en het schijnt dat het ministerie van buitenlandse zaken opheldering heeft gevraagd bij hun colleg's in Amerika.
Ik heb beide uitzendingen bekeken (HelloGoodbye en Nova). Als ik de verhalen zo aanhoor (en bekijk) denk ik dat het wel waar is dat ze vastgezeten hebben. Toch roept het hele gebeuren bij mij nogal wat vragen op.

- In Denver zitten ze vast vanwege sneeuwstorm. Dat klinkt heel plausibel en kan heel goed kloppen omdat er in december flink wat sneeuw gevallen is. Maar hoe komen ze dan ineens bij die vriendin in San Diego en later in New Mexico? Daar ben ik nieuwsgierig naar. Hoe zijn ze daar uiteindelijk gekomen en waarom niet meteen een vliegtuig naar Mexico genomen?

- Waarom hebben ze geen actie ondernomen toen duidelijk werd dat hun visum zou verlopen?

- Waarom hadden ze geen geld? Ze maken nota bene en wereldreis en zijn begonnen in Amerika. Hoe hadden ze de rest van hun reis dan willen bekostigen?

- Ze worden aangesproken door een aardige politieagent tijdens het liften. Ineens was er ook Border Patrol die hun paspoorten wilden zien. Waar kwamen die ineens vandaan? Zij wist ook gelijk dat ze in problemen kon komen door hun verlopen Visum.

- Ze mochten tijdens hun gevangenschap wel collect call bellen binnen Amerika. Waarom die vriend (volgens mij in Texas) of de vriendin in San Diego in Amerika toen niet gebeld? Die mogelijkheid hadden ze wel maar dat hebben ze niet gedaan. Die hadden gelijk de familie in Nederland kunnen inschakelen.

- En waarom van die vriendin in San Diego naar die vriend in Texas gaan terwijl hun visum al verlopen was?

- Op welk moment wist het Ministerie van Buitenlandse Zaken hiervan af? Die hebben het op een gegeven moment te horen gekregen. Hoe is dat gegaan en wanneer kregen die het te horen?

Kortom, heel veel onduidelijkheden. Het is jammer dat je het verhaal maar van één kant hoort. De in hun ogen "lichte" overtreding wordt in Amerika als iets heel ernstigs gezien. Ik denk ook dat ze vrij naïef zijn geweest en zich beter hadden moeten laten voorlichten over de consequenties van verstrijken van de Visa Waiver. Ze zijn in september vertrokken en waren van plan in december de grens weer over te gaan. Ze hebben dus het maximale uit de 90 dagen willen halen waardoor ze zichzelf in de nesten hebben gewerkt.

Waar ik nog wel verbaasd over ben is de allerlaatste zin van de Nova-presentatrice. Hierin zegt ze dat het reisadvies voor de Verenigde Staten is aangepast v.w.b. de overschrijding van maximale verblijfsduur. Het was mooi geweest als ze uitgelegd hadden wat dat inhield. Wat is het reisadvies dan?

De uitzending van Nova kun je hier bekijken. Het onderwerp begin bij 21 min. en 08 sec. (Hoef je niet heel de uitzending te wachten).

Roland
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Coyote schreef:Waar ik nog wel verbaasd over ben is de allerlaatste zin van de Nova-presentatrice. Hierin zegt ze dat het reisadvies voor de Verenigde Staten is aangepast v.w.b. de overschrijding van maximale verblijfsduur. Het was mooi geweest als ze uitgelegd hadden wat dat inhield. Wat is het reisadvies dan?
Even speuren naar reisadviezen voor Amerika op de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, zie hier, levert het volgende op (passage uit 'Algemeen'):
De maximale verblijfsduur wordt aangetekend op een I-94 formulier dat u in uw paspoort moet bewaren. Overschrijding van de maximale verblijfsduur, zoals vermeld op het I-94 formulier, kan leiden tot grote problemen, waaronder detentie door ‘Homeland Security’ en uitwijzing. Overschrijding van de maximale verblijfsduur van de I-94 zal er daarnaast vrijwel zeker toe leiden dat aan u gedurende een lange periode (vele jaren) geen visum meer verstrekt zal worden voor de Verenigde Staten.
Wellicht dat dat nu toegevoegd is aan het reisadvies voor Amerika.

Het stel dat dit overkomen is weet in ieder geval al dat ze zeker 10 jaar lang Amerika niet meer in mogen. Volgens mij waren ze daar niet rouwig om... :wink:

Roland

PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Blijkt dus wel waar te zijn dan, blijf het een vreemd verhaal vinden.
Ik denk dat ze geen kans hebben met het aanklagen van de VS.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Coyote schreef:....Wellicht dat dat nu toegevoegd is aan het reisadvies voor Amerika...
Ik heb de uizending via de website van de ncrv nu gezien (Wat een vreemd voyeuristisch programma is dat overigens). Ik hoorde het meisje vertellen dat ze 10 jaar niet meer tot de U.S. wordt toegelaten. Een ban van 10 jaar loop je op wanneer je langer dan een jaar illegaal in de U.S. verblijft. Dat is geen recente maatregel, maar dat is al heel lang het geval. Een 'overstay' van tussen 180 en 365 dagen heeft een ban van 3 jaar tot gevolg, en in beide gevallen mag je geen gebruik meer maken van het VWP. Het lijkt me vrijwel zeker dat het verhaal van die twee niet klopt, tenzij er tevens sprake was van criminele activiteiten (drugs, e.d.).

--john
jerbia
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door jerbia »

Ik vind het idd ook een vreemd verhaal. Verder komen die twee ook erg naïef over.
Groetjes Bianca

USA: 1995, 1997, 1999, 2001, 2006, 2007, 2008, 2009, 2011, 2012, 2014, 2018, 2020
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Wat ik me afvraag is, hoe ze hun reis bekostigden, vooral omdat ze geen geld hadden. Zou het kunnen, dat ze betrapt zijn op illegaal werken? Dat zou de straf ook nog eens wat erger gemaakt kunnen hebben en zou uitleggen, waarom de authoriteiten zo in ze geinteresseerd waren. In ieder geval zijn er dus wel een paar verdraaide feiten al aan het licht gekomen, want ze mochten wel bellen, mits het binnen de VS was. Ze hadden dan ook de Nederlandse ambassade kunnen bellen, om maar wat te noemen.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Petra/VS schreef:Wat ik me afvraag is, hoe ze hun reis bekostigden, vooral omdat ze geen geld hadden. Zou het kunnen, dat ze betrapt zijn op illegaal werken? Dat zou de straf ook nog eens wat erger gemaakt kunnen hebben en zou uitleggen, waarom de authoriteiten zo in ze geinteresseerd waren. In ieder geval zijn er dus wel een paar verdraaide feiten al aan het licht gekomen, want ze mochten wel bellen, mits het binnen de VS was. Ze hadden dan ook de Nederlandse ambassade kunnen bellen, om maar wat te noemen.
Precies Petra, de mogelijkheid van illegaal werken kwam ook al bij mij op. Misschien wilden ze zo hun wereldreis wel bekostigen en is dat aan het licht gekomen.

En wat het bellen binnen Amerika betreft, zo denk ik er ook over. Ze waren immers nog bij een vriendin in San Diego geweest, waarom hebben ze die niet gebeld of zoals jij zegt de Nederlandse Ambassade? Ik blijf het een vreemd verhaal vinden waarvan de hoofdlijnen heus wel zullen kloppen maar waar het echt om gaat, wordt niet verteld. Ik mis gewoon belangrijke details in hun verhaal.

Ik heb trouwens ook een reactie gegeven in het gastenboek van HelloGoodbye van de NCRV omdat die twee daar kennelijk zelf ook in gereageerd hebben. Zou mooi zijn als we een reactie van hun krijgen. :D

Roland

PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

OK Roland, bij deze ben jij gepromoveerd tot onze AA-detective. Probeer uit te vissen wat er gebeurt is en hou ons op de hoogte... :wink:

Misschien kunnen we ze uitnodigen op ons Forum.

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden hoor. Dit is duidelijk een verhaal van 1 kant. Ik kan me niet voorstellen dat als die 2 gewoon netjes in Denver waren blijven wachten op het eerstvolgende vliegtuig en op het vliegveld immigrations had aangesproken op het verlopen van hun visum, dat er dan deze problemen waren geweest.
Ook ik verdenk ze van illegaal werken, misschien bezit van drugs of iets anders wat ze hebben uitgevreten. Hoe zit het trouwens met liften? En reizen zonder geld op zak te hebben? Kun je daar ook voor opgepakt worden?
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Het zou ook nog kunnen dat de ncrv gewoon twee acteurs heeft gehuurd om dat programma vol te maken. De eerste kandidaten leken nog redelijk authentiek, maar die twee Amerika-bezoekers waren regelrechte grapjassen. Zo'n programma heet in goed Nederlands toch "reality show"? Hier in de U.S. weten we heel goed dat voor reality shows complete scenario's worden geschreven.

--john
Coyote
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Coyote »

PeeJay schreef:OK Roland, bij deze ben jij gepromoveerd tot onze AA-detective. Probeer uit te vissen wat er gebeurt is en hou ons op de hoogte... :wink:

Misschien kunnen we ze uitnodigen op ons Forum.
Hebben we niet iemand met een journalistieke achtergrond hier op het forum? Misschien kan die ze eens flink aan de tand voelen... :wink:

Ook een leuk artikel voor de homepage: The do's and the don'ts voor een Visa (Waiver).
JohnNJ schreef:Het zou ook nog kunnen dat de ncrv gewoon twee acteurs heeft gehuurd om dat programma vol te maken. De eerste kandidaten leken nog redelijk authentiek, maar die twee Amerika-bezoekers waren regelrechte grapjassen. Zo'n programma heet in goed Nederlands toch "reality show"? Hier in de U.S. weten we heel goed dat voor reality shows complete scenario's worden geschreven.
Dat geloof ik eerlijk gezegd niet. Zeker nu ze in een serieus programma als Nova geweest zijn. Er zijn echter nog wel wat verdachte omstandigheden hoe e.e.a. kon gebeuren. Jammer dat beide programma's daar niet meer aandacht aan geschonken hebben. Amerika wordt weer in een kwaad daglicht gezet terwijl het jonge stel er misschien zelf wel (voor een groot deel) voor verantwoordelijk is.

Roland

boeffie
Amerikakenner

Bericht door boeffie »

Ik heb net de uitzending van Nova zitten kijken. Wat mij o.a. opviel was "geinen in de bus" nadat ze opgepakt waren en in de bus op weg waren naar de gevangenis. Op de vraag of Wesley "doodsbang" was vanwege het intimiderende gedrag van de bewaarders antwoordt hij dat hij "pissed off" is.

Volgens mij kan het toch niet anders of je bent doodsbang om wat je overkomt, en niet weten wat er gaat gebeuren? Elke US politie-agent, vriendelijk of onvriendelijk, komt op mij altijd een enigszins intimiderend en autoritair over.
Laatst gewijzigd door boeffie op 27 feb 2007, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer