Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Mormonisme en andere godsdiensten in Amerikan

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Bart40
Amerikakenner

Bericht door Bart40 »

Als er 100 mensen in 1 jaar in dit land vermoord worden is dat procentueel op een bevolking van 16 miljoen niet eens uit te drukken zo weinig. Lijkt me 100 teveel.
Een percentage zegt niets, generaals en politci rekenen zo, in vredestijd is een verlies van 1% onder de mensen aanvaardbaar zeggen ze.
Zo kan je dat verlies verkopen want is 1% nou?
Ik reken in getallen en dan vind ik 40.000 :shock: Dat zijn een meer dan een paar complete gemeenschappen in Utah.
prs
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door prs »

De kerk die ik bezoek is vrij bijbelvast. Er is weinig begrip voor abortus, stemcelresearch ongehuwd samenwonen of echtscheiding. Toch zijn de mensen bijzonder vriendelijk, gastvrij en oprecht gelovig.
Ik heb een soort bijbelschool in 'rural North Carolina' gedaan en heb daar ook meerdere kerken bezocht. Wat me inderdaad opviel was de bijbelvastheid. Het absoluut niet sluiten van compromissen. Heel zwart-wit. Op het eerste gezicht had ik een beetje een aversie tegen dat extreem rechtlijnige denken, maar ik ben het in de loop van de tijd wel gaan respecteren. Toen zag ik eigenlijk hoe ongelofelijk liberaal wij hier in Nederland zijn. Ook altijd compromissen maken(poldermodel etc.). Wat me daar opviel door gesprekken met mensen is dat wij politiek gezien ook zo ontzettend links zijn. Ik beschouwde mezelf nooit als een 'rooie rakker' maar daar kwam ik wel tot de ontdekking dan mijn idee van rechtse politiek niet helemaal strookte met het Amerikaanse 'right wing' denken. Ik vond het echt een leuke ervaring/openbaring :wink:
And this be our motto: "In God is our trust."
And the star-spangled banner forever shall wave
O'er the land of the free and the home of the brave!
fam van os
Amerika-ontdekker

Bericht door fam van os »

Hallo Anice,

Toevallig kwam ik dit topic via het zoeken op Google tegen....terwijl wij ook "lid"van deze site zijn, is mij dit topic eigenlijk nog nooit opgevallen.
Wij hebben vrienden in Utah wonen die ook Mormoons zijn, en zij hebben ons in de vakantie van vorig jaar heel veel van het Mormoons zijn laten zien. We zijn o.a. ook naar de Tempel(buiten) en het Templesquare geweest. We heben daar de beide visitorcenters bezocht, en zijn in diverse andere gebouwen binnen geweest. Waaronder het Congeresscenter en het Beeheve house van Bringhamm Young.
We hebben tevens ook de allernieuwste filmversie gezien over het leven van Joseph Smith. Allemaal zeer indrukwekkend.
Ook viel ons op , dat de mensen in de staat Utah veel vriendelijker waren , dan in de andere staten die wij bezocht hebben.

Inderdaad men staat 10% van het inkomen af ...maar dat is hier bij ons in Nederland toch ook zo het geval? Dit percentage van 10% wat men moet afdragen aan de kerk zou minder worden.

Wij hebben o.a. ook de andere bezigheden gezien van de Mormonen.
We zijn o.a. naar een Wellfare fabriek in Salt Lake City geweest,( deze wordt gerunt door...de Mormoonse kerk) waar vrijwilligers en tijdelijk werklozen aan het werk waren , voor mensen die het nou niet bepaald breed hebben.
Er worden daar producten gefabriceerd zoals bijvoorbeeld:
chocolademelk, jam, brood, koekjes, groente in blik, vlees in blik, soep, tandpasta en kaas. Maar men maakt ook noodpakketten voor diegene die huis en haard door omstandigheden kwijtgeraakt zijn. Meubels ,kleding , dekens, speelgoed noem maar op wordt er ingezameld, en verdeeld wanneer dat nodig is.( niet alleen in de USA maar over de hele wereld staat men daar klaar om de eerste hulp te
geven.Ook kunnen mensen die het moeilijk hebben producten kopen die veel minder kosten dan in de "normale"winkels. Ook kunnen de vrijwilligers in ruil aan producten komen, door als vrijwilliger aan de slag te gaan .

Mensen die zonder werk zitten worden door de kerk gesteund door midddel van voedselpakketten. Ze moeten daarvoor in "ruil"ook werk verrichten. Ze kunnen daar eventueel tijdelijk werk vinden, en werkervaring opdoen. Je krijg namelijk iets niet voor niets.
Iets wat wij hier nog niet zien gebeuren.
Door dit te doen, stimuleerd men de mensen daar wel om aan het werk te gaan, in plaats van maar thuis te gaan zitten duimendraaien of hun hand bij de sociale diensten op te houden.
Men is daar ook veel eerder geneigd om elkaar te helpen waar het maar mogelijk is.
Bijvoorbeeld...in augustus van vorig jaar woede er een flinke storm over de plaatsen Provo en Orem....We hebben niets van de ravage die toen is aangericht kunnen vernemen...alles was weer netjes opgeruimd, en door de burgers weer hersteld.( om een indruk te krijgen hoe groot de ravage was , hebben we wel de foto's gezien van bomen en electriciteitsmasten die waren omgewaaid). Tal van werkelozen hebben aan dit project meegeholpen.
Diegene die mee hebben geholpen om de rommel op te ruimen, kregen na het opruimen in plaats van daarvoor te worden betaald een voedselpakket.
Die voedselpakketten zo vertelde zij, kan men bewaren voor tijden dat men het wat "minder"heeft. (bijv. als er een slechte oogst is of door werkeloosheid)
Ook doen ze veel voor arme landen, en landen waar er direkte hulp nodig is...( denk bijv. aan de Tsunami en aan de overstromingen in Louisiana)
Je kunt het eigenlijk zien als een soort van Rode kruis of Unicef.

Vroeger werdt er een hoop van het geld gebruikt om hun Tempels te bouwen...dat gebeurd nu niet meer.
Wijzelf hebben de Tempel in Zoetermeer van binnen mogen bezichtigen.
Dit was voor de inzegening. Wij waren er op uitnodiging..de bezichtiging was trouwens ook een aantal dagen voor iedereen toegankelijk.
Het was allemaal zeer indrukwekkend..maar zeker niet "geheimzinnig".
We kregen er een exclusieve rondleiding en een uitleg over hoe en wat het Mormoonse geloof inhoud.

Ik denk dat als je jezelf er een beetje meer in gaat verdiepen, het ook beter zal gaan begrijpen.
Men leeft inderdaad "gezonder"en wat is daar mis mee...iedereen heeft het recht zijn/haar leven in te delen zoals hij/ zij dat wil.

Wijzelf zijn zelf niet Mormoons, maar we hebben ons wel meer verdiept in hun levenswijze en geloof.
Wij hebben ook veel meer respect voor hen gekregen, zeker na ons bezoek aan Utah.

Karin
Afbeelding
Lewisweathers89
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Lewisweathers89 »

Ik ben zelf Christen en ben ook wel een paar keer naar de kerk geweest daar. Toch een beetje anders dan hier en wat me opviel (iig in Chattanooga, TN) is dat er heel veel kerken zijn maar ze zijn allemaal best klein.
GJ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door GJ »

Toen we in de jeep door Page werden gereden om naar Antelope Canyon te gaan, kwamen we langs een bocht in de weg waar minstens vijf verschillende kerken stonden. Mormoons, Presbytheriaans (sp?), Lutheraans, Katholiek, Jehovah's Witness en volgens mij nog één of twee andere. We keken onze ogen uit! Ze stonden allemaal zo lekker knus naast elkaar :) Wij hadden nog nooit zoveel verschillende Christelijke kerken bij elkaar gezien, heel bijzonder!
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

GJ schreef:Toen we in de jeep door Page werden gereden om naar Antelope Canyon te gaan, kwamen we langs een bocht in de weg waar minstens vijf verschillende kerken stonden. Mormoons, Presbytheriaans (sp?), Lutheraans, Katholiek, Jehovah's Witness en volgens mij nog één of twee andere. We keken onze ogen uit! Ze stonden allemaal zo lekker knus naast elkaar :) Wij hadden nog nooit zoveel verschillende Christelijke kerken bij elkaar gezien, heel bijzonder!
Dacht dat er dertien verschillende kerken op een rijtje staan in Page
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

fam van os schreef:... Mensen die zonder werk zitten worden door de kerk gesteund door midddel van voedselpakketten. Ze moeten daarvoor in "ruil"ook werk verrichten. Ze kunnen daar eventueel tijdelijk werk vinden, en werkervaring opdoen. Je krijg namelijk iets niet voor niets.
Iets wat wij hier nog niet zien gebeuren. ...
Men ziet dat wel vaker. Kerken in de USA hebben niet zelden een belangrijke sociale functie. Dat geldt niet voor alle kerken, omdat het sterk afhankelijk is van de geloofsrichting, maar men is, in vergelijking met Nederland, doorgaans meer gericht op het welzijn van de leden van de eigen gemeente, en op het welzijn van de plaatselijke samenleving.

--john
Magnolia87
Amerikakenner

Bericht door Magnolia87 »

Een vriendin van mij heeft 2 jaar geleden een jaar in Canada de Highschool gedaan. Ze had opgegeven dat ze níet gelovig is en het liefst ook niet bij een streng-gelovig gezin wilde komen, maar ze kwam toch bij een Mormoons gezin terecht! Dat is vragen om moeilijkheden......

Ze vond het daar echt verschrikkelijk. Ze heeft geprobeerd om zich aan te passen aan hen, maar op een gegeven moment lukte dat gewoon niet meer. Alle dingen die zij deden moest zij verplicht meedoen, zoals bijvoorbeeld elke ochtend om half 7 bidden met het hele gezin, en dan niet ff snel maar dat duurde wel een kwartier. Ook moést ze elke zondag mee naar de kerk, die wel 3 uur duurde. Inderdaad ook geen koffie, cola, etc, zij mocht dat dus ook absoluut niet drinken. Naja er waren zo nog véél meer dingen, en uiteindelijk hield ze het echt niet meer vol en is ze uit het gezin geplaatst. Ook zat ze op een Highschool waar bijna íedereen Mornoons was, je kunt je wel voorstellen dat dit niet het Highschool jaar was wat mijn vriendin in gedachten had.
GJ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door GJ »

Rob schreef:
GJ schreef:Toen we in de jeep door Page werden gereden om naar Antelope Canyon te gaan, kwamen we langs een bocht in de weg waar minstens vijf verschillende kerken stonden. Mormoons, Presbytheriaans (sp?), Lutheraans, Katholiek, Jehovah's Witness en volgens mij nog één of twee andere. We keken onze ogen uit! Ze stonden allemaal zo lekker knus naast elkaar :) Wij hadden nog nooit zoveel verschillende Christelijke kerken bij elkaar gezien, heel bijzonder!
Dacht dat er dertien verschillende kerken op een rijtje staan in Page
Jeetje, zoveel!! Het waren er inderdaad echt enorm veel, de kerken die ik noemde waren de enige die ik me herinnerde maar er zijn natuurlijk zo enorm veel stromingen!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Onze vrienden zijn dus leden van de First United Batist Church, en heel gelovig. Ik wou hun daarom vanuit België een geschenk in die richting meenemen.
Nu hebben we hier in de streek een Clarissenklooster waar ze handgemaakte wassen beeldjes maakten van heiligen en zo (met zelf genaaide kledij, kanten hoofddoek en zo, heel chique!). Spijtig genoeg zijn die zusters die dat deden overleden, en hebben ze enkel nog een paar spullen te koop, allemaal Maria's. Maar zo'n bisschop van hun kerk zei me ooit eens dat zijn geen Maria aanbidden, zoals de Rooms-Katholieken dat wel doen.
Dus: deze namiddag op zoek naar iets anders. Ik heb Scherpenheuvel gedaan (bedevaartsoord... voor Maria), en de abdij van Averbode en die van Tongerlo. Gevolg: massa's Maria's (hele mooie hoor), en dan nog wat dingen als Sint-Jozef, Sint-Antonius, ...
Nu stond er een hele mooie kerstgroep (Maria, Jozef, baby Jezus, os, ezel en twee schaapjes), en dat sprak me wel aan, 't was ook handgemaakt. Maar... hanteren Baptisten zo'n beelden? Zetten zij een kerststalletje in huis met Kerstmis?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

De kerk tegenover ons is een Baptist kerk, inderdaad een van de strengere richtingen. Maar aangezien er hier ieder jaar bij die kerk een levend stalletje plaatsvindt, denk ik, dat Baptisten ook stalletjes thuis hebben. Volgens mij zit je daarmee helemaal goed.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer