Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Rondreis Singapore & Maleisie/Borneo tips welkom!

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Rondreis Singapore & Maleisie/Borneo tips welkom!

Bericht door RiverCola »

Tussen de reizigers hier zitten er vast een aantal die in Maleisië geweest zijn!

Volgende zomer wil ik misschien naar Singapore gaan om iemand te bezoeken. Dat zouden mijn vriend en ik dan graag combineren met een rondreis in de regio. Er zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden: Thailand, Maleisië, Indonesië... Ik heb de Filipijnen overwogen maar na wat leeswerk moet ik concluderen dat dat niet het soort land is voor een relatief korte rondreis. Het afleggen van vrij korte afstanden kost daar erg veel tijd doordat het vervoer niet al te best geregeld is. Leuk voor een andere keer dus :wink: . Naar Thailand zijn we al geweest, maar ik zou het zeker niet vervelend vinden daar weer naartoe te gaan.

Nu ben ik me wat gaan inlezen over Maleisië. Ik focus me alleen op het schiereiland, niet op Borneo. Wat ik tegenkwam en wat me interessant leek zijn; (voor de hand liggend) Kuala Lumpur, Taman Negara NP, Cameron Highlands, Palau Penang/Georgetown. Een bezoek aan een eiland aan de oostkust (Perhentian/Redang/Tioman) of de westkust (Lankawi) mag natuurlijk niet ontbreken.

Iemand leuke tips voor mooie, bijzondere plekken? Routes? Misschien zelfs een link naar een reisverslag?

Note mod: topic verplaatst naar juiste subforum
Laatst gewijzigd door RiverCola op 06 mar 2015, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Aarjan
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Iemand hier rondgereisd in Maleisië?

Bericht door Aarjan »

Haha, grappig om dat in het Amerika forum te plaatsen :thumbup:

Ben zelf een fervente Amerika/Canada ganger, maar ook Azië komt af en toe aan de beurt.
Maleisië is echt een aanrader; je kunt hier prima zelf een auto huren en een Asian roadtrip maken!

Vanuit Singapore kun je de grens over naar Johor Bahru, en daar een auto huren.
Of je vliegt naar KUL voor een habbekrats.

De zomer is ideaal voor de oostkust, en dan moet je zeker ook even een eilandje mee pakken.
Perhentians zijn goddelijk; heb zelden een mooier eiland gezien in die regio.
Absolute aanrader om te verblijven is: http://www.abdulchalet.com

Leuke anekdote.... bij de boot naar Perhentian is een betaald parkeerterrein. Om wat Ringits uit te sparen hebben wij de auto gewoon ergens in het dorp gedumpt.
Daar waren de locals niet zo blij mee, want toen we terug kwamen zat ie onder de eieren.... Nou ja een flinke tropische bui, en hij was weer schoon.

KL is een geweldig leuke stad; beslist even 's avonds een biertje drinken op de bovenste etage van het Traders hotel, en Cameron Highlands mag je ook beslist niet overslaan!

Heel veel voorpret, en mocht je nog iets willen weten, dan hoor ik het wel.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Vanuit Singapore kun je heel veel doen! Onze oudste studeert daar een semester en ze is al in Thailand, Vietnam, Cambodja, Kuala Lumpur en de Philipijnen geweest. Bali staat nog op het programma.
En ja, ze studeert ook nog. :wink:
Als ik haar foto's bekijk en haar verhalen hoor is Vietnam erg goed bevallen. Cambodja ook wel, maar daar had ze alleen maar een weekend.
Het is erg goedkoop vliegen allemaal.

Marianne
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Aarjan schreef:Haha, grappig om dat in het Amerika forum te plaatsen :thumbup:
:lol: Ervaring van wat jaartjes op dit forum leert dat mensen die (vaak) naar Amerika reizen, graag ook nog andere plekken op de wereld verkennen. En ik heb nog niet eerder zo'n prettig reisforum gevonden dan het AllesAmerika-forum. :thumbup: Dus of het nu om kamperen in de Vogezen, een reis naar Thailand (heb ik ook al deels samengesteld aan de hand van tips op dit forum), of een reis in Amerika gaat, tips ga je HIER vinden. Hahahaha!

Dat je in Maleisie met gemak met een huurauto rond kunt rijden, daar kwam ik ook net achter. Alhoewel het openbaar vervoer ook overal meer dan prima lijkt te zijn. Ik heb nog niet bedacht of we vanuit Singapore over land of met een vlucht naar KL zouden gaan. Zover ben ik ook nog lang niet. Het zal in de praktijk misschien afhangen van de route die we zouden willen maken en de prijs/verschil in reisduur van een vlucht versus over land.
Ik lees van iedereen trouwens ontzettend lovende verhalen over Kuala Lumpur. dat het zo'n leuke, relaxte stad is. En dat de Maleisiërs in het algemeen erg aardig zijn.

@Marianne: Die dochter van jou is lekker bezig! En ja, de mogelijkheden vanuit Singapore zijn bijna oneindig. Maleisië ligt natuurlijk wel voor de hand. Grappig genoeg is een reis naar Maleisië een beetje een jeugddroom van me geweest, nadat ik er ooit een reisprogramma over zag. Daarna heb ik er nooit meer echt aan gedacht om erheen te gaan.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

RiverCola schreef: @Marianne: Die dochter van jou is lekker bezig!
Ik was nog vergeten te melden dat ze ook nog naar Hong Kong gaat. :lol:
Ze komt op 1 januari thuis en een week later vertrekt ze voor een stage van 2 maanden naar NY.

Marianne
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Ze willen daar steeds met Europese (lange) mannen op de foto. Blijkbaar kijken ze tegen ons op, want je bent net een filmster daar. Behalve het gemak van rijden is het ook vrij makkelijk om daar 'op de bonnefooi' of bv een dag of de ochtend ervoor een hotel te boeken. Het is niet nodig om dat allemaal vooraf vast te leggen, zodat je soms ergens een dag kunt blijven als iets je goed bevalt.

Overigens is de Filipijnen ook een prachtig land...alleen rond de sulu eilanden moet je niet wezen vanwege terroristische groeperingen.
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Nu wil ik ook naar Maleisië. En/of Martin & Marianne's dochter zijn :D
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Leuk dat iedereen Maleisië zo leuk vind! Dat gevoel kreeg ik, door het lezen van wat verslagen, ook al.

Iemand van jullie nog tips met plekken waar we zeker naartoe zouden moeten?
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Wij zijn alleen in Kuala Lumpur geweest, maar vonden dat een erg leuke stad voor een paar dagen. We hebben de Petronas Towers bezocht (met het ondergelegen winkelcentrum), de moskee, het paleis (ook erg leuk), de boeddhistische tempel & Chinatown.

Voor mij was het de eerste stad tijdens mijn eerste Azië-reis. Dus ondanks dat de stad best Westers is maakte het best wel indruk!
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Cameron Highlands, maar dan max 2 dagen, 1 is net te kort. Perhentian Islands is ook een must see. En George Town op Langkawi (Island).
Luchtreizen doe je het best met airasia, maar je kan op heel veel plekken ook gewoon de bus pakken. Het is wel een beetje tijd en weergebonden natuurlijk.

Verder werken daar veel mensen met http://www.agoda.com om hotels te boeken als je niet alles vooraf vast wil leggen.
toetjero
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door toetjero »

@Marianne... :offtopic: Wat studeert jouw dochter ook alweer?
PSVwally
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

:offtopic: aardrijkskunde lijkt mij en dan vooral het toeristische deel daarvan om zoveel mogelijk van de wereld te zien :lol:

Ontopic. Let bij Lankawi overigens bij de natuurparken extreem goed op de apen, het zijn meesterlijke zakkenrollers. Ook handtassen, rugzakken en camera's goed in de smiezen houden.
Jostravels
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Jostravels »

Mijn eerste verre reis was (georganiseerd in een klein groepje) naar Maleisië, een jaar of 8 geleden. Ik vond het prachtig en erg comfortabel. Azië voor beginners zeg maar...

Wij deden Kuala Lumpur - Taman Negara - Cameron Highlands - Penang - Langkawi.
Kuala Lumpur vond ik erg gezellig, met name het lekkere eten in China Town staat me nog erg bij. Sowieso is het een land met veel heerlijk eten. Door de bijzondere bevolkingssamenstelling vind je er allerlei stijlen (Indiaas, Thais, Chinees, Maleis wat op Indonesisch lijkt).
Taman Negara was mijn eerste tropische woud ooit, dus ik was erg onder de indruk. Kan wel aan mij liggen, want het was ook wel hel toeristisch.
In de Cameron Highlands hebben we met een gids een wandeling door een mossig bos gemaakt. Dat vergeet ik nooit meer omdat het daar zo mysterieus was (en ik van top tot teen onder de modder zat).
Op Penang heb ik heerlijk Indiaas gegeten en Langkawi was heel relaxed.
Verder: vriendelijke mensen en goede hotels. Helemaal goed dus.

Mocht je gaan dan kan ik nog 'De sprong van de Maleise tijger' aanraden. Een zeer kritisch boek over het reilen en zeilen in Maleisië...
Zoveel te zien zo weinig tijd: waarheen gaat de volgende reis?!
2008: Zuidwest-USA
2011: New York & het diepe zuiden
monster
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door monster »

Ik ben er 2 keer geweest, Kuala Lumpur is inderdaad leuk ( vooraf kaartjes bestellen voor de Petronas Twin towers, anders is het snel vol). Vanuit KUL een tochtje naar Batu Caves, mooie steile klim, maar pas op voor de brutale aapjes!
Zelf vond ik Pangkor een heel leuk eilandje; wij zijn met het ferry/bootje/pont overgestoken en zijn daar 4 dagen geweest; relaxen en mooie fietstocht gedaan.

Cameron Highlands vonden wij ook prachtig! Heerlijk koel,leuk om de theeplantage te bezoeken ( wij deden BOH tea) en onderweg kennis gemaakt met echt Orang Asli stamleden, heel bijzonder! Wij sliepen in een echt Engels landhuis hotel, 's avonds heerlijk vers uit eigen tuin gegeten!

De avondmarkt op Penang is heel gezellig en Langkawi vond ik nog weer paradijselijker ( mooi om te snorkelen.)

Laatste keer ben ik in het Belum rainforest geweest. Vanuit hier diverse hikings/trekkings gedaan en 2x de Rafflesia (in bloei) gezien! Tevens tijdens een korte night safari wilde olifanten gespot. De tochten door de jungle waren erg mooi, het is alleen vrij noordelijk gelegen ( bijna tegen Thailand aan). Het rainforest is alleen te voet of per boot te ontdekken en voor sommige delen moet je een permit aanvragen.
http://annekestefan.web-log.nl ( vakantie's USA 2006 en 2007)
http://annekeenstefan.blogspot.com ( vakantie Ijsland/ USA/ Canada 2008)
asv60
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 40

Bericht door asv60 »

Wij hebben vorig jaar 2 stopovers in Singapore gemaakt. Als je daar nog tips voor wilt hebben zou je m'n blog kunnen lezen.
Ben ook in Maleisie geweest maar toen hield ik nog geen blog bij. Ben daar oa op Penang en Langkawi geweest.
Langkawi is idd heel relaxed, mooie stranden. Wij zaten in een resort aan zee, de kamers waren een soort huisjes die in een tropische tuin stonden.
De aapjes kwamen zo op je balkon! Echt hele mooie, zwarte met een wit gezichtje. En de jonkies zijn oranje. Weet helaas niet meer hoe ze heten.
Al mijn blogs op: https://www.daneleens.blogspot.com
Als je mee wilt lezen stuur me dan een pb met je emailadres.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Wat leuk, nog zo'n late reactie :thumbup:

Ik hou momenteel de ticketprijzen in de gaten. Beste prijs tot nu toe is rond de 670 euro met Turkish Airlines. Schijnt een hele goede maatschappij te zijn. En we zijn gebonden aan het hoogseizoen, dus zo'n gekke prijs is dat niet.

Ik overweeg nu trouwens niet alleen een rondreis door Maleisie vanuit Singapore. Het lijkt me namelijk ook wel een leuk idee om vanuit Singapore naar Bangkok te vliegen (29 euro voor een enkeltje!) en dan over land weer terug naar Maleisie/Singapore af te zakken. Ik vond Bangkok zo leuk dat ik er nog weleens naar terug wil. En Thailand is toch een stukje goedkoper en authentieker dan Maleisie, krijg ik het idee. Dus de combinatie spreekt me wel aan.

Ik droom en google nog even verder :wink:
Division
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door Division »

Ik ben afgelopen zomer (juni) geweest met een groepsreis met Shoestring. Zeker de moeite waard! Wel heb ik mijn vluchten los geboekt en bij Shoestring dus alleen het landarrangement geboekt. Dit omdat ik aan het eind van de trip nog naar Singapore wilde (als je toch in de buurt bent...).

Twee keer twee nachten in Kuala Lumpur en Melaka geweest. Beiden de moeite waard, maar in de zomermaanden wel benauwd warm. Vervolgens naar Taman Negara, nog warmer, want jungle. Daar een aantal boottochten gemaakt over de rivier, jungle ingegaan, paar dieren gezien. Door naar Cameron Highlands, ook twee nachten geweest. Heel fijn, want een stuk koeler en een prachtige omgeving! Heel veel te zien qua theeplantages. We zijn vervolgens twee nachten in Georgetown op Penang geweest. Hele leuk stad, veel te zien en te doen. Vervolgens de hele dag in de bus gezeten naar Kota Bahru aan de oostkust. Gelukkig zaten we daar maar één nacht, want dat was echt een vieze stinkstad. We moesten daar wel overnachten, want de volgende ochtend gingen we naar Pulau Perhentian om te relaxen op een tropisch eiland voor drie nachten. Heel mooi, maar helaas een eiland in ontwikkeling en wij hadden slechte accommodatie. Boottocht was zeer de moeite waard! Doorgereisd naar Kuantan, ook aan de kust en een stukje zuidelijker voor één nacht. Hier hadden we graag langer gebleven. Pal aan het kilometerslange strand. Wat een rust! Vervolgens terug naar Kuala Lumpur voor nog één nacht met de groep. Na het afscheid van de groep heb ik nog één extra nacht in Kuala Lumpur genomen in een zelfgekozen hotel.

Vanuit Kuala Lumpur de trein genomen naar Singapore. Das wel echt een hele belevenis. Je ziet veel van het land! Echt prachtig om het allemaal op een andere manier te zien waar normaliter geen vervoer komt. Trein doet er ongeveer 7,5-8 uur over en kost €17 voor een eerste klas kaartje die je online kan kopen. Absoluut een dagtrein pakken! Helemaal onderin Maleisië stopt de trein in Johor Bahru. Daar moet je met al je spul de trein uit, door de immigratie van Maleisië en weer terug de trein in voor de laatste vijf minuten over de brug naar het eiland Singapore. Daar heb ik me dan nog een dag of drie vermaakt.

Ik heb ervoor gekozen om mijn vlucht zelf te regelen. AMS-DXB-KUL-DXB-AMS was goedkoper dan terugvliegen met Emirates vanaf Singapore dus heb ik vanaf Singapore een AirAsia vlucht genomen naar Kuala Lumpur voor drie tientjes. Voor de Emirates vlucht heb ik €612 betaald. De groep vloog met Turkish Airlines maar niet iedereen was daar even denderend over.
Afbeelding
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

De tickets zijn geboekt! Begin juli met Qatar naar Singapore, waar we 3 weken de tijd hebben. :D

Leuk om te horen dat een reis over land van Singapore naar Kuala Lumpur mooi is. Soms is het zonde om in een vliegtuig te gaan zitten. Dus de treinreis zal ik zeker even bekijken. Een vriend van mij deed het een paar dagen geleden per bus, volgens mij. Hij schreef dat dat maar 3,5 uur duurde. Dat zal ik dus ook even onderzoeken. Het was een bus met een soort ligstoelen :!:

Nu moeten we eens gaan kijken hoeveel tijd we precies in willen plannen voor het Maleisie-deel van de reis. Heb wel een beetje in beeld waar we eventueel naartoe zouden willen, maar dat allemaal aandoen in de tijd die we hebben gaat misschien niet lukken. Borneo skippen we sowieso. Waar ik sowieso naartoe wil zijn de Cameron Highlands en Georgetown op Palau Penang. Taman Negara misschien ook. Perhentian niet, lijkt me erg toeristisch. Mooi alternatief lijkt me Pulau Kapas te zijn, iets ten zuidoosten van de Perhentian. Ook Langkawi zal ik nog even induiken. Georgetown, de Cameron Highlands en Taman Negara zijn allemaal redelijk bereisbaar tov elkaar. Langkawi en Kapas liggen wel wat uit de route. En er is ook nog de optie om niet in Maleisie een tropisch eiland te bezoeken, maar dat te doen vanuit Singapore (Batam bijvoorbeeld).

Kortom, het puzzelen kan beginnen!
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Misschien toch leuk hier weer eens een update te geven, want de plannen zijn nu concreet 8)

Even mijzelf quoten:
Borneo skippen we sowieso.
Nou, niet dus! Onze route ziet er nu alsvolgt uit:

12 juli Vertrek Amsterdam
13 juli Aankomst Singapore 15.15 hr
14 juli Singapore
15 juli Singapore
16 juli Singapore
17 juli Sing > Kuala Lumpur (Busreis in de ochtend)
18 juli KL ('s avonds richting luchthaven)
19 juli KL > Kuching (Provincie Sarawak BORNEO - vroege vlucht met Malindo Air - aankomst 8.45 hr)
20 juli Kuching
21 juli Kuching > Bako NP
22 juli Bako NP
23 juli Bako NP > Kuching
24 juli Kuching > Saloma’s Villagestay
25 juli Saloma’s Villagestay
26 juli Saloma’s Villagestay > Kuching
27 juli Terug naar Singapore (ochtendvlucht met Air Asia)
28 juli Sing > Tioman Island
29 juli Tioman Island
30 juli Tioman Island
31 juli Tioman Island
01 aug Tioman > Singapore
02 aug Singapore
03 aug Singapore (Na midnight terugvlucht)
04 aug Aankomst Amsterdam

Voor wie Bako NP niet kent, even google images doen! Is echt geweldig mooi en op korte afstand van de stad Kuching. Dus we zijn daar sowieso 2 volle dagen en wellicht nog een stukje van de derde dag. Kuching schijnt overigens een heel laidback stadje te zijn met nog een wat koloniale sfeer hier en daar. De eerste twee nachten verblijven we daar in een heel leuke, en spotgoedkope lodge. Saloma's Villagestay is ook de moeite van het googlen waard, voor wie ooit die kant eens op wil. Midden in de jungle verblijven we bij een aantal dorpbewoners die ons 2,5 dag mee op sleeptouw gaan nemen. Ik zie er ontzettend naar uit!
Voor het tropische strand-element toch gekozen voor een eiland voor de kust van de peninsula, omdat de eilanden in het noorden van Borneo onbetaalbaar zijn qua accomodatie en de natuur van de eilanden voor de oostkust van de peninsula me meer aanspreekt. We hebben daar voor 4 nachten het Riverview resort @Juara beach geboekt. Heel simpel resortje. We hebben daar een bungalow op het strand geboekt.

Enige waar ik nog aan twijfel is of we niet een dag eerder de bus vanuit Singapore naar Mersing (waar de pier voor de boot naar Tioman is) moeten nemen, zodat we 's ochtends vroeg de ferry al kunnen nemen. Daar ga ik me nog wat over inlezen. En ik twijfel ook nog over ons korte bezoek aan Kuala Lumpur. Omdat we de ochtend van de vlucht erg vroeg op de luchthaven moeten zijn (vlucht vertrekt 7.00 uur :shock: ) en het zeker een uur reizen is vanuit de stad, wil ik een airporthotel nemen. Maar dat is ook weer zo'n gedoe, met shuttlebussen die enkel op vaste tijden vertrekken enzo en je bagage gedurende de dag in de stad. Er zijn dus nog een paar kleine dingetjes om aan te puzzelen (en het is nog maar pas maart! hahaha).

Fijn om alles vastgelegd te hebben! Ik heb gemerkt dat in Maleisie veel dingen vrij snel volgeboekt raken, zeker in de goedkopere prijsklassen. Nu hebben we alles kunnen vinden dat én betaalbaar en, in onze ogen, aantrekkelijk is.
RiverCola
Amerika-expert

Rondreis Singapore & Maleisie/Borneo

Bericht door RiverCola »

*titel aangepast*
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer