Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Universal Healthcare: zegen of vloek?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Universal Healthcare: zegen of vloek?

Bericht door Petra/VS »

**Opmerking moderator:
dit is een afsplitsing van een draadje uit het politieke forum:
viewtopic.php?f=5&t=17749&p=283651#p283651

Elke**

Ingmar schreef: Zijn vrijwel alle Amerikanen voorstander van een Universal Healthcare systeem als ze vanuit ervaring (bijvoorbeeld zoals in Nederland) weten wat dit nu daadwerkelijk met zich meebrengt ? Ik denk het wel.
Ik niet. Ik ben er zoeen, die er niet voor is en ken nog een aantal Amerikanen, die "Universal Healthcare" in andere landen mee hebben gemaakt en er bepaald niet lyrisch over zijn. Ik ben ervoor, dat iedereen, die dat wil (want er zijn mensen, die verkiezen hun geld voor iets anders te gebruiken), en alle kinderen medisch verzekerd zijn, maar ik ben niet voor een Universal Healthcare systeem, zoals dat in Canada bijvoorbeeld is. De wachttijden voor bepaalde procedures en operaties en het uitstellen van testen, die met zo'n systeem komen, vind ik helemaal geen goed iets. En geen argument kan me van dit standpunt afbrengen, daarvoor heb ik genoeg van beide systemen meegemaakt.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
DixieChick
Amerika-expert

Re: Discussie: John McCain en Barack Obama

Bericht door DixieChick »

Ik ben zelf ook niet zo'n voorstander ervan eerlijk gezegd.
Ik vind wel dat een aantal dingen echt grondig aangepakt moeten worden. Zo vind ik het hele "pre-existing condition" verhaal echt onzin; dus dat als je diabetes hebt, je bijna niet verzekerd kan worden, of zelfs als je zwanger bent. Ik vind echt dat de overheid verzekeringsinstanties daarop veel harder mogen aanpakken. Waarom zijn er anders ziektekostenverzekeringen? Ook vind het hele idee van HMOs niet echt geslaagd. Natuurlijk kunnen verzekeringen geen verlies lijden, maar je kan van de gezondsheidszorg geen business maken, en dat is wel wat volgens mij zo her en der is gebeurd. Het is natuurlijk idioot als een voorman van een blue cross (of whatever) miljoenen verdiend, en dat bij hun clienten de ene na de andere procedure wordt afgekeurd. Dat kan in mijn ogen eecht niet. Ik hoop echt dat daar een einde aan gemaakt wordt.

Wat mij wel opvalt is dat ik het hele verhaal over hoe duur het is om je te verzekeren soms zo scheef is. Men doet hier vaak alsof premies voor ziektekosten verzekeringen heel erg hoog zijn, vooral in vergelijking met landen in Europa. Nu, voor sommige bevolkingsgroepen is dit zeker zo, maar van wat ik zo hoor valt het soms ook best wel mee. Zo hoorde ik van het weekend iemand op NPR die geen verzekering had omdat het zo duur was, namelijk 80-100 dollar per twee weken voor een gezin met drie kinderen. Nu wil ik niet heel erg zeuren, maar in Nederland was ik al bijna 200 gulden of 120 euro (of zoiets) per maand kwijt voor mijzelf, en dan betaalde ik ook nog eens veel meer belasting dan de meeste Amerikanen. Ik denk toch echt dat een aantal mensen (die ik ken) die niet verzekerd zijn omdat het te duur zou zijn hun prioriteiten gewoon anders leggen. Zo heb ik studenten die geen verzekering kunnen betalen, maar mij verteld hebben dat hun car payments bijna 500 dollar per maand zijn, en een telefoonrekening van 200 dollar heel normaal vinden. Sja.
Ik ben bang dat veel mensen die universal health care willen, dat willen omdat ze hopen dat het dan goedkoper wordt. En in sommige gevallen zal dat zeker kunnen, maar mensen vergeten soms wel eens dat een dokter nou eenmaal duur is, en een ziekenhuis bezoek ook, en dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rij kan zitten (alhoewel je daar dan natuurlijk ook geen rijksdaalder voor hoeft te betalen).
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Helemaal mee eens. Natuurlijk zijn er zeker dingen aan het huidige systeem, die absoluut beter kunnen. Die pre-existing condition is er een van, hoewel ik die altijd heb gehad en nooit problemen met een verzekering erover heb gehad. Het is dus zeker niet altijd zo, dat je met een al bestaande ziekte automatisch wordt geweigerd. En ik vind, dat alle kinderen verzekerd moeten zijn.
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Ingmar
Amerikafan

Bericht door Ingmar »

Petra/VS schreef:
Ingmar schreef: Zijn vrijwel alle Amerikanen voorstander van een Universal Healthcare systeem als ze vanuit ervaring (bijvoorbeeld zoals in Nederland) weten wat dit nu daadwerkelijk met zich meebrengt ? Ik denk het wel.
Ik niet. Ik ben er zoeen, die er niet voor is en ken nog een aantal Amerikanen, die "Universal Healthcare" in andere landen mee hebben gemaakt en er bepaald niet lyrisch over zijn. Ik ben ervoor, dat iedereen, die dat wil (want er zijn mensen, die verkiezen hun geld voor iets anders te gebruiken), en alle kinderen medisch verzekerd zijn, maar ik ben niet voor een Universal Healthcare systeem, zoals dat in Canada bijvoorbeeld is. De wachttijden voor bepaalde procedures en operaties en het uitstellen van testen, die met zo'n systeem komen, vind ik helemaal geen goed iets. En geen argument kan me van dit standpunt afbrengen, daarvoor heb ik genoeg van beide systemen meegemaakt.

Het spijt me zeer, maar de wachttijden in het Amerikaanse systeem zijn (naar mijn mening en ervaringen) heel wat langer dan de wachttijden elders. En ik ben ook niet de enige die er zo over denkt. Ik weet niet of er mensen zijn die de film "Sicko" van "Michael Moore" kennen, maar deze film geeft een erg goed beeld van wat ik bedoel. Ook ervaringen van mij en mijn Amerikaanse familie hier dragen hier aan bij. Het aanbieden van een ziektekostenverzekering is in mijn ogen nog altijd een middel om de mensen te helpen, en niet een middel voor een aantal geprivatiseerde medische aanbieders om winsten te maken. En dat is precies wat er in Amerika nu gebeurd. Een door de overheid uitgevoerd systeem kan banden leggen aan prijsverhogingen met betrekking tot medicijnen, behandelingen, doktorstarieven, en dergelijke. Zolang het bedrijfsleven dit regelt, zal het eerste beoogde doel altijd en eeuwig winstmarges bevatten. Een overheidssysteem is zeer zeker niet gratis, iedereen betaald ervoor.
Ik geloof meteen dat in andere landen bepaalde procedures langer duren dan hier, maar over het algemeen worden de zaken daar toch sneller afgehandeld als hier. Grootste reden hiervoor is het feit dat het medisch personeel daar niet eerst uit hoeft te zoeken of dat er een verzekeringsmaatschappij is, of dat de klant zelf een rekening moet krijgen. Ze kunnen daar meteen aan de slag met hetgeen waar ze voor opgeleid zijn, en dat is medische hulp verlenen aan degene die het nodig heeft.
In een Universal Healthcare systeem betaal je naarmate je "means" , en ontvang je naarmate je "needs". Wat is daar verkeerd aan? In mijn ogen niets in ieder geval.

"Universal Healthcare" betekend immers niet dat de overheid alle touwtjes in handen heeft, dat is een denkfout die veel mensen maken. Het betekend niet dat de overheid slechts 1 aanbieder van ziektekostenverzekeringen in het leven roept, zodat heel de bevolking gedwongen wordt zich hierbij aan te sluiten.
het betekend dat de overheid de vrijheid die de verzekeringsmaatschappijen beperkt. De overheid zal een aantal basisregels opstellen die voor iedere burger gelden. Er zal een minimaal pakket komen, wat betekend dat het grootste gedeelte van medisch NOODZAKELIJKE behandelingen gedekt zullen zijn. Over behandelingen die te maken hebben met PERSOONLIJKE wensen zullen de diverse aanbieders met verschillende polissen komen. En dat vindt ik normaal. Ik wil zelf ook niet betalen voor WEER een borstvergroting van Pamela Anderson bevoorbeeld, dat mag ze met haar eigen spaarcentjes doen. Maar ik wil graag weten dat ze me niet weigeren in het ziekenhuis als ik aangereden wordt door een dronken automobilist bijvoorbeeld, of dat ik na de behandeling een mega dikke ziekenhuisrekening mee naar huis krijg.
net als in Nederland, zullen er diverse maatschappijen blijven. (VGZ, OZ, Metsis, etc.) Deze maatschappijen zullen allemaal hn eigen polissen en hun eigen prijzen hebben. Maar in een dergelijk systeem zijn de fundamentele basiselementen van de medische zorg in ieder geval ALTIJD gedekt. We zullen nog steeds vrij zijn om onze eigen keuzes te maken, daar veranderd niets aan.
Laatst gewijzigd door Ingmar op 24 sep 2008, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Before "was", "was" was, "was" was "is".
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

DixieChick schreef:Wat mij wel opvalt is dat ik het hele verhaal over hoe duur het is om je te verzekeren soms zo scheef is. Men doet hier vaak alsof premies voor ziektekosten verzekeringen heel erg hoog zijn, vooral in vergelijking met landen in Europa.
"Vroeger" - vóór de invoering van het nieuwe stelsel hier - was dat ook veel meer het geval dan nu. "Vroeger" betaalde ik € 90,- per maand voor ons tweetjes, nu betaal ik meer dan dat voor ieder van ons. En daarnaast dan natuurlijk nog je werkgeversbijdrage: als ik geen werk meer had gehad, had ik nog eens € 243,- bruto per maand extra moeten betalen (ik weet even niet meer wat het netto bedrag was).

Als je dan gaat kijken wat het je per maand per persoon kost, dan denk ik dat in het nieuwe stelsel de verschillen met de VS niet eens zo groot meer zijn. Veel mensen zullen zich dat echter niet realiseren, en het idee zal nog (onterecht) leven dat het in de VS veel duurder is dan hier...

(Uiteraard allemaal kort door de bocht in het algemeen gesproken; er zijn altijd uitzonderingen, natuurlijk)
Petra/VS schreef:Die pre-existing condition is er een van, hoewel ik die altijd heb gehad en nooit problemen met een verzekering erover heb gehad.
Petra, doel je hier op je fibro? Omdat dat ook bij Anna wel iets van zorgen baart bij het zoeken naar een verzekering t.z.t. (al hebben we het eerste jaar nog een verzekering vanuit Nederland).
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

DixieChick schreef:Zo vind ik het hele "pre-existing condition" verhaal echt onzin; dus dat als je diabetes hebt, je bijna niet verzekerd kan worden, of zelfs als je zwanger bent.
Als "pre-existing conditions" niet meer uitmaken, dan hoef ik geen verzekering meer: ik sluit er wel 1tje af wanneer ik ziek wordt. :?
Ingmar schreef:Het spijt me zeer, maar de wachttijden in het Amerikaanse systeem zijn (naar mijn mening en ervaringen) heel wat langer dan de wachttijden elders.
Hangt zeer sterk van je verzekering af, en jouw ervaring hoeft dus niet representatief te zijn.

Gr., Flipje
DixieChick
Amerika-expert

Re: Universal Healthcare: zegen of vloek?

Bericht door DixieChick »

Ik vind zelf dat de wachttijden hier echt veel korter zijn..als ik bel naar een dermatoloog hier kan ik zo terecht, in Nederland moest ik soms maanden wachten. dus het wisselt inderdaad per gebied, aandoening, praktijk.
Ik probeer hier mensen wel echt er van te overtuigen dat het systeem in Europa echt niet veel goedkoper is dan hier. Alleen betaal je daar veel meer ongemerkt, zoals Dento al aangaf, met je werkgeverspremie en je belastingen. Ik blijf er bij dat het grootste probleem hier de macht van de verzekeringsmaatschappijen is die niet of nauwelijks beteugeld wordt door regels.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik weet niet of de wachttijden rechtstreeks te maken hebben met Universal Healthcare of niet. Belgie heeft een vergelijkbaar systeem als Nederland, maar wij kennen eigenlijk geen wachttijden. Vandaaar ook dat je hier heel wat Nederlanders in de ziekenhuizen tegenkomt. En Engelsen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Dento schreef:
Petra/VS schreef:Die pre-existing condition is er een van, hoewel ik die altijd heb gehad en nooit problemen met een verzekering erover heb gehad.
Petra, doel je hier op je fibro? Omdat dat ook bij Anna wel iets van zorgen baart bij het zoeken naar een verzekering t.z.t. (al hebben we het eerste jaar nog een verzekering vanuit Nederland).
Ja, dat en ik ben ook veranderd van verzekering tijdens een zwangerschap. Ik las eigenlijk pas later over die pre-existing conditions, er is nooit iets over gezegd of gedaan door onze verzekeringsmaatschappijen.
GoGriz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door GoGriz »

DixieChick schreef:Ik ben zelf ook niet zo'n voorstander ervan eerlijk gezegd.
Ik vind wel dat een aantal dingen echt grondig aangepakt moeten worden. Zo vind ik het hele "pre-existing condition" verhaal echt onzin; dus dat als je diabetes hebt, je bijna niet verzekerd kan worden, of zelfs als je zwanger bent. Ik vind echt dat de overheid verzekeringsinstanties daarop veel harder mogen aanpakken.
Als je geen universal health care systeem hebt kan je ook niet wegstappen van de pre-existing condition. Anders gaat niemand een verzekering afsluiten totdat ze het nodig hebben, en dan faalt het hele systeem natuurlijk. Petra: je werd niet geweigerd voor je ziekteverzekering toen je zwanger was omdat je al een ziekteverzekering had bij een andere verzekering: dan kunnen ze je niet weigeren. Als je geen verzekering had gehad dan hadden ze je wel kunnen weigeren.

Ik snap echt niet waarom mensen tegen een universele ziektezorg zijn. Er is echt geen nadeel bij volgens mij, behalve dan als je superman bent en nooit ziek wordt. Ben je echt zo egoistisch ingesteld dat je totaal geen zier geeft om de mensen rondom? Ik heb er totaal geen probleem mee om wat meer te betalen als iedereen daardoor een eerlijke kans krijgt op een doktersbezoek en een adequate behandeling.

Het fabeltje dat je in de USA veel sneller behandeld wordt dan in bijv. Canada is trouwens ook al lang oud nieuws. Ik denk dat ik ergens in een nieuws artikel heb gelezen dat de wachttijden in de US juist LANGER zijn dan in Canada. Zoals Kastelke al aangaf: in Belgie heb ik nooit moeten wachten op een behandeling.

Qua kosten: Ja, je kan een ziekteverzekering afsluiten in de States voor 200 dollar per maand (ik heb er zo eentje), maar wat er niet bijgezegd wordt is dat je dan wel een deductable hebt van 5000 tot 10000 dollar. Dus in praktijk betaal ik 200 dollar per maand voor niks... louter voor het geval ik een zwaar ongeval of kanker ofzo moest krijgen. Een gewoon doktersbezoek kost me dus nog altijd minstens 50 tot 100 dollar, en dat is enkel voor de consultatie. Het resultaat is dan dat ik nooit naar de dokter ga, dus als ik iets ernstig heb dan is het tegen dat ik echt naar de dokter moet gaan waarschijnlijk al te laat. (en zo zijn er duizenden verhalen elk jaar)
http://UtahBelg.blogspot.com: Blog van een Belg in Utah
http://amerikabelgen.com: Belgen in Amerika Forum
FlipjeBTiel
Amerika-expert

GoGriz schreef:Er is echt geen nadeel bij volgens mij
Wel, voor ons wel natuurlijk: het aantal dokters blijft gelijk en die moeten wij dan gaan delen. Bovendien gaan wij voor die mindere zorg ook nog eens meer betalen (McCain: belasting op healthcare via de werkgever; Obama: top 5% van inkomens moet alle leukigheidjes gaan dokken).
GoGriz schreef:behalve dan als je superman bent en nooit ziek wordt.
Weinig twintigers die niet denken dat ze superman zijn. :) Andere grote set van mensen die geen coverage heeft zijn illegalen, en dat is ook een leuke pot wormen ...
GoGriz schreef:Ben je echt zo egoistisch ingesteld dat je totaal geen zier geeft om de mensen rondom?
Ik vind dat we ook alle kindertjes in Bangladesh van gezondheidszorg moeten voorzien. Is nog goedkoper ook dan kindertjes in de VS. Of ben je nu echt zo egoistisch ingesteld dat je totaal geen zier geeft om de arme kindertjes in Bangladesh?
GoGriz schreef:Ik heb er totaal geen probleem mee om wat meer te betalen als iedereen daardoor een eerlijke kans krijgt op een doktersbezoek en een adequate behandeling.
Wat meer ... of de volle prijs? Heb je er b.v. $1500 per maand per persoon voor over (is wat onze, overigens uitstekende, ziektekostenverzekeringen totaal kosten)?

Gr., Flipje
GoGriz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door GoGriz »

FlipjeBTiel schreef: Wel, voor ons wel natuurlijk: het aantal dokters blijft gelijk en die moeten wij dan gaan delen. Bovendien gaan wij voor die mindere zorg ook nog eens meer betalen (McCain: belasting op healthcare via de werkgever; Obama: top 5% van inkomens moet alle leukigheidjes gaan dokken).
Wel, blijkbaar ben jij stinkend rijk als je in Obama's top 5% behoort. En als je dan toch zo stinkend rijk bent, heb je er toch geen probleem mee dat je een miniem deeltje van je belachelijk grote rijkdom moet delen met de rest, juist? :wink:
FlipjeBTiel schreef: Ik vind dat we ook alle kindertjes in Bangladesh van gezondheidszorg moeten voorzien. Is nog goedkoper ook dan kindertjes in de VS. Of ben je nu echt zo egoistisch ingesteld dat je totaal geen zier geeft om de arme kindertjes in Bangladesh?
Eerst en vooral, ik besteed elk jaar 2% van mijn inkomen in goede doelen, dus als dat gaat naar arme kindjes in Bangladesh of arme Amerikanen die kanker hebben en geen ziekteverzekering kunnen betalen, des te beter!!

Verder zie je echt wel in zwart-wit. Universele ziektezorg gaat nog altijd uit van het principe dat dit per land wordt geregeld.
FlipjeBTiel schreef:
GoGriz schreef:Ik heb er totaal geen probleem mee om wat meer te betalen als iedereen daardoor een eerlijke kans krijgt op een doktersbezoek en een adequate behandeling.
Wat meer ... of de volle prijs? Heb je er b.v. $1500 per maand per persoon voor over (is wat onze, overigens uitstekende, ziektekostenverzekeringen totaal kosten)?
Als de regering de ziekteverzekeringsmaatschappijen en de ziektezorg een beetje beter zou regelen, dan denk ik dat we de kosten veel lager kunnen krijgen. Dokters verdienen hier schandalig veel geld. Het doel van hun carriere zou gefocused moeten zijn op mensen helpen, niet om zo veel mogelijk geld te verdienen.
Dat ter zijde, als iedereen een degelijke ziektezorg heeft dan zijn er veel mensen die in plaats van op hun doodsbed te liggen weer kunnen gaan werken, en als er meer mensen werken dan betalen we allemaal weer wat minder. Logisch toch?
http://UtahBelg.blogspot.com: Blog van een Belg in Utah
http://amerikabelgen.com: Belgen in Amerika Forum
FlipjeBTiel
Amerika-expert

GoGriz schreef:Wel, blijkbaar ben jij stinkend rijk als je in Obama's top 5% behoort. En als je dan toch zo stinkend rijk bent, heb je er toch geen probleem mee dat je een miniem deeltje van je belachelijk grote rijkdom moet delen met de rest, juist? :wink:
Nou, top 5% volgens Obama is slechts $200K per jaar, ik zou daar geen woorden als "stinkend rijk" en "belachelijk grote rijkdom" bij gebruiken.

Los daarvan, de top 5% van de inkomens betaald al 60% van de inkomstenbelastingen: niet alleen gaan de schalen hard omhoog, ook allerlei aftrekposten faseren uit, men komt niet in aanmerking voor rebates, etc. Dus we betalen allang een heel stuk meer dan "een miniem deeltje."
GoGriz schreef:Eerst en vooral, ik besteed elk jaar 2% van mijn inkomen in goede doelen
Ah, maar dat is je vrije keuze. Egoistisch, maar je vrije keuze. Ik ga stemmen dat je 10% van je inkomen (zo staat het in de Bijbel, en dat is het enige fatsoenlijke) zult besteden aan goede doelen! Hoe voelt dat?
GoGriz schreef:Verder zie je echt wel in zwart-wit. Universele ziektezorg gaat nog altijd uit van het principe dat dit per land wordt geregeld.
Maar waarom? Ik snap het gewoon niet? Waarom zou ik egoistisch zijn als ik mijn belastingdollars aan Unicef geef en niet aan jou?
GoGriz schreef:Dokters verdienen hier schandalig veel geld. Het doel van hun carriere zou gefocused moeten zijn op mensen helpen, niet om zo veel mogelijk geld te verdienen.
Waarom ben je zelf geen dokter geworden?
GoGriz schreef:Dat ter zijde, als iedereen een degelijke ziektezorg heeft dan zijn er veel mensen die in plaats van op hun doodsbed te liggen weer kunnen gaan werken, en als er meer mensen werken dan betalen we allemaal weer wat minder. Logisch toch?
Nou nee, met degelijke ziektezorg blijft men langer op het ziekbed liggen. Nu gaat men gewoon dood, wat een stuk goedkoper is natuurlijk. Kortere werkdagen, dus juist minder werk en meer op bed liggen, zou wel helpen: minder stress enzo. In Frankrijk b.v. leeft men gemiddeld 2 jaar langer gezond dan in de VS.

Gr., Flipje
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Ik denk dat het Nederlandse systeem veel overzichtelijker is.
Al die inner en outer doktoren en afwijkende eigen bijdragen voor die ene dokter, maar niet voor die dokter. Of een hogere eigen bijdrage bij de emergency room ipv emergency care??? We dekken wel dat en dat onderzoek, maar als we een zo en zo behandeling gaan doen, moet u met eerst met uw verzekering over leggen. En het bellen naar zo'n verzekerings maatschappij is echt een lolletje! Het is gewoon niet te volgen en als ik denk, nu weet ik het, wordt de polis in zijn geheel herzien en wordt mijn tandarts die eerst inner was, ineens outer en heb ik weer andere eigenbijdrage en kan ik op zoek naar een andere tandarts of huisarts. Je weet gewoon niet als je naar een dokter gaat, wat de uiteindelijke rekening gaat worden. En dat vindt ik niet prettig.

Maar het allergrootste nadeel van ziektekosten verzekeringen hier vindt ik dat er een maximum uitgekeerd bedrag is.
Het zal je maar net gebeuren dat je al zoveel chemo's hebt gehad en er wordt iets anders geconstateerd en hebt een operatie nodig? Sorry maar het geld is op???
Dan toch maar liever een ietwat langere wachttijd bij een specialist als het niet levensbedreigend is.....
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

FlipjeBTiel schreef:
GoGriz schreef: betalen we allemaal weer wat minder. Logisch toch?
Nou nee, met degelijke ziektezorg blijft men langer op het ziekbed liggen. Nu gaat men gewoon dood, wat een stuk goedkoper is natuurlijk. Kortere werkdagen, dus juist minder werk en meer op bed liggen, zou wel helpen: minder stress enzo. In Frankrijk b.v. leeft men gemiddeld 2 jaar langer gezond dan in de VS.

Gr., Flipje
Allemaal lekker drinken, roken en eten dan? :)

Ik hoop echt dat jij nooit je inkomen ziet dalen en dan erg ziek wordt.

Carine
Groetjes,
Carine
FlipjeBTiel
Amerika-expert

sachasenne schreef:Allemaal lekker drinken, roken en eten dan? :)
Hey, ik verzin de statistiekjes niet. Siesta lost een hoop op, en in Frankrijk is er fors minder vetzucht.
sachasenne schreef:Ik hoop echt dat jij nooit je inkomen ziet dalen en dan erg ziek wordt.
Dat hoop ik ook, maar mocht dat toch nog een keer gebeuren, dan hebben we dit keer stapels extra prive-verzekeringen en voldoende emergency cash om op terug te vallen. We leven bewust ver beneden ons bestedingsvermogen zodat we makkelijk met de helft of minder rond kunnen komen, precies omdat we weten hoe gemakkelijk alles om kan slaan.

Ben ook voorstander van verplichte universal healthcare, incl. de kindjes in Bangladesh. Ben alleen dat pure jaloezie-gezeur zo zat als zouden we niet voldoende doen, egoistisch zijn, etc.

Gr., Flipje
Ingmar
Amerikafan

Bericht door Ingmar »

FlipjeBTiel schreef:
sachasenne schreef:Allemaal lekker drinken, roken en eten dan? :)
Hey, ik verzin de statistiekjes niet. Siesta lost een hoop op, en in Frankrijk is er fors minder vetzucht.
Flipje flipje flipje toch.......
Franse mensen level langer en gezonder, maar komt dat misschien door het feit dat ze in Frankrijk een Universeel Ziektekostensysteem hebben ????? Geloof je die reden niet, bekijk dan de film "Sicko" van Michael Moore maar eens. Daar gaat hij heel toevallig zelf persoonlijk naar Frankrijk, en spreekt daar met Amerikanen die nu in Frankrijk wonen. En ze zeggen allemaal hetzelfde, het Franse systeem (dat van Universele Zorg) is vele malen beter dan het Amerikaanse. Zo denken ook de mensen in Canada, West Europese landen, en zelfs de bevoling van het Duivelse CUBA erover als je deze documentaire mag geloven.
FlipjeBTiel schreef:
sachasenne schreef:Ik hoop echt dat jij nooit je inkomen ziet dalen en dan erg ziek wordt.
Dat hoop ik ook, maar mocht dat toch nog een keer gebeuren, dan hebben we dit keer stapels extra prive-verzekeringen en voldoende emergency cash om op terug te vallen. We leven bewust ver beneden ons bestedingsvermogen zodat we makkelijk met de helft of minder rond kunnen komen, precies omdat we weten hoe gemakkelijk alles om kan slaan.
Nu heb je misschien de financiele mogelijkheden om ver beneden je bestedingsvermogen te leven, maar als je inkomen van over de 200k per jaar naar een inkomen van 40k per jaar daalt, dan denk ik niet dat je dat nog kunt doen. Al die extra prive-verzekeringen kun je dan dus wel opzeggen, omdat je ze niet meer kunt betalen. Vervolgens gebeurt er iets waardoor je in het ziekenhuis komt. Volgens de verzekering die je nu hebt zijn de kosten van het ziekenhuisbed wel gedekt, maar het terugzetten van je middelvinger die er af ligt was gedekt via 1 van die extra priveverzekeringen, en nu kun je uit eigen broekzak dus in 1 keer ongeveer $ 60.000 ophoesten hiervoor. Helaas heb je dit geld niet, want je opzij gezette cash is inmiddels opgegaan in het betalen van je peperdure hypotheek waarvan de rente net verdubbeld is.
FlipjeBTiel schreef:Ben ook voorstander van verplichte universal healthcare, incl. de kindjes in Bangladesh. Ben alleen dat pure jaloezie-gezeur zo zat als zouden we niet voldoende doen, egoistisch zijn, etc.

Gr., Flipje
Er probeert hier niemand te zeuren, of je een egoist te noemen. Ik denk dat je deze algemene discussie nogal persoonlijk opvat. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. De discussie gaat hier over het voordeel van een uniform overheidssysteem voor ziektekosten. Het gaat hier niet om uithalen naar de mensen die toevallig een beter loon hebben en daarom meer betalen. Als je meer verdient, is je levensstandaard hoger, en dan zou je ook meer moeten betalen. Verdien je minder, is je levensstandaard minder, en dan heb je minder te besteden, en dan moet je dat maar accepteren. Wil je hogerop komen, dan moet je daar maar moeite voor doen in de vorm van avondstudies bijvoorbeeld.
Nogmaals, in principe legt ieder bevolkingslid procentueel evenveel in het potje. In Nederland bijvoorbeeld, betaalde je als werkgeversgedeelte geloof ik 6,5% van je brutoinkomen. Iedereen betaalde dus 6,5%, dus procentueel betaald iedereen evenveel.
Before "was", "was" was, "was" was "is".
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Ik ben voor Universal Healthcare.

Waarom? Er waren, volgens het Amerikaanse bureau voor de census, in 2006 47 millioen Amerikanen onverzekerd, 16% van de bevolking. Een deel omdat men het niet nodig vind, een ander groot deel omdat het niet te betalen is? Met een universal healthcare is dat probleem in een keer van tafel.
Mensen wachten dan niet te lang voor men medische hulp nodig heeft, ontlast de emergency rooms in gebieden met veel poverty.
Verder zit ook op de Nederlandse inkomenseis een cap, boven een bepaald bedrag, hoeft er geen percentage voor ziektekosten afgedragen te worden.
Velen zullen zeggen dat het een ieders eigen verantwoording is, maar veel kosten komen toch neer bij degenen die wel een ziektekostenverzekering hebben of de belastingbetalers. Medische hulp wordt altijd gegeven, de rekening kan echter niet altijd betaald worden, dus het word doorberekend naar degenen die het wel kunnen betalen.
Het Amerikaanse systeem vind ik behoorlijk oneerlijk. Als je als onverzekerde een medische rekening moet betalen, betaal je het volledige bedrag, mits je slim genoeg bent of genoeg zelfvertrouwen hebt om te kunnen onderhandelen, dan kan je de rekening wel omlaag brengen. Dit past naar mijn idee meer in een derde wereldland,dan volgens eigen zeggen het rijkste land van de wereld met de beste gezondheidszorg 8) .
Alle ziektekostenverzekeraars hebben contracten met hun providers en bedwingen vaak wel tot 50 tot 80% korting.

Dan is er medicare, daar heb je recht op als zogauw je 65 jaar jong word of disabled bent. Voor Part A zijn geen kosten aan verbonden, voor Part B betaal je een eigen deel, afhankelijk van het inkomen, De gemiddelde premie hiervoor is rond de $90. Met deze delen wordt ca. 80% vergoed van veel medische kosten. Verder moet men zich nog aansluiten bij een verzekeringsbedrijf voor Part D, voorgeschreven medicatie. Ook kan iemand zichzelf onderbrengen bij een ziektekostenverzekeraar, zoals waar ik werk en betaald daar ook premie voor. In ieder geval is dat goedkoper dan de 20% die uit eigen zak betaald moet worden bij medische kosten. Er zijn dan alleen co-pays voor medicatie en behandelingen. Een doktersbezoek bij de huisarts kost $15, ga je naar een specialist, dan kost elke bezoek $25.
De zieketekostenverzekering krijgen maandelijks leuke bedragen voor hun medicare-verzekerden, als ik het goed heb rond de $770 en soms nog meer per verzekerde.Veel verzekeringsbedrijven hopen altijd veel, vooral "jongere" ...rond de 65....medicare verzekerden te krijgen, deze prospects worden gelokt met vaak een premievrije verzekering met heel hoge deductibles en co=pays, zodat alleen degenen die eigenlijk geen medische kosten verwachten dit pakket te nemen, om zo de medicare vergoeding op te strijken. De andere plannen zijn vaak stukken hoger, zodat de risky clients andere verzkeringsmaatschappijen zoeken om zich alsnog te verzekeren.
Veel "normale" aandoeningen worden vergoed, maar krijg je bijvoorbeeld een bijzondere zeldzame ziekte, of een alternatief behandelingsplan, dan moet er eerst goedkeuring worden gevraagd bij de verzekeraar. De medische directeur bepaalt dan of die behandeling vergoed word, mocht hij/zij niet achter een bepaald behandelplan staan, dan kan je er zelf voor opdraaien.

Al deze regels, wat kost dat wel niet? Bij een doktersbezoek moeten de assistenten eerst bellen met verzekeringsmaatschappijen wat er nu precies vergoed word.

In Nederland is er een basispakket, waar eerstelijnszorg inzit en de rest kan je bijverzekeren, dat bepaal jezelf. Doordat iedereen vanaf 18 jaar tot aan je overlijden verplicht verzekerd is, is de pool heel divers.

Hier kan de premie per bedrijf schelen. Als je pech hebt voor een klein bedrijf met minder dan 50 werknemers te werken, dan heb je zowiezo te maken met de pre-existing conditions. Werk je voor een groot bedrijf, een zg "Large Group", dan speelt dat niet. Als opeens een aantal mensen in je groep ernstig ziek worden, dan kan opeens gedurende "open enrollment" , wanneer de groep hun polis verniewd, zomaar 10 tot 25% hoger worden.
In Nederland worden deze kosten verdeeld over de hele pool, niet over een kleine groep van 25 verzekerden. Als voorbeeld een kleine groep, waarvan een van de werknemers een te vroeg geboren tweeling kreeg, de premie voor deze groep ging extreem omhoog. Men kan dan wel hoppen naar een andere verzekeraar, maar de health-questionaires gaan naar underwriting en deze nemen de tweeling ook mee in hun premie berekening.

Naar mijn mening heeft inderdaad een ieder een eigen verantwoording, maar een basispakket zoals in Nederland zou geen kwaad kunnen, in ieder geval met bijvoorbeeld artsen, medicatie en ziekenhuisopnames. Verder kan iedereen dan extra verzekeren indien men dat nodig vind.

Een heel verhaal, maar hopelijk heb ik het complexe Amerikaanse systeem een beetje uit kunnen leggen.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Ingmar schreef:Franse mensen level langer en gezonder, maar komt dat misschien door het feit dat ze in Frankrijk een Universeel Ziektekostensysteem hebben ?????
Nou nee, Frankrijk doet niet aan preventieve gezondheidszorg (b.v. flu shots) noch aan testen om ziektes vroegtijdig op te sporen (is een VS iets, tegen litigatie), dus hoe er een connectie zou zijn tussen algemene ziektenkostenverzekering en mensen langer gezond laten leven, zie ik niet zo.
Ingmar schreef:Geloof je die reden niet, bekijk dan de film "Sicko" van Michael Moore maar eens.
Mike heeft nogal de neiging om creatief te editen, niet echt mijn bron van informatie als ik het kan helpen. In dit geval kan ik dat ook: toen ik in Frankrijk woonde heb ik op aanraden van mijn werkgever extra verzekering afgesloten, zodat ik in Zwitserland terecht kon. Gezondsheidszorg in Frankrijk zou ik in Parijs wel vertrouwen, meer naar het zuiden minder.

De levenstijl daarentegen (met een korte werkweek, het hele land plat in de zomer, lange lunches en diners om je eten normaal te kunnen verteren) vergeleken met de Amerikaanse ... ik heb zo wel het idee welke het gezondste is, roken of niet.
Ingmar schreef:Nu heb je misschien de financiele mogelijkheden ...
Ehrm, de prive-verzekeringen kicken dus in wanneer er sprake is van inkomensverlies. Je kunt je zo verzekeringen tegen baanverlies, invaliditeit, langdurig niet voor jezelf kunnen zorgen, en ook natuurlijk een levensverzekering zodat de familie niet onverzorgd achterblijft.

Zulke verzekeringen komen in heel specifieke vormen. Stel b.v. dat je een "peperdure hypotheek" hebt afgesloten waarvan de rente zomaar kan verdubbelen, dan zijn er standaardverzekeringen beschikbaar waarbij de bank je hypotheek betaald (typisch voor een periode van 2 jaar) in geval van inkomensderving door baanverlies, ziekte, of verlies van je visa. Sluit je zo'n verzekering af, dan kun je ook onderhandelen voor een lagere hypotheekrente.
Ingmar schreef:nu kun je uit eigen broekzak dus in 1 keer ongeveer $ 60.000 ophoesten hiervoor. Helaas heb je dit geld niet, want je opzij gezette cash is inmiddels opgegaan in het betalen van je peperdure hypotheek waarvan de rente net verdubbeld is.
Uiteraard hebben we geen peperdure hypotheek, en uiteraard heeft onze hypotheek een vaste rente. Komt meestal bij elkaar: mensen die geen risico's nemen zijn degenen die ook veel verzekeringen hebben.

Ook die $60K valt wel mee, want als je als onverzekerde de rekening in ene keer betaald, dan geeft het ziekenhuis typisch een fikse korting (25% a 30%).
Ingmar schreef:Nogmaals, in principe legt ieder bevolkingslid procentueel evenveel in het potje. In Nederland bijvoorbeeld, betaalde je als werkgeversgedeelte geloof ik 6,5% van je brutoinkomen. Iedereen betaalde dus 6,5%, dus procentueel betaald iedereen evenveel.
A priori ben ik het eens met het idee van verplichte universele gezondheidszorg. Ik ben het niet eens met GoGriz's opmerking hierboven dat er geen nadeel bij is, zoals aangegeven. Ook heb ik van geen van beide kandidaten een plan gezien waarbij een flat percentage van het brutoloon gebruikt zou worden (iets waar ik helemaal voor zou zijn): beide kandidaten beweren juist dat er tax cuts gaan komen. Het geld zal dus disproportioneel komen van diegenen die de meeste belasting betalen.
wiepster schreef:Er waren, volgens het Amerikaanse bureau voor de census, in 2006 47 millioen Amerikanen onverzekerd, 16% van de bevolking. Een deel omdat men het niet nodig vind, een ander groot deel omdat het niet te betalen is?
En een groot deel omdat men hier illegaal verblijft.
wiepster schreef:Met een universal healthcare is dat probleem in een keer van tafel.
Jawel, maar alleen als het verplicht wordt voor iedereen en illegalen ook gedekt zijn.
wiepster schreef:Verder zit ook op de Nederlandse inkomenseis een cap, boven een bepaald bedrag, hoeft er geen percentage voor ziektekosten afgedragen te worden.
Het nieuwe NLse systeem ken ik niet (ik ben te lang weg), het Amerikaanse systeem heeft geen cap op de bijdrage aan medicare (wel op social security).
wiepster schreef:Als je als onverzekerde een medische rekening moet betalen, betaal je het volledige bedrag, mits je slim genoeg bent of genoeg zelfvertrouwen hebt om te kunnen onderhandelen, dan kan je de rekening wel omlaag brengen.
Voor onverzekerden gaat er a priori een soortgelijk (typisch meer) bedrag vanaf, en dan nog eens een fiks percentage als je binnen 30 dagen betaald. Als je een vrij hoog eigen risico hebt, dan is het soms beter om geen verzekeringsinformatie door te geven, omdat je als onverzekerde goedkoper uit bent.

Voor medicare komt er nog eens bij dat de wet stelt dat de overheid niet over de prijs van geleverde zorg/producten mag onderhandelen. Medical services zijn een goede defensive stock, maar ze doen vooralsnog dermate goed dat ik zo het idee heb dat ik niet de enige ben die denkt dat met het nieuwe Democratische Congress, en helemaal met Obama als president, Het Grote Weggeven gaat beginnen, waarbij de huidige $700B gift verbleekt.
wiepster schreef:Naar mijn mening heeft inderdaad een ieder een eigen verantwoording, maar een basispakket zoals in Nederland zou geen kwaad kunnen, in ieder geval met bijvoorbeeld artsen, medicatie en ziekenhuisopnames. Verder kan iedereen dan extra verzekeren indien men dat nodig vind.
Eigen verantwoording is vooral zorg voor eigen lichaam. Een basispakket is niet alleen een NLs iets, ook onze Arnie stelde dit al voor, betaald met naar keuze een 4% flat tax of zelf inkopen.
wiepster schreef:Een heel verhaal, maar hopelijk heb ik het complexe Amerikaanse systeem een beetje uit kunnen leggen.
Dank. :)

Gr., Flipje
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Universal health care kan op veel manieren ingevuld worden. Gezondheidszorg voor iedereen, maar tussen hoe het geregeld en bekostigd wordt kan een groot verschil liggen. Laatst hebben we in onze les een programma bekeken waar verschillende systemen in de wereld onder loep gelegd worden, het staat ook online; http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline ... dtheworld/
De landen die vergeleken werden hebben allemaal universal health care, maar hoe het ingevuld is is verschillend. Een groot verschil wat me opvalt is dat geen van deze landen 'for profits' heeft. Dat is er in de VS wel, hoewel dat nummer toch kleiner was dan ik dacht (ik meen pas gelezen te hebben 15%). De marktwerkingen van business wat de gezondheidszorg goedkoper zouden moeten maken hebben niet gewerkt. Het kan ook niet, want niemand gaat rondshoppen waar hun CT scan het goedkoopst zal zijn. Plus je kent het prijskaartje niet eens als als je bij een ziekenhuis binnenloopt, zoals je bij een winkel wel hebt.

Er wordt veel te veel geld weg gesmeten op het moment, dat kan beter besteed worden. Onder andere: er gaat met al die verschillende ziektekostenverzekeringen veel te veel geld in administratie zitten; geschat wordt ongeveer eenderde van wat er aan health care uitgegeven wordt.
Medicijnen zijn veel te duur, het is crimineel hoeveel ze vragen, en hoe weinig de regering hun in de weg legt. Zo'n 34% van hun budget gaat op aan marketing.

Op het moment zijn er staten die zelf hun oplossing voor universal health care in werking gesteld hebben, bijvoorbeeld Massachusetts. Daar is iedereen verplicht om een verzekering af te sluiten en de lage inkomens krijgen hulp van de staat. Het werkt nog niet goed, en blijkt duurder te zijn dan verwacht omdat er meer onverzekerde lage inkomens waren dan ze dachten.

Hoe meer ik lees over "single payer" health care, hoe meer ik in die richting denk dat dat een oplossing is. Hoewel ik ook van geen enkele oplossing hemelse resultaten zal verwachten.
Dan hoorde ik laatst ook nog een argument waar ik niet bij stil had gestaan: om health care niet meer aan werkgevers te koppelen. Dit zou ondernemerschap bevorderen, mensen die liever een eigen business beginnen doen dit nu vaak niet omdat ze dan hun health care niet meer kunnen betalen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer