Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Ziektekosten verzekering (OOM)

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Ziva
Amerika-expert

Re: Ziektekosten verzekering (OOM)

Bericht door Ziva »

Pas als je man een Greencard krijgt mag jij er ook 1 aanvragen en daarna dus werken. Dus is dus in het geval jouw man op een zogenaamd H1B visum gaat. Zolang jou man dus op dat H1B visum zit mag jij niet werken. Er zijn dus verhalen bekend van mensen die dolgraag willen werken maar dat niet kunnen vanwege een partner op een H1B visum.

Het beste zou in dat geval zijn dat jij ook probeert een H1B visum te verkrijgen door een werkgever te vinden die je sponsort maar hou er rekening mee dat dit niet eenvoudig is. Een werkgever moet namelijk aantonen waarom ze perse jou willen hebben voor de job en niet een random Amerikaan. Bovendien moeten ze ook betalen om dit te kunnen doen dus Amerikaanse werkgevers willen liever niet sponsoren.

Heel eerlijk gezegd, ik denk dat als je naar Amerika wilt verhuizen met een heel gezin je echt wel een flinke spaarpot moet hebben voordat je dat doet. Dat zeg ik niet om je te ontmoedigen maar dit is gewoon realistisch. En dit is in zowel het geval dat je een Greencard wint via de DV als in het geval dat je via je man zijn werk in Amerika komt. Je zult direct moeten investeren in huur, een auto, je verzekeringen, huisraad en noem maar op. Verder wil je misschien ook spullen verschepen etc.

Bij het consulaat gaan ze er vanuit dat een Greencard winnaar zichzelf minimaal 3 maanden moet kunnen redden zonder inkomsten. Dus voor een gezin is dat bedrag nog hoger omdat er een afhankelijkheidsfactor bij komt kijken. Een als Greencard winnaar mag je nou geen enkel risico voor Amerika vormen want ze willen niet dat je in de problemen komt en bijvoorbeeld bij de voedselbank moet aankloppen of een beroep moet doen op gratis ziektenkosten.

Echt, ik blijf bij wat ik zei, schrijf je gewoon samen met je man in voor de loterij, geniet ondertussen van dit forum en doe zodoende kennis op en ga in de tussentijd zeker eerst eens naar het land van je dromen toe! Dat is sowieso een aanrader, los van wat de toekomst brengt :D
SvS
Amerika-ontdekker

Bericht door SvS »

@ semjes

Nee, het mag niet, maar inderdaad, je mag ook niet vloeken en te hard rijden.
Zelf doe ik vrijwilligerswerk bij 3 instanties, waaronder ook in het ziekenhuis. Ik wil aangeven dat het voor iemand geen belemmering moet zijn om dan niet op een H4 naar de U.S.A. te komen omdat je gewoon vrijwilligerswerk kan doen, ook al mag dat dan niet.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

@SvS, ik kan me ook niet vinden in je advies. Hoe vervelend ook, vrijwilligerswerk mag niet. Het is een rotregel, en ik snap hem ook niet, maar zomaar mensen adviseren dat het geen probleem is en je toch gewoon vrijwilligerswerk kan doen? Nee. Wat als men er achter komt?
SvS
Amerika-ontdekker

Bericht door SvS »

Hoe komt men erachter dan?
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Je bracht het alsof het geen probleem was, terwijl dat ook weer niet zo is. Men komt ook dit land binnen op een toeristen visum, om vervolgens illegaal te blijven en zwartbetaalde banen aan te nemen, misschien zien zij het ook niet als een probleem. Ik probeer me goed aan alle regels te houden, en heb gewacht tot ik mijn EAD had (j-2 visum, vandaar) voor ik op iets ging solliciteren.
Helemaal met Ziva eens dat je een behoorlijke spaarpot nodig hebt om hier het de eerste maanden uit te kunnen houden. Denk ook de extra dollars die je zal moeten laten zien om te huren bijvoorbeeld. Het niet hebben van credit maakt het hebben van extra geld best nodig. Maar daar is ook al veel over geschreven.
Het raakt wel erg offtopic zo ;)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

SvS schreef:Hoe komt men erachter dan?
Wat als er daar een serieus ongeval gebeurd en jij geraakt gewond? Of iemand stelt jouw verantwoordelijk voor iets wat je gedaan hebt en je krijgt een liability case aan je broek? Besef je dan dat jij het land uitgezet wordt, en je partner en kinderen ook?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Nog een nadeel van zo'n H1b is dat je kinderen ook niet mogen werken. En dat in een land waar ze op 16 met de auto rijden en veel tieners ook een aantal uren per week een baantje hebben om die iPhone met internetabonnement en auto te kunnen financieren... Ik weet dat dat ooit een groot probleem geweest is bij een gezin dat ik kende met een aantal tienerkinderen.
Je kinderen kunnen dan ook geen baantje hebben om bv. hun studies mee te helpen betalen, iets wat ook wel heel erg welkom is! maar aangezien jij nog zulke jonge kinderne hebt, heb je tegen die tijd ofwel een green card, ofwel ben je het land al terug uit omdat je visumperiode afgelopen is. Dus van dat laatste moet je niet wakker liggen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
daantje1983
Amerika-ontdekker

Bericht door daantje1983 »

Ziva, wat betreft het extra spaarpotje... ik wil zoiezo een bedrag van 10.000 of 15.000 hebben voor ik verhuis! Mag toch aannemen dat we het daar wel een paar maanden mee gaan redden want in dollars is het nog net even een beetje meer! Enne wat er ook gebeurd, ik ga hoe dan ook naar Amerika! Ik wil op zijn minste kunnen zeggen dat ik daar geweest ben, ongeacht emigratie of niet :wink:

Kastelke, nee daar maak ik me ook weinig zorgen over. Nu is het wel zo dat mijn oudste dochter tegen die tijd een jaar of 15 zal zijn maar aangezien zij een beperking heeft gok ik niet dat ze echt naar de universiteit gaat en met een rijbewijs wacht ze dan maar even hoor! Dat is wel het laatste waar ik mij druk om maak, maar wel handig dat we dat weten...
I have an American Dream! I hope my dreams may come true!
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Hoe lang je het redt met 15.000 euro hangt sterk af van waar je woont. Je zal in elk geval een auto nodig hebben, althans in de meeste plaatsen, wil je enigszins snel jezelf kunnen verplaatsen.
daantje1983
Amerika-ontdekker

In ieder geval liggen de gemiddelde huren (in the fox city's, wisconsin) tussen de 750 en 1000 dollar per maand.... Ik heb nog totaal geen idee wat gas/water/licht kost want daar kan ik weinig over terug vinden (iemand een naam van een leverancier?) zo rond de 600 dollar voor de verzerkering. Gemiddeld een 100 dollar voor internet/tv en telefoon. En dan zijn we iig al weer even verder! Dus dat zou ongeveer op 2000 vaste lasten komen, zonder auto dan wel te verstaan. We gaan er vanuit dat mijn man daar gewoon aan de slag gaat dus die inkomsten, al is het misschien in het begin weinig, tellen ook mee! Dus dan hoop ik dat we het wel even kunnen volhouden met ongeveer 15.000 dollar :thumbup:
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Een auto is in de VS geen overbodige luxe, en waarschijnlijk wel iets wat je zou moeten incalculeren. Ook de verzekering/onderhoud hiervan kost weer extra. Nogmaals, hou er rekening mee dat je geen credit score hebt. Dit betekend dat je de auto contant zal moeten betalen, maar ook gas/licht/water aanbieders vragen vaak een extra borg om die reden. De meeste verhuurders willen ook een credit rapport zien, en anders zul je ook hier bijvoorbeeld extra maanden vooraf huur moeten afdragen, als borg.
Misschien is het handig om voor Daantje een apart topic te maken waar we tips kunnen geven? Dit heeft weinig met OOM verzekeringen te maken nu ;)
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik denk dat het heel belangrijk is een onderscheid te maken tussen of je hier met de green card loterij komt, of via het werk van je man. Kom je hier via het werk van je man, dan zullen er een aantal dingen geregeld worden (of zoniet, dan zal je man dat kunnen be-onderhandelen), zoals verhuiskosten, ziektenkostenverzekering, etc. Kom je hier in je eentje, dan zul je wel veel meer spaargeld moeten hebben, omdat je dan ook geen baan garantie hebt.

Vrijwilligerswerk>hm. Ik vind dat het woord "meaningful" hier nogal belangrijk is. Als ik de kerk om de hoek help met hun jaarlijkse Thanksgiving maaltijd, dan kan ik me niet voorstellen dat dat geldt als "meaningful". Daarentegen, een vrijwilligersbaantje waarbij je moet soliciteren, je social moet geven, en meer van dat soort officiele zaken, dat vind ik al vrij snel "meaningful" worden. Ik ben zelf enorm van het aan de regeltjes houden (en mijn man nog meer), maar ik geloof dat ik die regel niet letterlijk zou nemen, en elk vrijwilligerswerk zou laten varen. Zou ik dan ook de buurvrouw niet mogen helpen met het brengen van maaltijden? Of de lokale mountainbike organisatie met het helpen van het schoonmaken van de trails? Het lijkt me niet dat de immigratie dienst dat voor ogen heeft...
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

SemJes schreef:Misschien is het handig om voor Daantje een apart topic te maken waar we tips kunnen geven? Dit heeft weinig met OOM verzekeringen te maken nu ;)
Ik denk niet dat hier dingen geschreven worden die niet al elders staan (o.a. in het topic met bedenkingen voor de winnaars). Dus misschien kunnen we beter, telkens er een vraag gesteld wordt waar zeker al vrij recent een antwoord op gegeven is, verwijzen naar dat topic.
En Daantje: gebruik de zoekfunctie, lees vooral de stickies (want ik las ergens je opmerking dat je niet weet wat L1, H1B en zo wil zeggen, en dat is toch key als je tracht naar de Us te geraken, en het staat in de Stickies).
Elke
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Ziva schreef:Pas als je man een Greencard krijgt mag jij er ook 1 aanvragen en daarna dus werken.
Valt allemaal ietwat mee: op de eerste plaats worden de GCs tegelijkertijd aan gevraagd, dus er hoeft niet gewacht te worden tot de hoofdsponsor de GC krijgt (sterker nog, als de hoofdsponsor een GC verkrijgt, en je vraagt pas daarna de GC aan voor de partner, dan kun je dat wel vergeten).

Tweede plaats, als je via Employment Based (EB) een GC aanvraagt, dan mag je al een Employment Authorisation Document (EAD) aanvragen nadat de Labor Certification (LC) is goedgekeurd. Als de H1B houder dan van status verandert, dan mogen beide partners werken als zgn. "i485 pending." Dat is vervelend als je veel reist, want als je het land uitgaat moet je een Advanced Parole (AP) hebben ipv. een H1B visum, maar deze dagen zitten AP, EAD, en i485 in dezelfde bundel dus die heb je in ieder geval voor 1 jaar.

In principe kan je dus zo'n 6-8 maanden na de start van de GC procedure (i.e. start van de LC) al werken.

Gr., Flipje
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Flipje, dat heb ik nog nooit gehoord, dat de partner van een H1B visum houder na een aantal maanden na het aanvragen van de G.K. al zou mogen werken.
Als het zo was, zouden de bulletins voor H4 visum houders ervan bol staan ! En dat staan ze dus niet.....
Ik check ook regelmatig het 'laatste nieuws' en er is inderdaad een advies van USCIS om H4 houders recht tot werk te geven indien de procedure van de partner een bepaalde fase heeft bereikt. Maar het is een advies, meer niet.
Quote: For example, USCIS could allow employment authorization for H-4 dependent spouses of H- IB principals where the principals are also applicants for
lawful permanent residence and have extended their non-immigrant status under the provisions of AC21.
Vrij vertaald: als werkers geïnteresseerd in een permanente verblijfsvergunning na zes jaar nog in de rij staan, wordt het toch te gek, en zouden we hun vrouwen (soms mannen) toch vast een eigen werkvergunning kunnen geven.
Maar dat advies - waar geen datum op staat - is alweer minstens een jaar oud, en voorlopig is er niets veranderd in de situatie van de H4's.

De authorizatie die jij noemt is voor H1B visa houders die hun 3x2 jaren opgebruikt hebben, en nu langer mogen blijven terwijl hun G.K. procedure loopt. Voorwaarde daarvoor is dat ze in een bepaalde fase moeten zitten, dan kan verlenging worden gegeven. I-485 is, dacht ik, een form waarmee degenen die al in een procedure zaten voordat men de wet aanpaste, alsnog voor die veranderingen in aanmerking kwamen (grandfathering). De provisions van AC 21 zijn de wetswijzigingen van 2000 waarbij de verlengingen mogelijk werden. Maar tijdens de verlengingen voor de H1B, wordt het partner-visum verlengd als H4.
Zoals het nu is, kan er door de H4 partner pas gewerkt worden als de H1B zijn groene kaart krijgt (want die wordt inderdaad aan beiden toegekend dan).
En, zoals we weten, het kan snel gaan (2-3 jaar), of het kan een tijdje duren (5-6 jaar en langer).

Wat betreft volunteering: je mag nu en dan blikjes helpen uitdelen bij de foodbank, dan wel broodjes smeren voor onbehuisden bij een kerk.
Maar bij alles wat iets meer inhoud zit je al snel in de gevarenzone. Verder wordt bijna overal - ook voor liability issues - een SS# gevraagd, en als H4 mag je geen SS# hebben sinds 1996.
Laatst gewijzigd door USInsider op 21 sep 2011, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Daantje, ik zou eerst eens afwachten wat jullie mogelijkheden zijn bij het bedrijf waar je man nu werkt. Mocht men hem inderdaad willen overplaatsen naar de US dan heeft hij een L1 visum. Jij krijgt dan L2 en daarmee kun je een eigen werkvergunning aanvragen. Maar je kids mogen niet werken tzt.
Bij mijn weten is in deze gevallen een benefits pakket verplicht, dat betekent ziektenkostenverz. Bestaande problemen zijn het eerste jaar uitgesloten meestal. Soms is tandarts niet inbegrepen, idem oog-metingen voor bril enz.
Heb je al bestaande problemen dan kan dat een reden zijn om je bij JoHo (bestaat dat nog ?) dan wel OOM een expat verz. aan te gaan voor een jaar.
En aub. geloof de mensen die hier al een tijdje wonen, je kunt niet in de US verblijven zonder ziektenkostenverz. Wat simpele dingen al kosten, daar is niet tegenaan te sparen.

Houdt wel in de gaten - het is al gezegd - dat als je op een tijdelijke werkvergunning in de US bent, je kids het land uit moeten zodra ze 21 jaar worden. Tenzij je het geld hebt ze te laten studeren, dan kan er een uitzondering gemaakt worden.

En jullie ? komt je man voor een groene kaart in aanmerking, wil het US bedrijf een G.K. voor hem aanvragen ? want indien niet, dan is je tijd in de US beperkt. Afhankelijk van welk L1 visum, 5-7 jaar. Op zich niet een reden om niet te komen, maar wel iets waar je rekening mee moet houden.
Ik zou er bv. voor kiezen aow/aww vrijwillig door te verzekeren in Ned. voor tenminste de eerste paar jaar - ja dat kost, maar wat als er iets gebeurd met jullie en je kids blijven hier alleen achter ?
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

oortjes schreef:Flipje, dat heb ik nog nooit gehoord, dat de partner van een H1B visum houder na een aantal maanden na het aanvragen van de G.K. al zou mogen werken. Als het zo was, zouden de bulletins voor H4 visum houders ervan bol staan ! En dat staan ze dus niet.....
Dus? Forums? Who carez? Hier, USCIS (scroll naar onderaan de pagina): http://www.uscis.gov/portal/site/uscis/ ... 2ca60aRCRD
oortjes schreef:De authorizatie die jij noemt is voor H1B visa houders die hun 3x2 jaren opgebruikt hebben, en nu langer mogen blijven terwijl hun G.K. procedure loopt. Voorwaarde daarvoor is dat ze in een bepaalde fase moeten zitten, dan kan verlenging worden gegeven. i 485 is, dacht ik
Nee, nee, nee, en nee.

Eerste nee: EAD kan aangevraagd worden na goedkeuring van LC, niet na 3x2.

Tweede nee: na 3x2 is het een 1-jarige H1B zoals alle andere.

Derde nee: dat is niet gedurende de G.C. procedure, maar gedurende de L.C. procedure (die voorheen beretraag was) of na goedkeuring van I-140 als de visa niet beschikbaar zijn (dan kan 3-jarige verlenging), vermits je minstens voor het einde van het 5de jaar aan de LC begonnen bent.

En vierde nee: gedurende I-485 ben je "I-485 pending" en heb je een legale verblijfsstatus zonder verder visum of wat dan ook nodig te hebben, vermits je op het moment van indienen in het land was. Wel heb je dan een EAD nodig voor werk.

En nee, ik schreef geen "aantal maanden"; ik schreef 6-8 maanden. Tel ong. 3 maanden voor LC goedkeuring als dat normaal verloopt (geen audit enzo), en nog eens 3 maanden voor EAD aanvraag nadat de I-485 is ingediend. Dan hier en daar tijd vanwege rompslomp met papieren tussen werkgever en advocaat.

Wat ik ook niet schreef is dat "de partner van een H1B visum houder" zou mogen werken. Ik schreef dat de H1B houder op EAD kan gaan werken, en daarmee de partner ook. De persoon is dan geen H1B meer (met de problemen met reizen, verlengingen, etc. erbij).

Oortjes, sorry hoor, maar jullie ervaring is mij bekend, mijn pet valt er nog iedere keer vanaf als ik er aan denk, en wat jullie allemaal hebben uitgespookt is in elk geval verre van normaal geweest.

Gr., Flipje
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Flipje, waar baseer je op "dat een labor certification voor een groene kaart" in drie maanden afgerond kan zijn ?

Ik begrijp nu dat je het hebt over de mogelijkheid tot aanvragen EAD als je G.K. procedure in een bepaalde fase is - en daardoor krijgt dan ook de partner recht op aanvragen EAD. In de praktijk zullen er denk ik er maar weinigen bereid zijn hun H1B op te geven voor een status met minder rechten en minder zekerheden, om hun partner de mogelijkheid te geven (ook) een EAD aan te vragen.
daantje1983
Amerika-ontdekker

Bedankt voor alle info! Mijn hoofd staat er nu bol mee!
Zeker weten dat ik een verzekering wil, want zonder lijkt me niet prettig!
Verder hopen we hoe we ook gaan, we een green card zullen krijgen, want ik heb absoluut geen zin dat de kinderen het land weer uit moeten! Als we gaan dan willen we ook blijven (mits het niet bevalt natuurlijk). We gaan gewoon alles op alles zetten om onze droom uit te laten komen!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als je op een tijdelijk visum moet vertrekken, bestaat er altijd de kans dat je het land terug uit moet, ook al heeft de werkgever zich bereid verklaart om na een tijd je green card aan te vragen. Dat hebben een aantal mensen de afgelopen jaren spijtig genoeg aan den lijve mogen ondervinden: door de crisis besloten bedrijven om mensen af te danken, en jij kan een van die mensen zijn. Je krijgt dan een paar weken de tijd, en moet dan het land verlaten hebben...
Toen wij jaren geleden bezig waren rond dat tijdelijke visum had ik daar aanvankelijk nog niet eens bij stil gestaan, immers, alles draaide goed en ik had als volwassene nog nooit zo'n (wereld)crisis van formaat meegemaakt. Je denkt op dat tijdelijk visum te gaan, een tijd later wordt de GC aangevraagd die je ook gaat krijgen, en er kan je niets gebeuren. Maar met wat we de voorbije jaren gezien hebben, dan trek je je ogen toch wel even open als je beseft dat jij diegene geweest had kunnen zijn die zijn kind op het einde van het secundair onderwijs weer mee terug mag pakken naar een land waar het geen scholing gehad heeft en dus stappen terug moet zetten...
Elke
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer