Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

zorgen voor een zieke vriend

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
goldenhills
Amerika-expert

Re: zorgen voor een zieke vriend

Bericht door goldenhills »

Het gaat in ieder geval om de same-sex partner van een US citizen. De algemene regel (per executive order, meen ik) is dat er momenteel geen prioriteit gegeven wordt aan de deportatie van mensen die een duurzame verbinding met de Amerikaanse samenleving hebben, een familierelatie met een US Citizen hebben en uiteraard geen criminele dingen hebben gedaan. De nieuwe regels (guidelines, geen laws) houden in dat een duurzame same-sex relatie met een US Citizen als een familierelatie geldt. Formeel gezien kan de federale overheid niet het homohuwelijk erkennen, dus vandaar dat de regels het over 'long-term same-sex partners' hebben.

Technisch gezien zou je dus met bijv. een studentenvisum het land kunnen binnenkomen, en duurzaam gaan samenwonen met je partner. Trouwen (in een staat waar dat kan) zal vast als een concreet bewijs gezien worden, ook al mag het niet door de federale overheid erkend worden. Als je studentenvisum afloopt zou je volgens de huidige regels niet worden gedeporteerd, en krijg je een soort van gedoogstatus. Hoe het zit met het mogen werken en in- en uitreizen is onduidelijk, maar niets wijst erop dat je een recht hebt. Je same-sex relatie moet worden meegewogen in de deportatieprocedure, en kan resulteren in een besluit dat je deportatie wordt opgeschort. Natuurlijk veel beter dan gedeporteerd worden, maar het is een zwakke status. Als Romney president wordt is het maar de vraag wat er met deze regel gebeurt :cry:

Wij zijn ieder op ons eigen visum gekomen. Ik ben ondertussen Green Card houder, maar als het studentenvisum van mijn vrouw afloopt en ze kan geen nieuw visum bemachtigen (als post-doc, is het plan), dan moet ze het land uit. Als we het kunnen rekken tot ik US Citizen ben, dan zou ze dus volgens de huidige regels beschermd kunnen worden tegen deportatie. Maar, garantie tot aan de deur...

P.S. Ik kan geen officiele kopie vinden van de directive. Op de website van Nancy Pelosi staat:
Department of Homeland Security Secretary Janet Napolitano announced that she would direct U.S. Immigration and Customs Enforcement to issue written guidance to field offices codifying that LGBT family ties would be recognized in immigration cases.
Aankondiging van een instructie tot het schrijven van een leidraad voor het meenemen van LGBT family ties. Pfft.
e_spock
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door e_spock »

goldenhills schreef:Aankondiging van een instructie tot het schrijven van een leidraad voor het meenemen van LGBT family ties. Pfft.
ja inderdaad PFFF :?

Ik neem aan dat je situatie rondom gay marriage ook van dichtbij volgt.
vers van de pers: http://www.heraldstandard.com/united_st ... 6a44d.html

wat is jouw mening omtrent de kansen in het hogergerechtshof? Jullie zijn beide nederlander en in nl getrouwd?
goldenhills
Amerika-expert

Wij zijn inderdaad beide Nederlander, en in NL getrouwd.

Ik volg o.a. prop8trialtracker, die houden alle ontwikkelingen (in de hele VS, en zelfs daarbuiten) scherp in de gaten.

Ik gok (meer dan gokken kan ik niet) dat de Prop 8 zaak niet door de supremes wordt aangenomen (en dus het huwelijk in CA weer mogelijk wordt), en dat een aantal DOMA zaken wel worden aangenomen in een samengevoegde zaak. Hoe de beslissing daarvan uitpakt durf ik niet te zeggen. De conservatieve kant van het hof is tegen same-sex marriage, maar ook tegen teveel federale overheidsbemoeienis, zeker in rechten die vooral bij de staat liggen, zoals het opstellen van de regels omtrent het huwelijk.

De reden voor bovenstaande gok is dat Prop.8 een beperkte impact heeft op federaal nivo, zeker doordat het 9th Circuit Court of Appeals er een zeer nauwe ruling van gemaakt heeft, beperkt tot het wegnemen van het recht op huwelijk en daardoor is de uitspraak niet van toepassing op andere staten, behalve staten die al marriage equality hebben waar het weer ingetrokken zou worden. DOMA is een federal wet en de uitspraken van de lagere hoven staan direkt op gespannen voet met DOMA, en dus is m.i. een resolutie door het hoogste hof nodig. De Supreme Court loopt niet graag op de zaken vooruit, en neemt over het algemeen alleen zaken aan als er een resolutie op nationaal nivo nodig is, bijvoorbeeld als twee districten tegenstrijdige besluiten hebben genomen over de uitleg van federale wetten.
e_spock
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door e_spock »

Voor degenen die zich afvragen hoe het verder is afgelopen of misschien wel iets vergelijkbaars hebben meegemaakt:

Mijn vriend is iig weer opgeknapt.

Ik ben weer gewoon met VWP gegaan en via LA gevlogen; geen enkel probleem gehad en behalve dat, vond ik de vlucht via LA ook nog eens veel comfortabeler.
Daarna nog een keer via VWP gevlogen via Minneapolis, daar wel weer apart genomen, maar dit ging op een veel betere/nettere manier.
Ik kon gewoon op alle vragen een antwoord geven, het duurde maar een paar minuten (lijkt langer als je daar zit) en ze begreep zelfs dat je als zzp wat makkelijker zelf je vakanties kan bepalen. De reden dat ik apart wordt genomen is omdat ik in 10 jaar 14 keer naar hetzelfde adres ga, maar als je dat gewoon kan uitleggen en je hebt een stabiele situatie (lees werk, geld en een reden om weer terug te keren) is er niets aan de hand.

Ondertussen heb ik mij ingeschreven voor een Master bij een universiteit in San Diego, alle formulieren, tests en interview bij de Uni gedaan en daar aangenomen, 18 juli heb ik mijn interview voor een studie visum (F1).
En nu komt daar ook nog dit bericht bij: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 02#p834302
Dus de toekomst ziet er rooskleuriger uit.

Toch vindt ik dat interview nog wel spannend!
Ik neem aan dat ik bij het F1 interview nog steeds niet over een "boyfriend" maar een "good friend" moet praten?
goldenhills
Amerika-expert

e_spock schreef:Ik neem aan dat ik bij het F1 interview nog steeds niet over een "boyfriend" maar een "good friend" moet praten?
Goede berichten! Zoals ik in het andere topic al schreef: je studentenvisum is een non-immigration visum, dus je moet sowieso niet over je vriend beginnen, en als het toch ter sprake komt moet je inderdaad hebben over 'good friend'. Niet het onderwerp ontwijken natuurlijk. Wij zijn ieder op ons eigen visum naar de VS vertrokken (in NL getrouwd), en bij mijn vrouw is er naar gevraagd waar ze ging wonen. Dat was dus bij haar roommate...
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer