Technisch gezien zou je dus met bijv. een studentenvisum het land kunnen binnenkomen, en duurzaam gaan samenwonen met je partner. Trouwen (in een staat waar dat kan) zal vast als een concreet bewijs gezien worden, ook al mag het niet door de federale overheid erkend worden. Als je studentenvisum afloopt zou je volgens de huidige regels niet worden gedeporteerd, en krijg je een soort van gedoogstatus. Hoe het zit met het mogen werken en in- en uitreizen is onduidelijk, maar niets wijst erop dat je een recht hebt. Je same-sex relatie moet worden meegewogen in de deportatieprocedure, en kan resulteren in een besluit dat je deportatie wordt opgeschort. Natuurlijk veel beter dan gedeporteerd worden, maar het is een zwakke status. Als Romney president wordt is het maar de vraag wat er met deze regel gebeurt

Wij zijn ieder op ons eigen visum gekomen. Ik ben ondertussen Green Card houder, maar als het studentenvisum van mijn vrouw afloopt en ze kan geen nieuw visum bemachtigen (als post-doc, is het plan), dan moet ze het land uit. Als we het kunnen rekken tot ik US Citizen ben, dan zou ze dus volgens de huidige regels beschermd kunnen worden tegen deportatie. Maar, garantie tot aan de deur...
P.S. Ik kan geen officiele kopie vinden van de directive. Op de website van Nancy Pelosi staat:
Aankondiging van een instructie tot het schrijven van een leidraad voor het meenemen van LGBT family ties. Pfft.Department of Homeland Security Secretary Janet Napolitano announced that she would direct U.S. Immigration and Customs Enforcement to issue written guidance to field offices codifying that LGBT family ties would be recognized in immigration cases.