Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hoe zijn Amerikanen?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Kim1046
Amerika-ontdekker

Re: Hoe zijn Amerikanen?

Bericht door Kim1046 »

:thumbup: :lol:
Color01
Amerika-expert

Re: Amerikanen

Bericht door Color01 »

Hockey schreef: - Het verkeer is rustiger en prettiger dan in NL, dus ga niet "sportief" rijden.
Na dat ik hier al meer dan 12 jaar woon ...Ik rij nog steeds sportief :lol:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Njit schreef:Een simpele voor je: de vraag 'How are you' wordt vaak gesteld in de US. En het is dan niet de bedoeling om je hele hebben en houden op tafel te gooien. Dat je het weer niks vind, dat je honger hebt etc etc. Gewoon 'Fine' is prima :)
Het is een beetje zoals het Goedemorgen in NL.
Afhankelijk van de situatie krijg je wel leuke gesprekjes als je eens een keer niet gewoon "Fine" terugzegt. Meestal is het een snelle groet, maar bijvoorbeeld bij de kassa zeg ik regelmatig iets anders en maak een praatje met degene erachter.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Color01 schreef:
Ik (na 10 maanden) ook hoor, haha. Dat langzame optrekken bij een stoplicht, ik kan er maar niet aan wennen. Gewoon hop, wegwezen, dat is meer mijn stijl. Al doe ik wel mijn best als er een politie auto in de buurt is. Is nou ook weer niet nodig om extra aandacht te trekken.

Wat ik trouwens wel grappig vind, is dat ik binnen een paar minuten dan toch weer ingehaald wordt door iedereen die ik bij het stoplicht achter me liet, want standaard overal 10 à 15 mijl te hard rijden, daar kan ik ook maar moeilijk aan wennen :D

Maar goed, om terug te konen op het onderwerp: ik vind de verschillen tussen Amerikanen en Nederlanders echt enorm groot, ook al lijkt het zo op het eerste gezicht gewoon op "een ander" westers land. Ik heb binnen Europa in verschillende landen gewoond en dan denk je dat het daar anders is.... Nou eigenlijk niet dus. Binnen Europa is alles toch min of meer een beetje op dezelfde manier georganiseerd en hebben mensen ook wel ongeveer vergelijkbare ideeën over hoe een samenleving er uit hoort te zien (Griekenland even buiten beschouwing gelaten). Na 10 maanden ben ik nog steeds bezig de dingen hier te begrijpen. Amerikanen zijn zo gewend aan hun manier van doen, dat het ook helemaal niet bij ze opkomt dat dingen die voor hen heel vanzelfsprekend zijn, voor een nieuwkomer totaal onbegrijpelijk zijn. Ik dacht eerst dat Europese logica misschien gewoon anders was dan Amerikaanse, maar begin nu te denken dat er vaak helemaal geen logica is hier. Dat maakt ook dat je het eigenlijk niet snel verkeerd doet hier. Vaak beginnen mensen zo maar een gesprek met iemand die ze helemaal niet kennen, maar als je daar geen zin in hebt, is het ook goed. Erg veel vrijheid blijheid dus. Maar inderdaad: waar je het wel echt fout kunt doen, is met de fooien. Die mag je echt niet vergeten. En nooit een grote mond op zetten of grappig gaan lopen doen tegen iemand in een uniform. Als je die twee dingen in je achterhoofd houdt, kan er eigenlijk niet veel mis gaan :)
dimona
Amerika-expert

Bericht door dimona »

Petra/VS schreef:
Afhankelijk van de situatie krijg je wel leuke gesprekjes als je eens een keer niet gewoon "Fine" terugzegt. Meestal is het een snelle groet, maar bijvoorbeeld bij de kassa zeg ik regelmatig iets anders en maak een praatje met degene erachter.
Ja, dat doe ik ook wel. Al is het natuurlijk niet de bedoeling om daar gelijk een zwaar topic aan te snijden. Ik ben nu inmiddels al zo ver dat ik er ook aan denk zelf die vraag te stellen als ik iemand begroet :clap:
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Color01 schreef:
Hockey schreef: - Het verkeer is rustiger en prettiger dan in NL, dus ga niet "sportief" rijden.
Ik rijd ook in Amerika "sportiever" dan in Nederland.
Als ik net zo sportief in Nederland zou rijden dan kree :lol: g mijn vader een hele bonnenregen uit leeuwarden in de bus als ik op bezoek zou zijn geweest :lol:

Ik hou me in nederland dus netjes aan de snelheid.
Gast

Bericht door Gast »

Ik vind autorijden hier heerlijk!

Het gaat een stuk relaxter inderdaad, maar dat vind ik niet erg. Als je in NL voor een stoplicht staat en die springt op groen, trekt iedereen idd vol gas op. Om dan 300 meter verderop weer vol in de remmen te gaan.....lol
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Mijn adviezen

- Wees hoffelijk in Amerika. De deur voor iemand openhouden is hier heel normaal en je wordt al snel als onbeleefd gezien als je dat niet doet. Verder wacht je netjes op je beurt. Je gaat dus niet voor iemands gezicht dat ene potje van een schap in de supermarkt graaien als iemand anders ervoor staat. Je wordt geacht te wachten tot die persoon klaar is.
- Geef mensen de ruimte. Omdat je veel ruimte hebt is alles ook groter en ruimer opgezet. Maak er gebruik van en geef mensen de ruimte. Ga dus niet met je winkelwagentje bovenop iemands lip staan of vlak langs mensen lopen.
- Het woord "Sorry" wordt hier heel vaak gezegd. Ook op momenten dat je denk "huh?? wat heb ik nou gedaan dan". Trek je hier niets van aan. Het is meer een soort beleefdheid dan dat je je moet gaan afvragen wat je verkeerd gedaan hebt. Mensen passeren je vaak met veel ruimte en dan nog zeggen ze "Sorry". Even wennen denk ik :)
- In Tennessee (weet niet of dit ook in de andere staten geldt). Neem rustig de tijd. Met name dat was voor mij wennen, ik ben nogal een snelle Henkie soms en daar kom ik hier mezelf weleens mee tegen. Mensen leven hier wat rustiger, soms tegen het slome aan en waarderen het niet als je dus alles "vlug vlug" wilt doen.
- Steek nooit je middelvinger op of gebruik worden als F**k of S**t. Hoe gek het ook klinkt want het komt hier vandaan zou je denken, het is echt zwaar beledigend om dat te doen en die scheldwoorden te gebruiken. Helemaal in het bijzijn van jongere kinderen, niet doen.
- Ga niet in discussie over religie of politiek, erg gevoelige onderwerpen

En verder gewoon gezond verstand gebruiken net als in Nederland. Heel veel plezier alvast :)
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

In aanvulling op de post van Ziva, als je toch vloekt, vloek dan in het Nederlands. Verstaat niemand en het lucht net zo goed op.

Bron:
Eigen ervaring.
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

gebruik dan geen Nederlandse scheldwoorden die ook in het Engels te verstaan zijn zoals imbeciel/imbecile :mrgreen:
Ziva
Amerika-expert

Bericht door Ziva »

Haha dat doe ik heel vaak ja! Lijkt soms wel alsof ik alleen nog Nederlands praat om te kunnen schelden lol.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

DejaVu schreef:Over 10 posts wordt dit een NL vs USA topic! hou je vaaaaaast!
Ik ben even gaan turven. Inmiddels meer dan 10 posts en nog steeds geen NL vs USA topic. :wink:
DejaVu
Amerika-expert

Bericht door DejaVu »

Valt me zwaar tegen...
Gast

Bericht door Gast »

Je klinkt bijna teleurgesteld.....hahaha **zet helpje af, laat gordel nog maar even om**
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Nou ok dan :mrgreen: In amerika is toch alles veel groter en veel beter dan in Nederland dus waar praten we nou nog over?
ninchursanga
Amerika-ontdekker

Bericht door ninchursanga »

lol. sommige adviezen spreken ook echt banden over de Nederlandse cultuur. Doet me denken aan een boekje wat ik
nog ergens heb liggen "99 tips voor het omgaan met Nederlanders" :lol:
Ik vind Amerikanen over het algemeen wat minder direct in de communicatie, ze zeggen niet snel wat ze echt
denken. "Recht door zee" is toch wel erg Nederlands en werkt hier wat minder goed.

Belangrijk is zeker dat je altijd fooi 'moet' geven in een restaurant. De mensen die in de horeca werken krijgen
heel laag betaald en de fooi is een gedeelte van hun inkomsten. In sommige delen / steden waar het wat meer
touristisch is, staat de fooi soms al op de rekening. Goed nakijken dus, want anders geef je dubbele fooi!

Autorijden vind ik hier verschrikkelijk, maar ik vond ook al dat Nederlanders niet auto kunnen rijden :D Tja,
dat zijn de duitse wortels. Ik kan me er nog steeds over opwinden als ik op de snelweg rechts ingehaald word,
en iemand op de linker baan bijna in slaap valt. En dan de snelheids limit van 120kmh...
Wallstreet
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Wallstreet »

Is een beetje een lastige vraag he :D
Wat voor de ene vriendelijk is, is voor de andere dan weer te open. Mijn ervaringen met Amerikanen zijn alvast positief!
Ik vind het heel aardige mensen, zijn soms heel open en daar hou ik van. (Ik ben ook zo, meestal toch)
Ik kan ze op bepaalde vlakken een beetje vergelijken met Nederlanders. :D
Ook, iedereen heeft zijn karakter, dat is bij ons zo, dat is bij de Afrikanen zo en bij de Amerikanen ook.
De ene zal vriendelijker zijn dan de andere. Wat me opviel bij Amerikanen, het patriotisme + ze zijn trots op wat ze hebben.
Wanneer je daar bent, dan zal je al snel merken wat je er van vind!

TIP!!! Op de luchthavens hangt er een hectische sfeer, daar kan het personeel vrij ruw zijn.
Zeker wanneer je voor het eerst je vingerafdrukken moet laten nemen en bepaalde vragen moet beantwoorden.
Blijf gewoon jezelf!!! Die mensen krijgen dagelijks duizenden reizigers over de vloer, en alles moet in goede banen geleid worden.
Dus, een beetje ruwigheid kan wel :wink: Eenmaal de douane voorbij begint het genieten!
Veel plezier!
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Kim1046 schreef: amsterdam zijn stadse mensen
utrecht zijn ze beetje star ( sorry mensen uit utrecht )
brabant zitten de boertjes
Grappige vooroordelen. Zo kun je er vast ook wel een zooitje verzinnen voor amerikanen:

- Califorinians zijn zweverig
- Bostonians zijn stug
- New Yorkers zijn onbeleefd
- Floridians spreken alleen spaans
- West-Virginians zijn allemaal familie van elkaar
- Minnesotans zijn allemaal "nice"
- Utahns zijn allemaal mormonen
- Coloradans zijn cowboys

( Da's toch wel een goeie "NL vs US" antwoord? :thumbup: )
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Ik heb nu drie dagen, elke dag ongeveer 7 uur, gereden (van Phoenix naar Memphis), en volgens mij zet iedereen z'n cruise control op 5 miles boven het limiet, en af en toe schiet iemand er even uit. Heerlijk rijden! Alleen Memphis in de vrijdagmiddag spits viel een beetje tegen, en toen nam m'n GPS me ook nog op een hele bijzondere route. Morgen naar Knoxville.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

Ik rij hier ook stukken sportiever dan 'de gemiddelde Amerikaan'; eigenlijk rij ik hier hetzelfde als ik in Nederland ook reed, met dat verschil dat ik hier in de VS in de twee jaar dat ik deze auto heb meer middelvingers te zien heb gekregen dan alle jaren in Nederland ervoor bij elkaar :lol:

Maar inderdaad, het verkeer is hier stukken rustiger en hoffelijker (vandaar dat een wat assertievere rijstijl hier direct opvalt en soms in het verkeerde keelgat schiet), dus maak je daar geen zorgen om.

Zoals Petra al zei kan een klein grapje als antwoord op de vraag "How are you?" soms leiden tot een leuk gesprekje. Met klanten zeg ik bijvoorbeeld soms wel eens "Oh I can't complain. Well, I can, but I'm not going to" - een goede ijsbreker. Of op een vrijdag na een lange werkweek kun je antwoorden "Oh it's Friday, so I'm good!". En zo zijn er nog wel meer dingen te bedenken.

En als scheldwoord kun je gewoon 'k*t!' roepen, da's een goed Engels net woord :mrgreen: :wink:
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer