Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Luis Theroux; The city addicted to crystal meth. om 19:55 uu

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Luis Theroux; The city addicted to crystal meth. om 19:55 uu

Bericht door RiverCola »

meth verslaafden hebben ook vaak kapotte armen omdat ze waanideeen krijgen dat er beestjes onder hun huid kruipen die ze eruit proberen te pulken
dat klinkt ook erg als Heroine, die zitten (zaten...je ziet ze bijna niet meer) ook altijd aan hun lijf te krabben. Heb ook weleens dt beestjes-verhaal gehoord.

Dat verhaal dat jongeren gaan gebruiken uit verveling...ik geloof dat niet zo. Dat het per definitie komt omdat ze een problematische jeugd hebben gehad.....geloof ik ook niet, niet in alle gevallen. Nu zag je in de documentaire van Louis Theroux trouwens wel dat heel veel van de gebruikers die geinterviewd of getoond werden ook verslaafde ouders hadden, opgevoed werden door oma terwijl vader en moeder in gevangenissen zaten en als jong meisje regelmatig misbruikt waren. Dus ik denk dat dat wel een grote rol speelt.
Maar uit verveling? Volgens mij heeft het met het karakter van mensen te maken. Zijn ze nieuwsgierig en op zoek naar uitdaging en het verleggen van grenzen? Dan zullen ze open staan om te experimenteren met drugs. Zijn ze erg beinvloedbaar en bevinden ze zich in een vrienden-groep waar ook gebruikers bij zitten? Dan zullen ze zich wellicht makkelijk over laten halen om het ook eens te proberen.
In die stadia van hun leven zijn ze vaak nog niet in staat om de gevolgen voor de toekomst te overzien (net zoals velen dan vaak nog niet inzien hoe slecht het voor je toekomst is om te stoppen met school) en zien ze ook nog niet de triestheid ervan. Hun vrienden zijn vaak nog maar 'jonge' gebruikers en zijn nog niet zo verloederd als iemand die jaren gebruikt. Velen gaan waarschijnlijk gewoon nog naar school in het begin van hun verslaving. Dan ziet het er voor anderen waarschijnlijk niet zo gevaarlijk uit.
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Ik denk best wel dat het uit verveling kan. Wat niet wil zeggen dat iedereen die zich verveelt meteen aan de drugs gaat natuurlijk. Als ik me verveel, dan ga ik hardlopen..ideaal moet ik zeggen. Maar ik snap wel dat als je op het platteland ergens woont, ver van alles af, geen enkele prikkel kan vinden, en niet iemand bent die van gericht probleem oplossend gedrag houdt (hier is niks te doen, wat vind ik leuk, waar kan ik dat vinden), en iemand kent die dat ook doet, dat jij er dan sneller voor "valt". Is geen excuus hoor, maar ik kan me het zo wel voorstellen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik heb eens wat artikelen opgezocht over de link tussen verveling en drugsgebruik.

http://www.scientificamerican.com/artic ... of-boredom
http://www.ndri.org/ctrs/itsr/reasons.html
Maar ik snap wel dat als je op het platteland ergens woont, ver van alles af, geen enkele prikkel kan vinden, en niet iemand bent die van gericht probleem oplossend gedrag houdt (hier is niks te doen, wat vind ik leuk, waar kan ik dat vinden), en iemand kent die dat ook doet, dat jij er dan sneller voor "valt". Is geen excuus hoor, maar ik kan me het zo wel voorstellen.
Het platteland hoeft niet per definitie tot verveling te leiden hoor. Dan zou hier iedereen aan de drugs zijn. Vervelen kan in de stad ook, en misschien nog wel meer. Op het platteland gaan de jongens met pa jagen en vissen, en als ze ouder zijn met hun ATV's rondscheuren (is ook een generalisatie hoor).
Wat je zegt, iemand zal beginnen te gebruiken als ze iemand anders kennen.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
dutchie_in_boston
Amerika-expert

Bericht door dutchie_in_boston »

Ik heb Theroux docu nu ook gezien. Mijn dank aan Kaas.

Jeetje. Wanneer je die documentaire ziet, dan hoor je dat veel mensen zijn gaan gebruiken door de enorme energie die ze erdoor krijgen. Die vrouw die het al jarenlang rookt, was een hele poos clean, wilde haar huis schoonmaken dus gebruikte ze die dag, met alle gevolgen. Ze vertelde ook hoe een hekel ze had aan gebruiken, maar een grotere hekel aan hoe ze zich voelde wanneer ze een poos clean was. Mensen die verschillende banen moeten werken en met meth de energie hebben om al die extra uren werken te kunnen volhouden. Vreselijk. Ik ben na deze documentaire maar een Nature show over kolibrietjes gaan kijken, ietsje opbeurender.
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Volgens mij is Speed op het Nederlandse platteland ook al aardig een probleem aan het worden.
Ik zag eens een documentaire over Groningse jongeren, dat was ook niet best. Ook in Friesland zijn er veel gebruikers onder jongeren.
In die gevallen speelt verveling wel een bepaalde rol. Uitzichten voor jongeren zijn op dit moment niet zo goed als eerder (kunnen bijna geen huis kopen, weinig werk, etc.).

Dora
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Ik las hetzelfde over Urk, en dan vooral over cocaine en alcohol. Het zal misschien een universeel probleem zijn, het platteland is dichterbij de stad dan ooit dankzij internet en tv. En er is vaak gewoon echt niks te doen.
"Keep Georgia On Your Mind"
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

En er is vaak gewoon echt niks te doen.
Ik vindt het echt een groot vooroordeel over het platteland dat er niks te doen is. Als iemand daarom naar de drugs zou grijpen zouden mijn kinderen en iedereen hier in het dorp aan de drugs zijn. Iemand die een grote stad gewend is zal zich eerder vervelen op het platteland, dat geloof ik wel. Maar in de stad kunnen jongeren zich ook stierlijk vervelen en denken dat er niks te doen is, het ligt aan de persoon, aan de voorzieningen, en waarschijnlijk aan nog vele andere dingen, zoals opvang na school zodat kinderen niet alleen thuis zijn of op straat hangen.

Als ik 1 ding geleerd heb is het wel dat hier in de VS alles gemeten en bijgehouden wordt. Ik heb even moeten zoeken, maar ik wilde het verschil tussen druggebruik in stad en platteland weten. Hier staat het onder figure 2.11:
http://www.oas.samhsa.gov/NSDUH/2k8NSDU ... ts.cfm#Ch2
In de steden is het toch nog net iets erger.

Op school krijgen de kinderen hier ieder jaar een survey waar gevraagd wordt over alcohol, drugs en tabak gebruik. Het is compleet anoniem, dus er is wel goede kans dat het eerlijk wordt ingevuld. Er wordt ook gevraagd wat ze denken hoeveel andere kinderen gebruiken. De resultaten worden opgehangen op school in een pie chart. Elke keer weer zie je dat de kinderen zelf denken dat er meer kinderen drugs gebruiken dan dat werkelijk doen.
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

ANY schreef:Ik vindt het echt een groot vooroordeel over het platteland dat er niks te doen is. Als iemand daarom naar de drugs zou grijpen zouden mijn kinderen en iedereen hier in het dorp aan de drugs zijn.
Het is geen vooroordeel, ik ben er zelf opgegroeid. En heb met eigen ogen gezien hoe veel jongeren zich dood vervelen. Als je kijkt naar dorpen in Noord-Friesland, waar nauwelijks OV is, waar geen bioscopen, jongerencentra of cafe's zijn, en waar je 16 kilometer moet fietsen om naar school te kunnen, is het gewoon een andere situatie. En zoals al gezegd zijn drugs niet voorbehouden aan iedereen die zich verveelt (ikzelf ben nooit in de verleiding gekomen), net zo goed als niet iedereen uit een gebroken gezin naar de drugs grijpt. Drugs zijn voor een deel door de omgeving bepaald, maar natuurlijk niet alleen, dat is hier al vaker gezegd. Maar niettemin is dit wel een reden waarom verslavingen als meth of speed juist op het platteland zulke ernstige vormen aanneemt.

Dit is trouwens wel een aardig artikel in dit verband: http://www.trouw.nl/krantenarchief/2005 ... eland.html
"Keep Georgia On Your Mind"
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Ik zei het al eerder maar volgens mij heeft drugs-gebruik niets te maken met waar je opgroeid. Volgens mij zie je in steden juist vaker drugsgebruik dan op het platteland. Simpelweg omdat het er meer aanwezig is en omdat er meer mogelijkheden zijn om te gebruiken.
Drugsgebruik heeft voornamenlijk met het karakter van een persoon te maken; staat hij ervoor open? Ben je het persoon dat graag grenzen verlegd? Ben je beinvloedbaar? Verslavingsgevoelig? Met wat voor mensen kom je in contact (en wat voor mensen zoek je op)?

Ik zelf was als tiener iemand die graag experimenteerde en mijn grenzen opgezocht. Ik heb dus aardig ge-experimenteerd. Daardoor kom je met mensen in aanraking die dat ook doen. Ik heb in die periode een hoop mensen gezien die echt teveel gebruikten, teveel feesten en steeds verder van de 'gewone' maatschappij verwijderd raakten. Ik ben gelukkig niet verslavingsgevoelig en ik heb altijd een heel sterk doel voor ogen gehad; namenlijk dat ik wilde studeren en iets bereiken in mijn leven. Anderen hadden dat wellicht niet en gingen daardoor langzaam naar de knoppen. Na een lang feestweekend zat ik op maandagochtend weer op school terwijl anderen nog steeds doorgingen.
Nu ben ik ouder en heb ik helemaal geen behoefte meer aan dat gedoe. Anderen zijn er nooit vanaf gekomen.

Ik denk dus dat je karakter en je omgeving een grote rol speelt. Ik groeide op in een nette omgeving waar perspectieven geboden werden. Dus experimenteerde ik wel maar bleef ik op 'het juiste pad'. Als je opgroeid in Fresno, of op het platteland dat maakt niets uit, en je leven biedt je niet veel, doordat school niet goed gaat, je ouders in de gevangenis zitten en al je vrienden gebruikers zijn zonder enig doel in hun leven...tja....dan ben je 'gedoemd' om de verkeerde kant op te gaan of je moet wel een heel sterk karakter hebben met heel veel wil en kracht om het beste uit het leven te halen. Gelukkig zijn die mensen er ook!
dora
Amerikakenner

Bericht door dora »

Ik zei het al eerder maar volgens mij heeft drugs-gebruik niets te maken met waar je opgroeid. Volgens mij zie je in steden juist vaker drugsgebruik dan op het platteland. Simpelweg omdat het er meer aanwezig is en omdat er meer mogelijkheden zijn om te gebruiken.

Dat was misschien zo, maar tegenwoordig is het volop verkrijgbaar op het platteland. En zoals eerder gezegd, zijn er veel minder voorzieningen voor jongeren op het platteland. In ons dorp hebben ze een oude caravan (onder gedoogbeleid van politie) waar de jongeren zitten, ze hebben geen andere plek. Veel bier wordt daar geschonken en nu tegenwoordig ook Speed gebruikt in zo'n keet, en er is weinig toezicht behalve sommige bezorgde ouders.
Ook zijn er veel minder banen op het platteland, wat ook verveling in de hand werkt.
Ik weet geen preciese cijfers, maar drugs is een echt probleem geworden waar ik ben opgegroeid (mijn familie woont er allemaal nog). In mij tijd ging het alleen om bier en soms wat wiet.

Dora
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Het is geen vooroordeel, ik ben er zelf opgegroeid.
Het klonk alleen even zo. Ik zie hier op het platteland allerlei soorten recreatie voor de jeugd, zoals sport en clubs. Veel via de school, maar ons dorp heeft ook een contract met het jeugdbureau in de stad zodat kinderen goedkoper die activiteiten kunnen doen. Het hoeft dus niet per definitie zo te zijn dat er niks te doen is op het platteland. Ik vindt verveling toch wel een slap excuus om drugs te gebruiken.

Vroeger had mijn broer onze garage veranderd in een disco. Dat was leuk totdat mijn vader er een einde aan maakte toen er wat teveel gesmoeshed werd :) Toen ging de tent dicht.

Volgens die statistiek die in al eerder gaf is het drugsgebruik in de VS in de steden nog een paar procent hoger dan op het platteland.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer