Precies! Het is gemakkelijk om met een vinger te wijzen naar anderen, maar je moet ook de hand in eigen boezem kunnen steken. Ik kan me de overstromingen van de Maas in december 1993 en januari 1995 nog heel goed herinneren. De ramp was absoluut niet van vergelijkbare omvang, maar ik wil alleen aangeven dat hier ook niet alles koek en ei is. Hoewel de hulpverlening toch redelijk goed gecoördineerd was, was er toen ook veel kritiek. Om niet te spreken over de structurele oplossing van de oorzaak van de overstromingen...... Er werd al jaren gepleit voor een verhoging van de dijken en het verdiepen van de rivier, maar dat werd uit kostenoverwegingen steeds uitgesteld. Wij wonen nu in Amsterdam, maar hiervoor woonden we in Limburg, vlak langs de Maas (gelukkig op een heuvel, dus relatief veilig), maar de structurele oplossing van het probleem in onze specifieke kleine regio word dit najaar afgerond. Dus maar liefst 10 jaar na dato. Op andere plaatsen zijn ze nog lang niet klaar. Wat zou er zijn gebeurd als de Maas weer was overstroomd? Of alsnog zou gebeuren? Als we opnieuw hevige regenval krijgen in de periode dat de sneeuw smelt, hebben we opnieuw een probleem met de Maas.Petra/VS schreef: De infrastructuur in dit land is zeker niet berekend op natuurrampen, maar het is nog de vraag in hoeverre dat in Europa wel het geval is.
Het is gemakkelijk om een mening te hebben als je er zover buiten staat, maar als het je overkomt, dan piep je wel anders. We moeten niet vergeten dat Nederland ook voor een heel groot deel onder de zeespiegel ligt...... Stel je zo'n tsunami voor in NL, of een grote aardbeving als gevolg van de gaswinning, of een grote aardbeving in Limburg op de breuklijn..........Denk nog eens terug aan de vuurwerkramp in Enschede en de brand in Volendam...... En dan maar kritiek leveren op anderen......
Gelukkig is er niet alleen kritiek maar ook veel compassie. Ik hoop echter wel dat er voldoende hulp wordt geboden vanuit het Buitenland, ondanks dat Amerika een rijk land is.
Mijn hart is bij alle slachtoffers en gedupeerden!
Groetjes,
Jacqueline