Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Katrina

Over de staten Virginia, North en South Carolina, Kentucky, Tennessee, Georgia, Alabama, Mississippi, Arkansas, Oklahoma en Louisiana.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Petra/VS schreef: De infrastructuur in dit land is zeker niet berekend op natuurrampen, maar het is nog de vraag in hoeverre dat in Europa wel het geval is.
Precies! Het is gemakkelijk om met een vinger te wijzen naar anderen, maar je moet ook de hand in eigen boezem kunnen steken. Ik kan me de overstromingen van de Maas in december 1993 en januari 1995 nog heel goed herinneren. De ramp was absoluut niet van vergelijkbare omvang, maar ik wil alleen aangeven dat hier ook niet alles koek en ei is. Hoewel de hulpverlening toch redelijk goed gecoördineerd was, was er toen ook veel kritiek. Om niet te spreken over de structurele oplossing van de oorzaak van de overstromingen...... Er werd al jaren gepleit voor een verhoging van de dijken en het verdiepen van de rivier, maar dat werd uit kostenoverwegingen steeds uitgesteld. Wij wonen nu in Amsterdam, maar hiervoor woonden we in Limburg, vlak langs de Maas (gelukkig op een heuvel, dus relatief veilig), maar de structurele oplossing van het probleem in onze specifieke kleine regio word dit najaar afgerond. Dus maar liefst 10 jaar na dato. Op andere plaatsen zijn ze nog lang niet klaar. Wat zou er zijn gebeurd als de Maas weer was overstroomd? Of alsnog zou gebeuren? Als we opnieuw hevige regenval krijgen in de periode dat de sneeuw smelt, hebben we opnieuw een probleem met de Maas.

Het is gemakkelijk om een mening te hebben als je er zover buiten staat, maar als het je overkomt, dan piep je wel anders. We moeten niet vergeten dat Nederland ook voor een heel groot deel onder de zeespiegel ligt...... Stel je zo'n tsunami voor in NL, of een grote aardbeving als gevolg van de gaswinning, of een grote aardbeving in Limburg op de breuklijn..........Denk nog eens terug aan de vuurwerkramp in Enschede en de brand in Volendam...... En dan maar kritiek leveren op anderen......

Gelukkig is er niet alleen kritiek maar ook veel compassie. Ik hoop echter wel dat er voldoende hulp wordt geboden vanuit het Buitenland, ondanks dat Amerika een rijk land is.

Mijn hart is bij alle slachtoffers en gedupeerden!

Groetjes,
Jacqueline
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Toch kon ik het gisteren niet laten om even een lachje op mijn gezicht te zetten toen in de krant vermeld stond dat we na 1953 de Delta-werken en andere afsluiters gemaakt hebben om zo'n overstroming te "proberen" te voorkomen! (dit in de goed zin van het woord)

Ik vertelde mijn vrouw dat een van de kranten had vermeld dat NL geen inzamelingsactie ging houden omdat de VS zelf geld genoeg had :roll: dat had ik dus voor me moeten houden, want ze kan er niet over ophouden. Ik ben dan ook blij te lezen dat er een fregat deze kant op komt met hulp!

Over het evacuatie beleid in NL:
Van de 16 miljoen mensen in NL woont 2/3 in de steden onder de zeespiegel! Als wij zo'n 'stormpje!!!' op ons af zien komen, is het gewoonweg niet mogenlijk om al deze mensen te evacueren en dan zwijg ik nog maar even over het "redden" van mensen mocht het gebeuren. Ik moet er niet aan denken, dus hopenlijk redden onze dijken en waterwerken het wel!

.02

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

rperre schreef: Ik vertelde mijn vrouw dat een van de kranten had vermeld dat NL geen inzamelingsactie ging houden omdat de VS zelf geld genoeg had :roll: dat
Vraag mij af wat er dan precies instond, want de organisatie die deze acties organiseert gaf een andere reden:
De gezamenlijke hulporganisaties (SHO) gaan geen nationale actie voor New Orleans houden. De SHO heeft diverse keren contact gehad met de VS, en er zou geen behoefte zijn aan financiële hulp.
bron: http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/) ... rleans.xml

Als ze het niet willen, kan je het moeilijk opdringen.

Moet wel zeggen dat ik het een beetje raar vind dat ze hebben gezegd dat ze het niet nodig hebben. Als je ziet wat de orkaan heeft aangericht, mensen zijn alles kwijt, geld en hulp lijkt mij dan zeker welkom!

Zag net een ander berichtje:

* Ruim 40% van de Nederlanders vindt dat er inzamelingsacties voor New Orleans moeten komen.
* Ruim de helft van de Nederlanders (56%) vindt inzamelingsacties voor New Orleans niet nodig.
* 63% zegt dat de Verenigde Staten ons vaak de helpende hand heeft toegestoken: nu moeten we iets terugdoen.
* 75% vindt dat de Verenigde Staten meer gebaat zijn bij andere vormen van hulpverlening dan bij een groot geldbedrag.
Dat blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO in opdracht van RTL Nieuws.

Geld geven
Uit dat onderzoek blijkt ook dat de helft van de Nederlanders geld zou geven voor de slachtoffers van Katrina.

Eigen dijken
Precies de helft van de ondervraagden vindt dat Nederland beter de eigen dijken kan verzwaren dan geld storten voor de slachtoffers van New Orleans.
bron: rtlnieuws. Wil men het gehele onderzoek bekijken: http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/) ... rleans.doc Is een word document.

Ze vinden het niet nodig, maar 50% zou wel geld geven? Mmmm

Dat van de eigen dijken zit wel wat in, maar vind het een rare gedachte. Spreekt naar mijn zin een beetje tegen. Daarnaast dacht ik dat wij hiervoor al belasting (waterschapsbelastingen heet dat) betalen. Sorry maar dan geeft ik liever mijn geld aan de slachtoffers van Katrina!
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Nu op RTL 4 - New Orleans een week na Katrina

Nu een echtpaar aan het woord die net zijn aangekomen in Nederland, vanuit het rampgebied. Ze arriveerden anderhalve dag voor de orkaan in New Orleans en hebben deze hel meegemaakt.. Uiteindelijk zijn ze New Orleans uitgesmokkeld in een verhuiswagen met hulp van bereidwillige agenten. Ze zijn toen naar een andere verzamelplaats gebracht, ook vrij grimmig. En daar zijn ze uiteindelijk in een bus gestopt die ze weg heeft gebracht. Ik schakel nu ook net pas toevallig in.
Sandy
EvdB
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 21
Contacteer:

Bericht door EvdB »

Sandy schreef:Nu op RTL 4 een echtpaar aan het woord die net zijn aangekomen vanuit het rampgebied.
Dank voor de tip. Meteen de TV aangezet.

Waarom geen kritiek uiten? Er gaat toch ook van alles mis. Alleen vind ik wel dat een ieder die vind dat "amerika/Bush" niets doet, moet zorgen dat die niet nét zo is en zelf dus wel iets doen: geld geven (bv aan het rode kruis.)

Ik verwacht dat de Nederlandse opinie wel veranderd. De eerste week was de info voorziening hier slecht. Als je niet extra geinteresseerd bent in Amerika/dit gebied ontgaat veel je en heb je sneller een wat kort door de bocht visie.
Vanochtend zat ik een uur in de auto opweg naar het werk. N.O. (over de overige steden hoor je niets) kwam op 3 momenten aan de orde:
1) de dierentuin had wel de dijken versterkt. Er waren enkele otters dood. Waarom de dieren wel beschermen en de mensen niet was de strekking

2) de laatste drie jaar heeft de regering Bush steeds besloten om geen/ minder geld te geven omdat dijk verzwaring geen prioriteit had

3) de dag na de ramp was de regering op een feestje in Washington

Als je daar je mening op baseert,..(moet baseren)

Is het in Nederland dan allemaal zo goed? Nee hoor. De vuurwerkramp was "nodig"om veiligheidsvoorschriften voor alle vuurwerkfabrieken te doen gelden, volendam was "nodig" om de brandveiligheid in uitgaansgelegenheden onder de loep te nemen.
ok, we hebben de Deltawerken, maar we hadden New Orleans "nodig" om ons -zoals nu gebeurd- af te vragen of de dijken in Zuid Holland stevig genoeg zijn.
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

EvdB schreef:Is het in Nederland dan allemaal zo goed? Nee hoor. De vuurwerkramp was "nodig"om veiligheidsvoorschriften voor alle vuurwerkfabrieken te doen gelden, volendam was "nodig" om de brandveiligheid in uitgaansgelegenheden onder de loep te nemen.
ok, we hebben de Deltawerken, maar we hadden New Orleans "nodig" om ons -zoals nu gebeurd- af te vragen of de dijken in Zuid Holland stevig genoeg zijn.
Dat is eigenlijk een beetje wat ik bedoelde, dank je EvdB

En trouwens kritiek mag altijd, zolang het maar niet gebaseerd is op een regel in de krant of die ene gast op TV!

En dolphin bedankt voor die artikelen, dat helpt mij in ieder geval een hoop hier in mijn huis :D Zo zie je maar weer dat 1 regel uit een krant teveel vooroordelen kan brengen.

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

rperre schreef:En dolphin bedankt voor die artikelen, dat helpt mij in ieder geval een hoop hier in mijn huis :D Zo zie je maar weer dat 1 regel uit een krant teveel vooroordelen kan brengen.

Richard
Graag gedaan!

Is eigenlijk een beetje met alles wat je leest: je moet dingen een beetje met een korrel zout nemen. Wat in de krant staat hoeft niet de hele waarheid te zijn en vaak zijn de stukken gekleurd (pers heeft wel eens de neiging een bepaalde politieke kant op te gaan). Soms geloven mensen alles wat in de krant staat, of lezen alleen de kop en hebben dan meteen een oordeel klaar. De krant heeft het ook niet altijd bij het rechte eind en soms staat in het artikel iets heel anders staat dan je denkt als je de kop leest.

Chantal
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

dolphin schreef:Wat in de krant staat hoeft niet de hele waarheid te zijn en vaak zijn de stukken gekleurd (pers heeft wel eens de neiging een bepaalde politieke kant op te gaan).
Het valt mij op dat de media in Nederland vaak negatief zijn over Amerika. Vooral nu valt dit op. Men legt meestal de nadruk op negatieve zaken van Amerika (cultuur, bestuur, bevolking, etc.), terwijl positieve dingen niet worden genoemd.

Het komt op mij altijd over als een soort jalouzie: zij hebben grote auto's en grote huizen, wij niet, dus we vinden ze niet aardig... Ook vaak onbegrip.

Mack
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Het is altijd makkelijk om vanuit de luie stoel voor de buis commentaar te geven op wat er in de wereld gebeurt. Ik doe dat zelf ook (ik geef het grif toe) en sla daarbij ook weleens de plank mis, door even te 'vergeten' dat hetgeen de TV ons voorschotelt maar een klein stukje van de grote puzzel is. Ook over Katrina is veel te zeggen en van mij mag dat ook, zolang het de hulpverlening maar niet tegenwerkt. Wel zijn mij met name twee zaken opgevallen in de vele kritische reacties, o.a. vanuit Nederland:
1) de misvatting dat wij (in NL) wel maximaal zijn voorbereid om grote rampen te voorkomen c.q. ermee om te gaan als ze zich toch voordoen en
2) het gebrek bij veel kritikasters van het besef van de complexiteit van een hulpoperatie bij een ramp in de orde van Katrina.

Over allebei wil ik - als extra voeding voor de altijd boeiende discussie in dit forum - wat opmerken. Daarbij put ik voor een deel uit inzichten die ik opdeed in een project op het vlak van rampenbestrijding (gericht op de registratie van vermiste en gevonden personen).

Eerst punt 1). In preventieve zin hebben we het voor zover het overstromingsgevaar betreft in NL best redelijk voor elkaar. Maar ook zeker geen 100%. Er zijn nog genoeg zwakke plekken bekend (met name rond de rivieren) waarbij aanpassing al jaren op zich laat wachten en ook bij de Deltawerken is er een kans dat het ooit toch misgaat (ik meen destijds berekend op eens in de 10.000 jaar, maar met de klimaatveranderingen zou het risico inmiddels wel eens flink groter kunnen zijn). Als het om andere soorten onheil gaat, dan zijn er beslist nog genoeg zaken waar wij in preventieve zin ook weinig of niets aan kunnen of willen (bijv. uit financiële overwegingen) doen. You name it and it can happen.

Aan de repressieve kant (rampenplannen) is er in NL ook heel veel mis. De Bijlmerramp, Enschede en Volendam hebben vanuit de landelijke overheid tot diverse initiatieven geleid om ons land beter op dergelijke zaken voor te bereiden. Toch zijn de resultaten van die initiatieven - enkele positieve uitzonderingen daargelaten - alles behalve geruststellend. Rampenbestrijding in NL is primair een zaak van de gemeenten en vervolgens van de regio's (meestal een grote stad met haar randgemeenten). In veel gemeenten ontbreekt de 'sense of urgency': "ach, wat kan hier nou gebeuren?". Een dergelijke houding is funest wanneer je wilt komen tot een rampenplan dat meer is dan een papieren tijger en waarbij je erop kunt vertrouwen dat de bedachte procedures op het Uur U ook ècht goed werken. Echt lastig wordt het pas wanneer de schaal van de ramp de grenzen van een gemeente, een regio, een provincie en in het ergste geval van heel Nederland overschrijdt. Dat geeft een hoop gelazer rond bevoegdheden, langere commando- en logistieke lijnen en maakt de coördinatie steeds moeilijker.

Het treffen van goede voorzieningen voor rampenbestrijding is bij veel lokale overheden geen topprioriteit. Wanneer de begroting weer eens een probleem is (en bij welke gemeente is ze dat niet), dan worden activiteiten op dat vlak zonder probleem uitgesteld of afgeslankt. Wie dus denkt dat we het hier in NL op dit punt helemaal voor elkaar hebben, heeft echt geen benul van de werkelijkheid.

Dan punt 2). Rampenbestrijding is uiterst complex. In een rampenplan zijn allerlei scenario's voorzien, gericht op verschillende soorten en omvang van rampspoed. In de uitvoering van zo'n plan worden allerlei beslissingen genomen. Neem je ergens een verkeerde of te late beslissing dan heb je vaak een niet meer te corrigeren probleem. Eén van de grootste problemen in New Orleans is in mijn ogen dat men met Katrina in aantocht een scenario heeft gevolgd dat naar het lijkt vrijwel uitsluitend uitging van grote stormschade, mogelijk met wat kleinschalige overstromingen. Een foute keuze? Misschien wel (zeker met 20/20 hindsight), maar we hebben maar weinig inzicht in de precieze informatie waarop die keuze moest worden gebaseerd en in de enorme belangen die vaak meespelen. Het was al heel wat om te besluiten tot het verplicht evacueren van een stad met meer dan een miljoen inwoners. Maar moet je er ook voor kiezen om geen gebruik te maken van de redelijk stormbestendige opvangcentra in de stad en dus een (gedwongen!) transport voor enkele tienduizenden mensen te organiseren? Neem die beslissing maar eens; je doet het bijna nooit goed.

En als het dan eenmaal misgaat en er dienen zich grootschalige overstromingen aan, dan kun je op dat moment als stad - en vermoedelijk ook als staat - weinig meer doen. Elke vergelijking (zoals op diverse plaatsen gemaakt) met bijvoorbeeld de hulpverlening rond 9/11 gaat bijna volledig mank. Veel mensen staan er niet bij stil dat wanneer er sprake is van een ernstige, (qua gebied) grootschalige ramp, het rampenplan op het laagste niveau volstrekt waardeloos is geworden. De mensen (politie, brandweer, medici, e.d.) die volgens dat plan bij de rampenbestrijding betrokken zouden moeten zijn, zijn zelf ook slachtoffer geworden en nog maar beperkt inzetbaar. De middelen (auto's, ziekenhuizen, commandocentra, diverse reddingsmiddelen) die bij een ramp moeten worden ingezet zijn zelf onbruikbaar of onbereikbaar geworden. Einde oefening dus en tijd om op te schalen (altijd op verzoek van het laagste niveau), maar dat gaat ook zo snel niet. Op een hoger niveau is men per definitie minder paraat (paraatheid kost veel geld!) dan op het laagste niveau, waar immers het naderend onheil veel dichterbij stond en men veel meer alert was. Het op een gecoördineerde wijze ter plekke krijgen van de juiste mensen en middelen kost gewoon tijd. Het is geen kwestie van zomaar een kolonne bussen en een paar bataljons militairen richting het rampgebied sturen.

Ik zou zeker niet willen beweren dat de hulpverlening rond Katrina op met name federaal niveau niet beter en sneller had gekund (o.a. de aanvankelijk in mijn ogen nonchalante houding van Bush en enkele opmerkingen van de hoogste baas van FEMA gaven weinig blijk van kordaat en passend optreden), maar laten we vooral niet vergeten dat dit niet zomaar even een volgelopen polder of een ontplofte woonwijk is. Dit is andere koek.

Marcel
Life is good in the Tarheel State.
Henriëtte
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Bericht door Henriëtte »

Erg goed stuk, Marcel! Ik heb me bewust niet aan deze discussie gewaagd omdat ik vind dat ik er gewoon veel te weinig van weet om een goed onderbouwde mening te kunnen geven, maar daar maak ik nu dan toch even een uitzondering op. Toen ik jouw bijdrage hier net las dacht ik dus "Ja, zo is het!" Dat wilde ik gewoon even kwijt.

Bedankt,
Henriëtte
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Marcel,

ook dank voor je uiteenzetting. dit is wat ik zelf ook een beetje heb gemist in de hele discussie, niet alleen bij ons hier, maar ook in de media. Het werd me nergens verteld hoe het zou kunnen komen dat er op deze manier is gereageerd, men was veel te snel met de blame game, mn naar Bush alsof hij persoonlijk ervoor heeft gezorgd dat mensen in deze situatie terecht zijn gekomen. begrijp me niet verkeerd, ben absoluut geen fan van bush, en natuurlijk zie ik liever geld geinvesteerd in betere sociale voorzieningen en bescherming tegen natuurrampen dan in irak, maar dat is m.i. een geheel andere discussie.

ik ben zelf een beetje op zoek gegaan naar verklaringen van de andere kant omdat het zo makkelijk is om met het vingertje te wijzen, maar ik kan die info niet vinden. of ik kijk op de verkeerde plaatsen, maar dat is dan ook een symptoom van hoe de media hier omgaat met Amerika. de negatieve dingen duidleijk in het licht, maar enige verklaring waarom het zo heeft kunnen gaan kan je niet vinden bij de vnl linkse media die het niet kunnen laten te wijzen op hoe slecht amerika het wel niet voor elkaar heeft. ook wordt er niet gewezen op alle positieve dingen die er ook gebeuren.

ik heb gisteren ook naar dat RTL4 programma gekeken en hoewel het intressant was, heb ik daar ook geen antwoorden in gevonden.

ik probeer verdere info te verzamelen zodat ik hier ook een educated opinion over kan uiten, anders kan je volgens mij beter buiten de discussie blijven.

kijk uit naar meer inhoudelijke bijdragen.

doreen
SEEING IS BELIEVING
Dennis
AllesAmerika.com Webmaster
Contacteer:

Bericht door Dennis »

Op persoonlijk vlak gebeurt hier trouwens heel veel. Hieronder een paar berichten op het bulletin board van het bedrijf waar ik werk...
After spending 8 years as a chef in New Orleans, Louisvillian Clay Wallace moved back to Louisville last year and Opened Cafe Lou Lou (Louisiana -Louisville).

Cafe Lou Lou is located 1800 Frankfort Ave., which is at the corner of Frankfort Avenue and Pope Street.

Clay still has family and friends in New Orleans and is trying to do what he can to help them.

On Tuesday, September 13th. He will host an All Day Event, with 100% off all proceeds going to help the victims of the hurricane.

$20 Minimum donation at the door

all New Orleans Food all day & night -FREE with Donation
-muffleta
-red Beans & rice
-gumbo
-Smothered Okra
-and other New Orleans specialties

Legally, We can't give it away so we are offering $1 beer and $1 wine.

6:30 pm live band

New Orleans Photography for sale

In front of the restaurant will be a Red Cross Blood Donation truck.

AGAIN, 100% off all money donated will go to the Red Cross Donation fund.

Mark your calendar. Thanks for your support!
I'm sending this message requested by my daughter. She's gotten involved and made some calls.I know there are a lot of email messages about hurricane relief. This is one more. It doesn't matter which one you respond to-- just pick one. (If you'd like to help here-- you can bring any items you have to my cubicle -- on the 14th floor).
Some of you may have heard a story on NPR earlier this week about a Comfort Inn in Atlanta, GA that has become a haven for refugees of Hurricane Katrina. There are many families in this relatively small hotel and they all fled their homes in a hurry. Most of these people only have what is on their backs. I got online, found the hotel, called them and they said they were in desperate need of many essentials. Below is a list. The manager's name is Karim Ukani and he is housing these refugees mostly at his own expense or with very little help. He is a true American. We will be shipping a package to the hotel on Tuesday and will ship again later in the week. I know I don't need to make my case with you, so I'll skip that part. Please drop off anything you can donate to my house or call me and I'll arrange to come get it. Thanks!
baby formula
baby wipes
baby bottles
diapers
laundry detergent
rubbing alcohol
peroxide
headache medicine
soap
women's deodorant
cold medicine for infants and kids under 6
socks for men, women and children
underwear for men, women and children
3X and 4X women's shirts
bras for women and teens
bath towels
school supplies
backpacks
Friends -
Below is a link to a site trying to find housing for hurricane victims.
I heard a woman on NPR 2 days ago saying she would like to find several people in her neighborhood who would open up their homes, send a bus down to get them, and allow a group of victims (groups of friends or extended family) to live near each other to have a sense of community. I think that’s a great idea. Obviously, these people will need a place to be for months.
I think this site represents a real grass-roots effort to help that is not, at the moment, sanctioned by any official aid groups.
I’m thinking we could house up to 4 people.
Please forward to others who you think might be in a position to help.
http://katrinahousing.org/
To Everyone:
Below is a message that I received from someone that I work with in Evansville, IN. I've been wanting to find out a way to help all of the victims of Hurricane Katrina. Well, I have found a way and if you would like to help out also give me a call. I will be getting some things together to take to C. Taylor Agency possible this weekend. If anyone wants to donate some items I would be more than happy to add it with all of my supplies and donations.
Thanks, Meggen
---------------------------------------
Hey Everyone!
The C. Taylor Agency is working with WVHI radio, The Potter's Wheel, United Rentals and several other sponsors to help bring aide to the Hurricane areas.
We will be loading a few semi tractor trailers this week and sending them out next week (hopefully) to areas affected by the hurricane.
Red Cross is working with us and as soon as the Red Cross lets us know where it is needed, we will be on our way!
Right now, we are desperately needing items for everyday use. We are accepting personal hygene products, blankets, sheets, pillows, clothing, bottled water, canned goods, etc. We prefer new items in packages.
Money can also be donated......checks should be made out to The Potter's Wheel and you can memo it "disaster relief".
Dennis

AllesAmerika.com webmaster
AllesAmerika.com homepage | Lees de forumregels
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Ik denk dat iedereen verbaasd zal staan van hoe snel de Amerikanen alles weer opgebouwd hebben... Evt. zonder hulp van de overheid.

Mack
Mack
MW Drawings

Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Even mijn mening (als ex-zeeuwtje).....
Ik denk inderdaad dat het moeilijk te vatten is hoe groot de oppervlakte is van het rampgebied. Enorm. Het is vreselijk en ben blij dat de mensen daar nu echt geholpen gaan worden. Maar toch denk ik dat de Nederlanders deze overstroming anders hadden aangepakt. Ik denk dat de dag na de ramp Smit Tak de dijken al ergens aan het dichten was geweest op een of andere manier. Dit is "ons" ding zeg maar. Hier in hebben de Nederlanders de know-how. Heb dus zeker vijf jaarlang naast de dijk van de Zeelandbrug gewoond en mij totaal nooit onveilig gevoeld. Maar als ik de dijkjes zag van New orleans, zagen die er toch heel anders uit. De ervaring met het "wassende"water in Nederland is groot. Net zoals de Amerika een veel beter weermeldings systeem hebben dan in Nederland. In Nederland heb ik nooit een waarschuwing gezien voor een aankomende onweersbui op tv. Dit is zeker de ervaring van de Amerikanen met dit soort extreem weer. Nederland loopt hierin een stuk achter denk ik.
Verder denk ik wel dat het rioleringssysteem en het electriciteitsnet in Amerika veel storings gevoeliger is dan in Nederland. Als je ziet hoe vaak wij al zonder stroom hebben gezeten hier, na een flinke bui, daar zouden ze in Nederland al helemaal van in een stress hebben gezeten. Dit zeggende denk ik ook dat Amerikanen veel sneller "over zo'n ramp" heen zijn. De mentaliteit is heel anders. Veel mensen die geevacueerd zijn willen dus op de evacuatie plek een nieuw leven beginnen. Daar zijn Nederlanders weer naar mijn idee een heel stuk minder meegaand in. In Nederland de stenen huizen en de dikke dijken en in Amerika de veel sterkere mentaliteit en de saamhorigheid, waarmee deze mensen in geval van nood erg ver kunnen komen. Moeilijk te zeggen wat nou het betere van de twee. Het feit blijft dat de mensen in het Zuiden nu een enorme taak te wachten staat, maar dat ze nu gelukkig door de overige staten geholpen worden.
Groetjes Petra
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Erg goede stukken om te lezen! petje af!

Richard
laska
Amerikafan

Bericht door laska »

Niemand komt echt goed weg als er dan toch een schuldige voor het onderlopen van NO gezocht moet worden. De federale regering , de staats regering, de burgemeester maar ook veel inwoners zelf hebben wellicht gedacht dat het allemaal wel meezouvallen..

En over mentaliteit, ja het ligt er aan over wie je het hebt. De thugs die aan het roven, verkrachten en schieten gaan of degene die hun best doen om een nieuw bestaan op te bouwen en proberen hun medemensen te helpen.
Was that for us?
EvdB
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 21
Contacteer:

Bericht door EvdB »

laska schreef:En over mentaliteit, ja het ligt er aan over wie je het hebt
Tuurlijk is dat zo. Toch kan ik me wel vinden in de typering van Petra en zie ik de voorspelling van Mack wel waarheid worden.
Ondanks alle bovenstaade uitleg, verklaringen etc ben ik door deze ramp wel nog meer anti-Bush geworden dan ik al was; maar dat is weer een andere discussie.

Esmée
dolphin
Amerikakenner

Bericht door dolphin »

Zag nog een berichtje op rtlnieuws
Alligators trekken op naar New Orleans
Overlevenden en hulpverleners in het rampgebied in het zuiden van de VS krijgen steeds vaker te maken met alligators.
Lijken
De vrees bestaat dat de beesten worden aangetrokken door de vele lijken. "Er zijn veel mensen die nooit gevonden zullen worden. Er zijn veel lichamen in het water en alligators houden daar wel van", aldus Michael Rieger van de FEMA, de federale organisatie voor rampenbestrijding. De alligators zijn al aangetroffen in de straten van New Orleans, dat voor een groot deel onder water staat.
Dat is echt vreselijk! Lijkt mij vreselijk om je geliefden niet te kunnen begraven hierdoor.

Verder is het Nederlandse fregat in New Orleans aangekomen:
Nederlands fregat helpt New Orleans
Het Nederlandse fregat Hr. Ms. Van Amstel gaat vandaag aan de slag in het door de orkaan Katrina verwoeste gebied in het zuiden van de VS. Het fregat gaat vooral humanitaire hulp bieden.

Het schip heeft voedselpakketten, 10.000 liter drinkwater en medicijnen aan boord. Honderdduizenden hebben dringend behoefte aan hulp omdat het gevaar van ziektes op de loer ligt.
.....
bron: rtlnieuws
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

dolphin schreef:Dat is echt vreselijk! Lijkt mij vreselijk om je geliefden niet te kunnen begraven hierdoor.
Inderdaad... Of stel je voor dat je reddingswerker bent, en je ziet voor je neus een lijk verscheurd worden door aligators: ik denk niet dat je dat ooit vergeet...

Er hebben al twee politiemensen zelfmoord gepleegd: mensen die het niet meer aankonden. Eén ervan was de persvoorlichter van de politie: er was teveel ellende voor hem om het nog langer te kunnen dragen... Triest... :cry:
Back when life was normal and structured, Accardo served as one of the police department's chief spokesmen. He reported murders, hostage situations and rapes in measured words, his bespectacled face benign and familiar on the nightly news.

"Paul was a stellar guy. A perfectionist. Everything had to be just right," recalled Sgt. Joe Narcisse, who went to police academy with Accardo and worked with him in the public affairs office.

Maybe, Defillo reckoned, he killed himself because he lost hope that order would ever be restored in the city.

(...)

Defillo remembered how bad Accardo felt when he was unable to help women stranded on the interstate and pleading for water and food. One woman said her baby had not had water in three days.

He even wanted to stop and help the animals lost amid the ruin of New Orleans, Defillo said.

Unable to stop the madness and hurt, Accardo sank into depression.

(...)

"We kept telling him, 'There's going to be a brighter day; suck it up,"' Defillo said. "He couldn't shake it."
bron: cnn.com
Mack
MW Drawings

Dutch-Kitty
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutch-Kitty »

Ik probeer elke dag de updates bij te houden van deze mega ramp! Vreselijk!!! Overigens las ik vanochtend een bericht dat onzer aller Hilary Clinton een vuurtje aan het opstoken is dat er een onafhankelijk onderzoek moet komen naar het reilen en zeilen van overheidsorganen die wat steken hebben laten vallen in deze ramp. Ik kan daar alleen maar blij om zijn moet ik eerlijk bekennen.

Niet dat ik Bush niet vertrouw, maar ik denk dat ze wel gelijk heeft dat het wat raar is dat de overheid een onderzoek gaat doen naar hun eigen overheid, dat komt op mij over dat als er wat in de doofpot gestopt kan worden, men het niet zal laten....

Verder heeft de ramp op mijn familie toch wel zo veel indruk gemaakt dat ik nu toch ook wel zorg dat ik een rampenplan heb mocht het misgaan in de streek waar ik woon.

Ik woon dicht bij de San Andreas lijn, en een super aardbeving wordt hier al jaren met angst afgewacht. Dus nu op naar Costco voor water, blik voer en andere overlevings supplementen.

Ik denk dat het voor California en andere staten een goede "wake up call" is en dat het kan helpen om te zien hoe "klaar" we zijn voor een ramp als dit en of er niet een draaiboek moet komen voor rampen van deze omvang.

Overigens, verbaas ik me erover dat er nog steeds mensen niet mandatory geevacueerd worden in het rampgebied en dat er nog mensen zijn die achterblijven omdat ze bijvoorbeeld hun huisdier niet alleen willen laten.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer