Wat voor auto heb je gehuurd? De laatste drie keer zat er steeds een USB poort in de auto (SUV), waardoor ik mijn telefoon kon opladen (en muziek kon luisteren via Spotify). Anders inderdaad via de 12v connectie, maar daar moet de navigatie ook in
Zeker voor een modern toestel zou dit inderdaad geen enkel probleem moeten zijn. Jaren geleden hadden navigatietoestellen nog wat meer moeite om een goede fix te krijgen. Dat kon resulteren in het wegvallen van het contact met de satellieten als je in een stad tussen hoge gebouwen reed of bij regenachtig weer onder een dicht bladerdek. De huidige toestellen hebben daar eigenlijk geen last meer van. Eventueel kun je het toestel even buiten de camper een fix laten krijgen; ik verwacht echter niet dat dit nodig is. Het toestel vindt de satellieten ook gemakkelijker bij stilstand dan rijdend. Als het toestel eenmaal voldoende satellieten gevonden heeft, valt er verder geen probleem te verwachten.
Het probleem is dat zo een cabover een 80-tal cm over de voorruit komt. Als hierin metaal verwerkt is kan het de signalen storen.
Hetzelfde fenomeen doet zich voor bij gewone auto's waarvan de voorruit gecoat is tegen zonnewarmte of waar verwarmingsdraden in zitten om te ontdooien.
Graag een reactie van iemand die uit ervaring spreekt.
Toch bedankt voor de reacties.
Wij hebben nog nooit problemen gehad. Niet met de Tomtom, maar ook niet met de Iphone met navigatie. Vorig jaar de hele reis met de navigatie met Iphone gereden, en ging prima. Altijd snel verbinding. En ja in een RV met cabover
Wij hebben trouwens ook nog een paar jaar met een gps tracker rondgereden. Die moest ik toen wel even buiten houden om een signaal te krijgen, maar wanneer hij eenmaal een signaal had dan kon ik hem weer gewoon op het dashbord leggen. Maar dat kan ook aan de tracker gelegen hebben.
Mijn 2011 Ford Focus had USB outlet. Maar voor een paar dollar kan je zo'n plug bij Walgreens of Walmart kopen. Heb nu een wagen met 4 12v outlets heerlijk is dat!
En zoals al eerder is aangegeven mocht je een smart phone hebben Android / IPhone / Windows Phone zijn er opties voor offline maps. Sinds ik alleen een Android user ben:
- Mapfactor Navigator (Deze gebruikt zelfs op Curacao en laatste trip naar Nederland) Gebruikt OpenStreet Maps en is volledig gratis
- Sygic GPS Navigator Weet niet of deze geheel gratis is
- TomTom (betaalde service uiteraard)
- Here (geen ervaring mee).
- CoPilot
Met mijn data plan hier gebruik ik meestal Google Maps of Waze. Maar als je door Nebraska rijd en geen verbinding hebt gebruik ik nog steeds mijn echte GPS (niet dat dat nodig was voor 500 mijl LOL).
Mocht er iemand meer ervaring hebben met meerdere offline GPS programmas op android en iphone / Windows phone. Stuur me even een berichtje dan kunnen we hier een lijstje van maken wat wellicht handig voor toekomstige reizigers kan zijn.
Ik download even de TomTom USA variant op mijn telefoon (en iPad) en voila. Je bent klaar.
Zorg ervoor dat je een 2.1A autoplug hebt (dus niet de allergoedkoopste). Anders loopt je telefoon sneller leeg dan hij opgeladen kan worden (helemaal als je gaat navigeren!).
Verder zijn de RandMcNally roadmaps prima (large scale) om er tijdens het rijden bij te houden. Ik stippel daar sowieso altijd de beoogde weg op uit. Verrijden we ons dan check ik altijd de positie op Google Maps en vervolgens heroriënteren we onszelf met behulp van de kaart.
Vriendin lief moet ook altijd de route kunnen aanwijzen want zeker wanneer je bepaalde scenic/offroad trails gaat rijden dan is écht verdwalen altijd een serieuze mogelijkheid.
Even een vraagje. Ik heb nog een kaart van Amerika voor in de navigatie. Deze is in 2012 gekocht. Misschien een domme vraag, maar kan ik deze nog gewoon goed gebruiken in 2016? Of raden jullie aan om een update te doen/nieuwe te kopen?
2011: Zuidwesten 2012: Zuidwesten 2016: Zuidwesten 2017: Oost Canada en Amerika + New York 2018: Zuidwesten/Midwesten 2019: New York 2025: Zuidwesten
Ik zou die gewoon gebruiken. De nieuwe wegen die in de afgelopen jaren zijn aangelegd zullen er niet op staan. Dat betreft echter vrijwel alleen nieuwbouwwijken waar je toch niet komt. Houd er wel rekening mee dat er veranderingen in de nuttige punten/favorieten kunnen zijn: een super 8 die veranderd is in een Days Inn, een restaurant dat gesloten is e.d.
Bedankt voor je reactie! Zat net even rond te kijken op internet en kwam een mooi navigatiesysteem tegen met werelddekking & lifetime updates. Deze hebben we besteld. We hadden zelf namelijk ook geen eigen navigatiesysteem (we zouden dan die van mijn ouders lenen) Zo kunnen we ook helemaal up-to-date naar amerika volgend jaar! Vind ik wel een fijn idee.
2011: Zuidwesten 2012: Zuidwesten 2016: Zuidwesten 2017: Oost Canada en Amerika + New York 2018: Zuidwesten/Midwesten 2019: New York 2025: Zuidwesten
Ik heb Sygic op 2 verschillende iPhone's gezet (aanbieding, iets van €20,- voor Noord-Amerika, kan je per staat kiezen welke je wil installeren). Een zuignaptelefoonhouder en een 12voltslader vanuit Nld meegenomen. Daarbij wel een wegenkaart gekocht, waar wij ook meermaals dankbaar gebruik van hebben gemaakt.
Ik heb eens even met verschillende GPS apps zitten spelen (offline) en dit zijn mijn bevindingen.
Wat ik zoek in een gps app is: offline functionaliteit, mooie interface, voice begeleiding, speed limit zichtbaar, voldoende POI's, gratis (anders is google maps met een USA simkaartje beter)
Maps.me Goed: gratis, offline, mooie duidelijke interface, veel POI's Slecht: geen voice begeleiding, geen speed limit
Here Goed: gratis, offline, mooie duidelijke interface, voice begeleiding Slecht: geen speed limit, geen POI's offline, interface niet de allerduidelijkste
Navigator Goed: gratis, offline, Voice begeleiding (wel lelijke stem), heel veel POI's, speed lmiit Slecht: slechte haperende oude interface (bv adres ingeven volgens land-stad-straat, bv navigatie draait niet mee met rijrichting)
Navmii Goed: gratis, offline, voice begeleiding (22 gratis stemmen), POI's, speed limit, mooie interface, integratie met tripadvisor en google indien je wifi hebt Slecht: bijbetalen voor enkel updates (enkele euro's per stuk) maar volledige functionaliteit gratis beschikbaar (inkomsten komen uit reclame maar die heb je natuurlijk niet als je offline bent)
Sygis Goed: offline, voice begeleiding, 3d modellen van gebouwen, POI's, speed limit, mooie en erg vlotte interface, integratie met heel erg veel diensten (bv als je online bent direct een hotel boeken via tripadvisor), laneswitching functionaliteit Slecht: week gratis, hierna betalen (minimaal 20 euro voor een regio in de US, 39,99 euro voor de hele wereld indien aanbieding), toen ik het testte vond hij geen nauwkeurig gps signaal (oneplus one)
CONCLUSIE
Al bij al is mijn eerste keuze Navmii omdat het gratis is en alle basifunctionaliteit aanbiedt. Mocht Navigator niet zo'n onhandige interface hebben en haperen zou dit een mooi gratis alternatief zijn. Vindt je nauwkeurige navigatie heel erg belangrijk (bijvoorbeeld hulp bij lane switching naar het juiste baanvak, en buiten Navigator de grootste collectie offline POI's) , dan is Sygis één van de meest geavanceerde opties en best betaalbaar ook. Zeker gespreid over verschillende vakanties is dit een erg goede investering.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.