Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Grizzlybeer doodt wandelaar in Yellowstone park
- Robbie&Irene
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 11
Grizzlybeer doodt wandelaar in Yellowstone park
Het blijven wilde dieren en er zit geen hek tussen, maar toch verbaast het me, dat het zomaar weer gebeurt in Yellowstone park.
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... beer.dhtml
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... beer.dhtml
- Arends1989
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Re: Grizzlybeer doodt wandelaar in Yellowstone park
Preliminary results of the investigation into the recent death of a hiker in Yellowstone National Park show that the man was attacked by a grizzly bear. While the exact cause of death has not been determined, investigators have identified what appear to be defensive wounds on the victim’s forearms. The victim’s body was found partially consumed and cached, or covered, in the vicinity of the Elephant Back Loop Trail near Lake Village on Friday afternoon. Based on partial tracks found at the scene, it appears that an adult female grizzly and at least one cub-of-the-year were present and likely involved in the incident.
The name of the individual is being withheld pending family notification. The Montana man was a long-term seasonal employee of Medcor, the company that operates three urgent care clinics in the park. He had worked and lived in Yellowstone for five seasons and was an experienced hiker. He was reported missing on Friday morning when he did not report for work. A park ranger found his body in a popular off-trail area he was known to frequent, approximately .5 miles from the Elephant Back Loop Trail. Additional park rangers and wildlife biologists responded to the scene and gathered evidence for bear DNA recovery. The investigation will continue, although heavy rains in the area Friday evening and Saturday morning have made additional evidence recovery difficult. A forensic autopsy is currently scheduled for Monday.
Wildlife biologists set bear traps in the area on Friday evening. If bears are trapped and identified as having been involved in the attack, they will be euthanized. “We may not be able to conclusively determine the circumstances of this bear attack, but we will not risk public safety,” said Yellowstone National Park Superintendent Dan Wenk. “We are deeply saddened by this tragedy and our hearts go out to the family and friends of the victim as they work to cope with the loss of someone who loved Yellowstone so very much.”
The Elephant Back Loop Trail and immediate area is closed until further notice. Signs are posted and maps of the closure area are available at park visitor centers.
All of Yellowstone National Park is considered bear country. Hikers are advised to stay on designated trails, travel in groups of three or more people, carry bear spray, be alert for bears, and make noise to help avoid surprise encounters.
Bron: Facebook pagina van Yellowstone
Ik verbaas me er over dat men er nog zoveel werk van maakt om de beer/beren die dit hebben gedaan via DNA te achterhalen en af te maken. Het zijn wilde dieren in hun natuurlijke omgeving..
The name of the individual is being withheld pending family notification. The Montana man was a long-term seasonal employee of Medcor, the company that operates three urgent care clinics in the park. He had worked and lived in Yellowstone for five seasons and was an experienced hiker. He was reported missing on Friday morning when he did not report for work. A park ranger found his body in a popular off-trail area he was known to frequent, approximately .5 miles from the Elephant Back Loop Trail. Additional park rangers and wildlife biologists responded to the scene and gathered evidence for bear DNA recovery. The investigation will continue, although heavy rains in the area Friday evening and Saturday morning have made additional evidence recovery difficult. A forensic autopsy is currently scheduled for Monday.
Wildlife biologists set bear traps in the area on Friday evening. If bears are trapped and identified as having been involved in the attack, they will be euthanized. “We may not be able to conclusively determine the circumstances of this bear attack, but we will not risk public safety,” said Yellowstone National Park Superintendent Dan Wenk. “We are deeply saddened by this tragedy and our hearts go out to the family and friends of the victim as they work to cope with the loss of someone who loved Yellowstone so very much.”
The Elephant Back Loop Trail and immediate area is closed until further notice. Signs are posted and maps of the closure area are available at park visitor centers.
All of Yellowstone National Park is considered bear country. Hikers are advised to stay on designated trails, travel in groups of three or more people, carry bear spray, be alert for bears, and make noise to help avoid surprise encounters.
Bron: Facebook pagina van Yellowstone
Ik verbaas me er over dat men er nog zoveel werk van maakt om de beer/beren die dit hebben gedaan via DNA te achterhalen en af te maken. Het zijn wilde dieren in hun natuurlijke omgeving..
- Tipsy_1
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 20
ja ik had dezelfde gedachte.
Als het nu een beer is die (door de schuld van mensen dan allicht) altijd ergens in de buurt van een camping is en geen angst meer heeft van mensen. dan ja... (en dan nog)
maar als dit een eerder toevallig ontmoeting/aanval was (zo klinkt het toch) dan begrijp ik het niet. Ze schrijven natuurlijk partially eaten.
Brrrrrrrr toch eng zo gaan hiken in bear country...
Als het nu een beer is die (door de schuld van mensen dan allicht) altijd ergens in de buurt van een camping is en geen angst meer heeft van mensen. dan ja... (en dan nog)
maar als dit een eerder toevallig ontmoeting/aanval was (zo klinkt het toch) dan begrijp ik het niet. Ze schrijven natuurlijk partially eaten.
Brrrrrrrr toch eng zo gaan hiken in bear country...
Ik heb dat laatst toevallig in een documentaire gezien: als beren eenmaal een mens hebben gedood weten ze dat ze niet meer bang hoeven te zijn voor een mens. Ze weten dat ze sterker zijn. Uit onderzoek is gebleken dat als beren één keer een mens doden. ze vaak ook een tweede keer tot aanvallen overgaan. Dus de NPS heeft de policy (ik meen bij wet zelfs) dat ze een dier dat een mens gedood heeft dan moeten afmaken.
Dus dit soort incidenten kent alleen verliezers.
Dus dit soort incidenten kent alleen verliezers.
Groetjes,
Daniel
Daniel
- Tipsy_1
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 20
begrijpelijk maar zo jammer! inderdaad alleen maar verliezers.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Triest nieuws. In de laatste 32 jaar zijn van de 90 miljoen bezoekers in Yellowstone 43 mensen gewond geraakt door een beeraanval. Dat is een kans van 1 op de 2 miljoen. Gelukkig dus niet zo groot. Maar je moet wel voorzichtig blijven. Zie hieronder een stukje van de site van de NPS.
En wat te doen bij een ontmoeting met beren: http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/bearsafety.htm
In het bijzonder is het handig om deze pagina een keer door te lezen: http://www.nps.gov/yell/learn/nature/bearreact.htm
En als we toch aan het waarschuwen zijn:
Voor meer cijfertjes: zie http://www.nps.gov/yell/learn/nature/injuries.htmFrom 1980-2011, over 90 million people visited Yellowstone National Park. During the same 32 year period, 43 people were injured by bears in the park. For all park visitors combined, the chances of being injured by a bear are approximately 1 in 2.1 million. The probability is significantly lower for those visitors that don't leave park developments or roadsides, but much higher for those hiking in backcountry areas. When backcountry hiking, you can reduce the odds of being injured by a bear by: 1) hiking in groups of 3 or more people, 2) staying alert, 3) making noise in areas with poor visibility, 4) carrying bear spray, and 5) not running during encounters with bears.
En wat te doen bij een ontmoeting met beren: http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/bearsafety.htm
In het bijzonder is het handig om deze pagina een keer door te lezen: http://www.nps.gov/yell/learn/nature/bearreact.htm
En als we toch aan het waarschuwen zijn:
MartinDid You Know? There are more people hurt by bison than by bears each year in Yellowstone. Park regulations state that visitors must stay at least 25 yards away from bison or elk and 100 yards away from bears.
Ik ben er niet voor om Wilde dieren zomaar af te schieten. Toch is het bekend dat wanneer wilde dieren eenmaal vlees van een mens hebben gegeten ze dit vaker zullen gaan doen en de mens als een prooi gaan zien. Ik denk dat het om die reden alleen al goed is om de beer af te maken. Mar dat gezegd te hebben ben ik er wel voor om uit te zoeken waarom in de laatste 25 jaar de meer doden door beren zijn gevallen in Yellowstone dan in de jaren daarvoor. Meer bezoekers??
Gaby
Gaby
2004 Los Angeles, Grand Canyon, Las Vegas
2013 Oregon en Mnt St Helens
2014 Florida
2016 GT, Yellowstone, Oregon en Washington State
2019 Alaska & Yukon
2013 Oregon en Mnt St Helens
2014 Florida
2016 GT, Yellowstone, Oregon en Washington State
2019 Alaska & Yukon
- ingrid14
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 15
Een beer-aanval haalt natuurlijk het nieuws. Maar het zou slechts op nr 10 staan op de lijst van ways-to-die in het park.
1. Boiling in a Hot Spring
2. Death by Bison
3. Lightning Strikes and Forest Fires
4. Drowning
5. Poison Plants and Gases
6. Falling
7. Exposure
8. Rolling Rocks
9. Falling Trees
10. Grizzly Mauling
https://www.funeralwise.com/popular-pages/yellowstone/
Misschien moesten ze hier maar verplichte literatuur van maken voor Yellowstone bezoekers:
Death in Yellowstone: Accidents and Foolhardiness in the First National Park, 2nd Edition
Groetjes,
Ingrid
1. Boiling in a Hot Spring
2. Death by Bison
3. Lightning Strikes and Forest Fires
4. Drowning
5. Poison Plants and Gases
6. Falling
7. Exposure
8. Rolling Rocks
9. Falling Trees
10. Grizzly Mauling
https://www.funeralwise.com/popular-pages/yellowstone/
Misschien moesten ze hier maar verplichte literatuur van maken voor Yellowstone bezoekers:
Death in Yellowstone: Accidents and Foolhardiness in the First National Park, 2nd Edition
Groetjes,
Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
- goldenhills
- Amerika-expert
Ik heb dit seizoen al een paar berichten gezien dat mensen door een bison zijn aangevallen terwijl ze een selfie nemen met de bison. En dus hun rug naar de bison keren... En sowieso te dicht bij de bisons gaan staan. Dom, dom, dom.
Die wandelaar was naar zeggen zeer ervaren, en heeft blijkbaar veel pech gehad.
Begrijpelijk dat je beter met 3 personen of meer zou moeten wandelen, maar om nu bij vreemden aan te haken om aan dat getal te komen... Wandelen in de natuur is voor ons toch wel een zeer persoonlijke, soort spirituele ervaring. Dan loop je dus meer risico. Maar ja, ik stap ook op de motor elke dag, wetende dat statistisch gezien het veiliger is om met de auto te gaan.
Vorig jaar werden hier we door een poema verrast, die achter ons over het pad sprong. We hadden het hele beest niet gezien toen we langs hem/haar liepen. Dan realiseer je je wel hoe kwetsbaar je eigenlijk bent. De kans dat je als volwassene door een poema wordt aangevallen is gelukkig erg klein.
Die wandelaar was naar zeggen zeer ervaren, en heeft blijkbaar veel pech gehad.
Begrijpelijk dat je beter met 3 personen of meer zou moeten wandelen, maar om nu bij vreemden aan te haken om aan dat getal te komen... Wandelen in de natuur is voor ons toch wel een zeer persoonlijke, soort spirituele ervaring. Dan loop je dus meer risico. Maar ja, ik stap ook op de motor elke dag, wetende dat statistisch gezien het veiliger is om met de auto te gaan.
Vorig jaar werden hier we door een poema verrast, die achter ons over het pad sprong. We hadden het hele beest niet gezien toen we langs hem/haar liepen. Dan realiseer je je wel hoe kwetsbaar je eigenlijk bent. De kans dat je als volwassene door een poema wordt aangevallen is gelukkig erg klein.
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Toen ik in een winkel naar Bearspray informeerde werd mij ook verteld dat alleen hiken, van de paden af dan, niet werd aangeraden.
Dat mensen altijd zo dicht bij de bizons en ook herten en elks wil komen vind ik ook zo onvoorbereid. Die kunnen je hele auto slopen, laat staan wat ze met een mens kunnen doen.
Dat mensen altijd zo dicht bij de bizons en ook herten en elks wil komen vind ik ook zo onvoorbereid. Die kunnen je hele auto slopen, laat staan wat ze met een mens kunnen doen.
-
ingrid1955
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 14
hallo,
beren kan je echt overal tegenkomen , zoals een bediende van de boekenwinkel in canyon village visitor center ons in juni vertelde : toen ze de dag voordien na sluitingstijd naar haar cabin wandelde stapte er plots vlak voor haar een grizzly de straat over ( vlakbij de grote parking). hij had gelukkig geen aandacht voor haar, ze dacht dat hij een hert op het spoor was. Zelfs voor die ultra korte wandeling had ze trouwens iedere avond bearspray mee zei ze.
Er zijn gelukkig bijzonder weinig beer-incidenten, maar het kan altijd en overal, en vooral ,,verrassingen" zijn dus gevaarlijk.
Jacques
beren kan je echt overal tegenkomen , zoals een bediende van de boekenwinkel in canyon village visitor center ons in juni vertelde : toen ze de dag voordien na sluitingstijd naar haar cabin wandelde stapte er plots vlak voor haar een grizzly de straat over ( vlakbij de grote parking). hij had gelukkig geen aandacht voor haar, ze dacht dat hij een hert op het spoor was. Zelfs voor die ultra korte wandeling had ze trouwens iedere avond bearspray mee zei ze.
Er zijn gelukkig bijzonder weinig beer-incidenten, maar het kan altijd en overal, en vooral ,,verrassingen" zijn dus gevaarlijk.
Jacques
- PSVwally
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik ben altijd nog benieuwd (maar ga het zelf liever niet testen) of zo'n spray echt heel veel uithaalt. Je moet het bij je dragen, maar als er één uit de bosjes vlak langs je komt zonder dat je het doorhebt moet je echt snel reageren en ook nog eens goed mikken.
-
Yankee-Doodle
- Amerika-ontdekker
Tijdens een tocht door Teton National Park kwamen we een eland tegen, lekker kauwend op wat gras liggen tussen bomen.
Wij foto's maken en ik dacht toen nog dat het leuk zou zijn hem te laten staan door wat te "pesten".
Mooi voor de foto's, maar heb het niet aangedurfd.
Lees ik later dat er meer mensen door elanden worden aangevallen dan door beren......
Wij foto's maken en ik dacht toen nog dat het leuk zou zijn hem te laten staan door wat te "pesten".
Mooi voor de foto's, maar heb het niet aangedurfd.
Lees ik later dat er meer mensen door elanden worden aangevallen dan door beren......
-
ingrid1955
- Amerikakenner
echt de moeite waard om te lezen !
Jacques
echt de moeite waard om te lezen !
Jacques
Yellowstone NP bracht vandaag een statement naar buiten over wie, wat en het waarschijnlijke waarom:
bron: http://www.nps.gov/yell/learn/news/15055.htmA 63-year old man from Billings, Montana, has been identified as the victim of last week's grizzly bear attack in Yellowstone. Around noon on Friday, August 7, Lance Crosby was found dead approximately .5 miles from the Elephant Back Loop Trail in a popular off-trail area in the Lake Village area of the park. Crosby was a long-term seasonal employee of Medcor, the company that operates three urgent care clinics in the park. He had worked and lived in Yellowstone for five seasons and was an experienced hiker.
The investigation into Crosby's death continues, but the preliminary results show that he was attacked by at least one grizzly bear. His body was found partially consumed and cached, or covered, and partial tracks at the scene indicate that an adult female grizzly and at least one cub-of-the-year were present and likely involved in the attack. While the exact cause of death has not been determined, investigators have identified what appear to be defensive wounds on Crosby's forearms. DNA evidence was recovered at the scene and will be used to help identify the bear/s involved. A forensic autopsy is scheduled for later today.
Wildlife biologists set bear traps in the area of the attack on Friday evening. One bear was captured during the overnight hours and biologists confirmed later that it was an adult female grizzly. To date, no other bears have been captured and traps remain set in the hopes of catching other bears that are in the area. Biologists have obtained scat samples, paw measurements, and DNA evidence from the bear and this information will be used to determine if the captured bear was the one that attacked Crosby and partially consumed his body. If the bear is determined as having been involved, it will be removed from the population through euthanasia.
"The decision to euthanize a bear is one that we do not take lightly. As park managers, we are constantly working to strike a balance between the preservation of park resources and the safety of our park visitors and employees," said Dan Wenk, superintendent of Yellowstone National Park. "Our decision is based on the totality of the circumstances in this unfortunate event. Yellowstone has had a grizzly bear management program since 1983. The primary goals of this program are to minimize bear-human interactions, prevent human-caused displacement of bears from prime food sources, and to decrease the risk of bear-caused human injuries."
Groetjes,
Daniel
Daniel
-
sofie1983
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Je weet nu eenmaal dat als je daar gaat wandelen dat het mogelijk is.
Alleen, ja, met dat afmaken... Het voelt zo'n beetje dubbel. Wij zijn tenslotte op hun terrein maar ik begrijp wel dat de kans er in zit dat de beer het opnieuw zou kunnen doen.
2 jaar geleden hebben we dit aan de hand gehad bij de Beaver Pounds Loop Trail, we vonden het van in het begin zo'n "berenbos", weet je wel, maar toen we halverwege een half onder gegraven Bizon zagen liggen waren we wel erg zeker.
En toen we dan eindelijk bijna bij het einde van de wandeling waren, je zag vanaf de helling al terug de parking en het Mammoth Hotel, stond hij/zij daar ineens voor ons. En ik moet toegeven, op dat moment vergeet je gewoon alles, je denkt niet aan de bearspray of aan het feit dat je niet mag wegrennen. Het is gewoon puur paniek. Althans bij ons was dit het geval.
Gelukkig was dat onze voorlaatste dag in Yellowstone, want de schrik zat er toch serieus in!
Hebben de dag nadien inderdaad "ingehaakt" bij een ander koppel
Alleen, ja, met dat afmaken... Het voelt zo'n beetje dubbel. Wij zijn tenslotte op hun terrein maar ik begrijp wel dat de kans er in zit dat de beer het opnieuw zou kunnen doen.
2 jaar geleden hebben we dit aan de hand gehad bij de Beaver Pounds Loop Trail, we vonden het van in het begin zo'n "berenbos", weet je wel, maar toen we halverwege een half onder gegraven Bizon zagen liggen waren we wel erg zeker.
En toen we dan eindelijk bijna bij het einde van de wandeling waren, je zag vanaf de helling al terug de parking en het Mammoth Hotel, stond hij/zij daar ineens voor ons. En ik moet toegeven, op dat moment vergeet je gewoon alles, je denkt niet aan de bearspray of aan het feit dat je niet mag wegrennen. Het is gewoon puur paniek. Althans bij ons was dit het geval.
Gelukkig was dat onze voorlaatste dag in Yellowstone, want de schrik zat er toch serieus in!
Hebben de dag nadien inderdaad "ingehaakt" bij een ander koppel
- Symbolio
- Amerikafan
En wat was je reactie toen dan? Ik ben wel nieuwsgierig haha.sofie1983 schreef:Je weet nu eenmaal dat als je daar gaat wandelen dat het mogelijk is.
Ik ben in het verleden altijd 'banger' geweest voor kleine beesten voornamelijk omdat we in het zuiden van de USA (waar ik toen woonde) met regelmaat spinnen, slangen en schorpioenen in de buurt hadden. Grote beesten waren in de regel banger voor ons dan andersom.
Toen we in Sequoia een beer (black bear) zagen oversteken was ik wel geschrokken van de grootte van zo'n beest. Nog net geen formaat koe maar qua uitstraling wel. Die ging op 4m voor ons rustig de weg over (met een groen label aan z'n oor overigens). Grizzly daarentegen is wel andere koek
Lijkt me interessant om te lezen. Ik heb Death in Grand Canyon in 1 ruk uitgelezen in het vliegtuig op weg naar huis en ik was ernstig verbaasd over de domheid/onnozelheid van sommige mensen. Vader die doet alsof ie valt voor z'n kindertjes en dan echt valt... tja. Stom over de hekken klimmen... tjah. Met 1 flesje water gaan wandelen (zoals dat Franse koppel in White Sands paar dagen terug)... het zijn allemaal dingen die te voorkomen zijn. Toen wij naar Death Valley reden (vroeg in de vakantie) hadden we 2x 24 flesjes water bij en 3 kannen water van 1 gallon (waren voornamelijk voor als er koelproblemen kwamen met de motor van de auto). Als ik dan hoor dat er mensen met 6 flesjes water met 2 personen even wat uithoeken gaan bezoeken dan ben je in mijn ogen compleet retarded. Hetzelfde als hiken in de Grand Canyon. Topfris kwamen we beneden aan bij de South Kaibab Trail (tot Hopi Point volgens mij). Maar omhoog was wel ff andere koek (met idem temperatuur).Death in Yellowstone
Hier kan ik heel goed inkomen. Deze zomer voor het eerst beren (black & grizzly) tegengekomen. De eerste keer was bij Jenny Lake in Grand Teton en ook al zat de beer op een afstandje van 20 meter in een wat lagergelegen stuk (waardoor de afstand relatief veilig was) op wat takjes te kauwen, je voelt dat je lichaam, onbewust, in opperste staat van paraatheid is om te sprinten zodra de beer besluit iets te gaan doen aan die gluurders.sofie1983 schreef:En ik moet toegeven, op dat moment vergeet je gewoon alles, je denkt niet aan de bearspray of aan het feit dat je niet mag wegrennen. Het is gewoon puur paniek. Althans bij ons was dit het geval.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV - NY | '25: TX Gepland: TX (deel 2)
-
ingrid1955
- Amerikakenner
is absoluut geen veilige afstand, een beer loopt 100m in 6,7 seconden, dus in minder dan 2 seconden zou hij bij u kunnen geweest zijn. en zelfs een etende beer kan vlug in actie schieten. dit jaar een grizzly bewondert die aan de andere kant van de yellowstone rivier aan een bizonkarkas zat te peuzelen. tot hij plots rechtstond, als het ware in de lens keek en naar ons toe kwam gezwommen.en ook al zat de beer op een afstandje van 20 meter in een wat lagergelegen stuk (waardoor de afstand relatief veilig was) op wat takjes te kauwen,

photo uploading
Laatst gewijzigd door Mrvanilla op 12 aug 2015, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat werkend gemaakt
Reden: Citaat werkend gemaakt
Zoals gezegd zat hij in een lagergelegen stuk, dus tenzij de beer ergens een ladder had verstopt gaf de steile rots ons de nodige veiligheid.
Mooie foto!
Mooie foto!
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV - NY | '25: TX Gepland: TX (deel 2)
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 4102 Weergaves
-
Laatste bericht door ricktachtig
-
- 5 Reacties