Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
I-797 OR I-129S
- TwentseGijs
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 3
I-797 OR I-129S
Hey Allemaal
Ik ben net weer terug in Houston na een weekje Nederland.
Op Schiphol duurde het iets langer vanwege de pre-screening, of ik wel een visum had. Je zou verwachten dat het dan in Houston sneller gaat, maar ook dat was niet het geval.
Anyway, waar ik naartoe wil...
Ik heb nu dus een "Blanket L1" visum... waarmee ik al 2x eerder vanuit een ander land (Colombia & Brazilie) naar Amerika ben gevlogen.
Nu staat er ook op dat visum: "Must present approved I-797 or I-129S at POE" (POE=Point Of Entry)
De vorige keren werd er niet naar gevraagd, maar de afgelopen keer dus wel. Er staat namelijk niet of het alleen de eerste keer zo is, of elke keer bij binnenkomst.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Mijn vraag is dus eigenlijk: Moet ik nu elke keer de papierhandel mee gaan slepen, of had meneer de douanier een slechte dag?
Alvast vele dank voor jullie reacties
Ik ben net weer terug in Houston na een weekje Nederland.
Op Schiphol duurde het iets langer vanwege de pre-screening, of ik wel een visum had. Je zou verwachten dat het dan in Houston sneller gaat, maar ook dat was niet het geval.
Anyway, waar ik naartoe wil...
Ik heb nu dus een "Blanket L1" visum... waarmee ik al 2x eerder vanuit een ander land (Colombia & Brazilie) naar Amerika ben gevlogen.
Nu staat er ook op dat visum: "Must present approved I-797 or I-129S at POE" (POE=Point Of Entry)
De vorige keren werd er niet naar gevraagd, maar de afgelopen keer dus wel. Er staat namelijk niet of het alleen de eerste keer zo is, of elke keer bij binnenkomst.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Mijn vraag is dus eigenlijk: Moet ik nu elke keer de papierhandel mee gaan slepen, of had meneer de douanier een slechte dag?
Alvast vele dank voor jullie reacties
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
Re: I-797 OR I-129S
Wat ze dus willen zien is het document waarmee USCIS toestemming gaf - net zoals op je visum staat.
Ik probeerde op Google een voorbeeld te vinden van een L-1 blanket visa. Kon geen leesbaar image vinden.
Staat de naam van het bedrijf dat de aanvrager is, op het visum ?
Eerlijk gezegd begrijp ik je vraag niet zo goed. Er is een vereiste, daar wordt klaarlijkelijk niet iedere keer de hand aan gehouden, maar blijft de eis er nog wel. Het document is onderdeel van het visum zo te lezen.
Ik probeerde op Google een voorbeeld te vinden van een L-1 blanket visa. Kon geen leesbaar image vinden.
Staat de naam van het bedrijf dat de aanvrager is, op het visum ?
Eerlijk gezegd begrijp ik je vraag niet zo goed. Er is een vereiste, daar wordt klaarlijkelijk niet iedere keer de hand aan gehouden, maar blijft de eis er nog wel. Het document is onderdeel van het visum zo te lezen.
Toen ik op F1 reisde (ook multi entry) moest ik altijd een I20 bij me hebben met een recente handtekening van de school. Is volgens mij niet altijd naar gekeken maar soms wel. Gewoon meenemen dus, wat kan het voor kwaad?
Staat die tekst echt op je visum in je paspoort? Ik heb even gekeken op de gewone L1(geen blanket dus) van mijn man (al uit 2011, dus kan nu anders zijn), daar staat zoiets niet op. Ik kan me ook niet herinneren dat wij extra papieren bij ons hadden, na de 1e keer. Als het er op staat, zou ik het wel doen, als is de term POE misschien ook wat onduidelijk. Zou ook nog kunnen dat ze daar alleen je eerste POE mee bedoelen.
Terug in Texas!
- TwentseGijs
- Amerikafan
Jep:hemmie schreef:Staat die tekst echt op je visum in je paspoort? Ik heb even gekeken op de gewone L1(geen blanket dus) van mijn man (al uit 2011, dus kan nu anders zijn)
Daar geef je dus al het antwoord... Ik moet dus elke keer dat formulier laten zien. *zuchtUSInsider schreef: Eerlijk gezegd begrijp ik je vraag niet zo goed. Er is een vereiste, daar wordt klaarlijkelijk niet iedere keer de hand aan gehouden, maar blijft de eis er nog wel. Het document is onderdeel van het visum zo te lezen.
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
Oh, werk je bij Nalco?
Woonden we dichtbij, reed er vrijwel dagelijks langs.

Woonden we dichtbij, reed er vrijwel dagelijks langs.
Terug in Texas!
- TwentseGijs
- Amerikafan
haha ja..
Ik heb precies hetzelfde gehad: blanket L1 visum. Eerste keer gebruikt, vervolgens 3x dat er niet om gevraagd werd, 4e keer wel. Zorg ook dat je een kopie van de blanket L1 hebt (die je bedrijf heft gekregen), daar hebben ze ook een keer specifiek om gevraagd.
Vervelend dat je het steeds moet meezeulen, maar het KAN heel vervelend worden als je het niet bij je hebt.
Laatste opmerking: je komt altijd 'for business' naar de US: je komt niet 'thuis'. Een collega zei een keer dat ie thuis kwam na een business trip maar kreeg gelijk een uitbrander: "you have a non-immigrant visa. you do NOT live here."
Vervelend dat je het steeds moet meezeulen, maar het KAN heel vervelend worden als je het niet bij je hebt.
Laatste opmerking: je komt altijd 'for business' naar de US: je komt niet 'thuis'. Een collega zei een keer dat ie thuis kwam na een business trip maar kreeg gelijk een uitbrander: "you have a non-immigrant visa. you do NOT live here."
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
- TwentseGijs
- Amerikafan
Thanks... ik zeg ook altijd: "im going back home, I live here". Maar dat moet dus worden:"I'm homeless in the Netherlands, but thank god I'm here for a 3 year business trip"Jrabakker schreef: Laatste opmerking: je komt altijd 'for business' naar de US: je komt niet 'thuis'. Een collega zei een keer dat ie thuis kwam na een business trip maar kreeg gelijk een uitbrander: "you have a non-immigrant visa. you do NOT live here."
Bij terugkomst in de USA gewoon zeggen "coming back to work".
Maar dat is en blijft natuurlijk bespottelijk - hoe kan iemand ergens 3 of 5 of 7 jaar wonen en dat niet als zijn 'thuis' zien ?
Het is ook de reden voor de verschrikkingen van het H-4 visum - je wordt geacht 'thuis' te blijven wonen - in je eigen land.
Je mag GEEN binding hebben met de US - je man woont en werkt er, slaapt er, eet er, verricht p & p daar, maar je hebt GEEN binding ?
And what about S-E-X ?
Plus hoe kan iemand op 'prevailing wage' er twee huishoudens op nahouden EN regelmatig heen en weer reizen - nog afgezien van het feit dat hij daar geen tijd voor heeft/krijgt.
Ieder hier is blij met een werkvisum voor de US. Maar als je goed kijkt naar de voorwaarden, plus hoe men eigenlijk over je denkt hier (banen-steler, over-bevolker), zou je eigenlijk 'zak er maar in' moeten zeggen.
Ik merk vooral als het om immigratie gaat dat 'echte' Amerikanen tijdelijke immigranten toch al een minder soort menen zit. Die blij moeten zijn dat ze de kans krijgen. En ja dat zijn we ! maar daarom mogen we toch wel als gelijkwaardig mens worden gezien en worden behandeld ?!
Gijs, lastig lijkt me inderdaad dat de form van op/uitvouwen, meeslepen toch op een gegeven moment daar sporen van zal gaan vertonen. Denk je dat de eis te maken heeft met het feit dat je L-1 via een blanket is afgegeven ?
Vlgs. mij heb je bij een Multiple Entry visum iedere keer een POE. (Itt. een immigrant visa, dan heb je maar een keer een POE.)
Het is ook de reden voor de verschrikkingen van het H-4 visum - je wordt geacht 'thuis' te blijven wonen - in je eigen land.
Je mag GEEN binding hebben met de US - je man woont en werkt er, slaapt er, eet er, verricht p & p daar, maar je hebt GEEN binding ?
And what about S-E-X ?
Plus hoe kan iemand op 'prevailing wage' er twee huishoudens op nahouden EN regelmatig heen en weer reizen - nog afgezien van het feit dat hij daar geen tijd voor heeft/krijgt.
Ieder hier is blij met een werkvisum voor de US. Maar als je goed kijkt naar de voorwaarden, plus hoe men eigenlijk over je denkt hier (banen-steler, over-bevolker), zou je eigenlijk 'zak er maar in' moeten zeggen.
Ik merk vooral als het om immigratie gaat dat 'echte' Amerikanen tijdelijke immigranten toch al een minder soort menen zit. Die blij moeten zijn dat ze de kans krijgen. En ja dat zijn we ! maar daarom mogen we toch wel als gelijkwaardig mens worden gezien en worden behandeld ?!
Gijs, lastig lijkt me inderdaad dat de form van op/uitvouwen, meeslepen toch op een gegeven moment daar sporen van zal gaan vertonen. Denk je dat de eis te maken heeft met het feit dat je L-1 via een blanket is afgegeven ?
Vlgs. mij heb je bij een Multiple Entry visum iedere keer een POE. (Itt. een immigrant visa, dan heb je maar een keer een POE.)
Laatst gewijzigd door USInsider op 10 jun 2015, 23:50, 2 keer totaal gewijzigd.
- TwentseGijs
- Amerikafan
En niet onbelangrijk: Betaald er belastingUSInsider schreef: Je mag GEEN binding hebben met de US - je man woont en werkt er, slaapt er, eet er, p & p daar, maar je hebt GEEN binding ?

-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Kijken wij in NL niet op dezelfde manier naar de zogenoemde oost-europeanen die naar NL komen om te werken etc.? Oftewel, in de US zijn ze echt niet erger dan we nederlanders hoor. Ik ken ook een geval van een Amerikaan die in NL woonde en waarvan de partner niet mocht werken terwijl het bedrijf zich echt wel inzette om het te regelen, ze zijn na een paar jaar maar terug gegaan naar de US!
TdJ
TdJ
Voor Oost-Europeanen zijn er overgangsmaatregelen, leidend uiteindelijk tot rechten gelijk aan die van EU-onderdanen.
De beperkingen werden ingegeven door de hoge werkloosheid.
In de US gaat het niet om werkgelegenheid, maar om het voorkomen dat iemand 'binding' krijgt.
Je mag dus ook niet (door)werken voor een werkgever in land van herkomst, of doorgaan met je bedrijf.
De partner van een 'kennis-migrant' mag meteen aan het werk in Ned.
De partner van een 'EU arbeidsmigrant' heeft rechten afgeleid van EU burgerschap - en kan gaan werken.
De partner van een 'niet-EU arbeids-migrant' mag werken als er een werkvergunning voor de baan in kwestie gegeven kan worden. (Ik lees niet beperkingen overeenkomend met zoals die door de US opgelegd worden.) Onderdanen van sommige landen hebben een VerblijfsVergunning nodig, onderdanen van andere landen niet - hieronder valt de US.
Ik lees ook dat na drie jaar legaal verblijf, de arbeidsmigrant vrij is in zoeken van (ander) werk.
En dat na vijf jaar legaal verblijf, een vergunning voor onbepaalde tijd kan worden aangevraagd, waarmee men recht heeft op permanent verblijf.
Dat klinkt toch beduidend anders dan het in de US toegaat.
Ik denk dat het inderdaad voor een USer not-fluent in Dutch, lastiger zal zijn een baan te vinden in Ned., dan voor een Ned.lander fluent in English, in de US.
Bovendien bouwt men in Ned. rechten op door aanwezigheid - al kost het wel een halve eeuw voor ze compleet zijn - en heeft een ieder in Ned. recht op zorgverz. In de US moet je werken om Soc. Sec. punten te verwerverven, zonder punten geen recht op de US versie van AOW, en zonder complete punten geen premie-vrije ziektenkostenverz.
Ik heb ook geen beperkingen kunnen vinden in het opzetten van en werken in een eigen bedrijf. Dat is in de US voor een H-4 ook streng verboden.
Ik zou er overigens geen enkel probleem mee hebben gehad, als mijn man - in zijn uppie - tegen een daarbij-passend salaris plus onderdak en vervoer, voor twee of drie jaar naar de US was gehaald. Ik zou dan in Ned. zijn gebleven en bv. twee keer per jaar op bezoek zijn gegaan. Precies zoals ooit de bedoeling van het H-4 visum was.
De beperkingen werden ingegeven door de hoge werkloosheid.
In de US gaat het niet om werkgelegenheid, maar om het voorkomen dat iemand 'binding' krijgt.
Je mag dus ook niet (door)werken voor een werkgever in land van herkomst, of doorgaan met je bedrijf.
De partner van een 'kennis-migrant' mag meteen aan het werk in Ned.
De partner van een 'EU arbeidsmigrant' heeft rechten afgeleid van EU burgerschap - en kan gaan werken.
De partner van een 'niet-EU arbeids-migrant' mag werken als er een werkvergunning voor de baan in kwestie gegeven kan worden. (Ik lees niet beperkingen overeenkomend met zoals die door de US opgelegd worden.) Onderdanen van sommige landen hebben een VerblijfsVergunning nodig, onderdanen van andere landen niet - hieronder valt de US.
Ik lees ook dat na drie jaar legaal verblijf, de arbeidsmigrant vrij is in zoeken van (ander) werk.
En dat na vijf jaar legaal verblijf, een vergunning voor onbepaalde tijd kan worden aangevraagd, waarmee men recht heeft op permanent verblijf.
Dat klinkt toch beduidend anders dan het in de US toegaat.
Ik denk dat het inderdaad voor een USer not-fluent in Dutch, lastiger zal zijn een baan te vinden in Ned., dan voor een Ned.lander fluent in English, in de US.
Bovendien bouwt men in Ned. rechten op door aanwezigheid - al kost het wel een halve eeuw voor ze compleet zijn - en heeft een ieder in Ned. recht op zorgverz. In de US moet je werken om Soc. Sec. punten te verwerverven, zonder punten geen recht op de US versie van AOW, en zonder complete punten geen premie-vrije ziektenkostenverz.
Ik heb ook geen beperkingen kunnen vinden in het opzetten van en werken in een eigen bedrijf. Dat is in de US voor een H-4 ook streng verboden.
Ik zou er overigens geen enkel probleem mee hebben gehad, als mijn man - in zijn uppie - tegen een daarbij-passend salaris plus onderdak en vervoer, voor twee of drie jaar naar de US was gehaald. Ik zou dan in Ned. zijn gebleven en bv. twee keer per jaar op bezoek zijn gegaan. Precies zoals ooit de bedoeling van het H-4 visum was.
- JohannaPA
- Amerikafan
- Contacteer:
Wat dat formulier betreft: ja, altijd bij je hebben... Dat had ik bij mijn J1 visum(s) ook: een opgevouwde DS2019 in mijn paspoort door de douane geniet. En die had ik elke keer nodig bij het reizen.
Dat formulier ben ik ooit nog een keertje bijna kwijtgeraakt - omdat ik toen nog te kort in Amerika was kon ik geen staats-ID aanvragen en moest me dus in elke bar identificeren met mijn paspoort. Is dat papier er een keer uitgevallen... ook nog eens tijdens een kroegentocht... Oh wat heb ik in de piepzak gezeten!
(Gelukkig hadden ze 'm ergens gevonden en kon ik 'm de volgende dag afhalen. Lag achter de bar...
)
Tip: misschien niet in je paspoort laten zitten om dit soort dingen te voorkomen, maar zeker wel altijd meenemen bij reizen.
Overigens, ik zit nu op H1B maar in het greencard aanvraagproces waar ik al wel een Advance Parole heb voor Travel (ik weet het, zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, maar dat kon er gratis bij aangevraagd destijds, en is een mooi vangnet mocht de H1B over de datum lopen). Als ik internationaal reis, en dat doe ik regelmatig, heb ik standaard een map met kopietjes van alle greencard aanvraagformulieren mee. Tot nu toe was het niet nodig en kon ik zonder problemen de grens over Amerika weer in, maar mijn werkgever heeft mij duidelijk gemaakt dat het beter is om WEL alles mee te nemen (inclusief i94, werkgeversverklaring, en dus al die aanvraagformulieren en i797-communicatie). Nog een keertje die heibel en dan heb ik waarschijnlijk mijn greencard!
Dat formulier ben ik ooit nog een keertje bijna kwijtgeraakt - omdat ik toen nog te kort in Amerika was kon ik geen staats-ID aanvragen en moest me dus in elke bar identificeren met mijn paspoort. Is dat papier er een keer uitgevallen... ook nog eens tijdens een kroegentocht... Oh wat heb ik in de piepzak gezeten!

Tip: misschien niet in je paspoort laten zitten om dit soort dingen te voorkomen, maar zeker wel altijd meenemen bij reizen.
Overigens, ik zit nu op H1B maar in het greencard aanvraagproces waar ik al wel een Advance Parole heb voor Travel (ik weet het, zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, maar dat kon er gratis bij aangevraagd destijds, en is een mooi vangnet mocht de H1B over de datum lopen). Als ik internationaal reis, en dat doe ik regelmatig, heb ik standaard een map met kopietjes van alle greencard aanvraagformulieren mee. Tot nu toe was het niet nodig en kon ik zonder problemen de grens over Amerika weer in, maar mijn werkgever heeft mij duidelijk gemaakt dat het beter is om WEL alles mee te nemen (inclusief i94, werkgeversverklaring, en dus al die aanvraagformulieren en i797-communicatie). Nog een keertje die heibel en dan heb ik waarschijnlijk mijn greencard!

Blog: http://johannaslot.com
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
- TwentseGijs
- Amerikafan
Dankjewel JohannaPa... Ik zal voortaan maar een kopietje meenemen. Haha en proberen niet kwijt te raken in de kroeg
Zolang je H1B visum geldig is, moet je NIET op je advance parole binnenkomen, maar gewoon op je H1B. Als je namelijk op je advance parole wordt toegelaten na een reis en je greencard aanvraag wordt om een of andere reden afgewezen dan moet je direct het land verlaten.JohannaPA schreef: Overigens, ik zit nu op H1B maar in het greencard aanvraagproces waar ik al wel een Advance Parole heb voor Travel (ik weet het, zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, maar dat kon er gratis bij aangevraagd destijds, en is een mooi vangnet mocht de H1B over de datum lopen).
Een kopietje is niet genoeg, ze willen 1 van de officiele I-129S zien met stempel en handtekening. Heb je er maar 1 gehad? In mijn aanvraag destijds had ik 2 volledige pakketten die allebei gestempeld en getekend zijn.Dankjewel JohannaPa... Ik zal voortaan maar een kopietje meenemen. Haha en proberen niet kwijt te raken in de kroeg
USCIS heeft het nu zo geregeld dat wie een Advance Parole aanvraagt, automatisch ook een EAD krijgt - en omgekeerd. Omdat in de praktijk bijna altijd beide aanvragen werden gedaan door een AOS kandidaat.
Dat zou betekenen inderdaad dat zodra je van je AP gebruik maakt, je ook je EAD activeert ?
Dan vervalt de H-1B status. Met het risico dat JRABakker aangeeft.
(Of is de AP/EAD toekenning daar al voldoende voor ?)
Maar hoe activeer je de EAD zonder de AP te gebruiken ?
Ietwat off-topic maar wellicht toch van belang te weten voor andere H-1B's in een G.K. procedure.
Dat zou betekenen inderdaad dat zodra je van je AP gebruik maakt, je ook je EAD activeert ?
Dan vervalt de H-1B status. Met het risico dat JRABakker aangeeft.
(Of is de AP/EAD toekenning daar al voldoende voor ?)
Maar hoe activeer je de EAD zonder de AP te gebruiken ?
Ietwat off-topic maar wellicht toch van belang te weten voor andere H-1B's in een G.K. procedure.
Laatst gewijzigd door USInsider op 13 jun 2015, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
volgens mij moet je de advance parole wel apart aanvragen, maar wordt dan geissued als 1 document (pasje). Als H1B mag je al werken, daar heb je de EAD niet voor nodig.
Volgens mij cancel je je H1B niet als je binnenkomt op je AP, je staat alleen geregistreerd onder andere status in het land. En als je GC aanvraag wordt afgewezen, moet je eerst het land uit, vervolgens kun je wel weer op je H1B terug het land in (totdat dat visum verloopt).
Volgens mij cancel je je H1B niet als je binnenkomt op je AP, je staat alleen geregistreerd onder andere status in het land. En als je GC aanvraag wordt afgewezen, moet je eerst het land uit, vervolgens kun je wel weer op je H1B terug het land in (totdat dat visum verloopt).
- JohannaPA
- Amerikafan
- Contacteer:
Jrabakker schreef:
Zolang je H1B visum geldig is, moet je NIET op je advance parole binnenkomen, maar gewoon op je H1B.
Jrabakker - zo heb ik het inderdaad ook begrepen. Ik kreeg 'm er 'gratis' bij. Ik weet dat ik 'm niet moet gebruiken om het land binnen te komen. Zoals ik hierboven al schreef, het is een mooi vangnet voor als mijn H1B over de datum loopt en ze bij USCIS mijn GreenCard nog niet hebben verwerkt.Jrabakker schreef:
TwentseGijs - inderdaad beter het origineel meenemen als je gaat reizen, maar ik zou ook kopietjes ergens hebben.
USInsider -
Hoe krijg je de AP en de EAD: de Advance Parole krijg je door het formulier i131 in te vullen: http://www.uscis.gov/i-131;" onclick="window.open(this.href);return false; de EAD krijg je met formulier i765 http://www.uscis.gov/i-765" onclick="window.open(this.href);return false;. Als je echter je i485 instuurt en daar de fee voor betaalt, hoef je geen extra fee te betalen voor de i131 en de i765, en dat scheelt. Vandaar dat veel mensen deze twee dingen samen aanvragen. Ze worden bij het behandelen ook apart behandeld (en eerder afgewerkt) dan de i485 (en bij mij dan de i140). Uiteindelijk kwam het EAD pasje met een notification 'also serves as a i512 Advance Parole' erop - dat laatste komt dus voort uit de i131 aanvraag.
Hoe activeer je de EAD zonder de AP te gebruiken? De AP is in wezen een 'parole' om het land in te mogen in geval je andere visa zijn afgelopen terwijl je je GreenCard nog niet hebt. Zonder die AP zou je niet mogen reizen. Die wordt pas geactiveerd als je de AP bij de grens gebruikt om het land in te komen (in mijn geval zou dat dus niet nodig moeten zijn, maar is een mooi vangnet). De EAD is een heel ander verhaal: daar ga je mee naar het Social Security Office om je SSN op te halen; daarnaast laat je hem aan eventuele werkgevers of instanties zien (bij wijze van werkvisum) - mijn man zit (nog) op H4 maar kan dankzij de EAD nu wel een eigen bedrijfje beginnen.
Het is niet zo dat naar aanleiding van het krijgen van het SSN de AP is geactiveerd of zo. Wij zijn daarna nog buiten de VS geweest en weer vrolijk binnengekomen op onze H1B/H4 combinatie.
Blog: http://johannaslot.com