Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dubbele nationaliteit behouden en paspoort vernieuwen in de VS

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Dubbele nationaliteit behouden en paspoort vernieuwen in de VS

Bericht door RiverCola »

BenD schreef:
RiverCola schreef:Misschien moet je de juiste bronnen raadplegen als het gaat om het hebben van een dubbele nationaliteit en de regels van de NL overheid daaromtrent :wink:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ionaliteit" onclick="window.open(this.href);return false;
RiverCola, bedankt voor de link. Die heb ik ook gelezen maar mijn specifieke situatie wordt daar jammergenoeg niet in beschreven.
Volgens mij wel. Jij hebt je tweede nationaliteit bij geboorte gekregen op basis van de nationaliteit van je vader. Dat staat ook duidelijk op die pagina omschreven.
Als je op 'vraag en antwoord' klikt staat daar duidelijk dat je mogelijk je NL nationaliteit kunt verliezen wanneer je niet tijdig een nieuw NL paspoort aanvraagt.

Er is zelfs een duidelijke pagina gewijd aan in welke gevallen je NL nationaliteit kunt verliezen bij dubbele nationaliteit: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -verliezen" onclick="window.open(this.href);return false;
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Kastelke, er is een behoorlijke 'vrije som' plus al betaalde bel. kunnen worden verrekend. Een USer in Ned. hoeft zelden bij te betalen naar ik heb begrepen. Tenzij hij hoge inkomsten heeft uit iets dat in Ned. onbelast is maar in de US niet.

Het gaat vooral om de adm. hassle, ieder jaar weer.
Plus mensen die een bedrijfje hebben moeten het prof. laten doen - de US heeft een ander systeem - en dat kost dan inderdaad ieder jaar geld.
BenD
Amerika-ontdekker

Bericht door BenD »

ik wil iedereen die aan dit gesprek heeft meegedaan hartelijk bedanken voor de input en advies. Ik heb vandaag het algemene telefoon nummer van de Nederlandse vertegenwoordiging in de VS gebeld.

hier is de update:

nummer: #877-388-2443

ik kon kiezen tussen Nederlands en Engels. Heb Nederlands gekozen. Kreeg een mannelijke mederwerker aan de lijn. Vroeg hem over paspoort vernieuwen en dubbele nationaliteit. Hij zei dat alles wat ik nodig had op http://www.dutchhelp.com te vinden was.

als je op http://www.dutchhelp.com klikt, wordt het automatisch naar http://www.rsonac.org omgezet. De website is in het Engels, maar elke pagina bestaat ook in het Nederlands.

voor paspoort verlengen (als volwassene) heb je de volgende link nodig: http://www.rsonac.org/passports/renewal/adults. De Nederlandse link is: http://nl.rsonac.org/paspoort/2--vernie ... olwassenen

Nu wordt het interressant. Beide paginas zijn identiek, behalve dat de engelstalige pagina de volgende paragraaf heeft (in cursief) en de nederlandstalige niet (!):

"Dutch law only allows dual nationality in a limited number of very specific situations. Please first verify if you are eligible to hold another nationality besides the Dutch nationality and which additional requirements (http://www.rsonac.org/dutch-nationality ... ality.html) need to be submitted before you schedule an appointment to renew your passport."

Als je op deze link klikt wordt er (in het Engels) uitgelegd dat als je vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt, je de Nederlandse verliest, behalve in drie gevallen. Er wordt niks gezegd over onvrijwillig verkrijgen van een niet Nederlandse nationaliteit (zoals in mijn geval).

De enige link die ik gevonden heb die wel op mij van toepassing is, is deze (punt 2 onder "Dubbele Nationaliteit bij Geboorte): http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ionaliteit

Ok, dus weer terug naar de consulaire website (http://nl.rsonac.org/paspoort/2--vernie ... olwassenen). Om mijn paspoort te verlengen heb ik de volgende documenten nodig:

1. Huidig Nederlands paspoort

2. Bewijs van legaal verblijf in land van aanvraag (in dit geval de VS):
- geldig visum of verblijfsvergunning - in mijn geval een Amerikaans paspoort
EN
- buitenlands paspoort (als dat van toepassing is) - in mijn geval dus ook het Amerikaanse paspoort.

3. Een recente pasfoto die aan Nederlandse voorwaarden voldoet

4. Een volledig ingevuld paspoortaanvraagformulier

5. BSN nummer. Als het al in het oude paspoort staat, wordt het in het nieuwe paspoort overgezet. Als dat niet het geval is, moet het afgegeven worden via een officieel documentair bewijs (bv brief van SVB of belastingsdienst). Als je geen BSN nummer hebt, hoeft dat ook niet aangegeven te worden.

6. Betalen. In dollars in de VS. Kan ook met Visa of Mastercard in de VS betaald worden

7. Alle officiele documenten moeten "gelegaliseerd" zijn, wat betekent dat ze, als ik het goed begrijp, van apostille voorzien moeten zijn. http://www.rsonac.org/other-services/le ... erika.html

8. Breng een retour enveloppe als je het nieuwe (en oude) paspoort per post wilt ontvangen

*** Breng Originele Documenten en een fotokopie!***

Documenten in het Engels hoeven niet eerst vertaald te worden)

Maak een afspraak. Kan online gedaan worden.

Haal de documenten persoonlijk op, of laat ze per post opgestuurd worden.

Heb ik nog iets gemist?

- - - - -

Opmerking:

Onder punt 2 wordt er gezegd dat als je een buitenlands paspoort hebt, je die mee moet nemen. Stel nou dat niet aan een uitzondering voldoet en je weet dit van te voren. Als je je buitenlandse paspoort laat zien, lijkt het mij dat je op dat moment wordt gedwongen om tussen de Nederlandse en buitenlandse nationaliteit te kiezen. Dat is een lose-lose situatie. Als dat de consequentie is, waarom zou je dan een buitenlands paspoort in de eerste plaats laten zien, tenzij het al bekent is bij de NL overheid en je geen andere keuze hebt?

Conclusies:

- op het oog gezien lijkt het erop dat als je een dubbele nationaliteit hebt en dat nog niet aan de overheid hebt opgegeven, dat je die verliest, behalve in speciale uitzonderingen
- je kunt verschillende versies van uitleg krijgen van consulaire medewerkers over paspoorten vernieuwen en dubbele nationaliteit, die al of niet kloppen
- de Nederlandse en Engelstalige versies van de consulaire website zijn niet helemaal hetzelfde, met name als het gaat om informatie over dubbele nationaliteit
- de informatie over dubbele nationaliteit is verwarrend, onoverzichtelijk en kan beangstigend overkomen

Ik hoop dat de Nederlandse overheid - sooner than later - dubbele nationaliteit erkent als Hoofdregel (met uitzonderingen), in plaats van het omgekeerde, wat nu het geval is.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Als je in de US een Ned. paspoort laat verlengen, moet je - uitzonderingen daargelaten - aantonen dat je LEGAAL in het land verblijft.
Vlgs. mij is deze bepaling er gekomen na 9-11.
Dat doe je of met een US paspoort, of met een Permanente Verblijfsvergunning (de Groene Kaart) of met een werk- of studie visum.

Je bent de situatie aan het over-denken.
Ken je het gezegde niet '1 persoon kan meer vragen dan 1000 geleerden kunnen beantwoorden ?'

Ned. is inderdaad enorm krap van denken als het gaat om meerdere nationaliteiten. Vooral als het om Ned.landers gaat in den vreemde die door ook een andere nationaliteit te kunnen aannemen, beduidend meer mogelijkheden zouden hebben.
Maar jij hebt het geluk in de uitzonderingen te vallen.
Als je het op zeker wilt spelen, neem je US geboorteakte mee.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door RiverCola »

Met je laatste opmerking ben ik het helemaal eens, maarre.... Waar was alle fuzz nou eigenlijk voor nodig? Alle info lag voor het oprapen en het was duidelijk, toch?
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Je bent 18+ en hebt dus al minstens vier Nederlandse paspoorten en twee Amerikaanse paspoorten moeten bestellen/verlengen, wat blijkbaar zonder enig 'u moet nu tussen beide landen kiezen' gesprek is gelukt. Ik begrijp net als Rivercola de verwarring niet helemaal; je situatie is niet uniek.

In 2011 waren er maar liefst 1,2 miljoen Nederlanders die ook nog een andere nationaliteit hadden (waaronder 15.000 Nederland/Amerikanen). Ik heb nog nooit gehoord dat die bij een Nederlands stadhuis of een buitenlands consulaat vanuit het niets tussen hun twee paspoorten moesten kiezen. Als jij als geboren Nederlander+Amerikaan gewoon elke tien jaar op tijd een nieuw Nederlands paspoort haalt, is er niks aan de hand.

Wel irritant dat ze je bij ambassade/consulaat niet meteen goed konden helpen!
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

bello schreef:Je bent 18+ en hebt dus al minstens vier Nederlandse paspoorten en twee Amerikaanse paspoorten moeten bestellen/verlengen, wat blijkbaar zonder enig 'u moet nu tussen beide landen kiezen' gesprek is gelukt. Ik begrijp net als Rivercola de verwarring niet helemaal; je situatie is niet uniek.
Voorgaande keren heeft hij neem ik aan in NL een nieuw paspoort aangevraagd, en dat kan zonder het Amerikaanse te laten zien volgens mij. En dat is dus het verschil, hij moet nu het Amerikaanse paspoort laten zien, en was bang dat dat gevolgen zou hebben.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik vond een website die het beter uitlegt.
http://eelcokeij.com/2015/01/09/kamervr ... onaliteit/

Probleem van BenD is dat hij een in een uitzonderlijke situatie zit - hij is nl. niet IN de US geboren, hij is als USer geboren in Ned.
Dat maakt bij mijn weten geen verschil - maar zekerheid daarover hebben is natuurlijk prettig.

Aangezien bijna alle info niet ingaat op zijn specifieke situatie kan ik me voorstellen dat hij in de verwarring is geraakt.
Paspoorten voor zijn 18e jaar zggen weinig, aangezien men na het 18e jaar pas zelf de keuze kan maken.

BenD - bij mijn weten is het enige verschil tussen een USer geboren en getogen in de US, en een USer buiten de US geboren en daar niet woonachtig voor het 18e levensjaar, dat die persoon in het laatste geval zijn citizenship niet kan doorgeven aan zijn/haar kinderen.
Wil je daar meer over weten dan moet je kijken op de website van USCIS: http://www.USCIS.gov

Voor wie vindt dat BenD teveel doorging op dit ond. - de Ned. regering waarschuwt niet - geef ook geen mogelijkheid dan en daar een keuze te maken - maar pakt gewoon het paspoort af als je niet in een van de uitzonderingen valt !
BenD
Amerika-ontdekker

Bericht door BenD »

USInsider schreef:Ik vond een website die het beter uitlegt.
http://eelcokeij.com/2015/01/09/kamervr ... onaliteit/

Probleem van BenD is dat hij een in een uitzonderlijke situatie zit - hij is nl. niet IN de US geboren, hij is als USer geboren in Ned.
Dat maakt bij mijn weten geen verschil - maar zekerheid daarover hebben is natuurlijk prettig.

Aangezien bijna alle info niet ingaat op zijn specifieke situatie kan ik me voorstellen dat hij in de verwarring is geraakt.
Paspoorten voor zijn 18e jaar zggen weinig, aangezien men na het 18e jaar pas zelf de keuze kan maken.

BenD - bij mijn weten is het enige verschil tussen een USer geboren en getogen in de US, en een USer buiten de US geboren en daar niet woonachtig voor het 18e levensjaar, dat die persoon in het laatste geval zijn citizenship niet kan doorgeven aan zijn/haar kinderen.
Wil je daar meer over weten dan moet je kijken op de website van USCIS: http://www.USCIS.gov

Voor wie vindt dat BenD teveel doorging op dit ond. - de Ned. regering waarschuwt niet - geef ook geen mogelijkheid dan en daar een keuze te maken - maar pakt gewoon het paspoort af als je niet in een van de uitzonderingen valt !
USInsider, bedankt voor het begrijpen van mijn verwardheid over de precieze uitzondering en mijn vrees over de mogelijkheid van het verliezen van de Nederlandse nationaliteit, die mij emotioneel erg heeft geraakt de laatste paar jaren, met name na het lezen van de horror verhalen van mensen wiens Nederlandserschap zonder waarschuwing werd ontnomen.

Ik heb inderdaad tot nu toe elke keer mijn paspoort in Nederland vernieuwd, wat makkelijk was omdat ik daar gewoon ingeschreven stond ten tijde van de paspoort vernieuwing. En het consulaire advies aangaande visum stempels hielp ook niet veel.

Ik was er tot voor kort niet eens van bewust dat Nederlanders als hoofdregel geen dubbele nationaliteit mogen hebben. Op het moment dat ik dat uitvond (ik was al achter in de 30) schrok ik behoorlijk; was ik al decennia lang "fout"? wat doe ik nu? hoe kan ik beide behouden?

Voor diegene die het kommentaar leverden - "what's the big deal", vraag ik aan jullie: probeer jezelf even in mijn schoenen te zetten. Misschien begrijp je dan hoeveel emotionele lading de angst om je nationaliteit tegen je zin te verliezen met zich meebrengt. Mijn hele familie is in Nederland, inclusief mijn ouders die ook al een dagje ouder zijn. Het is makkelijk praten als er geen levenslange consequenties aan je beslissingen verbonden zijn.

Voor mij komt dit neer op een onnodige houding van de Nederlandse regering die niet van deze tijd is en een enorme negatieve impact heeft op honderden duizenden Nederlanders die in het buitenland wonen, werken en kinderen hebben.

Ik ben het er helemaal mee eens dat de wet veranderd moet worden, en zo snel mogelijk ook. Iemand die in Nederland geboren is moet nooit zijn/haar Nederlanderschap kunnen verliezen, of ze nou wel of niet een andere nationaliteit aannemen.

Er wordt op dit moment een onderzoek door de Nationale Ombudsman aangaande dit onderwerp gehouden. Hoe meer mensen feedback geven, hoe meer invloed de resultaten kunnen hebben om de wet te veranderen. http://eelcokeij.com/2015/03/05/oproep- ... ombudsman/
BenD
Amerika-ontdekker

Bericht door BenD »

hemmie schreef:
bello schreef:Je bent 18+ en hebt dus al minstens vier Nederlandse paspoorten en twee Amerikaanse paspoorten moeten bestellen/verlengen, wat blijkbaar zonder enig 'u moet nu tussen beide landen kiezen' gesprek is gelukt. Ik begrijp net als Rivercola de verwarring niet helemaal; je situatie is niet uniek.
Voorgaande keren heeft hij neem ik aan in NL een nieuw paspoort aangevraagd, en dat kan zonder het Amerikaanse te laten zien volgens mij. En dat is dus het verschil, hij moet nu het Amerikaanse paspoort laten zien, en was bang dat dat gevolgen zou hebben.
Hemmie, dat klopt precies.

Ik heb genoeg verhalen gelezen van mensen die dat deden en van de ene dag op de andere geen Nederlander meer waren.
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Mijn excuses, dan heb ik het verkeerd begrepen: ik hoop dat je snel je paspoort(en) op orde krijgt!
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
BenD
Amerika-ontdekker

Bericht door BenD »

bello schreef:Mijn excuses, dan heb ik het verkeerd begrepen: ik hoop dat je snel je paspoort(en) op orde krijgt!
bello, bedankt! Ik heb nog een tijdje voordat ik ze moet vernieuwen, maar wil het doen voor de laatste zes maanden dat ze geldig zijn.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer