Zaterdag 19 juli arriveer ik 's morgens vroeg op Schiphol. Een 777 van Delta staat daar op mij te wachten om mij richting Detroit te brengen.

Deze keer niet zo strak gepland als de vorige maar veel tijd om te relaxen is er ook deze vakantie zeker niet. Want nadat de 777 ons afgedropt heeft in Detroit staat 2,5u later alweer een ander vliegtuig klaar richting het zonnige Orlando. Twee weken vol met Disney, Universal, Seaworld en Busch Gardens staat op het punt te beginnen!

Op het vliegveld halen we onze bolide voor de komende twee weken op, het is een Mazda 3. We sliepen deze twee weken in Radisson Resort Orlando Celebration. Dit hotel is een "Walt Disney World Good Neighbor Hotel" bij de south gate van Disney. Het is mij prima bevallen. Disney was 5 tot 10 min rijden, Universal en Seaworld rond de 20 min.
We beginnen op de zondag met Disney's Animal Kingdom. Dit Disneypark dateert uit 1998 en is daarmee de jongste van de vier Disney parken hier. Geroemd door attractie's en shows zoals Expedition Everest, Festival of The Lion King en Kilimanjaro Safaris. Ik heb persoonlijk weinig met dierentuinen, maar toch ben ik zeer benieuwd wat Disney er van gebrouwd heeft.

Het schept al hoge verwachtingen.

Na de redelijk simpele ingang wordt je op Discovery Island gedropt. Discovery Island doet erg denken aan Adventureland in Disneyland Parijs. Op Discovery Island vind je the Tree of Life, een prachtige boom waarin allerlei dieren verwerkt zitten. In the Tree of Life zit It's Tough to be a Bug. Helaas was It's Tough to be a Bug de eerste (en laatste?) teleurstelling van de dag, hij was namelijk in onderhoud tot midden augustus. Maar niet getreurd, er is nog veel meer te ontdekken in dit park.

Al had ik dit liever niet willen ontdekken. Dinoland USA is ver ver veruit het lelijkste wat ik ooit van Disney heb gezien. Welke imagineer dit verzonnen heeft mogen ze een enkeltje Nepal geven om het daar eens echt te gaan leren. (Oeps, geef ik daar een voorproefje van de rest van het TR?)

Het ergste van alles is dat er in dit gebied niet 1, maar 2 achtbanen staan! Primeval Whirl zijn twee spinning mouse banen die naast elkaar staan, helaas staan ze dan weer niet zo naast elkaar dat er te racen valt.

Prehistorisch kermis, het idee is wel goed uitgevoerd. Het probleem is dat het idee gewoon nooit de tekentafel had moeten bereiken.

Er is zelfs moeite gedaan om parkeervakken op het asfalt te zetten om het extra lelijk te maken.

Van het lelijkste wat Disney ooit neergezet heeft naar 1 van de pareltjes van het hele resort, in Animal Kingdom hoef je er slechts een paar stappen voor te zetten. Dinosaur neem je in een Time Rover terug naar het Cretaceous tijdperk om opzoek te gaan naar een dino. Nu maar hopen dat die asteroïde die alle dinosaurussen heeft laten uitsterven niet op ons hoofd beland.

De Time Rover. Ik ben echt fan van deze attractie. Lekker op een niet al te zachtzinnige manier hoppelen door het bos opzoek naar een dino. Hij is gewoon simpel gezegd heel erg fun.

Het grote meer aan de rechterkant van het park.

Ipv onze plastic entreekaartjes hebben we Magic Bands gekocht. In je Magic Band zit sinds dit jaar je entree en fastpasses. Disney resort gasten kunnen er ook mee betalen en hun hotelkamer er mee open doen. Via de MyMagic+ app of via 1 van de vele kiosken kan je fastpass+'s reserveren of aanpassen. Papieren fastpass kaartjes zijn daardoor verleden tijd. De Magic Band is meer een gadget, want je entreekaartjes kunnen precies hetzelfde. Maar de Magic Bands zijn gewoon tof en veel handiger.

Expedition Everest is de volgende topper (woordgrap) in dit park. Ik ben erg gecharmeerd van dit achtbaanritje door Mt. Everest. Dat mag ook wel, want met 100 miljoen dollar is dit de duurst achtbaan ooit gebouwd.

De dappere bergbeklimmers.

De wachtrij is erg geslaagd.

En dankzij deze rij heb ik hem erg vaak gedaan. Want ondanks dat de normale wachtrij een kleine 40min was, zat je er hier binnen 5min in. Van single rider wachtrijen heb ik de gehele vakantie erg veel plezier gehad.

Fotogeniek is hij ook.

Animal Kingdom kent twee zeer hoog aangeschreven shows. Finding Nemo the Musical is er daar 1 van. De volledige film werd in deze 40 min durende show gepropt en dat is best wel succesvol gedaan. Zeker als je bedenk dat de film geen liedjes bevat.

Crush

Ik ben absoluut geen fan van waterattractie's. En toen ik de rij van 80min voor Kali River Rapids zag heb ik die dan ook zonder pijn in mijn hart overgeslagen. Ik moet zeggen dat die er wel mooi uitzag vanaf de kant.

Dit soort knopjes probeer ik dan weer wel graag uit.

We trekken verder het oerwoud in naar Africa. Daar stappen we in een trein naar Rafiki's Planet Watch in de gedachten om onderweg en daar dieren tegen te komen. Nou, dat viel vies tegen.

Iemand kan niet lezen.