Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Fooi geven, toch nog een vraag
-
- Amerika-ontdekker
Fooi geven, toch nog een vraag
Hallo,
ik heb de basis info op deze site over fooien geven gelezen, alsook de uitgebreide artikels op tripadvisor, maar heb toch nog een vraag:
- Op tripadvisor lees ik dat het ook verwacht is om tour guides een fooi te geven, van 15 tot 20%... 'hier wordt de reis écht duur' denk ik dan. In Monument valley nemen wij een jeep tour, die kost ons (mijn vriendin en ik) 170 dollar, een fooi van 15% hierop is 25 dollar, is dat echt verwacht? Vind ik persoonlijk op een tour die eigenlijk nogal erg hoog geprijsd is er een beetje over gaan. Is toch wat anders als een ober die aan minder als minimum loon werkt.
Wat is jullie mening?
thanks
Robin
ik heb de basis info op deze site over fooien geven gelezen, alsook de uitgebreide artikels op tripadvisor, maar heb toch nog een vraag:
- Op tripadvisor lees ik dat het ook verwacht is om tour guides een fooi te geven, van 15 tot 20%... 'hier wordt de reis écht duur' denk ik dan. In Monument valley nemen wij een jeep tour, die kost ons (mijn vriendin en ik) 170 dollar, een fooi van 15% hierop is 25 dollar, is dat echt verwacht? Vind ik persoonlijk op een tour die eigenlijk nogal erg hoog geprijsd is er een beetje over gaan. Is toch wat anders als een ober die aan minder als minimum loon werkt.
Wat is jullie mening?
thanks
Robin
South-West road trip video: https://vimeo.com/147467466
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Fooi geven, toch nog een vraag
Wat denk je dat het loon is van de kerel die met de Jeep rijdt? (als die in loondienst is) 

Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- Arends1989
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Je moet doen wat voor jou goed voelt en in je achterhoofd onthouden dat men in de VS in dergelijke functies een lager basisloon heeft en daardoor afhankelijk is van fooi.
En maakt de fooi die je aan dat soort dingen uitgeeft de reis nou echt duur? Je zal al een hoop geld kwijt zijn aan tickets, hotels en een auto. Lijkt me niet dat die fooi dan het verschil gaat maken
En maakt de fooi die je aan dat soort dingen uitgeeft de reis nou echt duur? Je zal al een hoop geld kwijt zijn aan tickets, hotels en een auto. Lijkt me niet dat die fooi dan het verschil gaat maken

-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Geef hoeveel jij denkt dat het waard is. Goeie tourguide? Geef ruim, minder goeie tourguid? Geef minder.
Het idee van een tip is eigenlijk degene belonen aan hand van hoe je bent geholpen/geserveerd. Goede service hoge tip, slechte service lage tip.
Maar geef in ieder geval wel wat. Laat dat "Hollandse zuinigheid" even varen als je op vakantie bent. Grotendeels van het personeel leeft in landen als de Verenigde Staten nou eenmaal grotendeel van de tip.
Het idee van een tip is eigenlijk degene belonen aan hand van hoe je bent geholpen/geserveerd. Goede service hoge tip, slechte service lage tip.
Maar geef in ieder geval wel wat. Laat dat "Hollandse zuinigheid" even varen als je op vakantie bent. Grotendeels van het personeel leeft in landen als de Verenigde Staten nou eenmaal grotendeel van de tip.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 1
Misschien wel juist dat we niet krenterig moeten doen ,maar in vergelijking met een klein jaar terug toen ik begon te boeken is onze reis toch al een heel ,pak duurder geworden.
eerste reservering was aan 1,35 en nu zitten we aan 1,04 dat scheelt toch een heel stuk in de eindafrekening.
eerste reservering was aan 1,35 en nu zitten we aan 1,04 dat scheelt toch een heel stuk in de eindafrekening.
Maar daar kan die gids toch niets aan doen? Zijn loon ging niet omhoog toen de Euro kelderde. 

Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
- TwentseGijs
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 3
In de US is 1 dollar nog altijd 1 dollar.1 ste x USA schreef: eerste reservering was aan 1,35 en nu zitten we aan 1,04 dat scheelt toch een heel stuk in de eindafrekening.
Als de euro 1.60 was geworden ga je toch ook niet meer fooi geven!? Overigens zijn er voorspellingen dat de euro daalt naar 80 dollar cent.

On topic:
Kijk: In Nederland hebben we het minimumloon, en als je verstandig leeft kun je daarmee uit de voeten. In de VS heb je ook zoiets alleen verdienen veel mensen onder het minimumloon bijv 80% (kunnen obers zijn, maar ook anderen)... die overige 20% moeten zij verdienen dmv excellente service naar de klant die hen dan een "Tip" geven (die 20% moet hen extra motivatie geven om harder te werken).
Als Nederlander klinkt het raar, en het is natuurlijk ook niet het allerleukste om te doen!... Maar als jij zelf in de positie zou zitten dat je afhankelijk bent van de fooien omdat je anders amper kunt rondkomen.... Dan ben je reuze blij als iemand je een fooi geeft.
Je moet fooi geven wat jij denkt dat redelijk is. Als je een trip doet die 1000,- dollar kost voor 1 dag dan is een een tip van 200 euro natuurlijk wel wat veel (zou betekenen 4400,- tip per maand). Maar als iemand je 6 uur rondrijd dan is een tip van 25 dollar echt niet een overbodige luxe (naar mijn mening).
When in Rome, do as Romans do

Uitendelijk zou je iemand ter plaatse kunnen vragen, hoeveel tip zij geven. Of misschien wel iemand op dit forum.
Waneer gaan jullie trouwens!?
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
misschien een rare vraag maar als die trip met de jeep 170 dollar kost. Waar gaat die 170dollar aan op?? Bezine en ??
Als ik zelf naar dat bedrag kijk zou ik denken dat de chauffeur al een aardig loon krijgt.
Als ik zelf naar dat bedrag kijk zou ik denken dat de chauffeur al een aardig loon krijgt.
Afschrijvingen van de jeep, verzekeringen, onderhoud, vergunningen, ontvangstruimte, website, touroperators. En zo zullen er nog wel wat kostenposten zijn.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
En dan nog rekening houden met het aantal tours/klanten per dag; een dag geen klanten is een dag geen inkomen. In het hoogseizoen is het misschien wel druk, maar in de winter zal het erg rustig zijn. Ze hebben dan maar een korte periode om iets te verdienen.
Marianne
Marianne
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 1
Ik vond eerlijk gezegd alle activiteiten van de Navajo Indianen al erg duur. Dus (met het risico dat ik hier nu op mijn kop krijg): dan ga ik daar echt geen gigantische fooien meer aan geven. 18% op 250 dollar (jeeptour in Monument Valley), nee, sorry, dat vind ik ver overdreven.
Tippen in restaurants, oké, dat wist ik dat daar de norm was. Gidsen heb ik ook getipt, maar bijlange niet met de percentages waaraan ik op restaurants tipte. En ze bekeken mij daar toch niet raar voor en leken er toch tevreden mee te zijn.
Tippen in restaurants, oké, dat wist ik dat daar de norm was. Gidsen heb ik ook getipt, maar bijlange niet met de percentages waaraan ik op restaurants tipte. En ze bekeken mij daar toch niet raar voor en leken er toch tevreden mee te zijn.
Onze blog: http://sarahfilip.wordpress.com/
Een loon van $8 in California vind ik een vrij normaal uurloon neem me niet kwalijk. In NL is dit vaak vele malen lager als je jong bent, wat dat betreft zou je hier beter kunnen gaan beginnen met tippen. Al helemaal nu de dollar-euro koers pariteit vertoont
Nooit gehoord dat je gidsen zou moeten tippen in de VS. Dacht toch echt dat dat iets was van Aziatische komaf. Je bent echt van de zotte als je bovenop een dure jeep, helicopter of tourrit van $150-$250 nogmaals $20-$50 geeft. En nee, dat zijn geen uitgaven meer in de trend van 'je betaald je toch al blauw aan de hotels, tickets, auto etc, dus zeur er niet over'. Tikt op zo'n manier aan gidsgeld al gauw een paar honderd dollar aan. Joepdoei!

Nooit gehoord dat je gidsen zou moeten tippen in de VS. Dacht toch echt dat dat iets was van Aziatische komaf. Je bent echt van de zotte als je bovenop een dure jeep, helicopter of tourrit van $150-$250 nogmaals $20-$50 geeft. En nee, dat zijn geen uitgaven meer in de trend van 'je betaald je toch al blauw aan de hotels, tickets, auto etc, dus zeur er niet over'. Tikt op zo'n manier aan gidsgeld al gauw een paar honderd dollar aan. Joepdoei!
2019 Grand Tour Noordwest-Amerika CA MT NV OR UT WA WY
2018 Zuidwest-Canada AL BC
2015 Grand Tour West-Amerika AZ CA CO ID NV UT WY
2012 Chicago IL
2018 Zuidwest-Canada AL BC
2015 Grand Tour West-Amerika AZ CA CO ID NV UT WY
2012 Chicago IL
Verplicht minimum-uurloon voor 'tipped employees' komt in drie verschillend variëteiten in de US.
- State requires employers to pay workers full STATE minimum wage before tips.
- State requires employers to pay workers above federal tipped minimum wage.
- State requires employers to pay workers as low as federal tipped minimum wage.
Federal tipped wage is - 2015 - $2.13/hr.
De laatste variant vind je vooral in het zuiden en het 'diepe zuiden' van de US.
Ik denk overigens dat de laatste regel niet 'requires' zou moeten zijn maar 'allows'.
Voor de tip-bewusten hier - neem het staatje mee en laat het mede de hoogte van je tip bepalen als je dat zekerder maakt.
http://www.dol.gov/whd/state/tipped.htm
Vervolgens zijn er nog regels voor werkgevers:
Tip Credit: Section 3(m) of the FLSA permits an employer to take a tip credit toward its minimum wage obligation for tipped employees equal to the difference between the required cash wage (which must be at least $2.13) and the federal minimum wage. Thus, the maximum tip credit that an employer can currently claim under the FLSA is $5.12 per hour (the minimum wage of $7.25 minus the minimum required cash wage of $2.13).
Tip Pool: The requirement that an employee must retain all tips does not preclude a valid tip pooling or sharing arrangement among employees who customarily and regularly receive tips, such as waiters, waitresses, bellhops, counter personnel (who serve customers), bussers, and service bartenders. A valid tip pool may not include employees who do not customarily and regularly received tips, such as dishwashers, cooks, chefs, and janitors.
Voor iets wat zo simpel lijkt: een fooi, blijkt er een enorme hoeveelheid regelgeving te bestaan bij zowel Department of Labor als bij de Treasury (IRS). En die regels moeten regelmatig ge-update, aangevuld, bijgesteld, enz.
Dus zelfs als de serveerster met de dikke benen met spataderen er niet echt vet van wordt, je betaling helpt ook een heel leger van ambtenaren aan een (goed) bestaan.
Gewoon 18% en verder geen gezeur is inderdaad een stukken simpeler oplossing. Die qua verwerking stukken goedkoper is.
Maar USers hebben graag de indruk dat ze zelf mogen bepalen wat ze betalen. En zo betalen ze overal teveel.
Mbt. de tourguide. Doen waar je je comfortabel bij voelt !
Je kunt zelf uitrekenen hoeveel tours hij/zij per dag maakt, en hoeveel mensen er meegaan.
Voor een tour van twee uur zou ik $ 5-10 p.p. extra doen, was het echt heel leuk, dan $ 10 p.p.
Is de tour zo lang dat er maar een per dag gedaan kan worden, dan kun je hoger gaan naar $ 20 p.p.
- State requires employers to pay workers full STATE minimum wage before tips.
- State requires employers to pay workers above federal tipped minimum wage.
- State requires employers to pay workers as low as federal tipped minimum wage.
Federal tipped wage is - 2015 - $2.13/hr.
De laatste variant vind je vooral in het zuiden en het 'diepe zuiden' van de US.
Ik denk overigens dat de laatste regel niet 'requires' zou moeten zijn maar 'allows'.
Voor de tip-bewusten hier - neem het staatje mee en laat het mede de hoogte van je tip bepalen als je dat zekerder maakt.
http://www.dol.gov/whd/state/tipped.htm
Vervolgens zijn er nog regels voor werkgevers:
Tip Credit: Section 3(m) of the FLSA permits an employer to take a tip credit toward its minimum wage obligation for tipped employees equal to the difference between the required cash wage (which must be at least $2.13) and the federal minimum wage. Thus, the maximum tip credit that an employer can currently claim under the FLSA is $5.12 per hour (the minimum wage of $7.25 minus the minimum required cash wage of $2.13).
Tip Pool: The requirement that an employee must retain all tips does not preclude a valid tip pooling or sharing arrangement among employees who customarily and regularly receive tips, such as waiters, waitresses, bellhops, counter personnel (who serve customers), bussers, and service bartenders. A valid tip pool may not include employees who do not customarily and regularly received tips, such as dishwashers, cooks, chefs, and janitors.
Voor iets wat zo simpel lijkt: een fooi, blijkt er een enorme hoeveelheid regelgeving te bestaan bij zowel Department of Labor als bij de Treasury (IRS). En die regels moeten regelmatig ge-update, aangevuld, bijgesteld, enz.
Dus zelfs als de serveerster met de dikke benen met spataderen er niet echt vet van wordt, je betaling helpt ook een heel leger van ambtenaren aan een (goed) bestaan.
Gewoon 18% en verder geen gezeur is inderdaad een stukken simpeler oplossing. Die qua verwerking stukken goedkoper is.
Maar USers hebben graag de indruk dat ze zelf mogen bepalen wat ze betalen. En zo betalen ze overal teveel.
Mbt. de tourguide. Doen waar je je comfortabel bij voelt !
Je kunt zelf uitrekenen hoeveel tours hij/zij per dag maakt, en hoeveel mensen er meegaan.
Voor een tour van twee uur zou ik $ 5-10 p.p. extra doen, was het echt heel leuk, dan $ 10 p.p.
Is de tour zo lang dat er maar een per dag gedaan kan worden, dan kun je hoger gaan naar $ 20 p.p.
Laatst gewijzigd door USInsider op 18 mar 2015, 18:49, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerika-ontdekker
Ik zit met volgende bedenkingen:
- de tours van de Navajo zijn inderdaad al 'overpriced' er wordt hier toch een beetje van de toeristen geprofiteerd.
- 170 euro is al erg duur voor trouwens maar 2 uur rond te rijden (geen 6 uur zoals hier werd aangehaald)
- afgaande op reviews gaat het hier over 1-mans bedrijfjes of families, dus ik neem aan dat je geen sukkelaar hebt die aan minimum loon aan het rijden is. Ze betalen daar al nauwelijks belastingen als zelfstandige, ze vragen hoge prijzen...
- en jawel, een reis wordt wel duur zo, we gaan 3 weken, ik heb uitgerekend dat voor restaurants, homekeepers, tourguides etc... fooien al makkelijk op een totaal van 500 dollar komen. Daar zou ik toch menig souvenir van kunnen kopen...
In de restaurants heb ik er echt geen probleem mee, maar als je reviews leest van tours in het navajo gebied krijg je vooral de indruk dat ze toeristen als melkvee door de parken jagen en mensen zich regelmatig afgezet voelen, om die dan 25 euro in hun handen te steken, bovenop 170, voor 2 uurtjes in een jeep te zitten... heb ik moeite om te relativeren en me hier niet slecht over te voelen. Ik moet namelijk ook hard voor geen al te hoog loon werken.
Oké eerlijk toegegeven, moest de reis niet zo gigantisch veel duurder zijn geworden t.o.v. toen ik alle motels/hotels reserveerde door de wisselkoers zou ik het allemaal minder aan mijn hart laten komen.
Ik zie wel wat ik doe dan bij die guides, in ieder geval al bedankt voor de feedback!
- de tours van de Navajo zijn inderdaad al 'overpriced' er wordt hier toch een beetje van de toeristen geprofiteerd.
- 170 euro is al erg duur voor trouwens maar 2 uur rond te rijden (geen 6 uur zoals hier werd aangehaald)
- afgaande op reviews gaat het hier over 1-mans bedrijfjes of families, dus ik neem aan dat je geen sukkelaar hebt die aan minimum loon aan het rijden is. Ze betalen daar al nauwelijks belastingen als zelfstandige, ze vragen hoge prijzen...
- en jawel, een reis wordt wel duur zo, we gaan 3 weken, ik heb uitgerekend dat voor restaurants, homekeepers, tourguides etc... fooien al makkelijk op een totaal van 500 dollar komen. Daar zou ik toch menig souvenir van kunnen kopen...
In de restaurants heb ik er echt geen probleem mee, maar als je reviews leest van tours in het navajo gebied krijg je vooral de indruk dat ze toeristen als melkvee door de parken jagen en mensen zich regelmatig afgezet voelen, om die dan 25 euro in hun handen te steken, bovenop 170, voor 2 uurtjes in een jeep te zitten... heb ik moeite om te relativeren en me hier niet slecht over te voelen. Ik moet namelijk ook hard voor geen al te hoog loon werken.
Oké eerlijk toegegeven, moest de reis niet zo gigantisch veel duurder zijn geworden t.o.v. toen ik alle motels/hotels reserveerde door de wisselkoers zou ik het allemaal minder aan mijn hart laten komen.
Ik zie wel wat ik doe dan bij die guides, in ieder geval al bedankt voor de feedback!
South-West road trip video: https://vimeo.com/147467466
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Wij hebben ook een aantal dure excursies geboekt, waaronder een ballonvlucht. Op de site van de company staat zelfs al vermeld dat er rekening gehouden moet worden met tipping. Ik vind dit ook wel erg ver gaan. De ballonvlucht zelf kost pp al $ 300,-, dan ga ik niet nog eens $ 60,- fooi geven. Het is wel mooi op een keer. Bovendien als ik de reviews lees is de piloot ook de eigenaar van het bedrijf dus hij steekt het ook nog eens in eigen zak.
-
- Amerika-ontdekker
Mensen, staar niet zo blind naar een percentage dat je moet geven aan tip.
Geef gewoon waar jij je fijn bij voelt. Vaak is 5 tot 10 dollar al voldoende.
Dat percentage geldt vaak alleen voor restaurants. Niet zozeer voor tourguides en excursies.
Geef gewoon waar jij je fijn bij voelt. Vaak is 5 tot 10 dollar al voldoende.
Dat percentage geldt vaak alleen voor restaurants. Niet zozeer voor tourguides en excursies.
-
- Amerikafan
Precies. Zo bekijken wij het ook altijd.
Een excursie doen wij met een leuk bedragje als tip, lees 5 of 10 dollar.
Percentage doen we in de restaurants.
Een excursie doen wij met een leuk bedragje als tip, lees 5 of 10 dollar.
Percentage doen we in de restaurants.
Mee eens. Ik geef altijd 5-10 dollar pp als de service goed was bij een tour. Bij mijn sky dive avontuur in Las Vegas heb ik geloof ik 20 of 25 dollar gegeven. Waren ze allemaal oprecht tevreden mee (ik let daar op en heb het ook wel eens gevraagd aan ze, wat ze zelf adviseren als tip).
Maar de percentageregel geldt volgens mij ook voor restaurants waar je bediend wordt. Zou wat zijn als je een meerdaagse rafting trip maakt van 2.000 dollar. Dan ga je toch geen 400 dollar tip per persoon geven? Dan zou het voor mij 10-20 dollar per dag zijn.
Ik vind wel dat je de kosten voor een tip gewoon moet incalculeren. Wordt het daardoor te duur, dan kan je het blijkbaar niet betalen en moet je het niet doen.
Maar de percentageregel geldt volgens mij ook voor restaurants waar je bediend wordt. Zou wat zijn als je een meerdaagse rafting trip maakt van 2.000 dollar. Dan ga je toch geen 400 dollar tip per persoon geven? Dan zou het voor mij 10-20 dollar per dag zijn.
Ik vind wel dat je de kosten voor een tip gewoon moet incalculeren. Wordt het daardoor te duur, dan kan je het blijkbaar niet betalen en moet je het niet doen.
Ik zou denk ik toch alleen een tip geven als de tour echt heel goed is, want 170 dollar is toch een groot bedrag voor maar 2 uur. Ook al is het seizoensgebonden, het is werk waarvoor gekozen is en dat weet je van tevoren.
Bovendien zoals RobinCarlo zegt, het is overpriced en zijn vaak 1 mans bedrijfjes of familie. En bovendien denk ik dat als ze een paar jaar al in bedrijf zijn dat ze de jeeps ondertussen al afbetaald hebben.
Bovendien zoals RobinCarlo zegt, het is overpriced en zijn vaak 1 mans bedrijfjes of familie. En bovendien denk ik dat als ze een paar jaar al in bedrijf zijn dat ze de jeeps ondertussen al afbetaald hebben.
Dat raakt natuurlijk kant noch wal. Je hebt toch onderhoudskosten, afschrijvingen etc. Of denk je dat een Jeep nooit kapot gaat? En juist omdat het seizoensgebonden is, moeten ze daar in de prijs wel rekening mee houden. De kachel en de huur lopen gewoon door natuurlijk.
Of je de prijs wel of niet te hoog vindt, is alleen aan jezelf om te bepalen. Je bent niet verplicht om iets te doen he?
Of je de prijs wel of niet te hoog vindt, is alleen aan jezelf om te bepalen. Je bent niet verplicht om iets te doen he?
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 2885 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 9 Reacties