Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Goed nieuws voor sommige H4s

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Goed nieuws voor sommige H4s

Bericht door FlipjeBTiel »

Ziet alhier, sommige H4s komen vanaf eind mei in aanmerking voor een werkvergunning: IEEE en USCIS.

Geplaatst onder emigratie, want het goede nieuws is alleen van toepassing als de bijbehorende H1B-er aan het GC traject begonnen is.

Gr., Flipje
USInsider
Amerika-expert

Re: Goed nieuws voor sommige H4s

Bericht door USInsider »

Flipje, altijd leuk als je langskomt !

Dit is geen goed nieuws. Het is in feite slecht nieuws want het betekent dat een daadwerkelijke verbetering voor de H-4 vrouwen er dus niet van gaat komen. H-4's zijn hiermee NIET gelijk gesteld aan J-2, L-2, E-2, E-3, enz. Daar heeft men zich duidelijk tegen uitgesproken.
Maar een aantal advokaten doet alsof dit wel zo is en ook op sommige Consulaten horen H-4 vrouwen nu: Je mag op dit visum ook werken !

Het operatieve woord is SOMMIGE.

Het zijn mn. de vrouwen van de EB-1 Groene Kaart-aanvragers die er voordeel van hebben - en dat was de categorie met de kostste wachttijd.
Dus vooruitgang ? WEINIG EN DAN ALLEEN NOG VOOR SOMMIGEN.

De regel dat wanneer een H-1B visum houder een goedgekeurde EAD heeft en bereid is uit H-1B status te gaan om op EAD status verder te werken, dit de mogelijkheid biedt voor de vrouw om ook een EAD kom aanvragen, is al jaren van kracht !
(Interessant is daarbij dat deze regel in voorgaande jaren opeens op de USCIS website verscheen, maar vorig jaar is opeeens verdween.)
Het eerste probleem is dat niet alle werkgevers ermee instemmen dat een werker van H-1B naar EAD gaat.
Ten tweede voor de vrouwen van EB-3 G.K. aanvragers blijft de situatie waardeloos. Want voor een EAD moet de werker niet alleen een goedgekeurde I-140 petitie hebben, er moet ook een visa nummer beschikbaar zijn. En dat is wat het wachten zo lang maakt het tekort aan visa-nummers voor deze categorie.
Dit betekent toch dat er al snel VIER, VIJF, jaar voorbij zijn voor de H-4 mag gaan solliciteren.
Dus vooruitgang ? NEE en NEE !

Je kunt ook een EAD aanvragen wanneer je echtgenoot de 1-jaars verlengingen zijn toegestaan nadat de H-1B's 'op' zijn na zes jaar. Voor vrouwen uit India is hier mogelijk een verbetering omdat 6 jaar korter is dan 10-12 jaar - hun gem. wachttijd voor een Groene Kaart.
Bovendien: Good luck ! met het vinden van een baan in de US na ZES/ZEVEN jaar gedwongen werkloosheid. (Ik heb het geprobeerd na 8 jaar en werd uitgelachen.)
Dus vooruitgang ? NEE EIGENLIJK NIET.

FYI: In de tijd dat de H-4's moeten wachten op hun EAD, hebben andere categorien zoals L-2 al meer dan de helft van hun Social Security en MediCare rechten bij elkaar kunnen werken.
De H-4 vrouwen die dankzij deze discriminatie niet meer aan de bak komen werk-wijze, wordt gezegd dat ze dan maar moeten gaan vrijwilligen. Maar daarmee bouw je GEEN eigen Soc. Sec./MediCare rechten op !

Hoe is de 'nieuwe regel' er gekomen ? Omdat men zag dat de H-4's zich gingen organiseren en gezamenlijk vroegen om andere regels middels brieven, petities enz.
Door nu een kleine groep iets te geven dat (bovendien voor de meerderheid van die groep NIETS te betekenen heeft) is in ieder geval de saamhorigheid van deze groep behoorlijk gedeukt.

Voor wie een baan aangeboden krijgt in de US op een H-1B: de US overheid heeft nog steeds 'a special sort of hell' voor vrouwen die meekomen. Tenzij je self-petition kunt doen in de Cat. EB-1 en dat heel zeker weet. (Bv. omdat je USCIS kunt wijsmaken dat je intelligenter bent dan Einstein. Want verdomd, daar trappen ze in.)

Het H-4 visum is en blijft HELL. Het is en blijft een visum voor 'conjugaal visits only'.
En schande zoals bv. IEEE doet alsof het een echte 'verbetering' is.

Overigens, geen woord over O-3 visum houders ?

Zeker waar nu een groep illegale immigranten (voorlopig) rechten krijgt is het een schande hoe de H-4 en O-3 visa houders worden bejegend. Om over alle non-immigrant kids maar te zwijgen - zij mogen NIET werken en worden met 21 het land uitgedonderd.
Laatst gewijzigd door USInsider op 25 feb 2015, 00:43, 4 keer totaal gewijzigd.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

USInsider schreef:Probleem is dat niet alle werkgevers ermee willen instemmen als de werker van H-1B naar EAD gaat.
Werknemers doen er ook verstandig aan daar niet mee in te stemmen: als er een probleem naar boven komt en b.v. je I-485 wordt afgekeurd, dan hoef je de VS niet te verlaten als je nog tijd op H1B, en kun je ter plekke een beroep indienen en afwachten. Soortgelijk, als je op H1B reist, kom je niet in het limbo van een AP.

Gr., Flipje
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Inderdaad, en we hebben het er al eens eerder over gehad. Ik zou in zo een geval mijn man niet vragen om naar EAD status te gaan. Maar het is wel stuitend hoe de man dan alweer tegen zijn vrouws belang in moet gaan.

Waar ik overigens behoorlijk p. van wordt is dat geen enkele instantie, of advokaat, erop wijst dat de EAD-regel al JAREN bestaat - en dus niet 'nieuw' is en evenmin een 'verbetering'.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Niet vergeten dat er ook partners zijn die er geen probleem mee hebben om niet te 'mogen' (moeten) werken. Het is dus niet altijd kommer en kwel, het kan een zeer bewuste keuze zijn waar mensen gelukkig mee zijn. Indien dat niet het geval is, dan is dat een keuze die de partners onderling moeten maken.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hemel gaan we weer ! Dat is de diskussie toch niet ?
Het gaat om de dode mus die de H-4's zojuist uitgereikt hebben gekregen !

Het valt me op dat van de DV-winnaars toch in de bijna alle gevallen beide echtelieden aan het werk gaan of althans dit willen.

Het is ook typisch Ned./BE denken, waar in die landen bouw je rechten op ook al werk je niet.

Er is en blijft een enorm verschil of je iets niet doet omdat je het (op dat moment) niet wilt of omdat je het niet mag.
En met dat niet mogen zijn in feite alle mogelijkheden voor de toekomst om het wel te willen voor de meesten teniet gedaan.

En sorry dat 'je moet het samen beslissen' slaat nergens op.
Als je man kans heeft in de US te kunnen werken dan zullen bijna alle vrouwen hem daarin steunen. Zo zijn wij.
Bovendien kunnen de meesten zich niet voorstellen wat een H-4 visum betekent op langere termijn.

Je ziet ook over het hoofd dat eenmaal in de US, er van alles kan veranderen. Dan gaan al die 'gezamenlijke beslissingen' toch leuk het raam uit.
Laatst gewijzigd door USInsider op 25 feb 2015, 01:26, 1 keer totaal gewijzigd.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

USInsider schreef:Waar ik overigens behoorlijk p. van wordt is dat geen enkele instantie, of advokaat, erop wijst dat de EAD-regel al JAREN bestaat - en dus niet 'nieuw' is en evenmin een 'verbetering'.
Dit is nieuw: het criteria is nu I-140 goedgekeurd of onder AC21 langer dan 6 jaar H1B. Dat is soepeler dan moeten wachten totdat de I-485 de molen in mag.

Gr., Flipje
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Is het verschil vlgs. jou dan dat onder de 'oude regel' er EN een goedgekeurde I-140 petitie moest zijn EN een visum nummer beschikbaar, en dat de nieuwe regel ALLEEN de I-140 petitie goedgekeurd hoeft te zijn ?
Dat was voor mij nl. onduidelijk gebleven in de teksten die ik tot nu toe zag.
Betekent dat dan ook dat de H-1B werker NIET zijn status hoeft om te zetten naar EAD (ik dacht ook dat daar dat viusm # voor nodig was) om zijn vrouw aan haar EAD te helpen ?

De nieuwe regel betekent ook dat als de werker tijdens onderhandelingen meteen de Groene Kaart aanvrage weet zeker te stellen - en dat wordt waargemaakt - de situatie van de meekomende vrouw beduidend beter is dan wanneer de werkgever besluit de werker toch eerst minstens een jaartje 'uit te proberen'.
En dat is dan een van de onbekende factoren die niet meespelen 'als je samen overlegt.'

Overigens ben ik de enige die opmerkt dat de 'tijdelijke' werkvergunning hiermee alweer meteen een stuk permanenter is geworden ? Dit gaat zo in tegen de oorsponkelijke opzet van het H-1B visum - waarbij G.K. aanvrages uitzonderingen zouden zijn.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

USInsider schreef:Is het verschil vlgs. jou dan dat onder de 'oude regel' er EN een goedgekeurde I-140 petitie moest zijn EN een visum nummer beschikbaar, en dat de nieuwe regel alleen de I-140 petitie goedgekeurd hoeft te zijn ?
Dat volg ik niet ... Opnieuw, dIt zijn de twee nieuwe dingen: 1) EAD voor H4 wanneer de primaire visa-houder 6+ jaar op H1B zit is compleet nieuw, en geeft de H4 zelfs meer rechten dan de H1B; en 2) na goedgekeurde I-140 EAD voor H4 met primaire visa-houder nog op H1B.

I.e. 1) is soepeler dan wat je beschrijft in de quote, 2) maakt eea. veiliger (zie onze discussie hierboven).

Gr., Flipje
FlipjeBTiel
Amerika-expert

USInsider schreef:Betekent dat dan ook dat de H-1B werker NIET zijn status hoeft om te zetten naar EAD (ik dacht ook dat daar dat viusm # voor nodig was) om zijn vrouw aan haar EAD te helpen ?
Je bent me te snel ... die edit is nieuw, voordat ik postte. Ja, en nee: een visum # was niet nodig. Je kunt je I-485 non-concurrent starten, dan na ontvangst van AP de H4 de grens over sturen en terug laten komen op die AP, dan EAD aanvragen. Probleem is echter dat als je I-140 of I-485 vervolgens spaak loopt, dan moet de ex-H4 terstond het land uit om terug te kunnen komen op H4.

Gr., Flipje
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Gesnapt - denk ik. Bedankt voor de uitleg - en voor je geduld.

Ik denk dat je bedoelt 'je kunt de I-485 concurrent starten' ipv. 'non-concurrent' ?
Laatst gewijzigd door USInsider op 25 feb 2015, 04:38, 3 keer totaal gewijzigd.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Ja, inderdaad; bent wakkerder dan ik. Ik zat met het ene in het hoofd aan het andere te denken (voor concurrent is wel visum # nodig). Ging mij om die ene situatie waarbij je onder de oude regels sneller aan een EAD kunt komen wanneer op H4, dan zoals nu onder deze nieuwe regels. (Met bijkomende risico in de oude situatie.)

Ach, mijn laatste dag: na morgen never-nooit-niet-meer USCIS.

Gr., Flipje
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik weet niet wat je status dan is, maar het klinkt of Gefeliciteerd ! toepasselijk is. Van harte !
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

USInsider schreef:Hemel gaan we weer ! Dat is de diskussie toch niet ?
:shock:
Ging ik tegen de forumregels in?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
FlipjeBTiel
Amerika-expert

USInsider schreef:Ik weet niet wat je status dan is
U.S. Citizen.

Gr., Flipje
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Nee hoor Kastelke !

Maar wanneer het gaat om werkvergunningen voor H-4's, is er wel iemand die komt melden hoe enorm gelukkig een vrouw kan worden in haar huis etc. En iedere keer is het me weer volslagen onduidelijk waar dat op slaat in het kader van de discussie.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

:offtopic: Zonder me verder in de discussie te willen mengen, maar ik ken toch echt wel een aantal vrouwen die (misschien ook wel door het redelijk ok salaris van de man) geen enkel probleem hebben om 'huisvrouw' te zijn. Jij benoemt de, inderdaad helaas nog steeds, slechte kant van het visum. Elke een andere kant. Dat kan toch gewoon?
SvS
Amerika-ontdekker

Bericht door SvS »

:offtopic: Dank je Paul en Elke!
Ik heb een hele goede H4 periode van 3,5 jaar gehad. En nu, met mijn Greencard, ook een leuke PT baan gevonden.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Maar dit onderwerp gaat niet over het H-4 visum !
Dit ond. gaat over de wijzigingen die zojuist van kracht zijn geworden !
Daar is veel vreugde over en aan US zijde veel borst-kloppen, maar als je goed kijkt is het: too little, too late, and for too few.
En dat probeerde ik uit te leggen.
Dus de (eeuwig terugkerende) opm. over de 'o-zo gelukkigen op het H-4 visum' slaat in dit kader nergens op, sorry.

Prima degenen die het in huis goed hebben, plus een man met een zo hoog inkomen dat ze geen dubbeltjes hoeven om te draaien. Vaak hadden die in Ned./BE al voor een soortgelijk bestaan gekozen en konden zich dat klaarblijkelijk permitteren.
Ik heb nergens gesteld dat buiten-de-deur-betaald-werken zaligmakend is. Maar voor sommigen is het noodzaak.
En nogmaals: daar ging dit ond. niet over en ik wil ook totaal die kant niet op. Dat is al te vaak gebeurd en ik ken alle argumenten van haver tot gort. Ik ben er genoeg mee om de oren geslagen tot en met in nogal vervelende PB'tjes toe.

- Kastelke kan wel kan werken waar ze woont, en wist vrij vlot een interessante baan te vinden.
- Onder de Groene Kaart winners zie ik ook geen/weinig echtparen met niet-werkende partners.
- Een deelnemer hier die een werk-gebonden G.K. heeft weten te veroveren, had al jaren op H-1B status hier kunnen werken in haar professie. Maar koos de hele G.K. procedure in Ned. te doorlopen. Omdat anders haar man een H-4 zou krijgen en dan niet kon werken !
- SvS meldt ook dat ze blij is nu een PT baan te hebben. Als het H-4 bestaan zo goed beviel, waarom dan nu toch aan het werk ?

Ik heb zes jaren op H-4 mogen doorbrengen (plus anderhalf jaar exile in Canada) dus ik weet waarover ik praat - en dat er grote kans is dat je NOOIT meer zult werken - zoals mij is overkomen. DAT is het probleem van het H-4 visum -dat het een 'permanente conditie' wordt.
Voor mij betekent het nu dat het beetje AOW dat me wordt uitgekeerd - en ik had me zo verheugd eindelijk eens een beetje geld 'van mezelf' te hebben - alle maanden meteen doorgesluisd kan worden naar de US overheid.

Wie in de US NIET werkt bouwt GEEN rechten op ! Hoe vaak moet ik dat nog uitleggen ?
Al de jaren dat je niet kunt werken gaan verloren voor je Soc. Sec. opbouw !

Vraagje: voor de 'thuis-blijvers' heeft je man geregeld dat JOUW AOW rechten vrijwillig worden doorbetaald ?
Want HIJ bouwt onder het US systeem rechten op - JIJ niet.

En ja ik benadruk de 'slechte kant' - het visum HEEFT gen goede kant overigens - omdat ik iedere keer ervaar dat advocaten dat niet doen, en Consular Officers evenmin. De meeste vrouwen ontdekken in de US pas dat ze hier helemaal niet horen te zijn waar het USCIS aangaat.
SvS
Amerika-ontdekker

Bericht door SvS »

USInsider,dat wil ik best vertellen.
Ik heb altijd gewerkt, tot mijn H4 in de USA. Ik ben 41 jaar, (bewust) geen kinderen, dus nog een beetje jong om met "pensioen" te gaan. Met mijn PT baan kan ik nog steeds een heleboel leuke dingen combineren die ik deed toen ik hier niet werkte.
En wat je zegt, als je niet werkt/nooit gewerkt heb hier in de USA, bouw je niks op. (en het is toch fijn om zelf weer wat te verdienen)
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer