Na veel te lezen over dit onderwerp op internet en het forum wil ik jullie wat vragen stellen over mijn situatie.
Mijn situatie is zover ik kon vinden anders dan voorgaande topics. De afgelopen 2,5 jaar woon ik niet meer in Nederland maar in Zweden, hier ben ik oa. bezig met mijn Master in Marketing te behalen. In begin juni heb ik deze binnen en beschik ik over een Bachelor en Master in Marketing.
In september 2014 heb ik een geweldige Amerikaanse meid ontmoet wat al snel uitbloeide in een relatie. Helaas was zij hier alleen maar voor 5 maanden en is sinds een maand weer thuis. Dus daarom nu het grote plan om de liefde te volgen, en daarom ben ik me dus aan het oriënteren op de mogelijkheden.
Wat ik heb gevonden is het volgende:
1. Trouwen
Ik kan me aanmelden voor een K-1 visa en ga trouwen. Het idee van trouwen op 25 jarige leeftijd terwijl we elkaar nog maar zo kort kennen vind ik persoonlijk niet erg aanlokkelijk + ik begreep dat de aanvraag hiervan 6+ maanden kan duren. Wat ik me afvroeg is hoe deze bruiloft eruit moet zien? Is het ook mogelijk om alleen voor de Amerikaanse overheid te trouwen of moet het een echte "traditionele" trouwerij zijn?
2. Aanvraag door een bedrijf
Mijn vriendin haar moeder heeft een eigen bedrijf (in marketing). Zij heeft aangegeven dat zij openstaat voor het idee om mijn sponsor te zijn, ik moet dan wel helpen betalen voor de verbonden kosten. Ik weet alleen nog niet of ik hier ook echt aan het werk kan of het dan de bedoeling word dat ik vanaf deze visa een nieuwe werkgever ga zoeken, ze zou ook interviews voor mij willen regelen bij verschillende werkgevers waar zij goede relaties mee heeft. Dit zou volgens mij een H-1B of J-1 visa voor nodig zijn. Alleen nu zie ik dat mijn kansen op een green card aanvraag met een J-1 visa erg beperkt worden, zijn hier alsnog mogelijkheden voor? En wat is de ervaring met een H-1B visa, zijn deze makkelijk te behalen in een situatie als die van mij?
De beste optie voor mij zou een EB-2 visa zijn. Deze wachttijden zouden niet te lang zijn, ik heb alleen mijn twijfels dat ik hiervoor geselecteerd word met mijn beperkte werkervaring en alleen een Master Diploma. Alternatief zou de EB-3 kunnen zijn maar deze aanvraag duurt met 3-5 jaar te lang.
Ik hoop dat ik de situatie duidelijk geschetst heb en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alle informatie of feedback is welkom!

-Maarten