Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Kerstbomen zijn "beledigend"

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Als men in Florida mijn "Ster van David" ziet, worden er gelijk vragen gesteld en begint men, vooral oudere Joodse mensen hele gesprekken.
In NL was het altijd veel afstandelijker en meer aftastend.

Waar ik woon zijn diverse temples(synagoges), tot zover heb ik er al een stuk of 5 geteld. In Utrecht heeft men maar een synagoge met , hoe toevallig ...een Amerikaanse Rabbi.
In NL is het een uitzondering om Joods te zijn, hier is het gewoon.

Ook wordt er veel meer Happy Holidays toegewenst ipv. Happy Christmas, men houd rekening met elkaar,vaak men eerst of iemand Kerst viert en wenst dan Happy Holidays of Happy Christmas, naargelang het antwoord.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

PeeJay schreef:
Petra/VS schreef: Maar hier in de VS zijn Pasen en Hemelvaart alvast geen vrije dagen.
Geen vrije maar wel degelijk feestdagen voor veel mensen in de VS. Maar voor de rest ben ik het zeker met je eens hoor. Om het Christelijk geloof het begin van de samenleving te noemen vind ik ook een beetje te ver gaan...

/PeeJay
Precies, het zijn feestdagen voor degenen, die de meeste Christelijke geloven aanhangen (niet eens alle, want Pasen valt voor de Orthodoxe geloven op een andere dag). Net als we voor Yom Kippur of Hanukah (zou ik wel willen, heerlijk 8 vrije dagen ;)) of het Chinese Nieuwjaar geen vrije dagen krijgen. In dit land is Kerst het enige religieuze feest, waar een vrije dag voor wordt gegeven, alle andere vrije dagen zijn seculair.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

wiepster schreef:Ook wordt er veel meer Happy Holidays toegewenst ipv. Happy Christmas, men houd rekening met elkaar,vaak men eerst of iemand Kerst viert en wenst dan Happy Holidays of Happy Christmas, naargelang het antwoord.
Wat betreft het "Happy Holidays" toewensen ... Wij zijn met ons huwelijksreis naar Hawaii geweest .. Net voor kerst, want op 25 december vlogen we weer terug naar LA .. en de volgende dag naar huis ..

Maar gedurende ons hele verblijf werden we bijna doogegooid met "Happy holidays" .. Ik verheugde me al op 25 december, wanneer we terug zouden vliegen. Ik verwachtte een groot kerstonthaal in het hotel en het vliegtuig, maar niets was minder waar .. Op de dag zelf, kreeg ik van niemand "Merry Christmas" te horen ... Ik vond dat best tegenvallen .. is het "happy holidays" meer een aanloop naar Kerst dan de dag zelf ?
-
Sandy
Joke
Amerikakenner

Bericht door Joke »

Toen ik in de buurt van New York op high school zat, kregen we de normale feestdagen, maar ook alle joodse feestdagen, vrij. Jaren later werkte ik voor een advokatenkantoor in New York, en ook daar kregen we alle belangrijke joodse feestdagen vrij.

Ik heb ook een keer met de KLM op kerstdag van Amsterdam naar Chicago gevlogen. 747 heel mooi versierd voor kerst, ze serveerden banket en allerlei Nederlandse kerst eten aan zo'n 10 passagiers, want bijna niemand vliegt op kerstdag.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

wiepster schreef:Als men in Florida mijn "Ster van David" ziet, worden er gelijk vragen gesteld
Deze Belg stelt dan ook een vraag: wat is een 'ster van David'? Ik ken wel die speciale vorm van ster, de Davidsster. Gaat het daar om? En gebruik je die tijdens deze periode als decoratie? ...
(nu stel ik waarschijnlijk een heel erg belachelijke vraag, maar ik ken dan ook geen joodse mensen, woon niet in een joodse buurt, ...)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Afbeelding

Dit is een voorbeeld, ik heb een wit gouden met een briljant in het midden, ge-erfd van een dierbare tante.
Als ik goud draag, dan heb ik deze
Afbeelding

Een Chay, de betekenis is "leven" of "L'Chahiem.
Je draagt deze symbolen net zo als iemand een kruisje draagt(?).

Even een PS...was vanavond aan het shoppen in Target en vond daar een uitstalling van Hanoeka wensen, echt Amerikaans, servetjes, papieren bordjes cups etc.met allemaal davidsterretjes en menora'h ed. erop. Ik ga wat kopen voor mijn oom in Groningen, hij verzamelt dat soort dingetjes, in NL amper te krijgen en hier gewoon in de Target....
Laatst gewijzigd door wiepster op 13 dec 2006, 05:50, 1 keer totaal gewijzigd.
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

Joke schreef:... 747 heel mooi versierd voor kerst, ze serveerden banket en allerlei Nederlandse kerst eten aan zo'n 10 passagiers, want bijna niemand vliegt op kerstdag.
1 Januari 2000, 11 uur in de morgen, vloog ik met KLM van A'dam naar Stockholm. Ik geloof dat ik nog niet eens 10 passagiers op Schiphol heb gezien. Vloog met 5 bemanningsleden, en 0 andere passagiers... :?

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

PeeJay schreef:
Joke schreef:... 747 heel mooi versierd voor kerst, ze serveerden banket en allerlei Nederlandse kerst eten aan zo'n 10 passagiers, want bijna niemand vliegt op kerstdag.
1 Januari 2000, 11 uur in de morgen, vloog ik met KLM van A'dam naar Stockholm. Ik geloof dat ik nog niet eens 10 passagiers op Schiphol heb gezien. Vloog met 5 bemanningsleden, en 0 andere passagiers... :?

/PeeJay
Toen was toch iedereen zo bang om te vliegen ivm het millenium?? :roll: en alle computers zouden van slag zijn....
PeeJay
Amerika-expert

Bericht door PeeJay »

wiepster schreef:Toen was toch iedereen zo bang om te vliegen ivm het millenium?? :roll: en alle computers zouden van slag zijn....
Klopt ja, en het bleek (zo goed als) loos alarm... :D

/PeeJay
Don't Call Me 'Sir'!

Afbeelding
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Mack schreef:Sorry dat ik even terugpak op de zwarte pieten discussie, maar het gaat ook wel over deze kerstbomen.

Doreen, jij schrijft:
doreennicole schreef:respect voor elkaars cultuur bevordert de integratie.
Zwarte Pieten en kerstbomen zijn ook cultuur, mijn cultuur. Het is historisch zo gegroeid (ongeacht de foute oorsprong) en heeft tegenwoordig voor mensen niks van doen met discriminatie, racisme of het beledigen van andere groepen. Een zwarte piet wordt (binnen deze cultuur) door niemand gezien als een zwart slaafje van de blanke sinterklaas, en een kerstboom niet als uiting van het Christelijk geloof.

Is het dan niet zo, dat het schoppen tegen al die cultuur-dingen zoals een zwarte piet en een kerstboom, roepen dat het racistisch en discriminatie is en weggehaald moet worden: is dat dan niet gebrek aan respect voor deze cultuur? Mijns inziens is het roepen dat alles discriminerend en racistisch is slechter voor de integratie dan zwarte pieten en kerstbomen.

Niet specifiek tegen jou, Doreen, maar gewoon algemeen voor de discussie.
je hebt gelijk dat respect voor de cultuur wederszijds moet zijn. het is dan volgens mij zaak dat je zoekt naar een situatie waarin alle culturen min of meer gelijkwaardig worden behandeld. al zou het waar zijn dat niemand binnen jouw/de autochtoon nederlandse cultuur zwarte piet als minderwaardig zou zien, feit blijft dat het als beledigend wordt gezien door een andere groep en dan moet er voor mij gekeken worden of er een mogelijkheid is om te komen tot een situatie waarmee beide groepen kunnen leven. als de kerstboom (of eigenlijk de monopolie van de kerstboom) als kwetsend wordt ervaren door niet-christelijke groepen dan is het zaak om te onderzoeken wat kan worden gedaan om de anderen te laten voelen dat zij ook gerespecteerd worden.

respect voor elkaars cultuur betekent niet klakkeloos alles accepteren, maar proberen het een plaats te geven in de maatschappij. de kerstboom, burka of feestdagen zijn voor mij niet zo'n punt want het accepteren van die cultuuruitingen hebben geen nadelige gevolgen voor ons, eerder voordelen, dus ik vind dat dat makkelijk op te lossen moet zijn. het sinterklaasfeest is wat moeilijker. sommige aspecten van het feest zijn niet acceptabel voor sommige mensen, maar het simpelweg afschaffen heeft nadelige gevolgen voor een groot deel van de samenleving. het afschaffen van de zwarte pieten ook. het invoeren van allerlei kleuren pieten wat minder. voor mij was dat dan ook een mooi gebaar. een erkenning dat zwarte pieten een issue zijn en een manier om er op een luchtige manier (zonder de kinderen een hele geschiedenisles te geven) iets aan te doen. jammer dat er zo negatief op gereageerd wordt door de autochtone nederlanders. waarom is het zo belangrijk voor jullie dat er een zwarte piet is? alleen maar omdat het altijd zo is geweest? groene pieten kunnen ook strooien.
SEEING IS BELIEVING
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Annewiep, dat is inderdaad de Davidster zoals ik ze ook ken als symbool. Mooi juweel trouwens!
Zo'n 'Chay', dat kende ik nog niet.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Natuurlijk heb ik er geen problemen mee als er naast de kerstboom allerlei soorten versieringen komen. Maar waar houdt het op?

Alle feestdagen van alle religies vrij? Blijven er dan werkdagen over? Een metalen kruis de ruimte in schieten, omdat een halve maan teveel voor de islam staat? :?

Natuurlijk is het goed met elkaar rekening te houden, zeker met bijvoorbeeld zoveel Joden in Amerika en zoveel Moslims in Nederland. Maar je kunt ook te ver gaan. Mijns inziens gaat men te ver tegenwoordig, tot op het belachelijke af. Ik blijf erbij dat dit soort gedrag ("ik eis dat men rekening houdt met mij") de integratie van bevolkingsgroepen en religies juist stoort.
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Mack schreef:Natuurlijk is het goed met elkaar rekening te houden, zeker met bijvoorbeeld zoveel Joden in Amerika en zoveel Moslims in Nederland. Maar je kunt ook te ver gaan. Mijns inziens gaat men te ver tegenwoordig, tot op het belachelijke af. Ik blijf erbij dat dit soort gedrag ("ik eis dat men rekening houdt met mij") de integratie van bevolkingsgroepen en religies juist stoort.
Dit is nu het standpunt van iemand die het gelijk aan zijn/haar zijde heeft.
Voor jou is het dit soort gedrag en verder niets, je gaat gewoon verder met je leventje, voor veel andere mensen doet het soms pijn als er zo over gevoelens heen gewalst wordt.
In Nederland en in de States leven we in een multi-culturele samenleving en moeten we elkaar accepteren, ook als het niet altijd in ons straatje past.
Wie zijn wij om te bepalen wat een ander mag voelen? Omdat je voorouders al in het land woonden??

Dat is nu het verschil tussen NL en de States, in de States is ook rascisme, breek mij de bek niet open, in NL mag echter na Fortyn en Van Gogh alles maar gezegd worden tegen en over allochtonen....ook zo'n woord wat men niet kent in de States....en men spreekt dat zelfs uit tegen kinderen.....
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

wiepster schreef:voor veel andere mensen doet het soms pijn als er zo over gevoelens heen gewalst wordt.
Over gevoelens heen gewalst door een boom? Dan kan ik overal wel door beledigd worden!

Nogmaals: wat komt er van integratie terecht als iedereen maar beledigd wordt / zich gekwetst voelt door alles wat de ander doet? Hoe wil je dan ooit enige feestdag vieren, van wat voor religie dan ook? Hoe stel je je dat voor?
Mack
MW Drawings

wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Voor mij mogen alle feestdagen afgeschaft worden, geef een ieder een budget en gelang naar geloof kan je opnemen wat je wil??

En houd dan zoals in NL Koninginnedag aan, dat schijnt een dag te zijn dat IEDEREEN kan vieren.
Zoals Thanksgiving in de States ?? Je kan die dag vieren dat de Mayflower aan kwam, wat veel mensen die daar niet van gecharmeerd zijn doen is dank zeggen voor het feit dat je familie bijeen is....

Verder accepteren dat de manier waarop Piet door sommigen uitgebeeld word pijnlijk kan zijn voor veel mede-Nederlanders?

Als er Katholiek en Protestante scholen zijn, mag dan ook een Islamtische of Joodse school? Vriheid van godsdienst.

Iedereen Nederlands leren, dat is de beste manier om in de samenleving geaccepteerd te worden.

Puber-jongetjes/oudere jongeren/voetbalvandalen flinker aanpakken, geef ze sociale dienstverlening en ze laten zien wat ze aanrichten?

Verder het woord allochtoon en autochtoon afschaffen, we zijn allen op deze wereld-bol en zullen het moeten doen met elkaar?
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

wiepster schreef:Voor mij mogen alle feestdagen afgeschaft worden, geef een ieder een budget en gelang naar geloof kan je opnemen wat je wil??

En houd dan zoals in NL Koninginnedag aan, dat schijnt een dag te zijn dat IEDEREEN kan vieren.
Zoals Thanksgiving in de States ?? Je kan die dag vieren dat de Mayflower aan kwam, wat veel mensen die daar niet van gecharmeerd zijn doen is dank zeggen voor het feit dat je familie bijeen is....

Verder accepteren dat de manier waarop Piet door sommigen uitgebeeld word pijnlijk kan zijn voor veel mede-Nederlanders?

Als er Katholiek en Protestante scholen zijn, mag dan ook een Islamtische of Joodse school? Vriheid van godsdienst.

Iedereen Nederlands leren, dat is de beste manier om in de samenleving geaccepteerd te worden.

Puber-jongetjes/oudere jongeren/voetbalvandalen flinker aanpakken, geef ze sociale dienstverlening en ze laten zien wat ze aanrichten?

Verder het woord allochtoon en autochtoon afschaffen, we zijn allen op deze wereld-bol en zullen het moeten doen met elkaar?
Feestdagen afschaffen, zelf kiezen: als ik dan een kerstboom in mijn eigen huis neerzet, gaat de overbuurman dan klagen dat hij die door mijn raam ziet en zich beledigd voelt? Lost het wat op?

Koninginnedag is beledigend voor republikeinen. Vrije dagen zijn beledigend voor work-a-holics en mensen die een veeleisende baan hebben. Thanksgiving is beledigend voor mensen die van kalkoenen houden. Hier zul je dan ook allemaal rekening mee moeten houden.

Bovendien, ik geloof dat "van-oorsprong-niet-Nederlanders" Koninginnedag dan beledigend gaan vinden en een feestdag eisen als hun koning/president/... jarig is.

Leuke ideeen, maar praktische uitvoerbaarheid = 0. Je beledigt altijd iemand.
Mack
MW Drawings

Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Mag ik even rechtzetten, dat de starter van dit topic het ongelukkige woord "beledigend" heeft gebruikt en dat er nergens in de artikels terug komt, dat wie dan ook "beledigd" was door de Kerstbomen. Er werd enkel getracht een ander groot symbool van een andere grote religie bij de Kerstbomen te zetten. Dat is heel wat anders, dan "beledigd" zijn door een Kerstboom.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Petra, je hebt helemaal gelijk. De titel van het topic komt van Fok! af. Zij hadden een vertaling neergezet van het artikel. Ik had het oorspronkelijk bericht gepost wat op de Seattle Times stond maar deze was toen al door hun aangepast.

De term 'offended' stond volgens mij wel degelijk in het oorspronkelijke artikel. Dit is later door de desbetreffende persoon tegengesproken.

--------------------------

http://frontpage.fok.nl/nieuws/71316

Kerstbomen zijn 'beledigend'
Bron: Seattle Post Intelligencer
Gepubliceerd: maandag 11 december 2006 @ 03:42
Icoon Feestdagen Alle negen kerstbomen van het Sea-Tac International Airport in de Amerikaanse stad Seattle zijn weggehaald, omdat ze beledigend zouden zijn voor joden en andere religies.

De rabbi Elazar Bogomilsky had een advocaat ingehuurd en dreigde met een rechtszaak als de luchthaven geen Joodse menorahs zou plaatsen. Het kerstfeest is immers een christelijk feest en hij vond dat de joden ook aan bod moesten komen.

In plaats dat de luchthaven menorahs besloot te plaatsen, heeft het alle kerstbomen maar weggehaald. "We hebben alle bomen weggehaald, omdat we niet exclusief willen zijn", aldus de woordvoerder Terri-Ann Betancourt. "We willen respectvol zijn en zullen volgend jaar ons beleid analyseren". Een menorah toevoegen was volgens de luchthaven geen optie, want dan zouden veel andere culturen en religies ook hun symbolen opeisen. "De feestdagen zijn de drukste dagen op de luchthaven, de medewerkers hebben geen tijd om cultureel antropologen te spelen", aldus Betancourt.

De medewerkers van de luchthaven zijn niet blij met de beslissing. Ze vinden dat bezoekers de luchthaven moeten bellen om hun onvrede kenbaar te maken. De kerstbomen staan nu in een opslagkamer, waar niemand ze kan zien.
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer