Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
financiele zaken
-
Henny de Jong
- Amerika-newbie
financiele zaken
Hoe en waarmee betaal je het best in de VS? Ik lees over Ing-pasjes die niet meer geaccepteerd worden en ook over zoiets als 'cash back' . Wat is dat eigenlijk? Wij hebben een CC en betaalpassen van zowel de ING als de SNS. Geld opnemen in ATM met de betaalpas is toch goedkoper dan met de CC?
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Re: financiele zaken
Dat klopt. Geld opnemen met een CC is duur. Bij een pinautomaat (ATM) kun je inderdaad beter met je pinpas pinnen dan met je CC.
In diverse winkels, bijvoorbeeld supermarkten kun je betalen met je gewone pinpas. Al is dat nu ineens in een flink aantal winkels niet meer mogelijk. Zowel met pin als met creditcard kun je vragen om een 'cashback'. Dit is zeg maar een soort van bijpinnen bij het bedrag wat je moet betalen. Dus stel je moet 50 dollar betalen en je vraagt om 100 dollar cashback, dan pin je 150 dollar en krijg je 100 dollar contant geld terug.
Niet iedereen heeft een CC en op veel CC's zijn limieten gesteld. Bij sommige CC's kun je door geld bij te zetten op de kaart de limiet wat verhogen. Als je tijdens je vakantie bv alle hotels nog zou moeten betalen en bv altijd tankt met de CC dan kan het zijn dat je op die kaart niet genoeg hebt staan om ook nog andere zaken ermee te doen. Daarom spreiden veel mensen de kosten.
In diverse winkels, bijvoorbeeld supermarkten kun je betalen met je gewone pinpas. Al is dat nu ineens in een flink aantal winkels niet meer mogelijk. Zowel met pin als met creditcard kun je vragen om een 'cashback'. Dit is zeg maar een soort van bijpinnen bij het bedrag wat je moet betalen. Dus stel je moet 50 dollar betalen en je vraagt om 100 dollar cashback, dan pin je 150 dollar en krijg je 100 dollar contant geld terug.
Niet iedereen heeft een CC en op veel CC's zijn limieten gesteld. Bij sommige CC's kun je door geld bij te zetten op de kaart de limiet wat verhogen. Als je tijdens je vakantie bv alle hotels nog zou moeten betalen en bv altijd tankt met de CC dan kan het zijn dat je op die kaart niet genoeg hebt staan om ook nog andere zaken ermee te doen. Daarom spreiden veel mensen de kosten.
- Frasi
- Amerika-expert
- Partner van: mezelf
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
Over het algemeen zijn de kosten (combinatie koersopslag en provisie) bij betaling met debit card (Maestro) goedkoper dan betalingen met een credit card.
Volgens mij is dit de voorkeursvolgorde (qua kosten):
- pinnen in de winkel (debit card)
- voor wat contant geld kan je bij het pinnen vragen of je bijf. 50 of 100$ extra kan pinnen. Deze krijg je dan in cash (cash-back). Kan alleen met debit card betaling.
- met debit card cash opnemen bij een ATM (niet te kleine bedragen i.v.m. vaste opnamekosten).
- betalen met credit card. AmEx is daarbij vaak wat duurder (door wisselkoers commissie) dan bijv. VISA of Master.
- geld opnemen uit de ATM met je credit card. Extra opnamekosten bovenop wisselkoersopslag en commissie...
Het lijkt wel of er de afgelopen jaren mogelijkheden bijkomen of juist verdwijnen. Een paar jaar geleden kon je bij de meeste benzinepompen aan de pomp betalen met je CC (zonder PIN of met 90210), nu gaat dat vaak niet meer maar kan je wel met de Maestro pas (debit card) de benzine aan de pomp betalen (zonder PIN
). En waar vroeger cash-back bij Walmart bijna altijd kon, lijkt dat nu een soort loterij of het lukt (daarbij wordt ING vaak genoemd). Daarentegen kan je steeds vaker in winkels met je Maestro-pas betalen.
Voor de zekerheid nemen velen twee of meer credit cards mee. Voor het geval er een geblokkeerd wordt (of gestolen/verloren). Ik reis alleen en ga met (Rabo) debit card en 4 credit cards...
Volgens mij is dit de voorkeursvolgorde (qua kosten):
- pinnen in de winkel (debit card)
- voor wat contant geld kan je bij het pinnen vragen of je bijf. 50 of 100$ extra kan pinnen. Deze krijg je dan in cash (cash-back). Kan alleen met debit card betaling.
- met debit card cash opnemen bij een ATM (niet te kleine bedragen i.v.m. vaste opnamekosten).
- betalen met credit card. AmEx is daarbij vaak wat duurder (door wisselkoers commissie) dan bijv. VISA of Master.
- geld opnemen uit de ATM met je credit card. Extra opnamekosten bovenop wisselkoersopslag en commissie...
Het lijkt wel of er de afgelopen jaren mogelijkheden bijkomen of juist verdwijnen. Een paar jaar geleden kon je bij de meeste benzinepompen aan de pomp betalen met je CC (zonder PIN of met 90210), nu gaat dat vaak niet meer maar kan je wel met de Maestro pas (debit card) de benzine aan de pomp betalen (zonder PIN
Voor de zekerheid nemen velen twee of meer credit cards mee. Voor het geval er een geblokkeerd wordt (of gestolen/verloren). Ik reis alleen en ga met (Rabo) debit card en 4 credit cards...

https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
-
Henny de Jong
- Amerika-newbie
Bedankt voor de duidelijke reacties. 
- Rob
- Amerika-expert
- Partner van: Annie
- Aantal x V.S. bezocht: 27
- Contacteer:
De keren dat ik met mijn debit kaart tankte vroeg de pomp iedere keer om de pincode(debit card) de benzine aan de pomp betalen (zonder PIN)
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je hoeft met een CC niet altijd opnamekosten te hebben.
Onze dochter heeft in NY twee keer 500 dollar gepind (op dezelfde dag, dus de koers zal niet veel verschillen); dat kostte met de betaalpas bij de ING 434 euro en met de VISA card 436 euro. Die verschillen vallen dus mee. Als we echter geen positief saldo hebben op de CC betalen we 4% opnamekosten over het opgenomen bedrag.
Marianne
Onze dochter heeft in NY twee keer 500 dollar gepind (op dezelfde dag, dus de koers zal niet veel verschillen); dat kostte met de betaalpas bij de ING 434 euro en met de VISA card 436 euro. Die verschillen vallen dus mee. Als we echter geen positief saldo hebben op de CC betalen we 4% opnamekosten over het opgenomen bedrag.
Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 14 jan 2015, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
DebbieTimmermans
- Amerikafan
- Partner van: Wouter
- Aantal x V.S. bezocht: 2
ik volg even mee, interessant want wij gaan ook in mei dus komt van pas 
groetjes
groetjes
wouterendebbie.blogspot.be/
wouterendebbie1.blogspot.be/
wouterendebbie2.blogspot.be/
wouterendebbie3.blogspot.be/
https://www.facebook.com/groups/2198403 ... =bookmarks
wouterendebbie4.blogspot.be/
wouterendebbie1.blogspot.be/
wouterendebbie2.blogspot.be/
wouterendebbie3.blogspot.be/
https://www.facebook.com/groups/2198403 ... =bookmarks
wouterendebbie4.blogspot.be/
Meestal kan je op de site van je bank wel meer info terugvinden over de kosten in het buitenland.
Neem nu KBC: https://www.kbc.be/PBL/CC028/Particulie ... n_-_Kosten
Hier zie je duidelijk in het overzicht dat betalen met een kredietkaart goedkoper is dan met een bankkaart. Zeker voor kleinere bedragen. (1,6% van het bedrag)
Het opnemen van geld is hier ook vanaf 120€ goedkoper om met de kredietkaart te doen.
Dus hoe mensen komen aan een goedkoper bedrag bij het 'pinnen' met de 'betaalpas' is bij mij een raadsel.
Neem nu KBC: https://www.kbc.be/PBL/CC028/Particulie ... n_-_Kosten
Hier zie je duidelijk in het overzicht dat betalen met een kredietkaart goedkoper is dan met een bankkaart. Zeker voor kleinere bedragen. (1,6% van het bedrag)
Het opnemen van geld is hier ook vanaf 120€ goedkoper om met de kredietkaart te doen.
Dus hoe mensen komen aan een goedkoper bedrag bij het 'pinnen' met de 'betaalpas' is bij mij een raadsel.
- Hansi1959
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 20
Als ik het overzicht van KBC bekijk (link van Frent) vallen mij twee dingen op;
- de KBC bank kaart kent extreem hoge kosten!
- de getoonde credit card kosten hebben alleen betrekking op door KBC uitgegeven credit en debit cards.
Ik weet in ieder geval dat de kosten die ons al die jaren berekend zijn, duidelijk hoger zijn bij cashen met credit card dan met de gewone (debit) bank kaart en dat onze kosten voor contant opnemen van een ATM (met RABO of SNS pas) veel lager zijn dan de in het overzicht genoemde.
- de getoonde credit card kosten hebben alleen betrekking op door KBC uitgegeven credit en debit cards.
Ik weet in ieder geval dat de kosten die ons al die jaren berekend zijn, duidelijk hoger zijn bij cashen met credit card dan met de gewone (debit) bank kaart en dat onze kosten voor contant opnemen van een ATM (met RABO of SNS pas) veel lager zijn dan de in het overzicht genoemde.
No guts, no glory!
Ik denk dat het groot verschil hier zit tussen België en Nederland.Hansi1959 schreef:Als ik het overzicht van KBC bekijk (link van Frent) vallen mij twee dingen op;
Ik heb even ING vergeleken en dit valt mij op: (info: http://www.consumentenbond.nl/test/geld ... taalpakket en http://www.bancompare.be/zichtrekening/ ... n-account/)
ING Belgie:
- opening rekening met bankkaart: 12€
- Kredietkaart: niet inbegrepen. MasterCard mogelijk voor 25 € per jaar
- Betaalpas: kosten contant geld opnemen buiten eurolanden: €4,24 plus 1,65 % van verrichting
- Creditcard: kosten contant geld opnemen buiten eurolanden: €4,96 + 1% koersopslag
- Betaalpas: kosten betalen in winkels buiten eurolanden: €0,61 + 1,4% koersopslag
- Creditcard: kosten betalen in winkels buiten eurolanden 1,4% koersopslag
ING Nederland
- opening rekening met bankkaart: 36€
- kredietkaart: gratis
- Betaalpas: kosten contant geld opnemen buiten eurolanden: 1% koersopslang
- Creditcard: kosten contant geld opnemen buiten eurolanden: €4,50 + 1,35% koersopslag
- Betaalpas: kosten betalen in winkels buiten eurolanden 1% koersopslag
- Creditcard: kosten betalen in winkels buiten eurolanden 1,35% koersopslag
Dus op het eerste zicht lijk het betalen met een Nederlandse kaart voordeliger tegenover Visa.
Maar zoals ik aangaf ligt dat voor Belgen anders.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 1449 Weergaves
-
Laatste bericht door JeroenB