Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Noorwegen en/of Zweden wel of niet georganiseerd

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Inge
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Re: Noorwegen en/of Zweden wel of niet georganiseerd

Bericht door Inge »

Inmiddels hadden we min of meer besloten dat we naar Zweden zouden gaan (Midden-Zweden), maar daar zijn we uiteindelijk vanaf gestapt omdat we van verschillende kanten hoorden (o.a. van een aantal Zweden zelf) dat het daar stikt van de muggen. Mijn dochter is daar panisch voor en krijgt er ook flinke bulten van, wat het vakantieplezier voor ons allen niet ten goede komt :wink:
We hebben toen het Scandinavië-avontuur maar afgeschreven en zijn op zoek gegaan naar alternatieven. Helaas zijn we nergens zo enthousiast over geworden als over Scandinavië, dus zijn we nu aan het kijken naar mogelijkheden met zo min mogelijk muggen.

Nou las ik al ergens dat het in Noorwegen beter schijnt te zijn dan in Midden-Zweden? Van anderen hoorde ik dat in Zuid-Zweden, vanwege het vele zoute water ook nauwelijks muggen te bekennen zijn? Wie heeft wijze raad? In welke gebieden komen doorgaans minder muggen voor?
We hebben het dan over de tweede helft van juli of begin augustus.
Gerda&Lucas
Amerikakenner

Bericht door Gerda&Lucas »

Wij zijn zowel in Zweden als in Noorwegen geweest maar ik kan me helemaal niet herinneren of we veel last gehad hebben van muggen. Ik heb ook beide reisverslagen er nog even op nagelezen maar daar noem ik het ook niet.
Het wordt inderdaad altijd wel gezegd, daar had ik me van tevoren geloof ik ook een beetje druk om gemaakt, maar het kan blijkbaar meevallen.
Ik geloof dat we op ons eerste adres in Zweden wel een keer 's avonds wat muggen gehad hebben maar was blijkbaar niet echt indrukwekkend veel.

Nou ja, hier word je dus niet veel wijzer van, maar ik heb in ieder geval weer even nagenoten van deze vakanties :lol:

O ja, onze reisverslagen staan hier:

http://rondreiszweden2004.wordpress.com/

http://noorwegen2006.wordpress.com/
Inge
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Inge »

Bedankt voor je reactie!
Ik heb je Zwedenverslag nu ook gelezen en het Noorwegenverslag ook nog eens bekeken. Leuke verslagen :thumbup: . Fijn om te lezen dat jullie helemaal geen last van muggen hebben gehad. Wellicht dat een paar dagen Frederiksburg nog wel kan... Dan kunnen we het eens testen, haha.

Iemand anders nog ervaring of juist niet met muggen in Zweden en Noorwegen?
sachasenne
Amerika-expert
Partner van: syce
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Bericht door sachasenne »

Volgens mij hebben we in Noorwegen in juli geen last gehad van muggen.
Groetjes,
Carine
monster
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11

Bericht door monster »

Wij zijn dol op Midden Zweden en dan vooral in de Dalarna regio. Ook al meermaals in Mora / Leksand / Falun en omgeving geweest en ook hier geen muggen horror.
Ik ben zelf enorm de klos met muggen, maar wordt in Azie en Caribisch gebied lek gestoken en in Zweden niet......

Nabij Hestra / Store Mosse ( park met veel water) ook geen last gehad.

De enige keer dat ik muggen heb gezien was na een regenbui, maar het zag er niet zwart van en ben ook niet gestoken...... Ook in zuid Zweden ( Gotheborg, Grebbestad, Landskrona en Ystad) geen last van muggen gehad.

Zweden is zo mooi wij zijn zelfs met een emigratie bezig geweest...... Aanrader!
http://annekestefan.web-log.nl ( vakantie's USA 2006 en 2007)
http://annekeenstefan.blogspot.com ( vakantie Ijsland/ USA/ Canada 2008)
Inge
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Inge »

Dat klinkt bemoedigend! Zijn jullie ook in juli/augustus in die regio geweest?
Zou het ook nog uitmaken of je wel of niet op een vakantiepark zit (wellicht dat ze daar iets doen tegen insecten)?
monster
Amerikakenner

Bericht door monster »

Ja in augustus..... Ik weet niet of ze op die parken iets doen tegen insecten.... Heb dat nog niet waargenomen......
andre208
Amerikafan

Bericht door andre208 »

Ik ben al 5 keer in Noorwegen geweest van het zuidelijke gedeelte tot aan de noordkaap maar niet veel muggen gezien. Het zelfde voor Zuid en Midden Zweden daar ook niet veel last van gehad. Maar in Fins en Zweeds lapland moest je je lunch in de auto op eten want je werd gek van de muggen.

Andre
Inge
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Inge »

Bedankt allemaal voor jullie hulp! :thumbup: We hebben besloten toch naar Zweden te gaan, ook door de vele positieve beoordelingen van de reis door voorgangers en daarin wordt ook weinig over muggen gezegd. We gaan de sprong dus wagen! :D
Remski
Amerikafan

Bericht door Remski »

Ook ik heb in Noorwegen en Zweden geen last van muggen gehad in juli 2007; enkel bij de meren in het grensgebied van Zweden en Finland. Ik was destijds op reis met een vriend die panisch is voor muggen en ook hij bleef stug in de auto zitten toen we Lapland bezochten :lol: Later ben ik nog verschillende keren in het midden en zuiden van Zweden geweest (en in Zuid-Finland), maar nergens last van gehad.
Reizen 2015: Krakau, Sevilla, Israël, Jordanië, Oekraïne, Moldavië, Kazachstan, Kirgizië en Boedapest
Reizen 2016: Cuba, Bulgarije, Macedonië, Londen
Reizen 2017: München, Salzburgerland, Londen, Libanon
Reizen 2018: Barcelona, Sri Lanka, Madrid, VS (NO)
Inge
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Inge »

Heel fijn om te lezen! Laten we hopen dat wij ook geluk zullen hebben. Al zal ik me natuurlijk wel goed voorbereiden op muggen... :wink:
Laatst gewijzigd door Inge op 09 jan 2015, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
monster
Amerikakenner

Bericht door monster »

Welke plaats(en) doen jullie aan tijdens de reis??
Inge
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Inge »

Wij doen het meest populaire rondje, voor mijn gevoel: Frederiksberg, Orsa en Idre en dan via Oslo-Fredrikshavn en waarschijnlijk Legoland weer terug. We hebben geboekt bij Scanbrit, reis Arvid.
monster
Amerikakenner

Bericht door monster »

Geweldig, ik ben op alldrie de bestemmingen geweest, dus mocht je vragen hebben......
Leuk rondje!
Inge
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Inge »

Leuk! Wij hebben hiervoor gekozen omdat er veel te doen is met kinderen. Vooral mijn oudste dochter is een klimgeit, maar ze is vaak nog te jong voor klimwanden. We hopen dat ze in Zweden flink kan klimmen (al dan niet op een klimwand), wellicht vergeet ze de muggen dan even :wink: .
Vorig jaar hebben we in de Ardennen gekanoed, en dat was een groot succes, dus dat willen we zeker een paar keer doen. En alvast wat oefenen met natuurwandelingen natuurlijk, zodat we alvast een basis hebben voor als we weer eens naar Amerika zouden gaan... Weet je misschien leuke, afwisselende korte wandelingen die leuk zijn met kinderen (met wat klauterwerk, of afwisselende paden)?

De bedoeling is vooral om natuur leuk te maken, ook voor hun. Het wordt een ander soort reis dan ze gewend zijn, m.u.v. ons weekje Ardennen vorig jaar.

Ben jij recentelijk nog in Safsen geweest? Ik las in het reisverslag van gerda&lucas dat er daar een klimwand zou zijn, maar deze wordt nu nergens genoemd, in de reisgidsen e.d.?
Gerda&Lucas
Amerikakenner

Leuk. Ook precies de adresjes waar wij ook zijn geweest.
Er stond destijds echt een klimwand maar leuker hadden wij het gevonden als ze op de rotsen hadden kunnen klimmen. Helaas konden we dat toen niet boeken maar als dat nog wel steeds aangeboden wordt en als jullie dat zouden willen, zou ik daar snel naar kijken zodra je er bent en het vastleggen.
Inge
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Inge »

Bedankt voor de tip!
Ik heb inmiddels ook de plattegrond van het park gevonden en daar staat inderdaad nog een klimwand op. Hopelijk mag ze daarop, maar klimmen op rotsen klinkt nog leuker. Maar goed, ze is van de zomer pas 8 en ook niet zo lang, dus het is nog even afwachten of het mag.
Op ons vakantiepark vorig jaar was ook een klimwand, maar daar mocht ze niet op, te jong... Op het vakantieadres van twee jarig gelegen daarentegen mocht het wel. Er valt dus geen pijl op te trekken... :?
Gerda&Lucas
Amerikakenner

Ha ha, net als jullie hadden wij ook een klimgeit.
We hebben ook een keer een kinderfeestje - weet niet meer hoe oud ze toen was, maar wel iets ouder dan 8 denk ik - gedaan bij een klimcentrum.
Zij als jarige werd natuurlijk het eerst in een tuigje gehesen en terwijl de begeleider nog aan de rest van de groep stond uit te leggen wat ze moesten doen, zat Nynke al helemaal bovenin de klimwand achter hem en moest hij als een gek het touw strak trekken toen hij het ontdekte. :lol:
monster
Amerikakenner

Bericht door monster »

Onze dochter van vier/vijf jaar vond de wandeling naar de Njupeskär waterval geweldig ( in zomer en winter).
Beetje klauteren, over houten loopbrug op het einde en een mooie waterval ( de hoogste van Zweden) op het eind..... Deze wandeling vind je in Fullufjallet NP, een klein half uurtje vanaf Idre. In dit park leven ook wilde lynxen en beren, maar helaas zelf nooit gespot..... Wel een arend op t nest en vossen.

Je kunt ook de trollenweg nabij de Nipfjall doen, vanaf Idre de weg omhoog volgen, dit is ook klimmen naar de top en wij zien hier eigenlijk altijd rendieren in het wild........

Ook mooi vonden wij Göljan; een natuurgebied dat enkele jaren geleden is verwoest door enorme regenval en landverschuivingen. Langzaamaan raakt het gebied weer begroeid, maar interessant om te zien wat natuurgeweld kan doen. Over wat beekjes heen springen, over boomstammen klauteren. Dit gebied ligt tussen Idre en Särna.

In Orsa is het berenpark leuk met kinderen en daar klauter je ook wat af, ze hebben daar best steile paden en de trappen naar het tijgerverblijf...... pfoe..... Maar onderweg veel te zien, ze hebben hier sinds enkele jaren ook Polar World aangebouwd; met ijsberen!

Verder vinden wij in de zomer Mora erg leuk, aan het Siljanmeer gelegen; je hebt hier Tingsbadet een leuk zandstrandje met speeltuin aan het meer.

Veel plezier met de voorpret en het plannen!
Inge
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Inge »

Wow, bedankt voor de tips! Sommige had ik al staan, maar fijn om te lezen dat het ook voor kinderen leuk is (de waterval bijv.). De voorpret is zeker begonnen :thumbup:

Ik heb ook al eens aan een klimfeestje gedacht! Al zijn de meeste van haar vriendinnetjes niet zo klimmerig...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer