Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Navigatie voor onderweg?

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Teebee
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Navigatie voor onderweg?

Bericht door Teebee »

Hallo,

in juli 2015 gaan we nog eens rondrijden in het zuidwesten, en mijn TomTom Go van 10 jaar oud heeft het blijkbaar toch opgegeven. Nu ben ik dus op zoek naar een ander toestel van 5" of groter.
Ik zou het toestel graag op voorhand willen hebben, zodat ik al mijn gps coördinaten er in kan steken vooraleer we vertrekken.

Wat zijn dan mijn opties? (geen smartphone oplossing)

-Hier ergens bij een onlineshop een toestel kopen van de bekende merken? (TomTom / Garmin waarmee je al €100 euro kwijt bent; en er de mappen van Amerika nog moet bijkopen?)
-Bij een chinese webshop/amazon een sat nav systeem kopen met america mappen op (nadeel uit ondervinding is de matige bruikbaarheid van deze toestellen, en veel keuzes vind ik blijkbaar niet)
-Toch maar in america een toestel kopen? (met al het tijdverlies erbovenop om alle data erin te krijgen)
-Ergens een 2dehands toestel zoeken? (vind niet veel toestellen met amerika maps, of ze kosten bijna €100)
-Hier op het forum een koop/verkooponderdeel dat ik niet heb zien staan? :wink:

Zijn er misschien nog andere oplossingen waaraan ik niet gedacht heb?
AfbeeldingAfbeelding
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Re: Navigatie voor onderweg?

Bericht door Katja »

Al het tijdsverlies? Wij hebben 1x een tomtom gekocht in Amerika (en weer voor dezelfde prijs op Marktplaats verkocht) en dat was Walmart in, spullen zoals water kopen, tomtom pakken en afrekenen. Doosje openen, ding uit het plastic en gaan.
Teebee
Amerikafan

Bericht door Teebee »

Met tijdverlies bedoel ik alle viewpoint coordinaten ingeven, adressen van landmarks, hotels, winkels, ... (i like to be prepared).
AfbeeldingAfbeelding
Katja
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Katja »

Ik ook maar met een lijstje van thuis heb je dat zo geregeld. Onderweg heb je hem vaak hele stukken niet nodig en dan voer je zo de dingen voor de komende dagen in. Of reis je alleen?
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

In de VS een Garmin (persoonlijke voorkeur) kopen.
Thuis de routes per dag maken met Google Maps, deze exporteren naar .gpx bestanden en die in de VS op jouw toestel zetten.
Beste en veruit goedkoopste oplossing vermits je standaard een VS-kaart geïnstalleerd krijgt.
Teebee
Amerikafan

Bericht door Teebee »

We reizen met twee. Met de TomTom Go 300 kon ik op voorhand al vanalles regelen, maar toen we naar Nieuw-Zeeland gingen voor 5 weken, had ik nog rap bij amazon een 7" toestel gekocht met de lokale mappen, en bleek dat hij mijn formaat van coordinaten niet wou aanpakken, en de naamadressen ook niet allemaal wou herkennen owv andere vormgeving, en dan zit je uren te knoeien met dat ding om alles in te geven.
Dat wil ik nu dus vermijden :)

@Kalaman, is dat ingewikkeld om google maps te exporteren naar .gpx? (Kan mijn google maps data wel exporteren naar xml.)
AfbeeldingAfbeelding
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Nee hoor, gewoon via deze link: http://www.gpsvisualizer.com/convert_in ... format=gpx

In Google Maps kopieer je de verkorte URL-link en plak je hem in het veld "Or provide the URL of a file on the Web: " (alle andere opties staan goed).

Dan op "Convert" drukken en na 2 seconden krijg je al een link om het .gpx bestand te downloaden. Geef daar dan best een logische naam aan zodat je die later onmiddellijk herkent, bvb "15 juli - Las Vegas - Springdale.gpx"
delamar
Amerika-ontdekker

Bericht door delamar »

Is Navigatie-software op een smartphone een optie? Hoef je alleen maar een houdertje en oplader mee te nemen om de telefoon te bevestigen. Vaak kan je dan oo kde telefoon met bluetooth met de stereo van de auto verbinden zodat je muziek en gesproken aanwijzingen kan laten horen. TomTom en Sygic hebben prima navigatiesoftware. Ik heb zelf in Florida gratis navigatiesoftware op mijn telefoon gebruikt, werkte ook prima. Heb je een smartphone?
Afbeelding
Teebee
Amerikafan

Bericht door Teebee »

De smartphone gaat mee als backup system (heb sygic world maps), maar die gaat altijd mee in de rugzak. De gps zou ik in de auto willen laten liggen onderweg.
AfbeeldingAfbeelding
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik begrijp dit soort dingen nooit zo goed. :oops: Wat wil je allemaal in je navigatie zetten? Je hebt een hele simpele route waarin je erg je best moet doen om een verkeerde weg te nemen. Als je geen bijzondere plaatsen als Blue Canyon etc zoekt hoef je toch nauwelijks in in te voeren van te voren? Of zie ik dat helemaal verkeerd?
Al die coördinaten die je bijvoorbeeld voor Canyonlands hebt opgezocht is toch absoluut onnodig? Er staan gewoon bordjes in het park. En je krijgt een kaart van het park bij de ingang van het park.
Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 15 dec 2014, 15:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Teebee schreef:Wat zijn dan mijn opties? (geen smartphone oplossing)
Denk van niet ;)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Martin & Marianne schreef:Ik begrijp dit soort dingen nooit zo goed. :oops:
volgens mij snap jij het nut van navigatie sowieso niet zo goed. Tenminste, bij elk topic verbaas je je erover dat men niet gewoon een kaart meeneemt..
Teebee
Amerikafan

Bericht door Teebee »

Veel locaties zijn coordinaten waar je moet stoppen om zaken te zien die niet aangegeven worden, en je dus voorkomt dat je zaken gaat overslaan. (door verkeerd rijden, omwegen, veranderde verkeerssituaties)
AfbeeldingAfbeelding
lsl
Amerikakenner

Bericht door lsl »

Bij mij staan er voor een 3 weken durende rondreis toch ook een 50-tal punten vooraf in de GPS.
Die ter plaatse gaan inbrengen of via een portable overzetten is geen optie.

Neem nu het voorbeeld van Blue Canyon, daar staat dan zowel de plaats van de afslag vanaf de grote weg (de 264) in, als Blue Canyon zelf en ook de kruising van de weg (7) met de baan (160) verderop. Zo moet je nooit twijfelen, heb je altijd een punt op de baan voor het geval de navigatie de offroad positie ter plaatse niet zou aanvaarden EN kan je navigatie je niet naar een plek sturen langs een "weg" waarlangs je zelfs niet met een paard zou willen rijden.
1987 NY-Florida; 1989 CA-Hawai; 2008 WA DC-Florida; 2009 NY-CA-NV-UT-AZ; 2010 NV-AZ-UT-WY-MT;
2011 CO-UT-AZ-NV; 2012 CO-UT-AZ-NV-CA; 2013 WA-Canada-NV; 2014 CO-UT-AZ-NV; 2015 AZ-UT-CO-NM;
2016 CA-NV-UT-AZ; 2017 CO-UT-AZ
Teebee
Amerikafan

Bericht door Teebee »

Hotels, winkels(centra), eetgelegheden, enz... (denk dan ook aan toekomstige reizen :mrgreen: )
AfbeeldingAfbeelding
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Ik vind navigatie in de steden handig, maar ik vraag me gewoon af wat voor bijzondere dingen van te voren uitgezocht worden. In de parken en ook onderweg staat alles duidelijk aangegeven, en zou je naar mijn idee alleen navigatie nodig hebben voor bijzondere punten, dirt roads etc.
Het ging mij er ook niet om dat men navigatie wil gebruiken maar dat het blijkbaar zo ingewikkeld en tijdrovend is om dat ter plekke nog in te voeren. Gezien de route van TS vraag ik me af of dat echt nodig is.

@Njit: Niet bij elk topic Martijn. :wink:

En Luc; ja, ik gaf Blue Canyon ook aan als voorbeeld waarbij het wel handig is. Maar daar gaat TS niet naar toe.

Marianne
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Zolang je maar van punt A naar B rijdt heb je inderdaad geen gps nodig, maar ikzelf zou écht niet zonder kunnen, al was het maar om de maximaal toegelaten snelheid te checken :wink: .
Ik betrap er mij zelfs op dat ik zo goed als nooit naar de snelheidsmeter van de auto zelf kijk, maar altijd naar de snelheid die de gps aangeeft, welke trouwens de enige correcte is.

Ook bvb om in te schatten wanneer we zullen aankomen als we die bepaalde dirt road al dan niet gaan nemen of de dichtstbijgelegen Wallmart bvb opzoeken, met dit kleine "bakje", allemaal een fluitje van een cent.
Ter plaatse moeten wij, als we niet noodgedwongen de route moeten wijzigen, niets meer zitten ingeven. Thuis plan ik alles via Google Maps (en via Basecamp voor de dirt roads) om dan gewoon de route per dag door te sturen naar de Garmin.
Eens we in de VS aankomen moeten we enkel wachten tot hij de Amerikaanse satellieten gevonden heeft en we kunnen "on the road".

Voor ons alvast, sinds jaren, geen VS-reis meer zónder gps :thumbup: .
Njit
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Njit »

Martin & Marianne schreef:@Njit: Niet bij elk topic Martijn. :wink:
okee, okee.. idd niet bij élk topic :lol:
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

@kalaman: Ja, dat begrijp ik allemaal wel. Maar zoals gezegd ging het mij hier om dit specifieke geval met de route die TS maakt - die volgens mij alleen maar van A naar B gaat. Dan voldoet het aanschaffen ter plekke van een Garmin of TomTom, en hoeven er geen coördinaten ingevoerd te worden. Dat was althans mijn idee.
En in het geval van TS zou ik dus ter plekke iets aanschaffen want ik denk dat het met het tijdverlies wel meevalt. Het opzoeken en invoeren van de coördinaten van bijvoorbeeld Grand View Point, Green River Overlook etc is echt tijdverspilling, die punten zijn niet te missen.

Marianne
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

@Marianne: je hebt uiteraard gelijk dat je dit niet nodig hebt als je geen tussenpunten nodig hebt, en al helemaal niet in de NP. Maar anderzijds biedt een gps nog zo veel meer dan enkel routebegeleiding :thumbup: .
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer