Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Overstappen in VS vlak na 6 maands verblijf in VS

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
tuti
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Overstappen in VS vlak na 6 maands verblijf in VS

Bericht door tuti »

Dit jaar ben ik 6 maanden in de VS geweest middels een B2 visum. Eind september vertrokken naar Nederland.

Nu lees je overal dat het niet handig is om binnen redelijk korte tijd weer naar de VS op vakantie gaan. Ben ik ook niet van plan, eerstvolgende keer wordt waarschijnlijk pas na de zomer 2015, moet volgens mij genoeg zijn.

Maar, nu ben ik benieuwd hoe het nu zit als je naar een land vliegt in midden/zuid amerika (vanuit Nederland) en slechts overstapt in de VS? En dan binnen zeg maar de 6 maanden na eind september? Kan je hier alsnog problemen mee verwachten? Lijkt mij persoonlijk dat de douanebeambte ook wel ziet dat je alleen overstapt, maar ja wat ik logisch vindt hoeft de gemiddelde amerikaanse grensbeambte niet logisch te vinden :P

Ik had via Google wel gevonden dat je op een Esta waiver mag overstappen als Nederlander, maar die situatie geldt dus niet voor mij in verband met mijn B2 en reis van dit jaar.

Ben benieuwd naar jullie meningen, gedachten en ervaringen hierover :D
Reizen USA:
2008 - Roadtrip Oostkust
2009/2010 - Los Angeles <--> Las Vegas
2011 - Roadtrip Westen
2012 - Roadtrip Westen
2013 - Roadtrip Florida
2014 - 6 months USA Roadtrip
marstuti.blogspot.com
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Re: Overstappen in VS vlak na 6 maands verblijf in VS

Bericht door Marcopstal »

Ik zie niet direct redenen voor problemen. Zoals gezegd je reist verder en hebt daar ook bewijzen van.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Disney-Golf
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 999

Bericht door Disney-Golf »

Zelfde mening, probleem gaat zijn moest je 1 nacht op U.S. bodem verblijven in een hotel buiten de luchthaven!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

De US is afwijkend van andere landen - men kan NIET officieeel buiten de US blijven op een luchthaven.
Landen in de US betekent de US betreden. Ook al is men op doorreis een paar uur later.
En om toegang te krijgen tot de US is ALTIJD een visum (of VWP/WSTA) nodig !

TS, je hebt een B-visum. Meestal worden B-visums voor enkele jaren afgegeven. Het visum heeft een M voor 'multiple entry'.
Je bent hier zes maanden geweest. Je visum gaf je alleen recht de toegang tot de US te verzoeken voor dat verblijf.
De zes maanden werden gegeven door de Immigration Officer en daarvoor werd de I-94 afgegeven.
Het visum - het document dat je recht gaf toegang te vragen - blijft geldig voor de hele periode waarvoor het is afgegeven.
Ook met een visum kan je de toegang ontzegd worden als men vindt dat je te veel, te vaak in de US bent.

Als je B-visum nog geldig is, kun je dat nu gebruiken om binnen te komen in de US.
Indien het niet meer geldig is moet je een VWP/ESTA invullen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 29 nov 2014, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Daar ben ik het mee eens, ofwel is het visum nog geldig, ofwel gaat het via ESTA. Je kan niet zonder iets toekomen uiteraard, je documenten moeten in orde zijn. Maar op zich is het geen probleem dat je eerder gedurende 6 maanden in de VS was op een visum.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik dacht dat je met zonder geldige papieren (paspoort met visum, dan wel paspoort en ESTA bevestiging) niet eens het vliegtuig in komt.
tuti
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door tuti »

Dank voor de reacties.

Even verduidelijken:

-B2 visum is nog geldig (nog 9 jaar ofzo).
-'Stempeltje' dat we bij aanvang reis kregen was tot begin oktober.

Reden van mijn vraag: Je leest regelmatig op inet dat als je een lange periode in de VS bent geweest, dat het niet handig is om vlak daarna weer naar de VS te reizen omdat je dan geweigerd kan worden. Nu zie ik ze er serieus voor aan dat dit ook voor transit geldt.

Nu ben ik dus benieuwd naar ervaringen, of bronnen (die ik zelf niet kon vinden) :)
Reizen USA:
2008 - Roadtrip Oostkust
2011 - Roadtrip Westen
2012 - Roadtrip Westen
2013 - Roadtrip Florida
marstuti.blogspot.com
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik denk het niet. Men is beducht voor mensen die vaker komen voor langere periodes omdat dan verdenking onstaat dat je wellicht illegaal werkt hier.
De US is lastig als het om immigratie gaat maar niet compleet onredelijk.

Jij komt duidelijk voor transit, je hebt een ticket dat zegt dat je verder reist.
Ik denk niet dat er problemen zullen komen als je paspoort met visum en je ticket maar in orde zijn.

Wil je het zekerder weten email dan het US Consulaat in A'dam, zeg dat je vorig jaar een B-visum voor 10 jaar geldig hebt gekregen en dat je je afvraagt of je dat probleemloos voor een transit van ... (geeft tijd in) uren op de luchthaven van .....(geef luchthaven in) op .... (geef datum in) tijdens een doorreis van ..... naar .... (geef bestemmingen in).
Dan kun je het antwoord printen en bij je reispapieren stoppen voor extra zekerheid.

Ik wens je en goede reis en een plezierig verblijf in ..... (svp. bestemming ingeven).
Disney-Golf
Amerikakenner

Marcopstal schreef:Daar ben ik het mee eens, ofwel is het visum nog geldig, ofwel gaat het via ESTA. Je kan niet zonder iets toekomen uiteraard, je documenten moeten in orde zijn. Maar op zich is het geen probleem dat je eerder gedurende 6 maanden in de VS was op een visum.
Niet vergeten je inkomsten in de V.S. te declareren als je langer dan 183 dagen in de V.S. verblijft! :mrgreen:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Op een B-visum mag niet worden gewerkt er zullen derhalve geen inkomsten zijn.
Hoe het zit ev. met onkostenvergoedingen lijkt me inderdaad een goede vraag.
Disney-Golf
Amerikakenner

Dat is nu net het addertje!
Als je langer dan 183 dagen in de V.S. verblijft ben je voor de I.R.S. een (fiscaal) resident en moet je belasting betalen over je wereld inkomen, net zoals de Amerikanen zelf.
Dus ALLE inkomsten, uitkeringen, winsten, pensioen e.d. moeten dan in de V.S. belast worden!
tuti
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door tuti »

Disney-Golf schreef:Dat is nu net het addertje!
Als je langer dan 183 dagen in de V.S. verblijft ben je voor de I.R.S. een (fiscaal) resident en moet je belasting betalen over je wereld inkomen, net zoals de Amerikanen zelf.
Dus ALLE inkomsten, uitkeringen, winsten, pensioen e.d. moeten dan in de V.S. belast worden!
Hebben ze geen 'regel' dat dat niet hoeft als je het elders al betaald? Lijkt me niet de bedoeling dat ik hier in NLD als Nld'er netjes belasting betaal, en het in de VS ook nog eens lekker nog een keer mag doen...

Dan zijn ze wel heel erg hebberig :roll: :lol:
Reizen USA:
2008 - Roadtrip Oostkust
2011 - Roadtrip Westen
2012 - Roadtrip Westen
2013 - Roadtrip Florida
marstuti.blogspot.com
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties