Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Verschil Amerikaans en Nederlands schoolsysteem
Verschil Amerikaans en Nederlands schoolsysteem
Hallo, Ik ben Linda.
Ik ben in de zomervakantie van 2013 met mijn vader naar Amerika geweest. We hebben samen met een groep met de motor rond gereden in Amerika. Het was zo leuk!
ik ben nu 15, en ga volgend jaar na mijn examen een jaar naar Amerika en ga ik daar naar een Highschool.
Maar dat even ten zijde,
Voor dat ik mijn examen mag doen moet ik eerst een groot verslag maken.
Daarvoor is mijn onderwerp: Het verschil tussen het Amerikaans schoolsysteem en het Nederlands schoolsysteem. ( en dan gaat het over de middelbare school. )
Ik moet hierover 5 bladzijdes vol typen. ( voor volgende week!)
Mijn probleem is dat ik maar tot 1 1/2 kom.
Weet iemand nog deelvragen, met een uitgebreid antwoord daarop?
Alvast heel erg bedankt!
Note Mod (Mrvanilla): Titel onderwerp aangepast ter verduidelijking
Ik ben in de zomervakantie van 2013 met mijn vader naar Amerika geweest. We hebben samen met een groep met de motor rond gereden in Amerika. Het was zo leuk!
ik ben nu 15, en ga volgend jaar na mijn examen een jaar naar Amerika en ga ik daar naar een Highschool.
Maar dat even ten zijde,
Voor dat ik mijn examen mag doen moet ik eerst een groot verslag maken.
Daarvoor is mijn onderwerp: Het verschil tussen het Amerikaans schoolsysteem en het Nederlands schoolsysteem. ( en dan gaat het over de middelbare school. )
Ik moet hierover 5 bladzijdes vol typen. ( voor volgende week!)
Mijn probleem is dat ik maar tot 1 1/2 kom.
Weet iemand nog deelvragen, met een uitgebreid antwoord daarop?
Alvast heel erg bedankt!
Note Mod (Mrvanilla): Titel onderwerp aangepast ter verduidelijking
- Njit
- Amerika-expert
- Partner van: SpaceAce
- Aantal x V.S. bezocht: 11
- Contacteer:
Re: Hoi, Ik ben Linda (nieuw) En heb Dringende vraag!
Wellicht kun je eerst aangeven wat je nu al voor een deelvragen hebt om te voorkomen dat wij in herhaling gaan vallen.
Wellicht heb je al iets aan dit bestaande topic: http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=3&t=50562
Wellicht heb je al iets aan dit bestaande topic: http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=3&t=50562
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Re: Hoi, Ik ben Linda (nieuw) En heb Dringende vraag!
Wat zijn duidelijke verschillen tussen het Amerikaans schoolsysteem en het Nederlands schoolsysteem?Njit schreef:Wellicht kun je eerst aangeven wat je nu al voor een deelvragen hebt om te voorkomen dat wij in herhaling gaan vallen.
Hoe differentiëren Amerikanen en Nederlanders?
Wat zijn voor-/nadelen van het Amerikaanse schoolsysteem?
Die heb ik nu, maar die kunnen allemaal wel wat uitgebreider worden.
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Amerikaans schoolsysteem!
Met andere woorden, jij wil dat wij jouw opdracht voor je gaan doen?
Google is je vriend. Er zijn legio bronnen waar je uit kunt putten.
Als je specifieke vragen hebt of als iets niet duidelijk is, zijn wij met z'n allen zondermeer bereid je te helpen, maar ik vrees dat wij niet het werk voor je gaan doen. Ik in ieder geval niet.
Succes ermee!
Google is je vriend. Er zijn legio bronnen waar je uit kunt putten.
Als je specifieke vragen hebt of als iets niet duidelijk is, zijn wij met z'n allen zondermeer bereid je te helpen, maar ik vrees dat wij niet het werk voor je gaan doen. Ik in ieder geval niet.
Succes ermee!
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Plak hier even wat je al hebt, dan kunnen we zien waar we je naartoe kunnen verwijzen voor meer aanvulling.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
kastelke schreef:Plak hier even wat je al hebt, dan kunnen we zien waar we je naartoe kunnen verwijzen voor meer aanvulling.
Wat zijn duidelijke verschillen tussen het Amerikaans schoolsysteem en het Nederlands schoolsysteem?
- In Amerika word de kwaliteit van de school bepaalt door waar de school staat. De gemeente zorgt voor de financiering van de school, en daarom kan de waarde van je diploma verschillen per school. Dus een rijker gebied zijn betere scholen als in een armer gebied.
- De scholen in Amerika stimuleren niet alleen de leerling om te leren voor een eventuele baan, maar ze zijn ook meer gericht op talent van jongeren, zo heb je ook vakken als koken, theater enz.
- Ook na school kun je op school activiteiten doen zoals basketbal, cheerleader of verschillende clubs.
- In Amerika wordt je opgehaald met de bus, in Nederland moet je zelf weten hoe je op school komt.
- In Nederland krijg je een cijfer, in Amerika krijg je een Letter.
- In Amerika is maar één type school.
In Nederland kies je na je basisschool een voortgezet middelbaar onderwijs voor je niveau, en daarna een vervolgopleiding dat bij je niveau past. In Amerika gaat iedereen na de basisschool naar de middelbare en krijgt daar je niveau toegewezen. Zo kun je in een klas komen dat iedereen allemaal verschillende niveaus heeft. Je kan daar je eigen vakkenpakket kiezen maar een aantal vakken zijn wel verplicht voor iedereen. Je kunt dan ook meer beroepsgerichte of voor meer academische vakken kiezen, maar dat kan je zelf samenstellen. Dit geld wel alleen in de 4e, 5e en 6e klas op High school. In middle school (groep 7 en 8, klas 1 en 2) Heb je wel een vast vakkenpakket. Je hebt afhankelijk waar je woont verschillende systemen:
- 4 jaar elementary school gevolgd door 4 jaar middle school en 4 jaar high school
- 6 jaar elementary school gevolgd door 3 jaar junior high school en 3 jaar senior high school
- 6 jaar elementary school gevolgd door 6 jaar junior en senior high school in 1 structuur/school
- 8 jaar elementary school gevolgd door 4 jaar high school
Voordelen van het Amerikaans schoolsysteem:
-Je hoeft niet al je vakken op 1 niveau te doen, zo kun je bij verschillende vakken op een hoger niveau zitten als vakken waar je niet zo goed in bent .
- Als je niet zo goed bent in bepaalde vakken hoef je niet meteen van school te veranderen. Je kan gewoon op de zelfde school blijven en dan hoef je dus niet al je vrienden achter te laten.
- In Amerika werken ze met semesters, je kunt per semester andere vakken kiezen.
- Het aanbod van de vakken is veel breder dan in Nederland.
- Mentaal gehandicapte kinderen kunnen ook soms een middelbaar diploma halen en dat is in Nederland niet.
Nadelen van het Amerikaans schoolsysteem:
-Vaak moet je best ver reizen voor dat je op school bent.
- De scholen zijn vaak heel erg groot, er kunnen wel 3000 leerlingen op zitten. Niet iedereen voelt zich op z’n gemak bij zoveel mensen. Als je dan liever naar een kleinere school gaat moet je vaak naar een privé school en die zijn vaak prijzig.
- Er zijn voor de diploma’s geen universele standaard is, de waarde van de diploma’s moet dus individueel beoordeeld worden.
Hoe werkt de High school voor buitenlanders?
Niet alle kinderen op school in de V.S. kunnen vloeiend Engels spreken. Op sommige scholen kunnen die kinderen dan beroep doen op Engelse lessen als tweede taal. Dat noemen ze ESL. De meeste publieke scholen geven geen ESL, maar als ze in een gebied gevestigd zijn waar veel immigranten wonen worden daar wel cursussen in gegeven. In sommige staten in Amerika worden er meerdere vreemde talen gegeven. Zo word in Californië op openbare hogescholen ook les gegeven in Arabisch, Japannees, Koreaans, Armeens, Spaans, Filipijns en Russisch. Maar in sommige staten word er in helemaal geen andere vreemde taal les gegeven. Als sommige kinderen geen vloeiend Engels kunnen spreken mogen die niet naar een Private school, want die mogen hun geen les geven.
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: Verschil Amerikaans en Nederlands schoolsysteem
Niet om 't een of 't ander, maar:
bepaalt > bepaald
betere scholen als > betere scholen dan
zo > dus
wordt je > word je
Letter > letter
geld > geldt
etc.
bepaalt > bepaald
zo > dus
wordt je > word je
Letter > letter
geld > geldt
etc.
Ron (in Seattle, WA)
=======
=======
Ja sorry, mijn spelling is niet de beste --'
Toch even wat correcties:
Zoals ook al vermeld, let op de spelling. Bij mij op school indertijd zou je met de hoeveelheid spelfouten in je stuk direct een onvoldoende krijgen.lindabr schreef:Wat zijn duidelijke verschillen tussen het Amerikaans schoolsysteem en het Nederlands schoolsysteem?
- In Amerika word de kwaliteit van de school bepaalt door waar de school staat. De gemeente zorgt voor de financiering van de school, en daarom kan de waarde van je diploma verschillen per school. Dus een rijker gebied zijn betere scholen als in een armer gebied.
- De scholen in Amerika stimuleren niet alleen de leerling om te leren voor een eventuele baan, maar ze zijn ook meer gericht op talent van jongeren, zo heb je ook vakken als koken, theater enz. Onzin, ook in Nl hebben we dergelijke vakken. En op havo en vwo wordt je niet voorbereid op een baan.
- Ook na school kun je op school activiteiten doen zoals basketbal, cheerleader of verschillende clubs. Maak het dan volledig en meldt dat de VS het Nederlandse sportclub systeem wat we in NL hebben niet kennen.
- In Amerika wordt je opgehaald met de bus, in Nederland moet je zelf weten hoe je op school komt. Verschilt per school in de VS.
- In Nederland krijg je een cijfer, in Amerika krijg je een Letter. Beiden is het een oordeel over je prestatie.
- In Amerika is maar één type school. Niet helemaal correct. Er zijn daar private academies die op vwo niveau zitten en men kent binnen de high school verschillende niveaus.
In Nederland kies je na je basisschool een voortgezet middelbaar onderwijs voor je niveau, Niet helemaal waar. Ook hier kennen we scholen waarbij de brugklas voor iedereen gelijk is. en daarna een vervolgopleiding dat bij je niveau past. In Amerika gaat iedereen na de basisschool naar de middelbare Niet waar, je gaat naar de middle schoolen krijgt daar je niveau toegewezen. Zo kun je in een klas komen dat iedereen allemaal verschillende niveaus heeft. Je kan daar je eigen vakkenpakket kiezen maar een aantal vakken zijn wel verplicht voor iedereen. Net als in Nederland een paar jaar terug.Je kunt dan ook meer beroepsgerichte of voor meer academische vakken kiezen, maar dat kan je zelf samenstellen. Dit geld wel alleen in de 4e, 5e en 6e klas op High school. In middle school (groep 7 en 8, klas 1 en 2) Heb je wel een vast vakkenpakket. Je hebt afhankelijk waar je woont verschillende systemen:
- 4 jaar elementary school gevolgd door 4 jaar middle school en 4 jaar high school
- 6 jaar elementary school gevolgd door 3 jaar junior high school en 3 jaar senior high school
- 6 jaar elementary school gevolgd door 6 jaar junior en senior high school in 1 structuur/school
- 8 jaar elementary school gevolgd door 4 jaar high school
Voordelen van het Amerikaans schoolsysteem:
-Je hoeft niet al je vakken op 1 niveau te doen, zo kun je bij verschillende vakken op een hoger niveau zitten als vakken waar je niet zo goed in bent .
- Als je niet zo goed bent in bepaalde vakken hoef je niet meteen van school te veranderen. Je kan gewoon op de zelfde school blijven en dan hoef je dus niet al je vrienden achter te laten.
- In Amerika werken ze met semesters, je kunt per semester andere vakken kiezen. Naar ik begrijp niet waar, zal verschillen per school.
- Het aanbod van de vakken is veel breder dan in Nederland. Lijkt me heel erg afhankelijk van de school.
- Mentaal gehandicapte kinderen kunnen ook soms een middelbaar diploma halen en dat is in Nederland niet.
Nadelen van het Amerikaans schoolsysteem:
-Vaak moet je best ver reizen voor dat je op school bent. Dat heeft niks met het systeem te maken, maar met de omvang van het land.
- De scholen zijn vaak heel erg groot, er kunnen wel 3000 leerlingen op zitten. Niet iedereen voelt zich op z’n gemak bij zoveel mensen. Als je dan liever naar een kleinere school gaat moet je vaak naar een privé school en die zijn vaak prijzig. ook hier, niet waar. De grootte van de school is afhankelijk van de locatie.
- Er zijn voor de diploma’s geen universele standaard is, de waarde van de diploma’s moet dus individueel beoordeeld worden. Daarom zijn er dus de SAT's.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hockey schreef:Toch even wat correcties:
- Ook na school kun je op school activiteiten doen zoals basketbal, cheerleader of verschillende clubs. Maak het dan volledig en meldt dat de VS het Nederlandse sportclub systeem wat we in NL hebben niet kennen. Petra: Jawel, hoor, er zijn allerlei junior leagues, die niet via de school gaan. Er zijn zwemclubs, gymnastiekclubs etc.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
Bennogr
- Amerika-expert
En vergeet ook niet de 'school board', een gekozen instelling die het beleid van de scholen plaatselijk bepaalt, een begroting opstelt voor de scholen, het geld uitgeeft en besluit welke schoolboeken in die streek gebruikt zullen worden. (Zie ook schoolboeken in texas, waar een hele controverse uit voortgekomen is, omdat de 'school board' daar nogal conservatief is en daarom vereist dat schoolboeken het scheppingsverhaal meeneemt in de biologieboeken en een erg Amerikaanse draai aan de geschiedenisboeken geeft. Omdat de staat groot is en 1 van de grootste gebruiker van schoolboeken is, passen uitgevers hun boeken aan aan wat Texas wil, en daardoor komen die boeken overal in de VS terecht.)
Zie bijvoorbeeld http://www.usatoday.com/story/news/nati ... /19175311/ of google school books texas.
Overigens, door die 'school board' en de PTA (Parents and Teachers Association -- plaatselijke organisaties van ouders en onderwijzers) hebben ouders (en andere omwoners) behoorlijk wat invloed op scholen. Een heel verschil met Nederland waar de directeuren en de onderwijsinspectie hun gang maar kunnen gaan, niet gehinderd door verkiezingen of verplichte inspraak voor de ouders!
Zie bijvoorbeeld http://www.usatoday.com/story/news/nati ... /19175311/ of google school books texas.
Overigens, door die 'school board' en de PTA (Parents and Teachers Association -- plaatselijke organisaties van ouders en onderwijzers) hebben ouders (en andere omwoners) behoorlijk wat invloed op scholen. Een heel verschil met Nederland waar de directeuren en de onderwijsinspectie hun gang maar kunnen gaan, niet gehinderd door verkiezingen of verplichte inspraak voor de ouders!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- Njit
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ron, je mag ook gewoon níet reageren ipv de zuurpruim uit te hangen.
dutch_in_seattle schreef:Als je specifieke vragen hebt of als iets niet duidelijk is, zijn wij met z'n allen zondermeer bereid je te helpen, maar ik vrees dat wij niet het werk voor je gaan doen. Ik in ieder geval niet.
dutch_in_seattle schreef:Niet om 't een of 't ander, maar:
bepaalt > bepaald
-
Bennogr
- Amerika-expert
Als wij dit niet zeggen, wie doet het dan wel? Blijkbaar niet de scholen/leraressen/leraren!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
- Njit
- Amerika-expert
- Contacteer:
Da's een algemeen probleem. Maar lijkt me een andere discussie 
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Er is wel iets veranderd sinds jij uit Nederland weg bent gegaan.Bennogr schreef: Een heel verschil met Nederland waar de directeuren en de onderwijsinspectie hun gang maar kunnen gaan, niet gehinderd door verkiezingen of verplichte inspraak voor de ouders!
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 36 Reacties
- 18087 Weergaves
-