Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

ESTA met overtreding opiumwet

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Jeff8433
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

ESTA met overtreding opiumwet

Bericht door Jeff8433 »

Dag allen,

Ondertussen heb ik heel het internet en dit forum afgestruind om meer te weten te komen over een visumaanvraag voor Amerika. Ik ben me ervan bewust dat er reeds veel over is geschreven, toch wil ik jullie inzicht vragen rondom mijn specifieke situatie. Ik hoop hierdoor nieuwe inzichten te kunnen verkrijgen.

Feiten:

In Augustus 2012 ben ik op Lowlands betrapt op het bezit van een geringe hoeveelheid Hardrugs, een gebruikershoeveelheid. Op Lowlands is er een snelrecht systeem ingericht waar er direct iemand van het OM zit die je een transactievoorstel aanbiedt. Hier wordt je verteld dat de feiten duidelijk zijn en dat je het beste het transactievoorstel kunt accepteren omdat het feit dan niet is voorgekomen. Ik heb dan ook een brief thuisgestuurd gekregen waar ik een overtreding van de opiumwet (geen veroordeling), klasse A drugs heb waar ik een transactie van E300 heb aanvaard. Dit is ook direct het enige wat ik in mijn Justitiele documentatie heb staan. Ik betwijfel of ik dit had kunnen voorkomen door het wel voor te laten komen, verder niet relevant voor deze discussie.

Situatie:

Momenteel krijg ik een superbaan aangeboden waar ik morgen de onderhandelingen voor heb. De functie is voornamelijk in Europa, maar ik zal voor een week naar San Francisco moeten voor een training. Dit is natuurlijk fantastisch, maar er zitten hier wel wat haken en ogen aan als ik mijn ESTA of Visum moet aanvragen. Ik tast na het lezen van alle informatie nog steeds in het duister.
Ik ben bang dat ik op mijn ESTA - JA - moet antwoorden op de volgende vraag: 3) Have you ever violated any law related to possessing, using, or distributing illegal drugs? Ik ben niet specifiek geinteresseerd in het feit of Amerika wel of niet mijn justitiele documentatie kan inzien bij aankomst, maar wel in de procedure die volgt als ik buiten ESTA om mijn VISA probeer te krijgen.

Oplossing:

Ik heb het vermoeden dat de US vooral kijkt of het vergrijp te maken heeft met Moral Turpitude. Wanneer ik de U.S. Department of State Foreign Affairs Manual Volume 9 Visas lees staat er het volgende:
''The mere possession or use of a controlled substance is not a crime involving moral turpitude.'' Dit doet mij hopen dat het nog steeds nader bekeken zal worden en het proces langer zal duren, maar geen reden tot afwijzing zal zijn. In een ander topic las ik dat het verstandig is om een Immigration Lawyer aan te stellen, ik vermoed dat mijn eventueel toekomstige werkgever me hier ook bij zal helpen. Wat is jullie ervaring en welke kansen dichten jullie mij toe? Bij voorbaat dank.....
Bennogr
Amerika-expert

Re: ESTA met overtreding opiumwet

Bericht door Bennogr »

Niet dat ik je aanraadt om de wet te overtreden, maar ik zou die honden maar gewoon niet wakker maken.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
JVA78
Amerika-ontdekker

Bericht door JVA78 »

Gewoon NEEN antwoorden, en inderdaad geen slapende honden wakker makken.

Ik heb jaren geleden iets gelijkaardigs voorgehad, en reis jarenlang probleemloos naar de VS met een ESTA.

Laat je geen schrik aanjagen!
gastxyz

Bericht door gastxyz »

Altijd de waarheid vertellen, dus JA antwoorden.
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Bennogr schreef:Niet dat ik je aanraadt om de wet te overtreden, maar ik zou die honden maar gewoon niet wakker maken.
Don't bogart that joint, my friend
Pass it over to me
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

Arno schreef:Altijd de waarheid vertellen, dus JA antwoorden.
Knoop je jas dicht, doe un das om, was eerst je handen
Kam je haren, recht je schouders, denk aan je tanden
Blijf niet hangen, recht naar huis toe, spreek met twee woorden
Stel je netjes voor, eet zoals ut hoort en zeg u
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Jeff8433
Amerika-newbie

Bericht door Jeff8433 »

JVA78 schreef:Gewoon NEEN antwoorden, en inderdaad geen slapende honden wakker makken.

Ik heb jaren geleden iets gelijkaardigs voorgehad, en reis jarenlang probleemloos naar de VS met een ESTA.

Laat je geen schrik aanjagen!
Hoe lang was de overtreding geleden toen jij voor het eerst naar de US afreisde?
bedeve
Amerika-expert

Bericht door bedeve »

Njit schreef:
Knoop je jas dicht, doe un das om, was eerst je handen
Kam je haren, recht je schouders, denk aan je tanden
Blijf niet hangen, recht naar huis toe, spreek met twee woorden
Stel je netjes voor, eet zoals ut hoort en zeg U

" onclick="window.open(this.href);return false;

En dan komt alles goed !!
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dat is wel leuk, maar helpt het TS met de vraag ?

Een eerste reaktie is: vraag het een advokaat.
Maar US immigratie advocaten zijn berucht om optimalisatie 'billable hours', maakt niet uit of het de client schade toebrengt of niet.
Ook zal een advokaat niet snel zomaar advies geven want dan is hij/zij verantwoordelijk als het fout gaat.

Aangezien de US een volslagen onbegrijpelijk beleid voert tav. drugs en zeker hard drugs, zou een visa weleens een landurige en lastige aangelegenheid kunnen betekenen. Of afgewezen kunnen worden.
Ik ken je werkgever niet, weet alleen dat mijn man iedere keer dat hij een (andere) baan aannam, naar een faciliteit moest om een plas in te leveren die op drugs werd getest.

Kortom het hangt er helemaal vanaf hoeveel stress TS aankan.
Maar ik neig naar de 'slapende honden'.
Laatst gewijzigd door USInsider op 21 nov 2014, 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaydee.
Amerikakenner

Bericht door Jaydee. »

Bennogr schreef:Niet dat ik je aanraadt om de wet te overtreden, maar ik zou die honden maar gewoon niet wakker maken.
Precies. Maak je geen zorgen TS, gewoon nee invullen. Niks aan de hand.
michelvd
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door michelvd »

Heb je in de cel gezeten > nee
Ben je voor een rechtbank geweest > nee
Heb je een strafblad gekregen > nee
Je hebt een transactie voorstel gekregen die je ook krijgt als je een verkeersovertreding maakt.

Ik heb niet het idee dat jij je zorgen moet maken als je nee invult bij je Esta aanvraag.

Overigens dien je voor zover mijn info strekt met een visum naar US te reizen en niet met een Esta, als je daar een training gaat volgen voor een werkgever. Je bent immers aan het werk op dat moment.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Bezigheden toegstaan op VWP/ESTA:
- attend short-term training (you may not be paid by any source in the United States with the exception of expenses incidental to your stay)
Bron: State Department.

Wat toegestaan is en wat niet toegestaan is, komt op hetzelfde neer voor een B-1/2 visum en voor VWP/ESTA.
De term is niet voor niets Visa Waiver Program - de waiver betekent dat je geen B-visum hoeft aan te vragen als je aan de condities voldoet.
Het is dus NIET zo dat een B-visum meer rechten geeft tijdens het verblijf dan VWP/ESTA.
Wel kan je verblijf langer zijn, en kun je ev. verlenging van het visum, of aansluitend een ander visum aanvragen.
(En je kunt in beroep gaan als toegang wordt geweigerd.)
Jeff8433
Amerika-newbie

Bericht door Jeff8433 »

Ik heb wat bovenstaande adviezen gelezen en wat onderzoek gedaan.

1. NL advocaat gebeld: hij betwijfeld ten zeerste of dit feit, gezien het een schikking betreft wordt opgepikt. Een schikkingsvoorstel betreft het betalen van een boete waardoor OM het recht op vervolging verliest. Je kunt erover twisten of dit dus in verhouding staat met een dergelijke overtreding in de US. De informatie deling tussen landen in de EU is al zeer beperkt en focust zich voornamelijk op de echte grote jongens met misdrijven en zware overtredingen die zijn voorgekomen en consequenties hebben op reizen. De deling van dit soort informatie is goed geborgt in ons rechtssysteem.

2. Immigration Lawyer gebeld: hij neeg na het complete verhaal ook naar 'slapende honden'. Het aangeven bij de US is naar alle waarschijnlijkheid wel terecht gezien de vraagstelling, hiermee sta je wel levenslang op de lijst voor iets wat naar alle waarschijnlijkheid niet gedeeld wordt.

Ik wil hierbij duidelijk vermelden dat het slechts om de meningen en gedachten van deze individuen gaat. Geen bindend advies.

Mochten er nog meer mensen ervaring hebben met een soortgelijk iets hoor ik graag wat de beslissing is geweest en hoelang geleden de overtreding was. Dit ivm. verjaren vd overtreding.
davev1234
Amerika-newbie

Bericht door davev1234 »

Hallo Jeff,

Ik ben benieuwd hoe je dit probleem uiteindelijk hebt opgelost? Zelf heb ik namelijk een soort gelijk geval gehad (in 2007 opgepakt tijdens Defqon met een kleine hoeveelheid harddrugs en via het snelrecht een boete betaald). Nu wil ik graag een reis maken naar Amerika en wil ik graag weten wanneer ik dit eerlijk aangeef of een visum aanvraag kans maakt of vrijwel zeker wordt afgewezen? Ik heb niet de intentie om hierover te liegen maar wil gewoon weten maak ik kans door eerlijk te zijn?

Alvast bedankt voor je reactie.
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

2007? Ik zou daar echt helemaal geen zorgen meer over maken. Net zoals boven werd gezegd gewoon neen antwoorden
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Jeff is al meer dan een jaar niet meer online op het forum geweest, dus ik denk dat het allemaal wel los heeft gelopen. Het is jammer dat je mensen probeert te helpen en dat er dan geen terugkoppeling wordt gegeven.
Ruud2004
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 16

Bericht door Ruud2004 »

Ik denk dat ie is gegaan, is opgepakt en nu vastzit in een Supermax Prison :lol: Maar ik ben überhaupt nieuwsgierig naar reacties van reizigers die om dit soort redenen zijn teruggestuurd.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Plaats reactie