Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Reis M&MgoesUSA: eerste keer West-USA in november
Re: Reis M&MgoesUSA: eerste keer West-USA in november
Alleen ten oosten van SLC heb je bergen dus dan zou ik in Park City gaan logeren maar je gaat een behoorlijke omweg maken en zo aantrekkelijk vind ik SLC niet en voor bergen... tussen Bryce en Torrey rijd je over Boulder Mountain. Die is 9600' hoog.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Bij nader inzien toch maar geen SLC erbij, wordt inderdaad een beetje te veel (om) rijden.
Capitol Reef hebben we nu maar 1 overnachting van gemaakt, en twee in de Grand Canyon waardoor alles de laatste week een beetje opschuift. We hebben nu 2 volle dagen in Death Valley, Zion, Bryce Canyon, Page en Grand Canyon (waarvan de 2e dag dus soms 's middags gereden wordt).
do/06/11 Amsterdam > San Francisco (Best Western Plus Tuscan) ('s avonds aankomst, bij de haven eten/kijken)
vr/07/11 San Francisco (Best Western Plus Tuscan) ('s morgens rondlopen, 's middags Alcatraz)
za/08/11 San Francisco (Best Western Plus Tuscan) (overdag fietsen)
zo/09/11 San Francisco > Cambria (9u auto ophalen in downtown SF, vervolgens via Twin Peaks (Kodakmomentje) naar Sillicon Valley en doorrijden naar Monterey/Cambria.
ma/10/11 Cambria > Los Angeles (Titta Inn) (evt 's morgens nog een whalewatch tour in Cambria)
di/11/11 Los Angeles (Titta Inn)
wo/12/11 Los Angeles (Titta Inn)
do/13/11 Los Angeles (Titta Inn)
vr/14/11 Los Angeles > Death Valley (Stovepipe wells)
za/15/11 Death Valley > Las Vegas (Downtown Grand)
zo/16/11 Las Vegas > Zion NP (Springdale??)
ma/17/11 Zion (Springdale??)
di/18/11 Zion NP> Bryce Canyon (Rubbys Inn??)
wo/19/11 Bryce Canyon > Capitol Reef (Torrey ???)
do/20/11 Capitol Reef > Monument Valley (The view lodge - Star view)
vr/21/11 Monument Valley > Page
za/22/11 Page
zo/23/11 Page > Grand Canyon (Grand Canyon village)
ma/24/11 Grand Canyon (Grand Canyon village)
di/25/11 Grand Canyon > Las Vegas (R66) (ben bezig in MyVegas
)
wo/26/11 Las Vegas (Aria)
do/27/11 Las Vegas (Aria)
vr/28/11 Las Vegas > Rotterdam
De overnachtingen zijn nu ook al voor de helft vastgelegd (zie tussen haakjes), alles is tot 48-72u van tevoren nog te annuleren. Titta Inn heb ik trouwens uit de blog van MrVanilla
, thnx voor de tip
. Mogelijk doen we één overnachting in de andere kant van LA (Queen Mary ?!) , maar dat ligt een beetje aan de dagplanning daar. Zeg ik het goed dat Springdale een prima overnachting is ipv binnen Zion NP? Er rijdt in de winter alleen in het weekend een buspendel, dus we kunnen zelf met de auto het park inrijden.
Verder kwam ik Rubbys Inn nog ergens tegen, daarvandaan worden ook allerlei dingen georganiseerd en verhuurd (paardrijden, langlaufen etc.) vandaar dat dat mij wel een goede keuze leek ipv Bryce view lodge.
Ik heb wel gemerkt dat het handig is een beetje een dagplanning te hanteren, om te voorkomen dat we drie keer hetzelfde rondje rijden (en het is nog leuk ook!). Vandaar de globale planning ook tussen haakjes, ben nog in Cambria..
Capitol Reef hebben we nu maar 1 overnachting van gemaakt, en twee in de Grand Canyon waardoor alles de laatste week een beetje opschuift. We hebben nu 2 volle dagen in Death Valley, Zion, Bryce Canyon, Page en Grand Canyon (waarvan de 2e dag dus soms 's middags gereden wordt).
do/06/11 Amsterdam > San Francisco (Best Western Plus Tuscan) ('s avonds aankomst, bij de haven eten/kijken)
vr/07/11 San Francisco (Best Western Plus Tuscan) ('s morgens rondlopen, 's middags Alcatraz)
za/08/11 San Francisco (Best Western Plus Tuscan) (overdag fietsen)
zo/09/11 San Francisco > Cambria (9u auto ophalen in downtown SF, vervolgens via Twin Peaks (Kodakmomentje) naar Sillicon Valley en doorrijden naar Monterey/Cambria.
ma/10/11 Cambria > Los Angeles (Titta Inn) (evt 's morgens nog een whalewatch tour in Cambria)
di/11/11 Los Angeles (Titta Inn)
vr/14/11 Los Angeles > Death Valley (Stovepipe wells)
zo/16/11 Las Vegas > Zion NP (Springdale??)
ma/17/11 Zion (Springdale??)
di/18/11 Zion NP> Bryce Canyon (Rubbys Inn??)
wo/19/11 Bryce Canyon > Capitol Reef (Torrey ???)
do/20/11 Capitol Reef > Monument Valley (The view lodge - Star view)
za/22/11 Page
zo/23/11 Page > Grand Canyon (Grand Canyon village)
ma/24/11 Grand Canyon (Grand Canyon village)
di/25/11 Grand Canyon > Las Vegas (R66) (ben bezig in MyVegas

do/27/11 Las Vegas (Aria)
De overnachtingen zijn nu ook al voor de helft vastgelegd (zie tussen haakjes), alles is tot 48-72u van tevoren nog te annuleren. Titta Inn heb ik trouwens uit de blog van MrVanilla

Verder kwam ik Rubbys Inn nog ergens tegen, daarvandaan worden ook allerlei dingen georganiseerd en verhuurd (paardrijden, langlaufen etc.) vandaar dat dat mij wel een goede keuze leek ipv Bryce view lodge.
Ik heb wel gemerkt dat het handig is een beetje een dagplanning te hanteren, om te voorkomen dat we drie keer hetzelfde rondje rijden (en het is nog leuk ook!). Vandaar de globale planning ook tussen haakjes, ben nog in Cambria..
Laatst gewijzigd door M&MgoesUSA op 25 aug 2014, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Titta Inn is inderdaad een prima motel. Je ziet het ook aan de ratings op Booking en TripAdvisor. Het is simpel, maar schoon, stil, goedkoop en veilig. Ik slaap er september weer 3 nachten.
Springdale is inderdaad de beste uitvalsbasis voor Zion. Het ligt er namelijk letterlijk tegenaan. Je kan dan inderdaad met de auto het park in.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij gaan er geen walvis excursies vanuit Cambria (is geloof ik ook geen haven daar). Je zult dan naar Morro Bay moeten. Zo'n tocht kost je wel veel tijd. Tussen Cambria en LA is nog best veel te zien: o.a. Morro Bay, Pismo Beach, Solvang (Deense nederzetting), Santa Barbara, Camarillo (hele grote outlet) en Santa Monica zijn een bezoek waard.
Springdale is inderdaad de beste uitvalsbasis voor Zion. Het ligt er namelijk letterlijk tegenaan. Je kan dan inderdaad met de auto het park in.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij gaan er geen walvis excursies vanuit Cambria (is geloof ik ook geen haven daar). Je zult dan naar Morro Bay moeten. Zo'n tocht kost je wel veel tijd. Tussen Cambria en LA is nog best veel te zien: o.a. Morro Bay, Pismo Beach, Solvang (Deense nederzetting), Santa Barbara, Camarillo (hele grote outlet) en Santa Monica zijn een bezoek waard.
Groetjes,
Daniel
Daniel
Onderschat de tijd die je tussen SF en Cambria nodig hebt niet. Je zal heel wat keren willen stoppen. Geen whalwatching van Cambria en je hebt er ook eigenlijk geen tijd voor.
-
- Amerikafan
De kustroute laten we een beetje op zijn beloop, eventuele verschuivingen in de eerste week zijn nog mogelijk ter plekke. Als het ophalen van de huurauto langer duurt dan verwacht wordt het sowieso vrij krap om voor het donker in Cambria aan te komen, dan is een (extra) overnachting elders misschien wenselijk.
Ik zit alleen nog een beetje met de boekingen, ben niet gewend om alles van tevoren vast te leggen, maar ik merk nu al bij Monument Valley The view zijn enkele kamers al uitverkocht, en in oktober nog veel meer. Is het handig dit vast te reserveren?
Ik zit alleen nog een beetje met de boekingen, ben niet gewend om alles van tevoren vast te leggen, maar ik merk nu al bij Monument Valley The view zijn enkele kamers al uitverkocht, en in oktober nog veel meer. Is het handig dit vast te reserveren?
Laatst gewijzigd door M&MgoesUSA op 27 aug 2014, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 28
Ik heb bvb nu reeds The View gereserveerd voor augustus 2015, dus....
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Ja, ik zou The View zeker reserveren.
-
- Amerikafan
The View is gereserveerd!
We zitten te twijfelen om Capitol Reef te schrappen. In Page willen we 2 volle dagen (dag of middag speedboat op Lake Powell oa) en de Mogi Dugway ben ik ook een beetje huiverig over indien er sneeuw ligt in november. Of valt dit mee? (kwam al ergens foto's tegen van gecrashte auto's
). Als de overnachting in Capitol Reef vervalt zullen we 1 nacht meer in Grand Canyon doen.
Verder lijkt het ons leuk om een cabrio te huren tussen San Francisco, Los Angeles, Death Valley en Las Vegas. In Las Vegas wisselen we de Cabrio dan in voor een (mid)SUV voor het rondje in de parken. Is dit te doen in november? In SF kan het redelijk koud zijn, LA, DV en LV zijn volgens mij qua temperatuur heerlijk in november?
We zitten te twijfelen om Capitol Reef te schrappen. In Page willen we 2 volle dagen (dag of middag speedboat op Lake Powell oa) en de Mogi Dugway ben ik ook een beetje huiverig over indien er sneeuw ligt in november. Of valt dit mee? (kwam al ergens foto's tegen van gecrashte auto's

Verder lijkt het ons leuk om een cabrio te huren tussen San Francisco, Los Angeles, Death Valley en Las Vegas. In Las Vegas wisselen we de Cabrio dan in voor een (mid)SUV voor het rondje in de parken. Is dit te doen in november? In SF kan het redelijk koud zijn, LA, DV en LV zijn volgens mij qua temperatuur heerlijk in november?
-
- Amerikafan
Inmiddels hebben we de auto's (Cabrio & SUV) en de hotels "vastgelegd", alles is nog te annuleren meestal tot 48u voor vertrek.
De "definitieve" route ziet er nu als volgt uit:
do/06/11 Amsterdam > San Francisco (Best Western Tuscon)
vr/07/11 San Francisco (Best Western Tuscon)
za/08/11 San Francisco (Best Western Tuscon)
zo/09/11 San Francisco > Cambria (9u Cabrio ophalen)
ma/10/11 Cambria>LA (Titta Inn)
di/11/11 Los Angeles (The Queen Mary)
vr/14/11 Los Angeles > Death Valley (Stovepipe)
zo/16/11 Las Vegas > Springdale (9:00 Cabrio > SUV) (Pioneer lodge)
ma/17/11 Springdale (Pioneer lodge)
di/18/11 Springdale > Bryce Canyon (Rubby's inn willen we boeken)
wo/19/11 Bryce Canyon > Torrey/Capitol Reef
do/20/11 Capitol Reef > Monument Valley (The View)
za/22/11 Page
zo/23/11 Page > Grand Canyon (Bright Angel Lodge)
ma/24/11 Grand Canyon
di/25/11 Grand Canyon > Las Vegas (R66)
do/27/11 Las Vegas (auto inleveren 9:30) (Aria)
Helaas zit Bright Angel lodge al vol op 24/11 dus we moeten even kijken of we 's avonds naar Flagstaff/Kingman rijden of nog een overnachting (elders) in GC Village, met name afhankelijk van het weer.
Bij slecht weer tussen Bryce/Monument Valley kunnen we terugrijden via Page naar MV.
Tips zijn nog steeds zeer welkom, ook mbt de hotelkeuzes
. En mocht iemand een creatieve oplossing hebben om Las Vegas zaterdag 15/11 te voorkomen horen we het ook graag, voor hetzelfde geld zitten we op een donderdag of maandag in een veel luxer hotel.. Verder willen we bij veel sneeuwval in Bryce een sneeuwscooter huren/safari. Iemand daar ervaring mee? Heb wel dingen gelezen over Lake Tahoe, maar dat is een beetje buiten ons bereik..
De "definitieve" route ziet er nu als volgt uit:
do/06/11 Amsterdam > San Francisco (Best Western Tuscon)
vr/07/11 San Francisco (Best Western Tuscon)
za/08/11 San Francisco (Best Western Tuscon)
zo/09/11 San Francisco > Cambria (9u Cabrio ophalen)
ma/10/11 Cambria>LA (Titta Inn)
di/11/11 Los Angeles (The Queen Mary)
vr/14/11 Los Angeles > Death Valley (Stovepipe)
zo/16/11 Las Vegas > Springdale (9:00 Cabrio > SUV) (Pioneer lodge)
ma/17/11 Springdale (Pioneer lodge)
di/18/11 Springdale > Bryce Canyon (Rubby's inn willen we boeken)
wo/19/11 Bryce Canyon > Torrey/Capitol Reef
do/20/11 Capitol Reef > Monument Valley (The View)
za/22/11 Page
zo/23/11 Page > Grand Canyon (Bright Angel Lodge)
ma/24/11 Grand Canyon
di/25/11 Grand Canyon > Las Vegas (R66)
do/27/11 Las Vegas (auto inleveren 9:30) (Aria)
Helaas zit Bright Angel lodge al vol op 24/11 dus we moeten even kijken of we 's avonds naar Flagstaff/Kingman rijden of nog een overnachting (elders) in GC Village, met name afhankelijk van het weer.
Bij slecht weer tussen Bryce/Monument Valley kunnen we terugrijden via Page naar MV.
Tips zijn nog steeds zeer welkom, ook mbt de hotelkeuzes

- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het lijkt me niet mogelijk om Las Vegas op zaterdag te ontwijken, zeker als je toch naar Las vegas moet voor het omruilen van de auto. Als dat niet nodig is zou je in een keer van DV naar Zion kunnen rijden. Of doe een stop in Overton voor een bezoek aan Valley of Fire. Als je van DV naar Zion zou rijden zou ik wel eerder naar DV gaan. Misschien de 13e al richting Lone Pine rijden?
Ik zie de 23e en 24e zowel in de Bright Angel Lodge als in de Maswik Lodge nog iets vrij.
Marianne
Ik zie de 23e en 24e zowel in de Bright Angel Lodge als in de Maswik Lodge nog iets vrij.
Marianne
-
- Amerikafan
Maandje verder en er zijn nog wat aanpassingen aan de route , de 13e rijden we naar Furnace Creek (rijden zuid-oost DV binnen), via Badwater basin en Zabriskie point als daar tijd voor is. De volgende dag rijden we naar Stovepipe Wells, incl Dantes view en Mesquito dunes. Dag daarna gaan we vroeg richting LV, omdat we 's avonds een hardloopwedstrijd(je) hebben, willen we daar wel enigszins op tijd aankomen. Hotel in Las Vegas (15e) is blijkbaar op tijd geboekt want nu is alles 200% duurder dankzij een evenement.
Verder zit ik nog te kijken op Airbnb voor Los Angeles, lijkt me leuk om in Venice of Santa Monica een paar dagen een appartement te hebben.
Sprak ook nog wat collega's van de week die vertelden dat ik toch echt moest gaan walvisjagen in Monterey, dus dat zullen we ook nog ergens inplannen
Ik las ook ergens van Marianne dat Highway 89 dicht is van Page > GC (wel spectaculaire beelden van gezien!) en we moeten dus via de 89T. Zo op de kaart ziet dat er niet omslachtig uit, of betekent die "T" dat het een klein bergweggetje is?
Verder zit ik nog te kijken op Airbnb voor Los Angeles, lijkt me leuk om in Venice of Santa Monica een paar dagen een appartement te hebben.
Sprak ook nog wat collega's van de week die vertelden dat ik toch echt moest gaan walvisjagen in Monterey, dus dat zullen we ook nog ergens inplannen

Ik las ook ergens van Marianne dat Highway 89 dicht is van Page > GC (wel spectaculaire beelden van gezien!) en we moeten dus via de 89T. Zo op de kaart ziet dat er niet omslachtig uit, of betekent die "T" dat het een klein bergweggetje is?
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Waarom rij je via het zuidoosten DV binnen? Is het niet handiger om vanuit het westen te rijden? Dan kom je langs Stovepipe wells en de Sand Dunes en hoef je dat stuk niet dubbel te rijden. Voordeel van jullie optie is wel dat je via Shoshone en Badwater het park binnenrijdt en via een andere route weer naar Las Vegas kunt rijden.
Als je bij Stovepipe wells bent kun je ook een bezoek brengen aan Mosaic Canyon, zie daarvoor ons 2013-verslag. Je zult die dag meer dan genoeg tijd hebben voor andere dingen in het park. Ik vond Zabriskie Point bij zonsopkomst geweldig! Zie daarvoor mijn 2011-verslag, ook voor andere tips.
De 89T is vanwege de afsluiting van de 89 opgeknapt en rijdt nu goed door. Je kunt wel wat vinden met de googlezoekfunctie op het forum.
Marianne
Als je bij Stovepipe wells bent kun je ook een bezoek brengen aan Mosaic Canyon, zie daarvoor ons 2013-verslag. Je zult die dag meer dan genoeg tijd hebben voor andere dingen in het park. Ik vond Zabriskie Point bij zonsopkomst geweldig! Zie daarvoor mijn 2011-verslag, ook voor andere tips.
De 89T is vanwege de afsluiting van de 89 opgeknapt en rijdt nu goed door. Je kunt wel wat vinden met de googlezoekfunctie op het forum.
Marianne
-
- Amerikafan
Zuidoost omdat dit volgens Google maps de "snelste" route is:
https://maps.google.nl/maps?saddr=Titta ... ls&t=m&z=8
Tevens is inderdaad het voordeel dat we niet 2x hetzelfde stuk rijden. Ik verwacht dat we de dag dat we uit LA wegrijden vrij weinig tijd hebben om echt iets te doen in Death Valley (misschien zonsondergang idd), en de meeste bezienswaardigheden zitten rond/na Furnace Creek. De dag dat we naar Las Vegas rijden hebben we ook vrij weinig tijd in Death Valley, idee is om 's middags wat te doen in Downtown Las Vegas.
https://maps.google.nl/maps?saddr=Titta ... ls&t=m&z=8
Tevens is inderdaad het voordeel dat we niet 2x hetzelfde stuk rijden. Ik verwacht dat we de dag dat we uit LA wegrijden vrij weinig tijd hebben om echt iets te doen in Death Valley (misschien zonsondergang idd), en de meeste bezienswaardigheden zitten rond/na Furnace Creek. De dag dat we naar Las Vegas rijden hebben we ook vrij weinig tijd in Death Valley, idee is om 's middags wat te doen in Downtown Las Vegas.
-
- Amerika-expert
Jullie hebben toch maar één overnachting in Death Valley, voor zover ik nu lees maak je er drie dagen van:
Dag 13 rit naar Furnace Creek
Volgende dag naar Stovepipe wells, ...
Dag daarna vroeg naar LV
Indien dit zo is, dan is er best tijd genoeg om alles te doen en maakt het op zich niet zo heel veel uit langs welke kant je binnenrijd. Alhoewel de spectaculairste weg naar Death Valley voor mij nog altijd via Father Crowleys point en Stovepipe Wells (dit is tevens de kortste weg vanuit LA). De afstand van Furnace Creek naar Badwater is ook korter en voorbij Badwater is er eigenlijk niks meer te bezoeken. Als je dus via het zuidoosten binnenrijdt zal je in totaal meer kilometers doen.
Dante's view kan je bezoeken op de weg naar Las Vegas. Je rijdt langs de afslag en als je hiervoor een uurtje uittrekt heb je meer dan tijd genoeg. Naar Las Vegas is immers maar 2 uur rijden.
Dag 13 rit naar Furnace Creek
Volgende dag naar Stovepipe wells, ...
Dag daarna vroeg naar LV
Indien dit zo is, dan is er best tijd genoeg om alles te doen en maakt het op zich niet zo heel veel uit langs welke kant je binnenrijd. Alhoewel de spectaculairste weg naar Death Valley voor mij nog altijd via Father Crowleys point en Stovepipe Wells (dit is tevens de kortste weg vanuit LA). De afstand van Furnace Creek naar Badwater is ook korter en voorbij Badwater is er eigenlijk niks meer te bezoeken. Als je dus via het zuidoosten binnenrijdt zal je in totaal meer kilometers doen.
Dante's view kan je bezoeken op de weg naar Las Vegas. Je rijdt langs de afslag en als je hiervoor een uurtje uittrekt heb je meer dan tijd genoeg. Naar Las Vegas is immers maar 2 uur rijden.
-
- Amerika-expert
De route die je opgeeft is niet correct, dat is niet de zuidoost ingang, deze loopt over de 178. Langs de 127 kom je niet langs badwater, je rijdt dan eigenlijk rond het park heen.
Dit is de route om langs badwater te passeren:
https://www.google.be/maps/dir/36.45782 ... 522342!3e0
Als je de route die jij opgeeft bekijkt ten opzichte van de andere routes dan is het verschil minimaal.
Vanuit Furnace Creek naar Badwater en terug is ook een rit van een uur.
Dit is de route om langs badwater te passeren:
Als je de route die jij opgeeft bekijkt ten opzichte van de andere routes dan is het verschil minimaal.
Vanuit Furnace Creek naar Badwater en terug is ook een rit van een uur.
-
- Amerikafan
We gaan 2 nachten naar Death Valley, min of meer aan deze route gebonden omdat op moment van boeken sommige nachten al vol waren. @ Marcopstal, ik bedoel inderdaad via de route die jij aangeeft, dus via Badwater road. Hopelijk halen we nog Zabriskie point voor het donker wordt.
Tnx voor het meedenken.
Tnx voor het meedenken.

-
- Amerika-expert
Ik zou dan toch eerder de route via de westelijke ingang en langs Stovepipe Wells nemen.
Zeker vanuit Venice of Santa Monica is het een stuk sneller naar death Valley rijden via 14, 395 en 190. Voor zover ik weet is Zabriskie Point van de winter gesloten door renovaties.
-
- Amerikafan
Zijn inmiddels in Cambria, na enkele dagen SF
wat een stad zeg, heerlijk gefietst en hardgelopen in en om de brug (en de weg ernaartoe). Stond wel flinke rij bij de ingang van de pont !! En hele mooie fotos gemaakt!!!
Moet zeggen dat we (nu al) enorm veel aan dit forum hebben , auto ophalen ging heel vlot (ondanks een hoop praatjes van de verkoper) en ben heel blij dat we SF>LV rijden en niet SF>SF oid
Maak me wel lichtelijk zorgen om de (sneeuw)storm of wat het ook mag zijn die eraan komt, met name in de hoger gelegen gebieden.
Zie ons liveblog hier: http://menmontour.wordpress.com/

Moet zeggen dat we (nu al) enorm veel aan dit forum hebben , auto ophalen ging heel vlot (ondanks een hoop praatjes van de verkoper) en ben heel blij dat we SF>LV rijden en niet SF>SF oid

Maak me wel lichtelijk zorgen om de (sneeuw)storm of wat het ook mag zijn die eraan komt, met name in de hoger gelegen gebieden.
Zie ons liveblog hier: http://menmontour.wordpress.com/
-
- Amerika-expert
Van die sneeuwstorm zullen jullie de komende dagen niet direct iets merken.
-