Ik heb een vraag over remigratie naar Nederland. Ik woon sinds eind 2011 in Amerika, ben daar in 2013 getrouwd met een Amerikaanse, en heb nu een Green Card. Het bevalt me hier best goed, maar mijn echtgenote heeft het hier wel gezien, en daarom denken wij erover naar Nederland te verhuizen. Via verschillende sites en fora heb ik wat informatie ingewonnen, maar op 1 specifieke vraag kon ik geen antwoord vinden. Ik zal proberen vanuit Amerika werk te vinden in Nederland, maar ik denk dat ik meer kans maak als ik daadwerkelijk in Nederland ben. Nu zouden mijn vrouw en ik graag tegelijkertijd naar Nederland gaan, maar ik weet niet of dat mogelijk is. Zij mag, als ik het goed begrijp, 90 dagen in Nederland blijven, zonder visum. Is het mogelijk dat ik in die 90 dagen werk (met een jaarcontract) probeer te vinden, en, als dat lukt, dan een verblijfsvergunning voor haar aan te vragen? Of moet dat binnen een bepaalde tijd na aankomst in Nederland? Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is, in ieder geval bedankt aan diegene die ons verder kan helpen
Grappig dat ik toevallig vorige week een email naar de Nederlandse IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst) heb gestuurd met precies dezelfde vraag.
Hier hun antwoord:
"Naar aanleiding van uw e-mail bericht ik u als volgt.
Uit uw e-mail begrijp ik dat u samen met uw Amerikaanse echtgenoot wilt (her)vestigen in Nederland. U wilt graag weten hoe u de aanvraag kunt opstarten.
De aanvraag vanuit Nederland opstarten
Omdat uw echtgenoot de Amerikaanse nationaliteit heeft, heeft hij een visum vrije termijn van maximaal 90 dagen (in een periode van 180 dagen). Wanneer hij langer dan 90 dagen wil gaan verblijven in Nederland dan moet er een aanvraag worden gedaan voor een verblijfsvergunning.
Als uw echtgenoot gebruik maakt van de vrije termijn dan moet hij binnen de periode van 90 dagen een aanvraag doen voor een verblijfsvergunning. Hij mag de procedure voor de verblijfsvergunning afwachten in Nederland. Er zal bij een tijdige aanvraag geen sprake zijn van een inreisverbod of signalering. De procedure kan maximaal 90 dagen duren.
Omdat uw echtgenoot bij u gaat verblijven, kunt u een aanvraag doen voor een verblijfsvergunning met het verblijfsdoel ‘familie en gezin’. U kunt hiervoor gebruik maken van het formulier ‘Aanvraag voor het verblijfsdoel familie en gezin (voor referent) (7018)’.
Bij het indienen van een aanvraag op basis van familie en gezin moeten u en uw echtgenoot voldoen aan de volgende voorwaarden:
· U en uw echtgenoot zijn 21 jaar of ouder;
· U en uw echtgenoot zijn met elkaar getrouwd;
· U en uw partner gaan samenwonen op hetzelfde adres;
· U moet over voldoende en duurzaam inkomen beschikken. Het inkomen dat u moet aantonen is een bruto maandbedrag. Dit is het bedrag dat in de arbeidsovereenkomst of de salarisspecificatie (loonstrook) staat. Op uw loonstrook vindt u dit bedrag bijvoorbeeld in het vakje 'SV-loon'.
o U moet aan de gestelde norm voldoen. Dit is € 1495,20 per maand exclusief vakantiegeld;
o Het inkomen is duurzaam als het inkomen nog minimaal 12 maanden beschikbaar is op het moment van de aanvraag. Is dit niet het geval dan kan met het inkomen over de afgelopen 3 jaar volstaan, mits dit inkomen gemiddeld aan de norm voldoet en niet langer dan 26 weken een uitkering op basis van de Wet Werkloosheid (WW) is genoten;
o Ontvangt u een uitkering neem dan telefonisch contact op met de IND.
· Uw echtgenoot vormt geen gevaar voor de openbare orde of de nationale veiligheid;
· Uw echtgenoot mag bij eerdere aanvragen geen onjuiste gegevens hebben verstrekt of valse verklaringen hebben afgelegd;
· Uw echtgenoot mag in de afgelopen vijf jaar niet illegaal in Nederland hebben verbleven;
· U hebt een verklaring ondertekend dat u voor uw echtgenoot de referent bent;
De aanvraag in Nederland kan op 2 manieren worden ingediend:
U (referent) stuurt het formulier per post naar de IND. U kunt dit sturen naar het volgende adres:
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)
Postbus 287
7600 AG ALMELO
Uw echtgenoot kan de aanvraag persoonlijk indienen bij het IND loket. Hiervoor moet telefonisch een afspraak gemaakt worden met de IND op telefoonnummer 088- 0430 430.
Als de aanvraag in persoon wordt ingediend dan zal uw echtgenoot een sticker (verblijfsaantekening) in zijn paspoort ontvangen die rechtmatig verblijf aantoont.
De aanvraag vanuit de Verenigde Staten opstarten
Wanneer u meer zekerheid wenst voordat u samen naar Nederland verhuist, kunt u er voor kiezen om de aanvraag vanuit de VS in te dienen.
De aanvraag vanuit de VS kan op 2 manieren worden ingediend:
U (referent) stuurt het formulier per post naar de IND. U kunt dit sturen naar het volgende adres:
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)
Postbus 287
7600 AG ALMELO
Uw echtgenoot start de procedure bij de Nederlandse ambassade of consulaat in de VS. De Nederlandse vertegenwoordiging maakt gebruik van andere formulieren. Voor meer informatie over deze wijze van indiening kunt u contact opnemen met de desbetreffende Nederlandse ambassade of consulaat.
Informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de IND via telefoonnummer 088 - 0430 430 (lokaal tarief) of +31-88-0430430 vanuit het buitenland. U kunt voor meer informatie ook de klantdienstwijzer op http://www.ind.nl raadplegen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd."
Dat is nog eens een snelle & waardevolle reactie! Toch handig, zo'n forum!
Als ik het zo lees, lijkt me de grootste barrière dus dat je in NL binnen die 90 dagen een jaarcontract moet zien te krijgen die aan de inkomenseis voldoet, voordat je de verblijfsvergunning voor je echtgeno(o)t(e) kan aanvragen. En als dat niet lukt, zal de echtgeno(o)t(e) eerst moeten vertrekken en kan pas 91 dagen later weer terugkomen naar NL?
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Ik wil me niet met jouw situatie bemoeien. Maar ik heb in mijn lange leven veel meegemaakt. Ook remigranten die binnen de kortste keren toch Ned. weer wilden verlaten.
Als je nu vertrekt is er grote kans dat je je groene kaart kwijtraakt. Je kunt Advance Parole aanvragen maar ik vraag me af of 'poging tot remigratie' een categorie is voor toekennen groene kaart. Zonder groene kaart kun je NIET terug de US in. Je zult dan een deel van de procedure opnieuw moeten doorlopen.
Overleg dus of je het niet nog enige tijd kunt volhouden in de US. Getrouwd met een USer kun je na drie jaar US citizen worden. Plus onder de huidige Ned. regelgeving kun je OOK Ned. blijven. Er zijn regelmatig geluiden deze uitzondering uit de wet te verwijderen. (Want Ned. laat voor anderen geen dual citizenship toe). Reden dus om het op korte termijn te doen. Vlgs. mij kun jij in 2016 Amerikaan worden.
Ga je DAN de US uit dan kun je gaan en staan waar je wilt en in geval jullie dat willen gewoon terug verhuizen naar de US na enige tijd in Ned.
Als USer moet je inderdaad ieder jaar belasting aangifte doen bij de IRS. Maar die verplichting geldt voor je vrouw nu toch ook al.
Tenzij ze afstand doet van burgerschap. (Bij mijn weten kan je vrouw nu ook en Ned. en USer zijn.)
Zoals ik altijd roep: ga eerst rustig alle mogelijkheden en onmogelijkheden op een rijtje zetten.
Iets opgeven is snel gedaan. Iets behouden is al lastiger. En iets terugkrijgen is moeilijkst van al !
Laatst gewijzigd door USInsider op 05 sep 2014, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Vanka, dat komt goed uit zeg, thanks Dat beantwoordt mijn vraag helemaal! Veel succes ook met jullie plannen.
Duchess, dat is volgens mij helemaal correct. We zullen zien of we dat risico gaan nemen.
USInsider, tja, wat zal ik zeggen.. je hebt een goed punt! Het idee van nog 2 jaar blijven en citizenship verkrijgen, is absoluut iets wat in mijn achterhoofd speelt. Ik moet het er nog maar eens met mijn vrouw over hebben
Hier heb je verder weinig aan, maar kennen jullie het Nederlandse TV programma "Liefs uit"? Het nieuwe seizoen is pas geleden weer begonnen. Het gaat over Nederlanders die hun buitenlandse partner naar Nederland willen halen. Velen hebben het echt moeilijk met het vinden van een jaar contract en vaak moet de partner binnen 90 dagen dan ook weer terug naar zijn of haar thuisland. Sommigen voelen zich goed thuis in NL terwijl anderen het er erg moeilijk mee hebben. Het is sowieso heel interessant om Nederland vanuit een buitenlands perspectief te zien, hier een link: http://liefsuit.kro.nl/ (ook vanuit het buitenland te bekijken).
Moet je beide een jaarcontract hebben? Ik dacht dat enkel de Nederlandse (sponsorende) partner zo'n contract nodig had.
Of het realistisch is om dat te vinden: dat ligt er natuurlijk aan wat je beroep is en welke contacten je (nog) in Nederland hebt die je aan een job kunnen helpen of je verder kunnen introduceren in hun netwerk (wat op z'n beurt dan weer toch een jobaanbod kan leiden).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx* Ons leven in Oakville, ON
Hmm ik heb hier helemaal geen verstand van.. maar als je vrouw het zat is waar ze nu woont, kun je dan niet eerst een jaar of 2 ergens anders in amerika gaan wonen? Dan is zij op een andere plek... en heb jij je citizenship.
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
Ook wij zitten er aan te denken om terug naar Nederland te verhuizen. Maar zoals hier al wordt aangegeven wacht ik eerst tot ik een Amerikaans paspoort heb. Want mochten we ooit weer terug willen wil ik niet het hele groen kaart traject nog een keer doorlopen. Overigens moet ik volgens mij ook een bepaalde tijd na het verkrijgen van je Amerikaanse paspoort in Amerika blijven. Mijn vrouw heeft het allemaal uitgezocht. Daarnaast zou ik niet terug verhuizen zonder dat ik een baan zou hebben. Ik sleep niet de hele familie naar Nederland zonder dat ik een baan heb.
Naast de baan en het paspoort zijn er ook andere dingen die de keuze moeilijk maken voor mij. Ik heb een goeie baan in Amerika met doorgroei mogelijkheden. Daarnaast heeft mijn vrouw haar familie om de hoek wonen, kan ze gaan en staan waar ze wilt en spreekt ze de taal. In Nederland is dat toch allemaal anders. Ik ben een beetje bang dat zij haar draai in Nederland niet kan vinden en dan kun je dus weer terug. Ook denk ik dat het moeilijk is om in een kleiner huis te gaan wonen en elke dag in de file te staan. Maar daar tegenover staat wel dat ik mijn vrienden en familie weer regelmatig kan zien en lekker drie weken onafgebroken naar Amerika op vakantie kan gaan en kan genieten van het land. Als je hier woont vind ik toch dat je minder ervan kan genieten. Maar goed, elke voordeel heeft zijn nadeel en het gras bij de buren is altijd groener.
Ik zal het wel totaal verkeerd begrepen hebben, maar ik dacht juist dat de wetgeving tegenwoordig zo was dat je juist niet meer (vrijwillig) 2 nationaliteiten mag hebben? Dat je je Nederlandse paspoort in zou moeten leveren indien je US citizen wil worden?
Edit: geldt inderdaad niet als je getrouwd bent met een Amerikaan(se).
Natuurlijk is het gras bij de buren goener !
Ze gooien er meer Round-Up met schrikbarende regelmaat en ze hebben een beduidend hogere waterrekening.
Overigens je raakt een gevoekige snaar. Ik zie ook dat AA forummers wonend in Ned. zoveel meer gezien hebben van de US dan ik. En ik woon hier nu meer dan 20 jaar. Maar ik denk ook dat veel AA forummers meer van de US gezien hebben (niet meegemaakt, gezien) dan veel USers !
In mijn geval valt het wel mee. Ik reis nog steeds veel binnen en buiten de US. Ik ben zojuist terug van een twee weekse roadtrip in Alaska. Daarmee heb ik nu alle 50 staten bezocht en toch zeker meer dan de helft van die staten in de 21 jaar dat ik hier in de US woon, de rest toen ik elders in de wereld woonde.
Ja, elk voordeel heeft z'n nadeel. Wat voor ons ook meespeelt is de wens om een gezin op te bouwen. Ik denk dat verhuizen met kleine kinderen nog lastiger is dan zonder. En nog 2 jaar wachten (plus nog extra tijd als ik het goed begrijp) is dan wel lang. Ook zouden we in Nederland dichtbij familie gaan wonen, dichter dan wat nu het geval is, schoonouders op zo'n 2 uur rijden. Dat zijn voor ons redenen om te proberen binnenkort die kant op te gaan.
Mochten we onverhoopt toch weer terug naar Amerika willen, dan zal ik de groene kaart procedure weer moeten doorlopen, wat niet bepaald leuk is, maar ook weer niet vreselijk.
Even off-topic. Aquell, wij wonen ook in Lexington!
KYNL dat is wel heel grappig!
Ik denk trouwens dat ik je laatste gezien heb. Liep je ongeveer 2 a 3 weken geleden in Kroger - Beaumont Centre (volgens mij op een zaterdag) met een Arjen Robben Nederlands elftal shirt (volgens mij het uitshirt van 2010) aan??? Nee ik ben geen stalker maar iemand die met een Robben shirt in Lexington Kentucky (of all places) rond loopt valt wel heel erg op!!!!
Haha ja dat valt zeker op, maar ik was het niet! Er schijnen hier, om wat voor reden dan ook, nog een paar Nederlanders te zitten. Dus misschien was het 1 van hen? Of misschien wel een Amerikaan met verstand van voetbal
Ja ik heb ook het gevoel dat ik hier om een of andere reden niet de enige Nederlander bent. Al vraag ik me af wat Nederlanders nou zo zou trekken naar Lexington. Maar goed ik ben er zelf ook beland! Amerikanen die verstand van voetbal hebben, wellicht misschien een paar. Ik kan me voorstellen dat mensen fan van Robben zijn!
Aquell schreef: Amerikanen die verstand van voetbal hebben, wellicht misschien een paar. Ik kan me voorstellen dat mensen fan van Robben zijn!
Even helemaal maar in dit gebied is voetbal enorm populair. Onze buren (Amerikanen) kijken alle wedstrijden, die je je maar kunt bedenken en zo ken ik er nog heel wat. Iemand anders noemde het al, maar misschien is elders in de VS wonen een optie? De diversiteit in dit land is groot.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.