Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

C1 vs K1

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Anneke030
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

C1 vs K1

Bericht door Anneke030 »

Mijn partner komt uit Europa, maar woont al sinds de jaren '80 in de US. Hij heeft uiteraard een greencard, maar had tot voor kort geen citizenship simpelweg omdat het eerder gewoon nog niet nodig was. We hebben eerder dit jaar besloten dat we graag samen willen zijn en daarom heeft hij zijn citizenship aangevraagd om mijn procedure te kunnen starten. Hij moet volgende week langs voor zijn vingerafdrukken, dus we hopen dat er schot in de zaak komt (aanvraag loopt sinds mei jl.).
Ik vertrek binnenkort voor 3 maanden naar de US op toeristenvisum. We hopen dat gedurende deze periode zijn citizenship wordt goedgekeurd zodat we kunnen trouwen. We kennen elkaar al jaren en dit is een weloverwogen besluit, enkel en alleen uit liefde voor elkaar. Nu is mijn vraag aan jullie, ervaringsdeskundigen, als wij trouwen tijdens mijn bezoek op toeristenvisum en ik ga na 90 dagen netjes terug naar Nederland… Mag ik dan na een kort bezoek in Nederland weer terug voor 90 dagen? Zowel mijn partner als ik zijn van onbesproken gedrag en hij heeft een heel goede baan en verdient dus genoeg om mij te onderhouden. Heeft dat laatste invloed op ons verhaal?

Ik heb niet de intentie om daar te blijven zolang ik geen verblijfsvergunning heb en zal dus zolang mijn aanvraag loopt elke keer netjes een ticket voor max. 90 dagen boeken. We kunnen aantonen dat we elkaar al heel lang kennen, dat onze liefde 'echt' is etc. etc. Wie heeft het ook op deze manier gedaan?

Ontzettend bedankt alvast voor het meedenken…!
Hockey
Amerika-expert

Re: C1 vs K1

Bericht door Hockey »

Maryze_NL schreef:Nu is mijn vraag aan jullie, ervaringsdeskundigen, als wij trouwen tijdens mijn bezoek op toeristenvisum en ik ga na 90 dagen netjes terug naar Nederland… Mag ik dan na een kort bezoek in Nederland weer terug voor 90 dagen?
Niet doen!!!!!!!
Een Esta/VWP is juist geen visum. Jouw route is extra gevaarlijk. Ten eerste is 90 dagen naar de VS en dan even terug en weer 90 dagen naar de VS een recept voor geweigerd worden. Ten tweede, je bent dan al getrouwd en hebt duidelijk immigratie intenties en dat is dus een reden om je te weigeren.
Maryze_NL schreef:Zowel mijn partner als ik zijn van onbesproken gedrag en hij heeft een heel goede baan en verdient dus genoeg om mij te onderhouden. Heeft dat laatste invloed op ons verhaal?
.......
We kunnen aantonen dat we elkaar al heel lang kennen, dat onze liefde 'echt' is etc. etc.
Dit maakt wat de VS betreft allemaal niks uit.Men kijkt heel simpel naar de regels. Esta is voor toeristen en jij bent juist geen toerist als je dit gaat doen.
Anneke030
Amerika-ontdekker

Bericht door Anneke030 »

Dank je wel voor je eerlijke reactie.

Als ik hier lees over de K1 procedure en hoe lang dat kan duren dan zakt de moed zakt me nu wel een beetje in de schoenen :-(
De gedachte dat we dan waarschijnlijk wéér een lange tijd uit elkaar zullen zijn valt me zo zwaar.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Naar ik heb begrepen is het wel mogeloijk gedurende de K-1 procedure een keerje naar de US te gaan op bezoek. Maar dan niet voor 90 dagen maar kortere tijd.
Er zijn hier dacht ik een aantal deelnemers (GabbyXX ?) die dat nog niet zolang geleden gedaan hebben. Wel moet je het hele dossier van je aanvrage bij je hebben.
Dus een kopie van de I-129F Alien Fiance Petition en alles wat je zelf hebt aangeleverd om de K-1 aan te vragen.

Probleem van iedere binnenkomer is dat de US Immigrations Officer (CBP Officer) een USer is. Dat er mensen zijn die een aantal malen per jaar langdurige vakanties houden en zich dat kunnen permitteren blijft een bron van verbazing en enige achterdocht.
Want als jij dus geen baan hebt - had je wel een baan dan zou je niet zo lang afwezig kunnen zijn - maakt je potentieel een illegale immigrant.

Dat betekent dat je alleen op bezoek kunt als je nog stevige banden met Ned. hebt en die kunt bewijzen. Denk: eigen huis/appartement, of een huurcontract, een opleiding waar je mee bezig bent en moet afstuderen, een baan - met graag een brief van de werkgever omtrent je funktie en dat je wordt terug verwacht, enz.

Je kutn je ook afvragen of trouwen op VWP (maar dat NIET zeggen als je de US binnen gaat !) en dan terug naar huis en via CR-1 naar de US niet een handiger manier is. Het duurt niet echt veel langer op het moment en je hebt maar een procedure te doorlopen.
Er is hier een deelnemer, ik dacht Simon_Says, die het zo doet. Hij kan hopelijk iets meer vertellen over op bezoek of niet en zo ja hoe dan.

Veel sterkte. En ja immigreren gaat van 'au' daar is helaas weinig aan te doen. Realiseer je dat de US voor echtgenoten/echtgenotes van US citizens uitermate genereus is. Er zijn geen wachttijden voor Visa Nummers. Je kunt met CR-1 meteen gaan werken, met K-1/AOS na een paar maanden want dan moet je eerst een EAD aanvragen. Na drie jaar kun je US citizen worden (en je kunt zowaar je Ned. burgerschap behouden !)
Gabbyxx
Amerikafan

Bericht door Gabbyxx »

Maryze_NL schreef:Dank je wel voor je eerlijke reactie.

Als ik hier lees over de K1 procedure en hoe lang dat kan duren dan zakt de moed zakt me nu wel een beetje in de schoenen :-(
De gedachte dat we dan waarschijnlijk wéér een lange tijd uit elkaar zullen zijn valt me zo zwaar.
Dat kan reuzen meevallen..Kijk maar naar lid Wilco hij is met de k1 procedure gestart in mei dacht ik en is in Augustus naar Amerika verhuisd( Dat is 2-3 maanden!). Ik ben in september 2013 gestart en was goedgekeurd in maart (6 maanden). Ja het is echt moeilijk om zo lang uit elkaar te zijn..maar je gaat er samen doorheen. En denk hier aan..als je visum is goedgekeurd ben je voor de rest van je leven samen :thumbup:
04-03-14 -> K1 visa goedgekeurd.
19-05-15 -> 2 jaar GC goedgekeurd.
20-03-17 -> Aanvraag I-751 gestart (ROC).
06-10-18 -> 10 jaar GC ontvangen.
31-12-19-> Officieel Amerikaan geworden
Simon_Says
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Simon_Says »

Even mijn ervaring inschieten hier.

Wij hebben vorig jaar ook bekeken wat in ons geval de beste oplossing was, K1 of CR-1.
Als je er niet mee inzit om een paar maand stil te zitten, en je partner ginder dus voor het inkomen zorgt, is K-1 de snelste oplossing om samen te zijn. Typische doorlooptijd 6-9 maand
Als je echter liever "onmiddelijk" aan de slag wil, en na aankomst in de US dus niet wil gaan herbeginnen met allerlei papierwerk en dergelijke (de zogenaamde AoS - Adjustment of Status) is CR-1 de oplossing. Daarom hebben wij hiervoor gekozen. Tel typisch 9-12 maand.

Ik zou ASAP trouwen, sowieso. Citizenship heeft er niets mee te maken.
Voor je visum aanvraag dan weer wel.

Betreffende reizen na de trouw. Ik heb hier veel over gelezen indertijd, en redelijk wat "horror-verhalen", dus even wat duiding:

Zoals je weet moet je NOOIT liegen tegen een immigration officer. Het is soms ongelooflijk wat ze allemaal weten of op hun PC te zien krijgen. De kans dat op zijn PC te staan komt dat jij getrouwd bent met een US Citizen is niet onbestaande. En dan gaat er een hoop rode vlaggetjes op, dat begrijp je.

Op die moment staat het bij die man/vrouw VAST dat jij bij je partner wil zijn en blijven. Jij moet dus bewijzen dat je echt maar voor een korte tijd komt.

De eerste 2-tal weken na het indienen van je dossier is zeker en vast NO GO.
Na 2 weken (ongeveer) moet er normaal een brief van de overheid bij je US partner toekomen, de zogenaamde NOA1 (Notice of Action). Dit is in feite een soort ontvangstbewijs. Hiermee kan je al aantonen dat je de spelregels wil volgen.

Echter, je hebt nog niet getoond dat je best wel geduld kan hebben. In een gesprek met een immigration lawyer hierover zei hij dat je de eerste 3 maand best even gas terug neemt, en de wondere wereld van Skype leert waarderen.

Na een maand of 3 zorg je voor het volgende:

1. Een korte vakantie, pakweg een week of 2, retourticket ligt vast
2. Je NOA1
3. Aantonen binding met BE/NL. Je werkcontract, huurcontract/eigendomsakte huis, afbetaling lening van je wagen, brief van je werkgever (zeer sterk), noem maar op. Alles graag vertaald, dat spreekt. Hoe meer, hoe beter.

Wees dan ook duidelijk naar de immigration officer. Zorg dat je een goed geordende map bijhebt, zodat je kan tonen dat je niets te verbergen hebt en begrijpt dat je je mogelijks moet verantwoorden.

Na pakweg 6 maand (na NOA-1) gaat je case bij USCIS afgerond worden (als alles goed gaat), en gaat hij naar de volgende halte (NVC). Je krijgt dan een NOA-2. Dit papier is veel beter, en nu kan je al met wat meer zekerheid reizen. Zeker als je een maand - 6 weken later de invoices van NVC krijgt, en daarvan de betalingsbewijzen meeneemt. Je hebt dan ineens al een document of 4 van de US overheid.

Onderschat AUB niet hoe belangrijk goede documentatie is. Indien je een "controle" hebt aan de grens, en de officer is niet overtuigd dat je effectief terug vertrekt, heb je het volgende aan je been:

1. Je komt het land niet in
2. Je wordt op de eerste vlucht terug gezet
3. De weigering komt in je immigratiedossier te staan
4. Je immigratiedossier (voor je visum) staat al in rode inkt nog voor er iemand naar gekeken heeft... En de kans tot goedkeuring wordt dan VEEL kleiner. Je moet nu een immigration lawyer aanspreken die je case persoonlijk opneemt, enz.

Jezelf even goed voorbereiden dus, dan komt het goed.

Sommige mensen krijgen gewoon de vraag "Oh you're married, did you guys file a petition? " en dan mogen ze door... Dat kan dus ook...

Ook wel even meegeven, onderschat niet hoeveel papier en hoeveel vragen je voor je CR-1 moet behandelen. Je wordt er echt niet goed van...
Anneke030
Amerika-ontdekker

Bericht door Anneke030 »

Lang verhaal kort: ik wilde er voor 90 dagen naartoe, niet om te trouwen (n.a.v. jullie advies) maar om 'vakantie' te vieren en bij mijn vriend te zijn. Ik ben apart genomen en teruggestuurd omdat men het niet vertrouwde. Zal jullie alle vervelende details besparen :-( Ik heb nu een stempel in mijn paspoort... Ben er echt stuk van... Het was echt een van de meest vernederende ervaringen tot nu toe.

We hebben een immigratie advocaat in de arm genomen die ons verder gaat helpen met de K1 procedure. Ik heb niet gelogen tijdens mijn verklaring onder ede en er zijn geen 'charges' gedaan en dat heeft onze situatie gered gaf de advocaat aan. Hij heeft aangeven dat ik dus niet hoef te vrezen voor onze toekomst samen. Zodra mijn vriend citizen is gaan we dus verder met de K1-procedure. Zijn er voorbeelden op dit forum te vinden over ervaringen van K1-procedures na weigering toegang? Ik heb op verschillende manieren gezocht maar kan het niet vinden, dus hoop dat er bij iemand een belletje gaat rinkelen.

Het kost mij best wel wat moed om hier te bekennen dat ook ik een van die 'sukkels' ben die de situatie heeft onderschat. Dus hoop dat jullie mij willen sparen met de "we told you so"s...
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Als je vriend US citizen is inmiddels hoef je niet veel te vrezen.
Door het voorgenomen huwelijk worden immigratie issues bijna altijd vergeven.
In uitzonderlijke gevallen kan er bij USCIS een 'waiver' worden aangevraagd.
Maar dat lijkt me niet van toepasing, je bent niet de US in gegaan, je bent niet te lang gebleven.

Wel vervelend dat je eruit gepikt bent. 90 dagen is inderdaad vaak een alarmbel voor Immigrations.

Ik denk dat het een goede zaak is dat je eea. laat begeleiden door een immigratie advocaat.
Maar houdt de vinger aan de pols. Ook advokaten kunnen uitglijders maken of zicht verliezen op het tijdpad.
Dus zorg dat je goed op de hoogte bent van alle regels en vereisten mbt. de I-129F Petitie, de K-1 aanvrage, de I-485 AOS procedure.
Zodat je gerichte vragen kunt stellen en indien nodig aan de bel kunt gaan hangen.

Ik wens je een voorspoedige procedure !
Laatst gewijzigd door USInsider op 20 okt 2014, 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Van mij ook geen "I told you so" maar alleen maar een woord van steun: ik hoop dat jullie K-1 visum er in recordtijd doorheen komt. Sterkte!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

Heel erg spijtig dat je terug gestuurd bent. Ik heb zelf ook de K-1 procedure doorlopen en nam het in het begint allemaal niet zo nauw met die regeltjes. Ik ben in 2004 op volgens mij een J-1 visum voor drie maanden in Amerika geweest. Daarna meerdere malen op vakantie geweest en het verliep altijd soepel. Toen ik mijn huidige vrouw leerde kennen zijn we samen naar Amerika gereisd. Ik ben toen 90 dagen gebleven en in die periode hebben we het K-1 process gestart. Na 89 dagen volgens mij ben ik weer terug naar Nederland geweest. Daar ben ik twee weken gebleven en ik ben toen weer terug naar Amerika gegaan. Na een periode van 6 weken ben ik weer naar Nederland gegaan om daar weer voor enige tijd te zijn. Inmiddels liep de K-1 procedure dus. Daarna ben ik nog een keer naar Amerika geweest voor vier weken. De laatste keer had ik al mijn K-1 papieren bij mij. En heb ik ook vertelt aan de douane beambte dat ik er mee bezig was. De laatste keer was ik wel een beetje bang dat ik niet toegelaten zou worden. Ik had tijdens de gehele procedure geen baan, geen huis en ook geen auto. Dit alles heeft zich afgespeelt tussen oktober 2010 tot juli 2011. De K-1 procedure duurt lang (voor mij bijna 9 maanden) maar het is het wel waard. Ik wens je heel veel succes en ik hoop dat alles vanaf nu spoedig verloopt
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
Gabbyxx
Amerikafan

Bericht door Gabbyxx »

Oh dat is echt jammer .. :(. Douane kan soms echt gemeen zijn! Ja het is hun werk, maar toch ze pakken altijd de verkeerde. Ik hoop voor jullie dat alles goed gaat met de k1 visum! Sterkte.
Minnim
Amerikafan

Bericht door Minnim »

He, wat rot dat je teruggestuurd bent...

Ik kletste toevallig laatst met iemand uit Nieuw-Zeeland, die was ook teruggestuurd (in totaal 4 volle dagen in vliegtuig, toen klein kamertje op vliegveld, toen vliegtuig, brrr) en ik geloof zelfs meerdere keren - eerst een keer omdat hij 90 dagen US - weekje Zuid-Amerika - 90 dagen US probeerde te doen (tweede keer kwam hij dus niet binnen) en daarna in elk geval toen hij vanuit Nieuw-Zeeland over kwam (om z'n verloofde toen te bezoeken geloof ik). Intussen heeft hij z'n groene kaart en woont en werkt hij in de VS. Het is natuurlijk maar 1 verhaal, maar toch - weigering aan de grens betekent dus niet automatisch weigering van K1/CR1.

Ik dacht er in eerste instantie net zo 'logisch' over: Ik heb een visa / visa waiver waarmee ik mag reizen, en dan wanneer de hele procedure doorlopen is kan ik alles doen op de groene kaart. Maar ze maken heel streng onderscheid tussen "Non-immigrant" en "Immigrant" status, en als je een non-immigrant iets hebt (VWP, F1 (student) visa, etc) dan zijn ze erg streng als ze denken dat je toch wilt blijven. Ook als je aan alle voorwaarden voor een immigrant visa voldoet, maar die procedure nog niet doorlopen hebt. Nadat ik dit doorhad hebben wij onze trouwplannen veranderd zodat ik wel op tijd een "immigrant" status zou hebben.

Sterkte!
Anneke030
Amerika-ontdekker

Bericht door Anneke030 »

Bedankt voor jullie reacties, dat helpt echt...!

We hebben elkaar afgelopen weekend in Canada kunnen zien, weliswaar maar 2,5 dag (mijn duurste 'weekendje weg' ooit maar het was het waard). Gelukkig komt mijn vriend nu met Oud & Nieuw deze kant op en proberen we elkaar, totdat alles geregeld is, eens per 2 maanden een weekend te zien. Canada, Curacao... Waar dan ook. Het is heel kostbaar, maar elkaar al die tijd niet zien is geen optie. En met de weinige vakantiedagen die mijn vriend heeft zijn langere vakanties helaas ook niet aan de orde... We moeten roeien met de riemen die we hebben.

Ik moet in maart misschien voor mijn werk naar de VS. Het zal mij benieuwen of het lukt want t.z.t. loopt hopelijk mijn K1 procedure al (wachten nu op citizenship van mijn partner, zodra dat in orde is starten we de aanvraag). Durf nu eigenlijk nog niet het consulaat te bellen zo kort na mijn weigering...
Simon_Says
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Simon_Says »

Maryze_NL schreef: Ik moet in maart misschien voor mijn werk naar de VS. Het zal mij benieuwen of het lukt want t.z.t. loopt hopelijk mijn K1 procedure al (wachten nu op citizenship van mijn partner, zodra dat in orde is starten we de aanvraag).
Ik zou bij jullie bezoek met de feestdagen trouwen, en onmiddelijk je petition indienen voor CR-1, dan zit die in het systeem.
Je kan dan de dag dat je vriend zijn citizenship krijgt je petition laten upgraden:

Zie hier bij "If You Were an LPR and Are Now a U.S. Citizen: Upgrading a Petition"
http://travel.state.gov/content/visas/e ... ive.html#5

Eens je je NOA-1 krijgt, laat er dan een maand of 2 overgaan tot je naar de ambassade gaat, en toon aan dat jullie het volgens de regels spelen (dus fotos van jullie tijd hier in europa, trouw, etc)

Je kan dan later op 't gemak een feest plannen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

In theorie heeft S.S. gelijk is en is een 'upgrade' inderdaad mogelijk.
Maar de kans dat de oude gegevens vervolgens terugkeren in de database en men de verwerking - opnieuw - aanpast, bestaat.
Dat levert dan enige choas op die rechtgezet kan worden, maar toch tijd kost plus ergernis.

Eervaring heeft me geleerd zaken in de US zo simpel mogelijk te houden. En waar het om immigratie gaat kan eea. niet simpel genoeg gehouden worden !
Je loopt risico dat je 'upgrade' niet foutloos verloopt. Bv. er gaat iets fout en men blijft de petitie als 2e Cat.-A. processen, of men verwerkt de gevraagde verandering wel maar begint processing van voren af aan met een nieuwe datum van aanvraag - nl. de datum dat je de upgrade verzocht.
Ik zie ook niet echte tijdwinst - zeker niet vergeleken met een k-1 petitie op korte termijn.

Een PR kan niet een K-1 vium sponsoren - maar dat wist je dus al.
En LPR kan net als een Citizen voor een echtgeniote sponsoren, maar voor een CR1/IR1 zijn er ongelimiteerd visums, voor een LPR is het de Family Peference Category 2A waarin aangevraagd moet worden en daar geldt een visum quota.

Upgraden van petitie heeft vooral zin als het om ongetrouwde volwassen kinderen gaat (2B), omdat het inderdaad daar de tijdwinst oplevert in de meeste gevallen. In het verleden gold dit ook voor de 2A Cat. maar er is een behoorlijke inhaalslag gemaakt vrij recent waardoor de wachttijd (voor de Consular Procesing fase) op dit moment ong. 6 maanden bedraagt.
Anneke030
Amerika-ontdekker

Bericht door Anneke030 »

Op advies van onze immigratiejurist gaan we voor de K1-procedure. Gelukkig weten we inmiddels dat mijn vriend zijn citizenship interview medio december a.s. heeft! Hoop dat we alle stukken voor de jaarwisseling kunnen insturen...
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dat klinkt goed !
Anneke030
Amerika-ontdekker

Bericht door Anneke030 »

Thanks, ben heel blij...

Zo snel als het bij sommige forumleden is gegaan daar durf ik na mijn weigering niet op te hopen, hoop dat zomer 2015 reëel is!
Gabbyxx
Amerikafan

Bericht door Gabbyxx »

Succes met jullie k1 procedure! :thumbup:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer