Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Dubbel paspoort - een aantal vragen

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Plaats reactie
CrosstownWoman
Amerikafan
Contacteer:

Dubbel paspoort - een aantal vragen

Bericht door CrosstownWoman »

Hi allemaal,

Ik heb een aantal vragen die ik zelf na wat research niet direct kon vinden. In oktober reis ik samen met mijn vriend af naar California voor 2 weken. We vliegen vanaf Amsterdam met een tussenstop op Houston en dan weer verder naar Los Angeles. Op de terugweg vliegen we van Los Angeles via Washington naar Amsterdam.

Ikzelf bezit zowel een Amerikaans als Nederlands paspoort. Nu weet ik wel dat ik met mijn NL paspoort hier op Schiphol bij de douane moet laten zien, maar moet ik deze dan ook laten zien bij het boarden? Want daar komt dan mijn volgende vraag: we moeten onze paspoort gegevens doorgeven voor de tickets en ik weet dus niet welke paspoort gegevens ik het beste erop kan zetten, mijn NL of US gegevens?

Dan zit ik nog met paspoort controle in de US. Wat is het beste om te doen? Samen met mijn vriend in de rij gaan staan of moet ik in de rij gaan staan voor US citizens? Ikzelf denk het laatste maar misschien hebben mensen hier de ervaring gehad dat een van de twee dus US paspoort had en de ander NL en dat dat geen probleem was? Nu vind ik het niet erg om alleen in de rij te staan enzo, maar leuk is anders haha.

Nu zat ik laatst in mijn US paspoort te bladeren en zag ik dat ik op mijn laatste reis (2011) dit paspoort heb laten zien op Amsterdam op de terugreis en dus een stempel van 'binnenkomst in het land' staat. Als ik dan straks mijn paspoort laat zien en ze zien dat ik nu pas weer terug ga, gaat dat problemen opleveren?

Ik hoop dat er mensen zijn die mijn vraag kunnen beantwoorden! :)

Lauren
Big_Mo
Amerika-expert

Re: Dubbel paspoort - een aantal vragen

Bericht door Big_Mo »

Wellicht hier wat aan:
http://www.stylehiclub.com/cruising-fly ... passports/

Maar vind je het niet een beetje lullig voor je vriend om door de citizen rij te gaan terwijl hij misschien een uur (korter of langer) moet wachten in de touristen rij?
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Aan de luchtvaartmaatschappij moet je je Amerikaanse paspoort aangeven (anders krijg je moeilijkheden vanwege de ESTA vereiste). Je Nederlandse paspoort laat je enkel en alleen aan de Nederlandse marechaussee zien. Bij het inchecken aan de balie en bij het instappen (in beide richtingen) alleen maar je Amerikaanse paspoort gebruiken, zo ook bij de Amerikaanse immigrations & customs.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Marion K
Amerikafan

Bericht door Marion K »

Ik doe het ook altijd precies zoals Dutchess zegt. Ik gebruik voor de hele reis, inclusief het boeken van m'n ticket, m'n Amerikaanse paspoort. Behalve bij de Nederlandse paspoortcontrole. Ik krijg dus nooit een stempel. Een buitenlandse spouse mag op JFK meestal mee door de rij voor citizens, maar ik weet niet of dat ook voor een niet getrouwde partner geldt.
Big_Mo
Amerika-expert

Bericht door Big_Mo »

Goed om te weten! volgend jaar mijn beurt voor dual!!
Marion K
Amerikafan

Bericht door Marion K »

:offtopic:
Ik kwam een paar weken geleden terug van een vakantie in Nederland, en bij terugkomst op JFK hebben ze nu kiosks voor citizens. Geen customs form meer nodig, paspoort scannen, een paar korte computervragen, en snel door het loket. Toen ik de rij voor non-citizens zag was ik toch wel weer erg blij met m'n Amerikaanse paspoort.
:thumbup:
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik doe dat ook altijd zo, alles wat met Amerika te maken heeft met het Amerikaanse paspoort, alleen immigratie in Nederland (of elders in Europa) met mijn Nederlandse paspoort. Vooral alle contact met de luchtvaartmaatschappij, die heeft dan de zekerheid dat je Amerika in mag.

In Nederland loop ik met mijn Amerikaanse vrouw meestal via de EU paspoorten rij, ik zeg dan tegen de marechaussee dat mijn vrouw "ere-Nederlander" is omdat ze het al meer dan 32 jaar met me uithoudt. In andere EU landen, waar ik de taal niet zo goed beheer en geen grapjes durf te maken, gaan we samen door de 'buitenlanders' rij.

Ik verwacht altijd dat ze in de VS zullen vragen waarom mijn vrouw wel en ik geen Europees inreisstempel heb, maar dat is nooit (tenminste in meer dan 10 jaar) gebeurd.

Mijn in New York geboren zoon, krijgt op Schiphol altijd de vraag hoe zijn Nederlands is (hij heeft al van ongeveer zijn geboorte ook twee paspoorten). Ze lachen dan altijd als hij zegt: ik spraik het een klain baitje.
Laatst gewijzigd door Bennogr op 15 aug 2014, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
CrosstownWoman
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door CrosstownWoman »

Hi allemaal,

Bedankt voor het reageren! Ik moet dus op Schiphol bij de douane mijn NL paspoort laten zien en bij inchecken/boarden mijn US. Goed in de gaten houden dat ik dus niet de verkeerde geef haha. Ik zag net dat mijn NL paspoort is verlopen dus die ga ik van de week maar eens verlengen.

En wat betreft customs rijen in de US, dus samen met mijn vriend bij US citizens gaan staan of toch non US citizens? Of gewoon daar lief kijken en hopen dat mijn vriend samen met mij door US citizens mag? Dat zou wel sneller gaan :D maar we hebben 3u overstaptijd, dus moet tijd zat zijn mochten we in de andere rij moeten.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Voor alle zekerheid: de douane besnuffelt (soms letterlijk, maar met een hondje, dat wel) je koffer(s). In de VS bekijkt een 'Immigrations officer' je paspoort/ESTA/visum. Op Schiphol kijkt de marechaussee of je wel in het land toegelaten mag worden.
Moneyshark
Amerika-newbie

Bericht door Moneyshark »

Marion K schreef::offtopic:
Ik kwam een paar weken geleden terug van een vakantie in Nederland, en bij terugkomst op JFK hebben ze nu kiosks voor citizens. Geen customs form meer nodig, paspoort scannen, een paar korte computervragen, en snel door het loket. Toen ik de rij voor non-citizens zag was ik toch wel weer erg blij met m'n Amerikaanse paspoort.
:thumbup:
Wel, ik ben op 13/08/2014 op JFK geland en als non-citizen (met ESTA) kan je deze computers ook gebruiken. Ik was op 5-10 min door de immigratie, aan dezelfde loketten als de citizens. Ik was te ijverig geweest met het invullen van het immigration doc tijdens de vlucht, want dat heb ik in de vuilbak kunnen gooien. De computervragen waren net dezelfde en je krijgt een afdruk na het beantwoorden.
TwentseGijs
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door TwentseGijs »

Ik heb 2 Nederlandse paspoorten. Die neem ik, als ik op reis ga, vaak beiden mee. Mocht ik er 1 verliezen.

In Kazachstan moet je, als je langer dan 1 week (ofzo) wilt blijven, je visum verlengen. Dat deden dus mensen voor mij.
Ondertussen werd ik van mn hotelbed gelicht door de politie om te kijken of mijn visum geldig was. Maar dat zeiden ze niet. Ze vroegen om mn paspoort.
Dus ik gaf ze mijn andere paspoort ---> Groot probleem want dat kwam niet overeen met mijn visa aanvraag.

Volgende dag moest ik me melden op het bureau vaak ik in vakkundig Russisch de huid werd volgescholden hoe ik zo'n fout heb kunnen maken.
Nou verstond ik er niets van, maar die mensen die mijn "juiste" paspoort bij zich hadden hielpen mij. haha die keken ook niet zo vrolijk ;-)!

Dit was weer eens een leermomentje voor mij. Ik ben dus blij dat je dit topic geopend hebt.
Want het is reuze handig om te weten hoe dat nou zit met 2 paspoorten :-)!
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

TwentseGijs schreef:Ik heb 2 Nederlandse paspoorten.
Kan dat? :o
Groet,

Old Faithful
TwentseGijs
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door TwentseGijs »

Old Faithful schreef:
TwentseGijs schreef:Ik heb 2 Nederlandse paspoorten.
Kan dat? :o
Als men veel op reis moet voor het werk, en veel visa's moet aanvragen dan kan men via de werkgever een 2e paspoort aanvragen.
Das geen feestje hoor... die dingen zijn maar 2 jaar geldig. Echter kosten ze wel de volle pond (gelukkig betaald de baas dat dan haha)
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Aha. Bedankt.
Groet,

Old Faithful
Simon_Says
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Simon_Says »

In feite is het simpel

Binnen Europa gebruik je je europees paspoort (NL of BE). De controle op Schiphol of Zaventem is de grenscontrole. Daarna zit je in feite "in transit", en ben je niet meer in Europa. Vanaf dan geldt je buitenlands paspoort. Vluchten van/naar de US ook altijd met je US paspoort boeken. Bij de inreis in Europa moet je je ticket toch niet meer laten zien (toch niet als je via de EU burger controle gaat)

Is dubbele nationaliteit toegestaan in NL trouwens? In België is dit mogelijk, sinds een paar jaar.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Dubbele nationaliteit voor Nederlanders geldt sinds 2003 (op 1 april dat jaar ingegaan, geen grap!). En dit kan duidelijk niet genoeg herhaald worden.

Nederlanders verliezen nog steeds hun Nederlandse nationaliteit als ze vrijwillig een andere nationaliteit aannemen. TENZIJ ze de nationaliteit van hun partner (getrouwd, aantoonbaar samenwonend, m-v, v-v, m-m) aannemen. Wel een stapeltje papieren verzamelen. Zie verder de website van de Nederlandse ambassade in Washington DC.

Belgen hoeven minder ingewikkeld te doen om Belg te mogen blijven, heb ik begrepen.

En nu ik toch bezig ben met herhalen (en herhalen en herhalen): mensen die ooit in Nederland ingeschreven zijn geweest na hun 15e hebben recht op een brokje AOW. Of ze Nederlander gebleven zijn of niet.
Aquell
Amerikakenner

Bericht door Aquell »

Ik vind het parpoort verhaal nog steeds boeiend. Ik ben zelf met een Amerikaanse getrouwd maar heb nog steeds alleen de Nederlandse nationaliteit die ik graag ook wil blijven behouden. Volgens mij mag je na drie jaar getrouwd te zijn de Amerikaanse nationaliteit aanvragen. Weer zo lekker onzinnig omdat je dan net je nieuwe greencard heb omdat de eerste na 2 1/2 jaar verloopt. Ik ben in februari vader geworden van mijn in amerika geboren zoon. We gaan volgende week zijn Amerikaanse paspoort aanvragen omdat we waarschijnlijk met kerst naar Nederland gaan. Maakt het uit of ik nu ook zijn Nederlandse paspoort aanvraag of daar mee wacht, tot hij ouder is. Ik vind het nogal een dure hobby worden om hem twee paspoorten te geven en wellicht mijzelf ook twee paspoorten.
http://katieaxelinthestates.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lexington, Kentucky
Bitje
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Bitje »

Hier verse ervaring met de Nederlandse douane en Amerikaans paspoort: onze kinderen hebben de Amerikaanse en Nederlandse nationaliteit, en wij wonen in Nederland. Het inreizen ging redelijk soepel, wij op onze ESTA en zij op hun Amerikaanse paspoort, via de al besproken zuilen (Chicago O'Hare). Helaas wel doorgestuurd naar de officer, dus even wachten. Geen problemen.
We zijn dit weekend terug gekomen van een VS reis, en de kinderen hebben alleen een Amerikaans paspoort. Het gedoe begon op de terugweg al bij het online inchecken bij Delta airlines: dat ging niet, we moesten het vertrek uit Amsterdam invullen, wat natuurlijk in het verleden was, en dat werd constant geweigerd. We hebben Delta gebeld, daarna de KLM, en uiteindelijk "gewoon" op het vliegveld ingecheckd. Geboortecertificaten laten zien, en toen was het in orde.
Op Schiphol vroeg de marechaussee naar de verblijfsvergunning van de kinderen. Toen we aangaven, dat ze ook de Nederlandse nationaliteit hebben en bij ons wonen, vroeg hij naar een bewijs waar de kinderen dan wonen. Het geboorte certificaat was niet voldoende, we hadden een uittreksel uit het bevolkingsregister mee moeten nemen. Dus we mochten even meekomen. De kinderen, 7 en 9, vonden het doodeng, want begrepen toch wel aardig wat er gebeurde. Uiteindelijk heeft de man in de gemeentelijke basis administratie gekeken en besloten geen stempel in hun Amerikaanse paspoort te zetten (want dan zouden ze binnen drie maanden weer terug moeten reizen naar de VS). De volgende keer regelen we een Nederlands paspoort voor het binnenkomen bij de Nederlandse grens, want dit geeft iets teveel stress..
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Twee paspoorten kost inderdaad wat meer (en we blijven 'Ollanders, dus elke cent telt). Maar het gemak: prijsloos.

Je kunt officieel wachten tot vlak voor je kind 18 wordt met dat Nederlandse paspoort, maar eerder is volgens mij beter, je creert dan immers een 'papieren spoor' en hoe meer papieren, hoe beter in dit soort gevallen. Vraag voor alle zekerheid meteen bij het Nederlandse consulaat een officiele verklaring van dat Nederlanderschap aan. Mijn zoon heeft bijvoorbeeld nog steeds de brief van de consul in New York indertijd (een 25 jaar geleden), dat hij de Nederlandse nationaliteit heeft. Ook al weer: hoe meer verklaringen met briefhoofden, stempels en handtekeningen, hoe beter.

Een kinderpaspoort is maar vijf jaar geldig, een volwassenen paspoort tegenwoordig 10 jaar.

En ja, twee paspoorten is twee keer betalen. Maar het Nederlandse paspoort is iets van $18 per jaar, als je de prijs uitsmeert over 10 jaar. En $18 geef je anders zonder al te veel moeite uit. in een dag (ik tenminste wel).

En inderdaad vervelend dat je nog een keer extra moet betalen voor een nieuwe groene kaart die dan meteen voor het begin van je naturalisatieceremonie ingenomen wordt. Maar ook hier geldt weer: je betaalt voor iets dat prijsloos is.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer