Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

verkeerssituatie in Hawaii

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Plaats reactie
zand verzamelaar
Amerika-newbie

verkeerssituatie in Hawaii

Bericht door zand verzamelaar »

Hallo,

In september gaan wij naar Hawaii. Graag zou ik willen weten of er op Hawaii afwijkende verkeersregels gelden dan in de rest van Amerika.

Bij de ANWB kreeg ik hier een waarschuwing voor. Ik kan echter niets vinden op internet tot nu toe.

Wie iets hierover weet, graag een reactie.

Alvast bedankt.
zand verzamelaar
lauravanderklugt
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: verkeerssituatie in Hawaii

Bericht door lauravanderklugt »

Nee, hoor hetzelfde als in de rest van Amerika
zand verzamelaar
Amerika-newbie

Bericht door zand verzamelaar »

Hallo, dat is een snelle reactie. Ontzettend bedankt
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

De enige waarschuwing die ik meegekregen heb is dat het er echt heel erg donker kan worden en dat je daar rekening mee moet houden.
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Het wordt er wel vroeg donker, iets om rekening mee te houden.
dhg2000
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door dhg2000 »

Moet je voor een grotere of juist voor een kleinere auto kiezen?
Wij gaan naar de eilanden Oahu, Maui en Big Island, kun je overal met een grote auto komen?
bembi
Amerikafan

Bericht door bembi »

Het ligt er natuurlijk aan met Hoe Veel mensen en bagage je gaat, maar de kleinste auto met vier deuren is prima. De parkeerplaatsen schijnen ook niet allemaal even groot en Veel te zijn en de wegen zijn goed begaanbaar. Een kleinere auto scheelt ook in de kosten. Je hebt voor hawaii ook geen internationaal rijbewijs van de anwb nodig. Als er maar drivers license op staat.
Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Spanje, Griekenland, UK, US(Pa, Fl, Ny, Nj, MD, Hawaii), Bonaire, Turkije, Portugal
lauravanderklugt
Amerikafan

Als je met de bagage gaat rijden is het wel handig als alle bagage achterin je kofferbak past, zodat het niet zichtbaar is voor diefstal. Op Big Island is een 4WD voor sommige bestemmingen aan te raden (Waipio, Mauna Kea Summit) Laatste trip hadden we een jeep, maar die ging stuk, op de Mauna Kea notabene. Wat was ik blij toen we daarna weer in een luxe auto stapten :-) Grootte is echt persoonlijk, voor de afstanden hoef je het niet te doen. Sommige plekken is überhaupt drukker met parkeren en dan is kleiner makkelijker.
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Op Big Island kan je een high clearance SUV met eventueel 4WD wel gebruiken voor enkele bestemmingen (Mauna Kea, Mookini heiau, Kamehameha birthplace, Green Beach, ...). Voor Oahu en Kauai kan je een normale auto gebruiken. Voor Maui misschien zelfs een Cabrio, maar dat is wel niet handig met de koffers maar normaal is dat maar van en naar de luchthaven.
dhg2000
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door dhg2000 »

Oke bedankt, hier gaan we rekening mee houden. Het zal de eerste keer zijn dat we auto's gaan huren, dus het is wel spannend.
lauravanderklugt
Amerikafan

Misschien wel bekend, maar nog even deze tip. Bij de meeste autoverhuurbedrijven mag je officieel niet op onverharde wegen rijden. Dat zeggen ze vaak bij het ophalen of geven dan bepaalde stukken aan waar je niet mag komen. Sommige wegen zijn echter zeer de moeite waard om wel te doen, dus laat je niet helemaal weerhouden, maar realiseer je wel dat je een risico loopt en informeer vooraf goed bij locals ter plekke of deze wegen goed begaanbaar zijn, want dat varieert. Voorbeelden van deze wegen zijn op Maui het stuk voorbij de Seven Pools aan het eind van de road to Hana of het laatste stuk van de weg rondom de westkant. Op Big Island Saddle Road (200), de weg vanuit Hilo richting Mauna Kea en verder.
lauravanderklugt
Amerikafan

En Green Sands Beach zou ik alleen doen als je echt de nodige offroad experience hebt :-) want ik heb nog nooit een route gereden die zo hobbelig en met zulke kuilen was.
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Big Island: Saddle Road is sinds een tijdje volledig verhard van begin tot einde, de verhuurmaatschappijen kunnen je hier niet van weerhouden.
Big Island: Mookini Heiau is een korte aarde weg met enkele kuilen, prima te rijden met een SUV als je voorzichtig bent.
Big Isalnd: Green Sand Beach, enkel met 4WD en ervaren chauffeurs, je kan te voet gaan vanaf het stukje waar je nog kan rijden met een SUV.
Maui: De weg na de Seven pools is een graded gravel road, die in prima staat is, zeker geen dirt road, wat de maatschappijen daar van vinden weet ik niet.
Maui: De westkant is volgens mij ook gewoon volledig verhard, gewoon soms wat smal.

Het is altijd op eigen risisco om dirt roads te rijden, kom je iets tegen dan komt de verzekering van de verhuurder niet tussen en kan het een duur grapje worden!
lauravanderklugt
Amerikafan

Ik zie dat Saddle Road inderdad niet meer op de verboden wegen staat. Realiseer me ook net dat bij ons laatste bezoek ze met wegwerkzaamheden bezig waren. Het is nog steeds wel verboden om het laatste stuk van de Mauna Kea op met je huurauto te doen.

Volgens de Maui Drive Guide zijn de weg voorbij Kipahulu en het noordelijke stukje van de 340 nog steeds verboden voor huurauto's.
http://www.hawaiidriveguides.com/MauiDr ... 8KB2WuKDIU
Handige site waar driveguides van alle eilanden opstaan en ook apps. Leuk voor de voorbereiding. Op de luchthaven bij aankomst en de autoverhuurbedrijven liggen ze meestal ook.

Als je het wel wilt doen, adviseer ik om even bij locals te checken hoe de conditie van de weg is.
En realiseer je dat als je pech krijg, je zelf voor de kosten opdraait. Het is zeker niet mijn bedoeling om je tegen te houden, maar wel om je bewust te maken van het risico dat je neemt, zodat je een goede overweging kunt maken. Wij hebben ons er niet door laten weerhouden, maar toen we bovenop de Mauna Kea pech kregen, was dat wel schrikken. Gelukkig heb ik een handige man en zijn we veilig naar beneden gekomen en hebben we geen hulp nodig gehad :-)
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Je moet je echt goed beseffen dat het een ontzettend dure grap kan zijn. Kijk bijv. maar even op de Budget website:
VIOLATION OF THIS PARAGRAPH,WHICH INCLUDES USE OF THE CAR BY AN UNAUTHORIZED DRIVER, WILL AUTOMATICALLY TERMINATE YOUR RENTAL, VOID ALL LIABILITY PROTECTION AND ANY OPTIONAL SERVICES THAT YOU HAVE ACCEPTED, INCLUDING ADDITIONAL LIABILITY INSURANCE, PERSONAL ACCIDENT INSURANCE AND LOSS DAMAGE WAIVER. IT ALSO MAKES YOU LIABLE TO US FOR ALL PENALTIES, FINES, FORFEITURES, LIENS AND RECOVERY AND STORAGE COSTS, INCLUDING ALL RELATED LEGAL EXPENSES, FEES AND COSTS.
Pech is niet zo'n ramp, maar wat als je bij een ongeluk betrokken raakt? Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar denk er wel goed over na.

Let ook goed op het weer en check de conditie van de weg voordat je vertrekt. Zo was de backside van de road to Hana in prima conditie toen wij er waren, maar soms is het zo gevaarlijk (door landslides bijv) dat ze de weg afsluiten. Wij hadden het gewoon aan de rangers bij Oheo Gulch gevraagd.

Helemaal naar Green Sand Beach rijden zou ik nooit doen. De weg is in ZEER slechte conditie en je doet meer schade aan het land als je probeert om de grootste geulen te ontwijken. Wij hebben de auto op de parkeerplaats gezet (zelfs zo ver rijden mag geloof ik niet en er is grote kans op auto inbraak) en zijn voor een kleine vergoeding met een local meegereden. Het chassis(??) schuurde af en toe onder luid protest over de grond. :P
Afbeelding
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer